Gå til innhold

22.8 % av folk i arbeidsfør alder går på trygd

Anbefalte innlegg

60% skylder på "psykiske lidelser".

Og de fleste av disse lider av for eksempel schizofreni eller personlighetsforstyrrelser. Nesten hele økningen blant unge uføre virker å komme i disse kategoriene. Altså mennesker som tidligere ble gjemt bort på kottet eller som levde forferdelige liv.

Så synd at samfunnet hjelper dem altså. For ikke å snakke om familiene deres.

Både broren min og faren min er schizofrene, ingen av de har levd spesielt forferdelige liv. Jeg er oppvokst med de, jeg kjenner brødrene til pappa, farmor, alle som er oppvokst rundt han og min bror.  

Hvem mottar 15 000 i lommepenger uten å ha noen utgifter? 

Etter artikkelen til VG mottar unge en sats på 272 000 i året, 22 700 kr i mnd før skatt eller 17500 kr etter skatt.

Bolig 8000 kr

mat 3000 kr

Regninger 2500kr

Da er det ca 4000 kr igjen i måneden uten å ha noen utgifter, eller 133 kr dagen.

Synes ikke det virker veldig gromt.

Så 17500 kr i mnd uten en eneste utgift i forbindelse med jobb. Dette er LUKSUS for en student som må LÅNE 40% av den summen, noe de åpenbart må tilbakebetale. De har fremdeles 50 timer MER fritid i uka. Og får fremdeles det samme som en som jobber fast dagtid i en butikk. 

Hvor sykt er ikke det? At de som bruker 217 timer av måneden sin, nesten 50% av våkene timer en måned som fører til at de har høyere utgifter, skal ha et par tusen kroner med disponibelt enn de som ikke utretter noe som helt. Overhode. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De periodene jeg har vært i jobb i livet mitt, så har én av mine hovedmotivasjonsfaktorer vært at skatten jeg betaler er med på å opprettholde eksistensen til noen som har det verre enn meg selv. Det krever ikke mange hjerneceller for å forstå at folk som ikke jobber, har problemer å stri med. Det er ingen som egentlig -vil- stå på sidelinjen og se på, eller føle seg som en last for systemet. Så å dømme folk som har havnet på utsiden, vitner bare om manglende kunnskap om psykologi og samfunnsøkonomi- og forståelse.

Trygdeutbetalinger forsvinner ikke i et svart hull, de blir brukt på varer og tjenester som igjen opprettholder arbeidsplasser. Og for hvér eneste transaksjon, så betales det skatt, for omtrent hver handel eller pengeflytting. Hvorfor er dét så vanskelig å forstå? Hvorfor gjør vi det så vanskelig for oss selv?

Med tanke på beløpsstørrelsen, så kan den sikkert diskutéres, men den skal vel reflektére gjennomsnittslønn.

Hele velferdssystemet er bygget på idéen om at de med mest ressurser skal gi mest. 

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

til noen som har det verre enn meg selv.

Alle som ikke jobber?

Det krever ikke mange hjerneceller for å forstå at folk som ikke jobber, har problemer å stri med.

Jeg har problemer å stri med, jeg allikevel jobber jeg.

Det er ingen som egentlig -vil- stå på sidelinjen og se på, eller føle seg som en last for systemet.

Ingen?

Så å dømme folk som har havnet på utsiden, vitner bare om manglende kunnskap om psykologi og samfunnsøkonomi- og forståelse.

Det tyder jo på at det er du som ikke har kunnskap nok til å skjønne at dette ikke er snakk om absolutter, eller at det faktisk finnes folk som ikke er som du beskriver.

Trygd forsvinner ikke i et svart hull, de blir brukt på varer og tjenester som igjen opprettholder arbeidsplasser.

Jeg kunne brukt penger jeg er frastjålet på varer og tjenester som igjen opprettholder arbeidsplasser. Problemet her ligger også i at du ikke forstår økonomi, bare fordi NOE går tilbake i systemet betyr det ikke at det er en nevneverdig investering. Si elkjøp har en PC med 4% fortjeneste (som ikke er urealistisk fortjeneste) 20% er skatt som igjen går mot samfunnsnylter (som sier det er statussymbol å være arbeideaktiv og at det er nok motivator for alle men aksepterer ikke at folk syns det er negativt å være en snylter) hvor tror du egentlig resterende 96% går? Et par prosent til transport, og resten? Tror du det er gratis å produsere?

Så tusen fuckings takk for at økonomien jeg tar del i fikk tilbake 4% av pengene som ble stjålet fra meg og gitt til noen andre for at de skulle sløste de bort.

Hvis du tar glede og har det som en motivator i arbeidslivet at du tar vare på disse menneskene, så vil jeg gjerne at du skal få lov til å føle mer på denne følelsen, kan ikke du tar over den skattedelen jeg betaler som går mot NAV og du får hjulpet dobbelt så mange? Du er fornøyd, jeg er fornøyd, vanskeligstilte er fornøyd. Alle er fornøyd, det er Win-win-win.

Lenke til kommentar

Ja enig i tanke gangen din. I dag er vi ca 1.2mil som er en utgift for samfunnet. Da tenker jeg på pensjonister, sykemeldinger, uføre, aap(meg) osv. 

Sist jeg fikk med meg er det ca 2.5mill som jobber.

Poenget, hvor mye skatt skal de betale for å fø oss.

Ja har jobbet, startet som sveiser i 85. I 2012 sa kroppen nei, fikk i år bekreftet nerve skader(som ikke kan fikses) i føttene.

Lenke til kommentar

Etter artikkelen til VG mottar unge en sats på 272 000 i året, 22 700 kr i mnd før skatt eller 17500 kr etter skatt.

Bolig 8000 kr

mat 3000 kr

Regninger 2500kr

Da er det ca 4000 kr igjen i måneden uten å ha noen utgifter, eller 133 kr dagen.

Så 17500 kr i mnd uten en eneste utgift i forbindelse med jobb. Dette er LUKSUS for en student som må LÅNE 40% av den summen, noe de åpenbart må tilbakebetale. De har fremdeles 50 timer MER fritid i uka. Og får fremdeles det samme som en som jobber fast dagtid i en butikk. 

Hvor sykt er ikke det? At de som bruker 217 timer av måneden sin, nesten 50% av våkene timer en måned som fører til at de har høyere utgifter, skal ha et par tusen kroner med disponibelt enn de som ikke utretter noe som helt. Overhode. 

Tja, det er vel beregnet sats for at en skal kunne klare å forsørge seg selv.

Alternativet er at de bor på gaten og stjeler for å forsørge deg. Eventuelt havner i fengsel så blir det brukt offentlige midler til å bekoste dem der i stede.

Hvor ble det forresten av disse som fikk 15.000 utbetalt i måneden uten å ha noen som helst utgifter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja enig i tanke gangen din. I dag er vi ca 1.2mil som er en utgift for samfunnet. Da tenker jeg på pensjonister, sykemeldinger, uføre, aap(meg) osv. 

Ja har jobbet, startet som sveiser i 85. I 2012 sa kroppen nei, fikk i år bekreftet nerve skader(som ikke kan fikses) i føttene.

Har du mulighet å sitte i kassa på ein butikk? Telefonselger? Eg vil tru det er mange jobber som er mulig å ta. 

Rekneskapførerkurs e.l. og få seg kontro-arbeid?

Lenke til kommentar

Har du mulighet å sitte i kassa på ein butikk? Telefonselger? Eg vil tru det er mange jobber som er mulig å ta. 

Han er oppegående nok til å skrive på et tastatur iallefall - så massevis av diverse økonomi/regnskap/kontor jobber han burde kunne gjøre. Om reiseveien til et kontor blir krevende så er det ikke vanskelig å koble seg til eksternt fra heimen.

Men veldig OT persondiskusjon?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, ikke prøvd. Men sitter her med 2 par ullsokker + tøfler og 26,3 i stuen min, men verker i føttene.

Varme hjelper, 26c ++.

Lenke til kommentar

Bolig 8000 kr

mat 3000 kr

Regninger 2500kr

Tja, det er vel beregnet sats for at en skal kunne klare å forsørge seg selv.

Alternativet er at de bor på gaten og stjeler for å forsørge deg. Eventuelt havner i fengsel så blir det brukt  midler til å bekoste dem der i stede.

Hvor ble det forresten av disse som fikk 15.000 utbetalt i måneden uten å ha noen som helst utgifter?

Jeg har 23000 utbetalt, har leilighet og alt det medfører på utgift siden.

Jeg er en utgift post for det offentlige. Så de med 15000 er akkurat det samme som meg. Utgift for samfunnet. Det er poenget mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om DU får betalt i 1 år, uten å jobbe, vil ikkje du finne på noe bedre enn å stirre i veggen? Då syns eg synd på deg!

Trur ikke de bryr seg så nevneverdig om det. Samtidig, så trenger ikkje ein å "sitte å stirre i veggen". Ein LITT oppegåande menneske greier å finne på hobby/noe å gjøre på, bortsett fra å styrre i veggen, trur ikkje du det?

Jeg jobber ikke, og jeg klarer helt fint å fylle dagene mine med mening og trivsel. Men jeg vet av erfaring at veldig, veldig mange ikke klarer dette uten rammeverket en arbeidsplass eller et studie kan gi - med mindre man regner med Netflix, gaming, potetgullspising og den slags som hobbyer. 

Å være uføretrygda eller ufrivillig arbeidsledig er for de aller fleste ikke den kosetiden du prøver å fremstille. 

Endret av Gamasj
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lest noen sider her nå, men finner det vanskelig å finne eksakt hva dere mener.

Er problemet de dere mener får penger fra nav fordi de "ikke orker å jobbe", eller de med psykiske problemer, eller alle som får penger uten å ha en jobb, uansett grunn?

Jeg mener det må være et ekstremt mye større insentiv til å faktisk jobbe, slik at folk som kan jobbe men ikke gjør det heller velger det. At folk som "ikke føler seg helt bra vær dag" eller prøver å jobbe, enn å få 100% ufør. At det skal lønne seg for de å heller jobbe 2-3 ganger i uka på sine premisser enn å være 100% ufør.

Og faktisk jobbe for pengene du har skal gjøre livet ditt bedre, du skal ha bedre rå, du skal kunne gjøre ting alle andre ikke har råd til, det er hele poenget med å jobbe for samfunnsøkonomien.

Det skal være vanskeligere å jukse på NAV, det skal stilles krav til de som går lenge arbeidsledig og de skal hjelpes å komme tilbake i arbeidslivet, og en stor motivator her bør være penger, for det er noe folk bryr seg om.

Endret av Rudde
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mh okei, skal ikke uttale meg så mye om akkurat den der, siden jeg ikke kan nok.

Om man ser bort ifra de som man kan diskutere "lurer" nav eller ikke, hva det nå enn er, hva dere mener om det. Har selv en far som ikke kan/får lov til å jobbe, pga fysiske skader som har satt en stopper for det. Føler det var flere her som var ganske kvasse mot å gi penger til noen som ikke jobber generelt. Jeg kan se synspunktet, men er lagt ifra enig i det, og ble derfor litt trist/provosert av å lese det. Så det var vel kanskje det jeg heller lurte på...

Lenke til kommentar

De som nøyer seg med det minste ser ikke noe poeng i å jobbe. Det er ikke stor forskjell på å NAVe eller jobbe på rema/bygg/renholder, etc.

Når det blir ikke attraktiv å nave, istedenfor å jobbe, da går tallet ned. Så fremt ein har råa til å leie eiget bolig, ha nok til mat, kle, mobil, underholdning og week/alko, så kommer folk til å nave.

Helt riktig. De fleste synes ikke det er så rasende festlig å sitte i kassa eller vaske golv, så om en kunne få nesten like mye penger ved å sove utover formiddagen og kose seg, ville mange gripe den muligheten med begge hender.

Jeg har selv en slags erfaring her: For noen år siden var jeg lei, så jeg sa opp jobben og tok meg fri i to år. Herlig! Og det virket bra, etter friåra kom arbeidslysten tilbake og jeg fikk meg ny jobb. (Men jeg lå ikke samfunnet til byrde, jeg levde kun av mine egne sparepenger).

Ytelsene til arbeidsløse og uføretrygdede må ned, slik at det blir klart mer penger netto ut av å jobbe enn av å sløve. 

En ting er ytelser til arbeidsløse men tror du virkelig noen er uføretrygdet fordi de er SLØVE? Da tror jeg du har misforstått hva uføretrygd er for noe.

De fleste som er arbeidsløse er det forørig ikke frivillig, spesielt ikke nå som det er nedskjæringer i oljesektoren. Mange av de som blir ledige nå har gjort mer for norsk økonomi og norsk verdiskapning enn de fleste bedreviterne på nettet.

Lenke til kommentar

Uføre bør få mindre penger. Å bruke inntekt folk hadde foregående år som utregning er feil og urettferdig i mange tilfeller. Det burde være et mer "dynamisk" system. Man skal ikke ha råd til sydenferie to ganger i året som trygdet. De som bidrar til sosialsystemet skal ha mer enn de som bruker sosialsystemet.

Uføretrygd er ikke en del av sosialsystemet. Skal de som er for syke til noensinne å kunne få jobb igjen leve i fattigdom resten av livet?

Lenke til kommentar

Om du leser eit par forgående kommentarer i tråden, så handel det om folk som mistet/sa opp jobben og fortsatte å gå på nav, istedenfor å jobbe, da det var mer lønnsomt. Det hjelper å lese innlegg, ikke kun overskrifta.

Forslaget var å kutte uføretrygden. Det svarte jeg på.

Når det er sagt, en av mine forige jobber hadde mye med uføre/vanskeligstilte å gjøre. Ut av erfaring - de fleste fake det som berre det.

Sorry, når ein person er frisk nok til å trene 2 ganger om dagen/6 gagner i uka (og er skikkelig biff), lever fantastisk sosialt liv, ut på byen 2 ganger i uka. Står på ski, spiller fotball, reiser på ferie. Men er "for syk til å jobbe"...? Dvs, han kan gjøre ALT bortsett fra å jobbe?

Hvordan vet du at han er representativ? Jeg har på min side jobbet en del år i helsevesenet og jeg ser mange som sliter betydelig med å ha en jobb. Når det er sagt, så virker det som de fleste med uføretrygd jobber så mye de kan. Så da blir det plutselig ditt ord mot mitt?

Jeg kjøper ikke at ein "sliter med å ha ein jobb", men greier å fungere ellers i samfunnet. Legger ut bilder av fjelltur, fester, matlaging, osv osv. Men å jobbe? Nei, det blir for vanskelig!

Og ja, det finst uendelig mange jobber ein kan gjøre/tilpasse. Men hey, det er jo bedre å gå fjelltur og lage deilig middag, istedenfor å jobbe. Bedre betalt er det også.

Så løsningen er å senke pengene på grunn av de som utnytter det? Hvem sitter igjen som taperen da, kan det være de syke som allerede sliter med å ha nok til seg selv? hmmm.

Yupp! De som lever av andre/staten må berre nøye seg å ha mindre enn alle de andre som må stå opp og dra på jobb kvar eneste dag.

Til gjengjeld får de mye tid for seg selv. Lese bøker, studere, runke, gå tur. Whatever. 

Det er en veldig god grunn at i Noreg er det 3-5 ganger flere uføre enn i alle andre land i Europa. Dvs, 3/4 snylter.

Og der meldte du deg ut av en saklig debatt. Ha det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at det er endel her inne som hadde hatt godt av å oppleve et par uker med alvorlig sykdom, bare for å se hvor godt de faktisk har det!

Om man er ufør så er det jo en grunn til det. Det vil være svært vanskelig å "fake" da man må ha diagnose fra lege + det skal grundig sjekkes ut av NAV før man evt får det innvilget.

For å være ærlig tror jeg det er MANGE flere som "snylter" med sykemeldinger  - Det er MYE lettere....!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mh okei, skal ikke uttale meg så mye om akkurat den der, siden jeg ikke kan nok.

Om man ser bort ifra de som man kan diskutere "lurer" nav eller ikke, hva det nå enn er, hva dere mener om det. Har selv en far som ikke kan/får lov til å jobbe, pga fysiske skader som har satt en stopper for det. Føler det var flere her som var ganske kvasse mot å gi penger til noen som ikke jobber generelt. Jeg kan se synspunktet, men er lagt ifra enig i det, og ble derfor litt trist/provosert av å lese det. Så det var vel kanskje det jeg heller lurte på...

Ja, det er kjipt å være syk, betyr det at vi må gjøre det kjipt å være frisk å? Gjøre det umulig for unge og enslige å komme inn i boligmarkedet? De har ingen fritid, så syns du det er greit å ta fra de resursene de kunne brukt til å faktisk fylle livet sitt med noe gledelig de 5 ukene de har ferie? Eller skal de på død og liv være like kjedelige som de resterende 47 som de må bruke for å finansiere seg selv og alle andre?

En ting er ytelser til arbeidsløse men tror du virkelig noen er uføretrygdet fordi de er SLØVE? Da tror jeg du har misforstått hva uføretrygd er for noe.

De fleste som er arbeidsløse er det forørig ikke frivillig, spesielt ikke nå som det er nedskjæringer i oljesektoren. Mange av de som blir ledige nå har gjort mer for norsk økonomi og norsk verdiskapning enn de fleste bedreviterne på nettet.

Ja, noen er det. Jeg kjent en som aktivt jobbet for å få uførestatus.

De fleste er irrelevant. Så lenge det er noen som missbruker det så er det for dårlig, kan ikke drive å stjele penger fra folk og gi det til tyver, men en og truse deg med vold om du ikke finner deg i det? Det er rett og slett for dårlig, da bør de heller fokusere på denne minoriteten og true de med vold istedenfor.

Og nå vet jeg også om en som er dømt for NAV svindel, sitter i husarrest, men får lov å bevege seg som han vil på dagen. Å nei, for en forferdelig staff, stakkar. Han hadde det nok skikkelig tøft i livet (nei, han hadde ikke det).  

Uføretrygd er ikke en del av sosialsystemet. Skal de som er for syke til noensinne å kunne få jobb igjen leve i fattigdom resten av livet?

Vel, skal de på død og liv leve på samme kår som alle andre? Skal det virkelig ikke være noe insentiv til å jobbe? Om det ikke økonomisk er mulig å skille de, så har vi rett og slett ikke råd til det. Sånn er det. Kanskje vi hadde hatt råd til det om folk ikke ga opp så rask, kjempa litt for litt selvrespekt og fått luka ut alle svindlerne. Men nei, vi er mer opptatt av at de som jobber og gjør at noe av dette i det heletatt er mulig skal leve like dårlig som de som gjør absolutt ingenting.

Lenke til kommentar

De som nøyer seg med det minste ser ikke noe poeng i å jobbe. Det er ikke stor forskjell på å NAVe eller jobbe på rema/bygg/renholder, etc.

Når det blir ikke attraktiv å nave, istedenfor å jobbe, da går tallet ned. Så fremt ein har råa til å leie eiget bolig, ha nok til mat, kle, mobil, underholdning og week/alko, så kommer folk til å nave.

Helt riktig. De fleste synes ikke det er så rasende festlig å sitte i kassa eller vaske golv, så om en kunne få nesten like mye penger ved å sove utover formiddagen og kose seg, ville mange gripe den muligheten med begge hender.

Jeg har selv en slags erfaring her: For noen år siden var jeg lei, så jeg sa opp jobben og tok meg fri i to år. Herlig! Og det virket bra, etter friåra kom arbeidslysten tilbake og jeg fikk meg ny jobb. (Men jeg lå ikke samfunnet til byrde, jeg levde kun av mine egne sparepenger).

Ytelsene til arbeidsløse og uføretrygdede må ned, slik at det blir klart mer penger netto ut av å jobbe enn av å sløve. 

Mer for norsk økonomi?! Hvordan er vaskedame på oljeplatform har gjort mer enn vaskedame på skule eller sjukehus? At lønningene i oljesektor var helt ekstreme, har ikke noe med saken å gjøre.

Kjenner mange som jobber i Nordsjøen. Værfast i 1 uke - 100.000 ekstra på konto for å gjøre INGENTING på den tiden. Hvordan er det "verdiskappning"?

Samtidig, de fleste som ble nedskjert greier meget fint å ta seg vaskejobb på landet eller i kassa. Men hey, ken som gidd å jobbe for 15.000kr, når de for 50.000 for å sitte hjemme?

Lenke til kommentar

Om DU får betalt i 1 år, uten å jobbe, vil ikkje du finne på noe bedre enn å stirre i veggen? Då syns eg synd på deg!

Trur ikke de bryr seg så nevneverdig om det. Samtidig, så trenger ikkje ein å "sitte å stirre i veggen". Ein LITT oppegåande menneske greier å finne på hobby/noe å gjøre på, bortsett fra å styrre i veggen, trur ikkje du det?

Jeg jobber ikke, og jeg klarer helt fint å fylle dagene mine med mening og trivsel. Men jeg vet av erfaring at veldig, veldig mange ikke klarer dette uten rammeverket en arbeidsplass eller et studie kan gi - med mindre man regner med Netflix, gaming, potetgullspising og den slags som hobbyer. 

Å være uføretrygda eller ufrivillig arbeidsledig er for de aller fleste ikke den kosetiden du prøver å fremstille. 

Du greier det fint, men ikke mange andre?

Eg veit om veeeldig mange som storkoser seg med netflix/data/PS. Det er det de ønsker å gjøre. Ingen som hindrer de fra å trene/studere. Men de foretrekker data. De gir lite mening til deg, men mye til de.

Og det er poenget mitt. Folk greier alltid finne noe å gjøre på. Ytterst få som virkelig sliter og "stirrer inn i veggen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...