Gå til innhold

22.8 % av folk i arbeidsfør alder går på trygd

Anbefalte innlegg

Eg veit om veeeldig mange som storkoser seg med netflix/data/PS. Det er det de ønsker å gjøre. Ingen som hindrer de fra å trene/studere. Men de foretrekker data. De gir lite mening til deg, men mye til de.

Og det er poenget mitt. Folk greier alltid finne noe å gjøre på. Ytterst få som virkelig sliter og "stirrer inn i veggen".

Du greier det fint, men ikke mange andre?

"Å stirre i veggen" er en metafor på å ikke gjøre noe meningsfylt. Jeg vet ikke hvor gammel du og din omgangskrets er, men det som innledningsvis kan virke forlokkende og deilig med en evig strøm av statlig betalt TV, film, surfing og spilling blir med årene et fengsel for de aller, aller fleste. Plutselig blir verden utenfor, der hvor folk ferdes, samhandler og sosialiserer, så skummel og fremmed at det eneste man vil er å flykte tilbake den trygge cella av en flatskjerm. Fra utsiden kan det kanskje virke som disse menneskene storkoser seg med all denne spillingen og tittingen. De smiler jo. Innimellom ler de til og med! Men tro meg, det er et brutalt fåtall av disse digitale, uføre eremittene som ikke sliter med angst, lav selvtillit, depresjoner eller andre former psykologiske problemer.

Hvorfor? Fordi vi mennesker er sosiale, meningssøkende vesener og de færreste av oss klarer å finne livsbærende mening foran en skjerm. Kanskje får det oss gjennom en ferieuke eller en sommer eller noen måneder etter en periode med hardt arbeid. Men aldri gjennom et liv. Jeg har sett så mange skjebner falle ned i den meningsløse trakta der, og det er ikke noe å misunne. Det er noe å empatisere med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mh okei, skal ikke uttale meg så mye om akkurat den der, siden jeg ikke kan nok.

Om man ser bort ifra de som man kan diskutere "lurer" nav eller ikke, hva det nå enn er, hva dere mener om det. Har selv en far som ikke kan/får lov til å jobbe, pga fysiske skader som har satt en stopper for det. Føler det var flere her som var ganske kvasse mot å gi penger til noen som ikke jobber generelt. Jeg kan se synspunktet, men er lagt ifra enig i det, og ble derfor litt trist/provosert av å lese det. Så det var vel kanskje det jeg heller lurte på...

Ja, det er kjipt å være syk, betyr det at vi må gjøre det kjipt å være frisk å? Gjøre det umulig for unge og enslige å komme inn i boligmarkedet? De har ingen fritid, så syns du det er greit å ta fra de resursene de kunne brukt til å faktisk fylle livet sitt med noe gledelig de 5 ukene de har ferie? Eller skal de på død og liv være like kjedelige som de resterende 47 som de må bruke for å finansiere seg selv og alle andre?

En ting er ytelser til arbeidsløse men tror du virkelig noen er uføretrygdet fordi de er SLØVE? Da tror jeg du har misforstått hva uføretrygd er for noe.

De fleste som er arbeidsløse er det forørig ikke frivillig, spesielt ikke nå som det er nedskjæringer i oljesektoren. Mange av de som blir ledige nå har gjort mer for norsk økonomi og norsk verdiskapning enn de fleste bedreviterne på nettet.

Ja, noen er det. Jeg kjent en som aktivt jobbet for å få uførestatus.

De fleste er irrelevant. Så lenge det er noen som missbruker det så er det for dårlig, kan ikke drive å stjele penger fra folk og gi det til tyver, men en og truse deg med vold om du ikke finner deg i det? Det er rett og slett for dårlig, da bør de heller fokusere på denne minoriteten og true de med vold istedenfor.

Og nå vet jeg også om en som er dømt for NAV svindel, sitter i husarrest, men får lov å bevege seg som han vil på dagen. Å nei, for en forferdelig staff, stakkar. Han hadde det nok skikkelig tøft i livet (nei, han hadde ikke det).  

Uføretrygd er ikke en del av sosialsystemet. Skal de som er for syke til noensinne å kunne få jobb igjen leve i fattigdom resten av livet?

Vel, skal de på død og liv leve på samme kår som alle andre? Skal det virkelig ikke være noe insentiv til å jobbe? Om det ikke økonomisk er mulig å skille de, så har vi rett og slett ikke råd til det. Sånn er det. Kanskje vi hadde hatt råd til det om folk ikke ga opp så rask, kjempa litt for litt selvrespekt og fått luka ut alle svindlerne. Men nei, vi er mer opptatt av at de som jobber og gjør at noe av dette i det heletatt er mulig skal leve like dårlig som de som gjør absolutt ingenting.

Det er merkelig at de som er så grunnleggende negativ til velferdsordninger "kjenner noen" som aktivt sørget for å få uføretrygd. Nå er det ingen som får uføretrygd slengt etter seg når man oppsøker NAV, det er år, av og til tiår med en runddans i systemet og gjennomgang med nedverdigende NAV-tiltak, forbud mpt å reise på ferie, meldeplikt, svartelisting hos bankene fordi de ikke gir lån til mennesker med tidsbegrenstede trygdeordninger; eksistensminimum å leve på noe. Om noen virkelig klarer å tvinne NAV rundt tommeltotten på denne måten snakker vi om profesjonell svindel på nivå med Frank Abnagale jr. i Catch Me If You Can; skjønt slike svindlere ville nok hatt høyere ambisjoner enn å bli uføretrygdet skulle jeg tro.

Dessuten; synsing rundt enkeltpersoner er i prakis veriløst og vel; søppel. Så lenge man selv ikke sitter på papirene til den man mener utnytter systemet. Du vet IKKE mer om den uføre enn NAV og vedkommendes lege. Du har null innsyn i vedkommendes sak. Anekdoter om "naboen min er uføretrygdet, men jeg ser at han henter inn post fra postkassa og da kan han umulig være ufør" har null verdi. Disse vet ikke hvorfor disse er trygdet og det er ikke sladrekjerringer i nabolaget som avgjør hvem som får uføretrygd.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem mottar 15 000 i lommepenger uten å ha noen utgifter? 

Etter artikkelen til VG mottar unge en sats på 272 000 i året, 22 700 kr i mnd før skatt eller 17500 kr etter skatt.

Bolig 8000 kr

mat 3000 kr

Regninger 2500kr

Da er det ca 4000 kr igjen i måneden uten å ha noen utgifter, eller 133 kr dagen.

Synes ikke det virker veldig gromt.

Så 17500 kr i mnd uten en eneste utgift i forbindelse med jobb. Dette er LUKSUS for en student som må LÅNE 40% av den summen, noe de åpenbart må tilbakebetale. De har fremdeles 50 timer MER fritid i uka. Og får fremdeles det samme som en som jobber fast dagtid i en butikk. 

Hvor sykt er ikke det? At de som bruker 217 timer av måneden sin, nesten 50% av våkene timer en måned som fører til at de har høyere utgifter, skal ha et par tusen kroner med disponibelt enn de som ikke utretter noe som helt. Overhode. 

Tja, det er vel beregnet sats for at en skal kunne klare å forsørge seg selv.

Alternativet er at de bor på gaten og stjeler for å forsørge deg. Eventuelt havner i fengsel så blir det brukt offentlige midler til å bekoste dem der i stede.

Hvor ble det forresten av disse som fikk 15.000 utbetalt i måneden uten å ha noen som helst utgifter?

Vel, i eldre tider ble straffanger satt til å gjøe veiarbeid og lignende.

Lenke til kommentar

Både broren min og faren min er schizofrene, ingen av de har levd spesielt forferdelige liv.

Så bra for dem. Jeg har og en familien som er Schizofren. H*n klarer seg ikke alene. Samboeren og barna måtte flytte bort

Hele familien har måttet stille opp i tillegg til det staten gjør. Heldigvis er de ressurssterke.

Lenke til kommentar

Du greier det fint, men ikke mange andre?

Eg veit om veeeldig mange som storkoser seg med netflix/data/PS. Det er det de ønsker å gjøre. Ingen som hindrer de fra å trene/studere. Men de foretrekker data. De gir lite mening til deg, men mye til de.

Og det er poenget mitt. Folk greier alltid finne noe å gjøre på. Ytterst få som virkelig sliter og "stirrer inn i veggen".

Det er en overlevelsesstrategi, min kjære venn.

Lenke til kommentar

Så 17500 kr i mnd uten en eneste utgift i forbindelse med jobb. Dette er LUKSUS for en student som må LÅNE 40% av den summen, noe de åpenbart må tilbakebetale. De har fremdeles 50 timer MER fritid i uka. Og får fremdeles det samme som en som jobber fast dagtid i en butikk.

Studenter studerer for å kunne delta i samfunnet på en på mange måter mye mer meningsfull måte enn mange uføre kan drømme om. Og med bedre betaling på sikt. Med mulighet for reell lønnsøkning med tiden i form av lønnsstiger basert på for eksempel ansiennitet eller forhandlinger når man har opparbeidet seg erfaring. Uføre får ikke noe av dette. Du kan jo spørre en pensjonist eller annen trygdet hvordan deres kjøpekraft har utviklet seg de siste årene.

Når det er sagt så er jeg helt enig i at studenter i Norge i mange tilfeller får for lite støtte. Norge er dessverre på vei mot å være et samfunn med økende forskjeller. Men å rakke ned på den svakeste gruppen i samfunnet vårt hjelper ingen på noen måte som helst.

50 timer mer fritid i uka er så useriøst at det gidder jeg ikke å kommentere en gang. Jeg håper du blir syk og ufør og ligger i smerter i senga i 50timer+ uka i noen år.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaha... Kva trur du er grunnen, at det er 5-6 ganger flere schozofrene i Noreg, enn alle andre Noreg?

Jeg har ikke påstått noe slikt. Så vidt jeg vet er schizofreni i snitt relativt likt fordelt verden over, men med høyere forekomster i visse miljøer. For eksempel blant de som har vokst opp i urbane miljøer. Om schizofreniforekomsten i Norge har økt i det siste er ikke dette særlig rart ettersom Norge har blitt mer urbant i det samme tidsrommet denne mulige økningen har forekommet.

Lenke til kommentar

Det er merkelig at de som er så grunnleggende negativ til velferdsordninger "kjenner noen" som aktivt sørget for å få uføretrygd. Nå er det ingen som får uføretrygd slengt etter seg når man oppsøker NAV, det er år, av og til tiår med en runddans i systemet og gjennomgang med nedverdigende NAV-tiltak, forbud mpt å reise på ferie, meldeplikt, svartelisting hos bankene fordi de ikke gir lån til mennesker med tidsbegrenstede trygdeordninger; eksistensminimum å leve på noe. Om noen virkelig klarer å tvinne NAV rundt tommeltotten på denne måten snakker vi om profesjonell svindel på nivå med Frank Abnagale jr. i Catch Me If You Can; skjønt slike svindlere ville nok hatt høyere ambisjoner enn å bli uføretrygdet skulle jeg tro.

Dessuten; synsing rundt enkeltpersoner er i prakis veriløst og vel; søppel. Så lenge man selv ikke sitter på papirene til den man mener utnytter systemet. Du vet IKKE mer om den uføre enn NAV og vedkommendes lege. Du har null innsyn i vedkommendes sak. Anekdoter om "naboen min er uføretrygdet, men jeg ser at han henter inn post fra postkassa og da kan han umulig være ufør" har null verdi. Disse vet ikke hvorfor disse er trygdet og det er ikke sladrekjerringer i nabolaget som avgjør hvem som får uføretrygd.

Vel en straffedømt person som nå soner for det er vel strengt talt ikke spekulering i om "jeg mener" han svindler eller ei? Jeg vet hvordan NAV svindel foregår. Om du er 100% ufør men jobber svart 4 ganger i uka, med muring for å finansiere veteranbilhobbyen din, så er du ikke 100% ufør. Det er NAV svindel, ikke spekulasjoner. Om du jobber svart og fremdeles går på NAV og jobber mot 100% ufør, så er det NAV svindel, ikke spekulasjoner.

Jeg vet at et enkeltpersontilfelle er verdiløst, men sett statistisk sett så er det mye svindel som foregår, vi er ikke så jævlig mye dårligere i helse enn alle andre, og det samsvarer absolutt ikke med lykke-statistikken vår heller.

Så bra for dem. Jeg har og en familien som er Schizofren. H*n klarer seg ikke alene. Samboeren og barna måtte flytte bort

Hele familien har måttet stille opp i tillegg til det staten gjør. Heldigvis er de ressurssterke.

Det er du som påsto det var eneste mulighet for at noen var der de er, jeg sier det ikke er eneste mulighet. Jeg vet mange har det vanskelig, dere trenger ikke gjenta det. Jeg vet. Jeg sier at det ikke er alle som har det vanskelig som bruker det samme systemet, noe dere ofte nekter for, men det gjør det ikke noe mindre sant.

Faren min har dyttet alle vekk fra seg, har kun kontakt med meg i familien og ellers virrer rundt og skylder på polakker, mafiaen, og biker gjenger for situasjonen sin.

Broren min får og har fått så sinnsykt mye hjelp av farmor og mannen hennes men klarer ikke å oppføre seg som en voksen person og med så liten selvinnsikt at jeg blir helt kvalm av å snakke med han.

Studenter studerer for å kunne delta i samfunnet på en på mange måter mye mer meningsfull måte enn mange uføre kan drømme om. Og med bedre betaling på sikt. Med mulighet for reell lønnsøkning med tiden i form av lønnsstiger basert på for eksempel ansiennitet eller forhandlinger når man har opparbeidet seg erfaring. Uføre får ikke noe av dette. Du kan jo spørre en pensjonist eller annen trygdet hvordan deres kjøpekraft har utviklet seg de siste årene.

Når det er sagt så er jeg helt enig i at studenter i Norge i mange tilfeller får for lite støtte. Norge er dessverre på vei mot å være et samfunn med økende forskjeller. Men å rakke ned på den svakeste gruppen i samfunnet vårt hjelper ingen på noen måte som helst.

50 timer mer fritid i uka er så useriøst at det gidder jeg ikke å kommentere en gang. Jeg håper du blir syk og ufør og ligger i smerter i senga i 50timer+ uka i noen år.

Så studenter fortjener altså kun å LÅNE 40% av det du definerer som uverdig liv for folk som ikke yter noe som helst? Hører du sier det er urettferdig, hva mener du de fortjener? Hvorfor må de låne? Da må de ikke bare betale for alle andre i samfunnet, men de må også betale for seg selv i ettertid, den student de trengte hjelp fordi de ville være med å skape verdi og faktisk gjøre det mulig å ha så mange ute av jobb i dette landet.

Det er et faktum, de får 50 timer mer fritid i uka, de har mindre utgifter forbundet med å komme seg til og være på jobb.

Sier du at alle som er 100% uføre ligger 50+ timer i uka våken i smerter? Er dette gjennomsnitt uføren? Eller er det fringe casen? Er det alle som er blitt friske nok til å jobbe men nå allikevel har uføre så hvorfor risikere å miste gratis penger?

Håper jeg blir ufør jeg å, så skal jeg forfølge grunderdrømmene mine for det er den ENESTE måten jeg vil ha økonomi til det, kan jo ikke spare stort da jeg må finansiere alle andre som ikke gidder å jobbe for seg selv.

Lenke til kommentar

Håper jeg blir ufør jeg å, så skal jeg forfølge grunderdrømmene mine for det er den ENESTE måten jeg vil ha økonomi til det, kan jo ikke spare stort da jeg må finansiere alle andre som ikke gidder å jobbe for seg selv.

Tusenvis av mennesker klarer hvert år å balansere studier, jobb og familieliv med gründerdrømmer. Kunne enkelte av ordningene hvert bedre? Sikkert. Men hvis du bruker så mye av energien din på å rakke ned på uføre og synes synd på deg selv, kan jeg love deg at du aldri vil lykkes som gründer.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har mere en 50timer + fritid i uken.

Du snakker om å være useriøs :)

Lenke til kommentar

Nordmenn, en nasjon med sytere, oppfødd med puter under begge armene.

Nå syter man til og med fordi syke mennesker får noen lusne kroner i trygd, å ønsker selv å bli syk slik at man kan bli "grunder" på trygd.

Stupid is what stupid says !

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tusenvis av mennesker klarer hvert år å balansere studier, jobb og familieliv med gründerdrømmer. Kunne enkelte av ordningene hvert bedre? Sikkert. Men hvis du bruker så mye av energien din på å rakke ned på uføre og synes synd på deg selv, kan jeg love deg at du aldri vil lykkes som gründer.

Ja, jeg klarer det ikke. Regner også med at du har tusenvis av eksempler på vellykket grundereventyr som kommer ut av Norge vært år? Folk som selvsagt ikke har familie eller en lottogevinst som finansierer dem.

Hvordan rakker jeg ned på de? Folk svindler NAV, er dette utsagnet ikke korrekt? Og jeg syns ikke folk som ikke yter noe som helst skal ha like stor handlingskraft som de som bruker 50% av sin våkene tid på å jobbe så de selv kan tjene penger.

Jeg vil gi medborgere et insentiv til å jobbe, jeg ønsker flere i arbeid, og at man skal belønnes for å være i arbeid og holde samfunnet gående. Hva er galt med denne filosofien? Jeg syns det er helt sykt at folk som ikke gjør noe som helst skal sitte igjen med mer penger enn en som prøver så godt de kan å jobbe men ikke får mer enn 60-80% stilling og ikke vil noe annet enn å få en full stilling.

Lenke til kommentar

Hvordan rakker jeg ned på de? Folk svindler NAV, er dette utsagnet ikke korrekt? Og jeg syns ikke folk som ikke yter noe som helst skal ha like stor handlingskraft som de som bruker 50% av sin våkene tid på å jobbe så de selv kan tjene penger.

Jeg vil gi medborgere et insentiv til å jobbe, jeg ønsker flere i arbeid, og at man skal belønnes for å være i arbeid og holde samfunnet gående. Hva er galt med denne filosofien? Jeg syns det er helt sykt at folk som ikke gjør noe som helst skal sitte igjen med mer penger enn en som prøver så godt de kan å jobbe men ikke får mer enn 60-80% stilling og ikke vil noe annet enn å få en full stilling.

Kanskje du ikke jobber hardt nok? Kanskje du ikke dedikerer nok tid? Kanskje ideen din ikke er god nok? Jeg aner ikke, jeg kjenner deg ikke, men en ting kan jeg si med 100 prosents sikkerhet: det er ikke de ufrivillig arbeidsledige og uføretrygda som står i veien for gründerdrømmen din. 

Folk svindler på NAV ja, akkurat som Hansen pusser opp badet sitt svart, Ali jusker litt på taksameteret og store bedrifter leter etter hvert bidige skattehull de kan finne med forstørrelsesglass. I alle samfunn finnes det folk som tar mer enn de gir, men Norge anno 2017, til tross for alle dets feil, mangler og skavanker, er et av de mest ærlige, gjennomsiktige og ukorrupte samfunnene som har eksistert i menneskelig historie. Se deg selv fra det perspektivet og du kan bruke erkjennelsen om den sinnsyke, kosmiske flaksen du har fått utdelt som drivstoff til å nå drømmene dine. 

Men ikke trøkk deg selv ned i en gjørme av malplasserte forventninger om at alle andre skal jobbe, og hvis de bare gjorde skjerpa seg og kom seg opp av sofaen, så ville alt vært rosenrødt. De skylder deg ingenting. 

Endret av Gamasj
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje du ikke jobber hardt nok? Kanskje du ikke dedikerer nok tid? Kanskje ideen din ikke er god nok? Jeg aner ikke, jeg kjenner deg ikke, men en ting kan jeg si med 100 prosents sikkerhet: det er ikke de ufrivillig arbeidsledige og uføretrygda som står i veien for gründerdrømmen din. 

Folk svindler på NAV ja, akkurat som Hansen pusser opp badet sitt svart, Ali jusker litt på taksameteret og store bedrifter leter etter hvert bidige skattehull de kan finne med forstørrelsesglass. I alle samfunn finnes det folk som tar mer enn de gir, men Norge anno 2017, til tross for alle dets feil, mangler og skavanker, er et av de mest ærlige, gjennomsiktige og ukorrupte samfunnene som har eksistert i menneskelig historie. Se deg selv fra det perspektivet og du kan bruke erkjennelsen om den sinnsyke, kosmiske flaksen du har fått utdelt som drivstoff til å nå drømmene dine. 

Men ikke trøkk deg selv ned i en gjørme av malplasserte forventninger om at alle andre skal jobbe, og hvis de bare gjorde skjerpa seg og kom seg opp av sofaen, så ville alt vært rosenrødt. De skylder deg ingenting.

Jeg har ikke tid, jeg jobber mye for å betale ned bil jeg måtte kjøpe for å få jobben og studielån. Jeg tjener ikke nok til å komme meg inn på boligmarkedet og må leie en leilighet som spiser store deler av lønna mi. Jeg trener for å holde hjernen frisk så jeg kan forsette å jobbe med hva jeg jobber med.

Jeg er mentalt sliten vær eneste dag etter jobb, må lage middag og komme meg på trening. I helger spiller jeg nå som vi er i sesong enten kamper, ellers er jeg hjemme og besøker familien for en eller annen bursdag, konf., eller annet. Ellers prøver jeg å lese noe fritids-bøker, eventuelt må jeg lese meg opp på fagrelaterte ting til jobben, ellers er det alltids en eller annen konsulent i Kina som må ha noe akkurat her å nå, ellers blir han sittende og tvinne tommeltotter. Det er også denne fritiden jeg bruker til å dra til legen, klippe meg, tannlege, handle og disse tingene. Når skal jeg liksom få tid til det om jeg skal jobbe med sideprosjektene mine? Jeg har en kontrakt med arbeidsgiver, jeg kan ikke bare si det passer meg dårlig å jeg vil bruke mer tid på egne prosjekt, det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Vet du hva? Det bryr meg faktisk ingenting om at Hansen putter opp badet sitt svart. Og store bedrifter som bruker skatteloven som den er skrevet(????).. Det går ikke ut over andre, de gjør det ikke på bekostning av andre, vel Ali eksempelet er jo tyveri, noe jeg liker like dårlig som denne type tyveri.

Jeg syns tjenesten koster mer enn den smaker. Det er alt for dyrt. Og ut ifra statetikken virker det som det er mye svindel ute å går som gjør den enda mer usmakelig og jeg vil rett og slett ikke ha noe som helst med den å gjøre, jeg vil bare være i fred, så skal jeg holde meg unna hva dere andre driver meg. Jeg syns ikke det gjøres nok for å forhindre svindel og vil dermed ikke ha noe som helst med den ekstremt dyre tjenesten å gjøre. Jeg vil heller at 100% som går til svindel idag brukes til å lønne faktisk arbeidene for å forhindre svindelen. Selv om den tjenesten fremdeles er alt for dyr.

Lenke til kommentar

Vel en straffedømt person som nå soner for det er vel strengt talt ikke spekulering i om "jeg mener" han svindler eller ei? Jeg vet hvordan NAV svindel foregår. Om du er 100% ufør men jobber svart 4 ganger i uka, med muring for å finansiere veteranbilhobbyen din, så er du ikke 100% ufør. Det er NAV svindel, ikke spekulasjoner. Om du jobber svart og fremdeles går på NAV og jobber mot 100% ufør, så er det NAV svindel, ikke spekulasjoner.

Jeg vet at et enkeltpersontilfelle er verdiløst, men sett statistisk sett så er det mye svindel som foregår, vi er ikke så jævlig mye dårligere i helse enn alle andre, og det samsvarer absolutt ikke med lykke-statistikken vår heller.

Du vet om EN som er dømt for svindel - og han ble jo dømt!! Var det forøvrig uføretrygd han svindlet med eller var det en annen ordning.

Det at han ble tatt viser jo at det ikke ER lett å drive trygdemisbruk. Å heve ledighetstrygd(som man ikke må være syk for å få, kun arbeidsledig)samtidig som man jobber fullt er noe NAV alltid oppgdager; ihvertfall hvis det er hvit arbeid fordi NAV sjekker arbeidstakerregistrene.

Angående andre land, så er det der vanligere at uføre forsørges av familien. Se deg selv i speilet og forestill deg at du er en arbeidsgiver. Ville DU ha ansatt personer med yrkeshemninger med store hull i CVen. Uføretrygd innvilges ikke bare utifra teorietiske sjanser for om vedkommende kan arbeide, men også relistiske MULIGHETER på arbeidsmarkedet. Om vi hadde hatt et mindre diskriminerende arbeidsliv enn det vi har i dag hadde vi kommet langt, men sånn er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med en som jobber med dette og fikk høre eksempler på mennesker som fikk utbetalt 17000kr i måneden, dette var lommepenger. Utgifter til bolig, klær, strøm og så videre var allerede dekket.

Du skal ha en bra jobb for å ha 17000kr til overs hver måned å bruke på hva du vil, etter at regninger er betalt.

Når systemet belønner arbeidsløshet da blir flere arbeidsløse, hadde staten i større grad premiert arbeid og innsats ville flere mennesker tatt i et tak :)

Arbeidsledighetstrygd er 66% av tidligere lønn. Har du hatt en ganske bra jobb med god lønn får man faktisk så mye utbetalt. Men da har man faktisk bidratt mye som skattebetaler.

Lenke til kommentar

Du vet om EN som er dømt for svindel - og han ble jo dømt!! Var det forøvrig uføretrygd han svindlet med eller var det en annen ordning.

Det at han ble tatt viser jo at det ikke ER lett å drive trygdemisbruk. Å heve ledighetstrygd(som man ikke må være syk for å få, kun arbeidsledig)samtidig som man jobber fullt er noe NAV alltid oppgdager; ihvertfall hvis det er hvit arbeid fordi NAV sjekker arbeidstakerregistrene.

Angående andre land, så er det der vanligere at uføre forsørges av familien. Se deg selv i speilet og forestill deg at du er en arbeidsgiver. Ville DU ha ansatt personer med yrkeshemninger med store hull i CVen. Uføretrygd innvilges ikke bare utifra teorietiske sjanser for om vedkommende kan arbeide, men også relistiske MULIGHETER på arbeidsmarkedet. Om vi hadde hatt et mindre diskriminerende arbeidsliv enn det vi har i dag hadde vi kommet langt, men sånn er det ikke.

Nei, han ble ikke dømt for uføresvindel. Men han jobbet heller ikke hvit ved siden av. Ja jeg vet om en, hvor mange må jeg kjenne for at NAV svindel er problematisk for deg? Det er flere hundre tusen kroner i tap og tap for rettsaken, på grunn av EN person. Tenk om 0,01% av befolkningen holder på sånn, og flere antageligvis mye dyktigere enn han. Det koster samfunnet mye, og det er ikke drift jeg er villig til å være med å finansiere. Hvis jeg vet at penger til en viss veldedighet forsvinner til finansiering av ISIS, så støtter jeg ikke den veldedigheten uansett hvor lite det er.

Men de har fremdeles flere arbeidsaktive i andre land, så hvem som tar vare på de som ikke arbeider er vel strengt talt helt irrelevant.

Jeg har vært med å ansette folk der jeg jobber nå, og "vært med" på et par der jeg jobba før. Jeg bryr meg hovedsakelig om hvor kompetente de er, hvor godt de scorer på testene vi gir de basert på hva slags kompetanse de skryter på seg. Så vet jeg at vi operer med prøveperioder hvor mye kan komme frem. Heldigvis er det ikke kjempeviktig at alle er på kontoret når maskineriet starter hos oss og jeg fokuserer mest på at jobben de selv er med å sette frister for blir gjort når det skal være gjort.

Jeg har selv jobbet mange plasser og det er alltid rom for en som prøver ett eller annet sted. Hvis de er arbeidsføre men NAV mener det er urealistisk at de kan ansettes burde de finne på ting selv. Vi har hatt et par folk på utplassering fra NAV, en av de fikk fast jobb, han ene er her nå på 40-60% basis.

Plasser de ut i bedrifter, kommuner, og annet, om de ikke får jobb så får de iallefall erfaring og referanser som kan bygge deres sak. Om det er umulig så får vi skaffe oss noen "lose-less" fasiliteter hvor de kan sysselsettes med "dugnad" type ting. Lage og fryse ned hjemmelagd middag hvor jeg kan kjøpe det for litt over kosten av råvarene, så jeg slipper å bruke tid på det. Jeg vet ikke. Noe, iallefall. Ikke, ikke noe.

Lenke til kommentar

Arbeidsledighetstrygd er 66% av tidligere lønn. Har du hatt en ganske bra jobb med god lønn får man faktisk så mye utbetalt. Men da har man faktisk bidratt mye som skattebetaler.

Med et teoretisk tak på rundt 350 000,- før skatt.

Dagpenger utgjør omtrent 62,4 prosent av inntekten før skatt, opptil seks ganger grunnbeløpet.

Grunnbeløpet er nå 93 634,- som gir en maks inntekt på rundt 560 000,- som gir maksimale dagpenger på rundt 350 000,- før skatt.

Med 35% skatt sitter man igjen med 227 000,- eller altså omtrent 19 000,- i måneden etter skatt i dagpenger, maksimalt.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om 0,01% av befolkningen holder på sånn, og flere antageligvis mye dyktigere enn han. Det koster samfunnet mye, og det er ikke drift jeg er villig til å være med å finansiere. 

Helt til du blir en av de andre 99.9% som faktisk er syke å trenger trygden, da får nok pipa en annen lyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid, jeg jobber mye for å betale ned bil jeg måtte kjøpe for å få jobben og studielån. Jeg tjener ikke nok til å komme meg inn på boligmarkedet og må leie en leilighet som spiser store deler av lønna mi. Jeg trener for å holde hjernen frisk så jeg kan forsette å jobbe med hva jeg jobber med.

Jeg er mentalt sliten vær eneste dag etter jobb, må lage middag og komme meg på trening. I helger spiller jeg nå som vi er i sesong enten kamper, ellers er jeg hjemme og besøker familien for en eller annen bursdag, konf., eller annet. Ellers prøver jeg å lese noe fritids-bøker, eventuelt må jeg lese meg opp på fagrelaterte ting til jobben, ellers er det alltids en eller annen konsulent i Kina som må ha noe akkurat her å nå, ellers blir han sittende og tvinne tommeltotter. Det er også denne fritiden jeg bruker til å dra til legen, klippe meg, tannlege, handle og disse tingene. Når skal jeg liksom få tid til det om jeg skal jobbe med sideprosjektene mine? Jeg har en kontrakt med arbeidsgiver, jeg kan ikke bare si det passer meg dårlig å jeg vil bruke mer tid på egne prosjekt, det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Vet du hva? Det bryr meg faktisk ingenting om at Hansen putter opp badet sitt svart. Og store bedrifter som bruker skatteloven som den er skrevet(????).. Det går ikke ut over andre, de gjør det ikke på bekostning av andre, vel Ali eksempelet er jo tyveri, noe jeg liker like dårlig som denne type tyveri.

Jeg syns tjenesten koster mer enn den smaker. Det er alt for dyrt. Og ut ifra statetikken virker det som det er mye svindel ute å går som gjør den enda mer usmakelig og jeg vil rett og slett ikke ha noe som helst med den å gjøre, jeg vil bare være i fred, så skal jeg holde meg unna hva dere andre driver meg. Jeg syns ikke det gjøres nok for å forhindre svindel og vil dermed ikke ha noe som helst med den ekstremt dyre tjenesten å gjøre. Jeg vil heller at 100% som går til svindel idag brukes til å lønne faktisk arbeidene for å forhindre svindelen. Selv om den tjenesten fremdeles er alt for dyr.

Den amerikanske forfatteren Charles Bukowski skrev et fabelaktig essay til unge forfattere om at hvis forfatterskapet ikke brøler ut av deg, hvis det ikke skyter ut av deg som en rakett, hvis du ikke er villig til å ofre søvn, venner, familie, penger, mat, så ikke gjør det. Ikke skriv. De samme tankene kan overføres til alle andre disipliner som krever en enorm grad av individualitet: kunst, filmskaping, bestiging av fjerne fjell og gründervirksomhet. 

Jeg kjenner deg ikke, men ut ifra det du skriver virker det som om gründerdrømmen på nåværende tidspunkt ikke brenner så hardt som den burde. Du sier du må bruke helgene på å gå til tannlegen? Til helvete med tannlegen. Du sier du må i konfirmasjon. Føkk konfirmasjonen. Hvis du virkelig brenner for disse ideene dine, trumfer det alt annet, til og med jobb, klienter i Kina og familien. Hvis ikke, legg drømmene til side og konsentrer deg om det livet du faktisk har. Lev det. Sett pris på det. Denne forakten du brygger på vil aldri gjøre deg noe godt.

Men hvis du mot formodning vil holde på denne forakten, så ikke rett den mot de arbeidsledige og uføretrygdede. De aller fleste er det av en grunn. Og de som ikke er det, vel, du kan trøste deg med at neppe lever spesielt givende eller misunnelsesverdig liv. Rett heller avskyen din mot de som ikke vil skattelegge arv. Eller de som vil la giga-bedrifter tråkke på arbeidsfolk med ræva vilkår. Eller fylle lommene til mennesker som tror på fantasiskapninger med skattepenger. Eller de som vil bruke milliarder på kriger i land på andre siden av kloden og på å jage narkomane og fredelige hasjrøykere. Det er mer enn nok å dele forakten din ut på. Noen usle trygdesnyltere fortjener den ikke. 

Men aller helst anbefaler jeg å ikke føle så mye forakt. Det er svært energitappende, og det høres ut som du egentlig trenger mer energi. Positiv energi.

(btw: Bukowski jobbet i tjue år på et postkontor han HATET før han slo gjennom. De siste 25 årene brukte han på skriving, puling og drikking.) 

Endret av Gamasj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...