Joe DiMaggio Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) God kveld. Tolmodigheten min har rent over når det kommer til Mircosoft Windows. Har brukt dette siden 2001 (XP) og mener det har forfalt veldig de siste fem årene. Jeg tror livet mitt blir enklere med en Mac, har hatt iPhone i 7 år og er veldig fornøyd. Jeg har ikke tatt i en Mac før så noen spørsmål dukker opp: 1. Hvis jeg kjøper en Mac (Mini) bruk, kan jeg gjenopprette fabrikkinnstillinger på denne slik at det blir som en ny enhet? Blir dette på samme måte som en iPhone eller må jeg ha installasjonsmedium? 2. Kan jeg til en hver tid oppgradere OSet? Eller må nye versjoner kjøpes hver gang? 3. Er Bittorrent klienter like gode på Mac som på PC? 4. Kan jeg strømme filmer og serier fra min Windows fil server? .mkv .mp4 .iso via for eksempel VLC? 5. Kan jeg strømme FLAC og andre lossless lyd filer fra min Windows fil server via for eksempel VLC? 6. Kan jeg legge configen til Mac (Mini) i iCloud profilen min, slik at hvis jeg kjøper en ny bare kan sette den opp og få alt likt jeg hadde det på den gamle? Slik jeg gjør med iPhone i dag? 7. Virker Spotify Connect like bra? Kan jeg styre Spotify på min Mac fra min iPhone? 8. Kan jeg strømme NRK, TV2 Sumo, Viaplay, Netflix og HBO Nordic like bra? 9 Hvilket tastatur kan erstatte logitech k400 som jeg bruker i dag? Jeg ønsker å ha tilsvarende type til min Mac. Håper noen kan hjelpe meg. Endret 28. januar 2017 av Joe DiMaggio Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Du kan gjenoopprette fabrikkinnstillinger. Ettersom macOS kun er tilgjengelig* på Macer, så er alle oppdateringer gratis. (* Riktignok mulig å kjøre Hackintosh om en kjøper HW som kun trenger drivere som Apple allerede bruker/trenger i de maskinene de selger selv) Ja. Brukt Transmission de siste 6 årene og svært fornøyd. (Godkjent på alle seriøse private trackers) Usikker. VLC bruker vel bare UDP, hvilket det er bred støtte for. Usikker, samme som over Nei. På en iPhone så fungerer dette pga det er et helt lukket økosystem. Men på en Mac så kan du installere alt du vil av apper fra tredjeparts leverandører (altså utenfor App Store). Men om du kun bruker App Store applikasjoner så vil det kunne funger eganske likt. Du er logget inn med iCloud brukeren din på brukeren du har på Macen. Ja, bruker det jevnlig, og det fungerer bra Ja, Chrome, Firefox, Safari, alle funker bra til det Det kan nok noen andre svare bedre på. Endret 28. januar 2017 av blured Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) 9: Du kan bruke samme tastatur uten noe problem, Logitech sin USB-dongle fungerer på Mac også. Ønsker du et spesifikt Mac-alternativ, så er det trådløse blåtann-tastaturet helt knall, og om du i tillegg kjøper Magic Trackpad (versjon 1) og en "MagicWand" fra Twelve South (https://www.twelvesouth.com/product/magicwand), så er du farlig nær det du har nå. Men det er ingen problem å bruke det Logitech-tastaturet du allerede har. Endret 29. januar 2017 av MartinF Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Takk for god tilbakemelding. Setter pris på det. Trenger litt mer informasjon rundt punkt 4 og 5. Dette så jeg for meg som det minste problemet, men blir kanskje det som velter hele opplegget nå... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Hvorfor er du usikker på punkt 4 og 5? Svaret "ja, selvfølgelig kan du det". Det er mye jeg ikke liker med OS X / MacOS, men støtte for CIFS / Samba har de hatt i en evighet nå. Det eneste du trenger tenke på er om de programmene du skal bruke for avspilling finnes for OS X / MacOS. Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Svaret til blured gjorde meg usikker. Takk for tilbakemeldingen. Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Svarte bare 'usikker' pga jeg vet null om Windows Servere. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 mac mini med vanlig hdd er relativt treigt. min funker dog greit nok som "tv-boks". Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 28. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2017 Fikk endelig handlet meg en Mac Mini. Er veldig fornøyd så langt. Har følgende spørsmål etter 1 time med knoting. Er det en felles volumkontroll som i Windows? Eller er justerer vi volumet kun pr. app? Det hadde eventuelt vært genialt. Jeg syns "Dock" er en veldig fin ting, men jeg bruker stort sett Chrome, det er da ønskelig og dokke nettsider. Det har jeg fått til, men disse får ikke med seg ikonet til nettsiden. Nå er "Dock" full av jordkloder, det er ikke spesielt effektivt. Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. mars 2017 Del Skrevet 28. mars 2017 (1) Du har "mastervolum" (som i alle de tre store OSene)??? For å justere: - F10 mute, F11 ned og F12 opp - Lydikonet øverst i høyre hjørnet - System Preferences --> Sound (2) Sånn her? Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 30. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2017 Takk for hjelpen. Har en ny utfordring. Min Mac Mini er plassert i stuen under TV. Den er koblet opp til en 55" TV med 4K oppløsning. Det eneste jeg kan se fra sofaen er "Dock" resten er latterlig lite. Jeg håper det er mulig å stille på Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Skal være mulig å skalere størrelsen på interfacet, ja. Gå til System Preferences -> Displays og velg "Scaled". Da tror jeg du skal få opp noe sånt som dette: Dette tok jeg fra denne siden. Jeg har ikke skjerm med så høy oppløsning, så jeg få ikke til å bekrefte det, men det skal åpenbart være mulig når du kjører så høy oppløsning. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Det går også an å justere hvor stor docken skal være. Høyreklikk (to fingre på mousepad) og velg "dock-valg". Da kan du velge "Størrelse" og "Forstørrelse" (om den skal gjøres større når musen føres over docken). Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 31. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2017 Når jeg velger "Scaled" må jeg endre oppløsning. Det har jeg ikke så lyst til. Får ikke det valget som du har.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Når jeg velger "Scaled" må jeg endre oppløsning. Det har jeg ikke så lyst til. Får ikke det valget som du har.. Du må nok finne deg i å velge en lavere oppløsning dessverre. Du får ikke det valget fordi det ikke er retina-skjerm og ekstern monitor. Ellers er siste forsøk å bruke zoomfunksjonen. Hold nede Option + Command + F5, og aktiver zoom. Bruk så Option + Command og pluss (+)-tegn for zoom inn, og minus (-) for zoome ut. Hold nede disse tre tastene (command + option + +/-) samtidig, og se om det er til noe nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå