aomt Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Yupp! De som lever av andre/staten må berre nøye seg å ha mindre enn alle de andre som må stå opp og dra på jobb kvar eneste dag. Til gjengjeld får de mye tid for seg selv. Lese bøker, studere, runke, gå tur. Whatever. Det er en veldig god grunn at i Noreg er det 3-5 ganger flere uføre enn i alle andre land i Europa. Dvs, 3/4 snylter. Det er så flott at du har det privilegie av å være frisk å kan gni det inn på de som sliter. 13-15000kr i måneden er ikke mye å rutte med for en person som er syk, det blir spennende å se hvordan det blir når planen din er å minske beløpet. Er vel like greit å bare kaste de på gaten så kan de ligge der å råtne isteden? Få heller vekk de som snylter istedenfor å gjøre livet verre for de som har hatt uflaks hele sitt liv. Eneste måten å få vekk de som snylter, er å gjøre det IKKE attraktiv å snylte. Når det er sagt, så er ikke det poenget at det skal være mye å "rutte med" når ein lever av staten/andre sine penger. Da må ein være takknemmelig for takk over hodet og mat på bordet. Tross alt, ein gjør ikke ein dritt og lever av andre sine penger. Når folk får "mer å rutte med" og andre som snylter, så går det utover sjukehuset, militæret, politi, osv. Noens unge blir voldtatt, fordi politi er underbemanna. Noens mor får ikke kreftmedesin, fordi sjukehusene har begrensen budsjett og må prioritere. Så ja, det er heilt greit at utføre og NAVere får grei seg med minstelønn. Det er nok for å leve helt OK liv. Og litt ekstra. Skal ein ha noe å "rutte med", så får ein gjøre litt for det. Som i alle andre land. Som har 3-4 gange ferre uføre Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 (endret) Morsomt hvordan folk på dette forumet klager over at norske borgere lever på sosialhjelp, barnetrygd og dagpenger. Hva med disse menneskene fra Europa unionen som får barnetrygd og sosialhjelp i Norge, men de bor i andre land? Norge sender årlig 2 milliarder kroner til Europeiske borgere som lever på norsk sosialhjelp og barnetrygd. http://www.tv2.no/a/8083185/ Jeg synes NAV burde skille mellom norske statsborgere og EØS borgere. Da får vi den virkelige sannheten bak norges arbeidsledighet. Folk som bor i Europa unionen er inkludert i den norske arbeidsledighets stastikken fordi de hever sosial penger i Norge. Husk folkens, 2 milliarder NAV kroner til Europa unionen hvert år. Ikke noe vits å klage på norske borgere. 22% arbeidsledighet på vestlandet. Okey, hvor mange av dem er EØS borgere??? Sist gang jeg sjekket. Så var det masse innvandrer som jobbet på vestlandet og ikke etniske nordmenn.Disse innvandrer hever norsk trygd, men bor ikke i Norge. Endret 30. januar 2017 av Motstandpolitiker 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) Yupp! De som lever av andre/staten må berre nøye seg å ha mindre enn alle de andre som må stå opp og dra på jobb kvar eneste dag. Til gjengjeld får de mye tid for seg selv. Lese bøker, studere, runke, gå tur. Whatever. Det er en veldig god grunn at i Noreg er det 3-5 ganger flere uføre enn i alle andre land i Europa. Dvs, 3/4 snylter. Det er så flott at du har det privilegie av å være frisk å kan gni det inn på de som sliter. 13-15000kr i måneden er ikke mye å rutte med for en person som er syk, det blir spennende å se hvordan det blir når planen din er å minske beløpet. Er vel like greit å bare kaste de på gaten så kan de ligge der å råtne isteden? Få heller vekk de som snylter istedenfor å gjøre livet verre for de som har hatt uflaks hele sitt liv. Eneste måten å få vekk de som snylter, er å gjøre det IKKE attraktiv å snylte. Når det er sagt, så er ikke det poenget at det skal være mye å "rutte med" når ein lever av staten/andre sine penger. Da må ein være takknemmelig for takk over hodet og mat på bordet. Tross alt, ein gjør ikke ein dritt og lever av andre sine penger. Når folk får "mer å rutte med" og andre som snylter, så går det utover sjukehuset, militæret, politi, osv. Noens unge blir voldtatt, fordi politi er underbemanna. Noens mor får ikke kreftmedesin, fordi sjukehusene har begrensen budsjett og må prioritere. Så ja, det er heilt greit at utføre og NAVere får grei seg med minstelønn. Det er nok for å leve helt OK liv. Og litt ekstra. Skal ein ha noe å "rutte med", så får ein gjøre litt for det. Som i alle andre land. Som har 3-4 gange ferre uføre Eneste måten å få vekk de som snylter, er å gjøre det meget straffbart samt vanskelig å snylte. Om du tror en person som er så syk at han ikke kan jobbe greier å leve ok+ på 13k i måneden, gjerne leie alene, ha et spesielt kosthold, bruke penger for å få frikort samt medisin uten blåresept osv osv så kan jeg si deg at virkeligheten er noe annet. Det er et jævlig liv, ikke et ok+ liv. Du virker ikke å forstå hvor vanvittig uflaks noen personer har hatt, og stempler de isteden for lat/snyltere. Det er ikke så jævlig lett å bli ufør i Norge idag som du åpenbart tror. Endret 31. januar 2017 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Eneste måten å få vekk de som snylter, er å gjøre det meget straffbart samt vanskelig å snylte. Om du tror en person som er så syk at han ikke kan jobbe greier å leve ok+ på 13k i måneden, gjerne leie alene, ha et spesielt kosthold, bruke penger for å få frikort samt medisin uten blåresept osv osv så kan jeg si deg at virkeligheten er noe annet. Det er et jævlig liv, ikke et ok+ liv. Du virker ikke å forstå hvor vanvittig uflaks noen personer har hatt, og stempler de isteden for lat/snyltere. Det er ikke så jævlig lett å bli ufør i Norge idag som du åpenbart tror. Så hva er grunnen at det er 3-4 ganger flere uføre i Noreg enn andre land i Europa? Er nordmenn cp-nasjon? Dårlig miljø? Nei? Folk har det for godt på nav? Ja? Som det er skrevet både her og andre plasser - mange TJENER på å sitte med uføretrygda, enn å gå ut i arbeid. Trygd bør aldri være meir enn minstelønn i landet. Helst 60% av det (da mange som jobber for minstelønn får ikke jobbe i 100% stilling). Det er både rettferdig og vil få snyltere til å revurdere sin posisjon. Blir det innført, skal jeg love deg, antall uføre vil minske dramatisk! De som er VIRKELIG uføre vil også se etter alternative måter å jobbe. Kjenner ei jente som bur i ei anna land. Broren hennes er tilbakestående, 100% ufør. Han ønsker å ha litt ekstra å rute med, da han får veldig lite. De fant han meget enkel jobb. Han jobba 2-3 dager i uka, tjener ca 2000kr i månad. Så det blir litt ekstra å rute med. Samt han føler seg som ein del av samfunnet, at han bidrar. Btw, fyren veide over 200kg (b.a pga sin sjukdom - vanskelig å få muskler, lett for å legge på seg). Gikk ned til ca 80kg nå og fortsetter å jobbe mot 70. Så jo, når ein har LYST til å jobbe, så greier ein alltids å finne noe og få litt ekstra penger for det. Så fremt ein har det "bra nok", så vil ein leve av andre, uten å bry seg. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Morsomt hvordan folk på dette forumet klager over at norske borgere lever på sosialhjelp, barnetrygd og dagpenger. Hva med disse menneskene fra Europa unionen som får barnetrygd og sosialhjelp i Norge, men de bor i andre land? Norge sender årlig 2 milliarder kroner til Europeiske borgere som lever på norsk sosialhjelp og barnetrygd. http://www.tv2.no/a/8083185/ Jeg synes NAV burde skille mellom norske statsborgere og EØS borgere. Da får vi den virkelige sannheten bak norges arbeidsledighet. Folk som bor i Europa unionen er inkludert i den norske arbeidsledighets stastikken fordi de hever sosial penger i Norge. Husk folkens, 2 milliarder NAV kroner til Europa unionen hvert år. Ikke noe vits å klage på norske borgere. 22% arbeidsledighet på vestlandet. Okey, hvor mange av dem er EØS borgere??? Sist gang jeg sjekket. Så var det masse innvandrer som jobbet på vestlandet og ikke etniske nordmenn. Disse innvandrer hever norsk trygd, men bor ikke i Norge. Enig. Kutte all støtte til polaka, baltikum og co. Kravet bør være minst 10 jobb i arbeid/statsborgerskap for å få noe goder. Ingen barnetrygd bør sendes til litauen o.l. Kommer ein Litauer til Noreg, jobber i 1 år og mister jobben, får han søke støtte i Litauen, ikke Noreg. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Morsomt hvordan folk på dette forumet klager over at norske borgere lever på sosialhjelp, barnetrygd og dagpenger. Hva med disse menneskene fra Europa unionen som får barnetrygd og sosialhjelp i Norge, men de bor i andre land? Norge sender årlig 2 milliarder kroner til Europeiske borgere som lever på norsk sosialhjelp og barnetrygd. http://www.tv2.no/a/8083185/ Jeg synes NAV burde skille mellom norske statsborgere og EØS borgere. Da får vi den virkelige sannheten bak norges arbeidsledighet. Folk som bor i Europa unionen er inkludert i den norske arbeidsledighets stastikken fordi de hever sosial penger i Norge. Husk folkens, 2 milliarder NAV kroner til Europa unionen hvert år. Ikke noe vits å klage på norske borgere. 22% arbeidsledighet på vestlandet. Okey, hvor mange av dem er EØS borgere??? Sist gang jeg sjekket. Så var det masse innvandrer som jobbet på vestlandet og ikke etniske nordmenn. Disse innvandrer hever norsk trygd, men bor ikke i Norge. Det er fortsatt under en prosent av de i arbeidsfør alder med norsk statsborgerskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Eneste måten å få vekk de som snylter, er å gjøre det meget straffbart samt vanskelig å snylte. Om du tror en person som er så syk at han ikke kan jobbe greier å leve ok+ på 13k i måneden, gjerne leie alene, ha et spesielt kosthold, bruke penger for å få frikort samt medisin uten blåresept osv osv så kan jeg si deg at virkeligheten er noe annet. Det er et jævlig liv, ikke et ok+ liv. Du virker ikke å forstå hvor vanvittig uflaks noen personer har hatt, og stempler de isteden for lat/snyltere. Det er ikke så jævlig lett å bli ufør i Norge idag som du åpenbart tror. Så hva er grunnen at det er 3-4 ganger flere uføre i Noreg enn andre land i Europa? Er nordmenn cp-nasjon? Dårlig miljø? Nei? Folk har det for godt på nav? Ja? Kjenner ei jente som bur i ei anna land. Broren hennes er tilbakestående, 100% ufør. Han ønsker å ha litt ekstra å rute med, da han får veldig lite. De fant han meget enkel jobb. Han jobba 2-3 dager i uka, tjener ca 2000kr i månad. Så det blir litt ekstra å rute med. Samt han føler seg som ein del av samfunnet, at han bidrar. Btw, fyren veide over 200kg (b.a pga sin sjukdom - vanskelig å få muskler, lett for å legge på seg). Gikk ned til ca 80kg nå og fortsetter å jobbe mot 70. Så jo, når ein har LYST til å jobbe, så greier ein alltids å finne noe og få litt ekstra penger for det. Så fremt ein har det "bra nok", så vil ein leve av andre, uten å bry seg. Grunnen er at mange snylter, det har jeg aldri sagt noe på. Jeg sier at hele systemet må endres for å kvitte seg med snyltere, på en annen måte enn å ta penger fra de som trenger det mest. Vi er ikke uenige i at det foregår snylting og at det er faen motbydelig, vi er uenig i måten vi skal kvitte oss med dem. Sånne enkelthistorier er forresten uinteressant , jeg kjenner en som har ulcerøs kolitt og driter blod 6 ganger for dagen, tar ikke opp næring og har en responstid på 30sek før dassen trengs. Tilfeldigvis har han også leddgikt og er betent overalt samt ubrukelig fysisk. Hvor burde han jobbe? Nå når arbeidsmarkedet allerede er jævlig å komme seg innpå, hvordan i helvete skal han da greie å få seg en jobb uten støtte fra nav? Hvem vil ansette en som har så mange problemer? Skal jeg liksom si til han at så lenge han har lyst og vilje så kan han få seg en liten jobb? Hver person er forskjellig og fordi du gjerne kjenner en suksesshistorie så kan det finnes mange andre historier som ikke har like godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Jeg har selv en slags erfaring her: For noen år siden var jeg lei, så jeg sa opp jobben og tok meg fri i to år. Herlig! Og det virket bra, etter friåra kom arbeidslysten tilbake og jeg fikk meg ny jobb. (Men jeg lå ikke samfunnet til byrde, jeg levde kun av mine egne sparepenger). Ytelsene til arbeidsløse og uføretrygdede må ned, slik at det blir klart mer penger netto ut av å jobbe enn av å sløve. Hva gjorde du på i 2 år da? Kanskje dette er noe for meg Slappet av og koste meg, leste, digitaliserte 2000 LPer osv. De fritidsproblemene jeg hadde hatt tidligere, bestod i at jeg hadde for lite fritid til å kunne gjøre alt jeg ville. Endelig hadde jeg nok, og det var herlig! 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Morsomt hvordan folk på dette forumet klager over at norske borgere lever på sosialhjelp, barnetrygd og dagpenger. Hva med disse menneskene fra Europa unionen som får barnetrygd og sosialhjelp i Norge, men de bor i andre land? Norge sender årlig 2 milliarder kroner til Europeiske borgere som lever på norsk sosialhjelp og barnetrygd. http://www.tv2.no/a/8083185/ Jeg synes NAV burde skille mellom norske statsborgere og EØS borgere. Da får vi den virkelige sannheten bak norges arbeidsledighet. Folk som bor i Europa unionen er inkludert i den norske arbeidsledighets stastikken fordi de hever sosial penger i Norge. Husk folkens, 2 milliarder NAV kroner til Europa unionen hvert år. Ikke noe vits å klage på norske borgere. 22% arbeidsledighet på vestlandet. Okey, hvor mange av dem er EØS borgere??? Sist gang jeg sjekket. Så var det masse innvandrer som jobbet på vestlandet og ikke etniske nordmenn. Disse innvandrer hever norsk trygd, men bor ikke i Norge. Enig. Kutte all støtte til polaka, baltikum og co. Kravet bør være minst 10 jobb i arbeid/statsborgerskap for å få noe goder. Ingen barnetrygd bør sendes til litauen o.l. Kommer ein Litauer til Noreg, jobber i 1 år og mister jobben, får han søke støtte i Litauen, ikke Noreg. Aomt, sjeldent jeg er enig med deg. Du har rett i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Det er mange som går på trygd fordi det er lov å gjøre det, det er ikke ulovlig. Sett fra et psykologisk perspektiv, så tror jeg det har noe å gjøre med at den generelle smertegrensen i forhold til følelsen av frihet er i ubalanse. Vi jobber for mye, presset er for hardt. Det har ingenting med at vi er en gjeng sytepaver, det har alt å gjøre med at arbeidslivet er for hardt. Vi må jobbe mer, høyere press og krav enn dét som er godt for mennesker. Kanskje den optimale grensen er at 50% skal gå på trygd? Men det løser jo ikke problemet. Jeg mener at borgerlønn hadde løst alle disse problemene. Man får penger nok til å leve for, og alt man tjener over, beholder man. Mange mener kanskje at folk flest vil slutte å jobbe da, men jeg mener at FLERE ville fått seg jobb da. Det er flere grunner til at folk kvier seg for å jobbe, det er ikke bare det fysiske eller psykiske stresset. Det handler om følelsen av suksess, mening, og sosiale forhold på jobb. Hvordan man blir behandlet. Det er tabu å snakke om, men jeg mener det er høyst reelt. Vi skal liksom ikke bry oss om de tingene, de er perifére. Penger trumfer liksom disse tingene. Dét mener jeg er galt. Når man ser slik på ting, så er det ikke det minste rart at mange havner utenfor arbeidslivet, på trygd. Så vil jeg også skrive at jeg mener, de som "snylter" (det ordet finnes egentlig ikke i mitt vokabulár), lider av psykologiske problemer. De har antageligvis levd under for hardt press, ikke fått utviklet eller næret noe talent, dårlig oppvekstvilkår på en eller annen måte, og føler seg underutviklet, manglende selvtillit og anerkjennelse.. Da blir veien lett til å leve en løgn. Så blir man stigmatisért av media, samfunnet og alle andre i tillegg, som en ekstra psykologisk belastning, men som man egentlig ikke kan noe for selv. Så det finnes -aldri- noen som snylter, som VIL leve slik! Jeg tror at de som lever sånn, ville sluttet med det om de vant 500 millioner i eurolotto. Det er ikke noe de ønsker, men gjør det som en overlevelsestaktikk. Og folk som stigmatisérer denne gruppen, mangler innsikt i psykologi og empati, så de forstår ikke hvordan sosiale forhold fungerer. Dét kan igjen ha mange grunner, manglende selvtillit, manglende anerkjennelse. Mange som har jobb, som føler de ikke får den anerkjennelsen de fortjener, og dét er ofte legitimt, på grunn av dårlig lederskap på jobb. Så dømmer de mennesker de mener lever på bedre vilkår enn dem selv. Til sist vil jeg legge til at det er ikke bærekraftig å leve på trygd. Man får ikke lyst til å sette barn til verden når man føler at man lever som en byrde til samfunnet. Da vil familielinja bli brutt, og verdiene vil dø ut. Det er forferdelig trist at livet er sånn, men sånn som ting er i dag, så er det sånn det blir. Med borgerlønn mener jeg alt ville blitt bedre for alle. Folk hadde ikke trengt å føle at de måtte drive på kanten av egne verdier for å overleve. Man hadde kunne ta seg tid til å finne ut hva man egentlig hadde lyst til, og det ville ikke vært så risikofylt å presse egne grenser - for man har en økonomisk trygg base i bunnen. Folk jobber ikke bare på grunn av penger, men også for følelsen av identitet, mestring, æresfølelse, og det sosiale. Dette er sterke krefter, som er knyttet til overlevelsesinstinktet, vårt sterkeste instinkt. Folk hadde ikke bare sluttet å søke jobber om de plutselig fikk 15 000 netto ekstra i måneden, gratis. Mange ville kanskje tatt en ferie på ubestemt tid, men så kommer hverdagen! Ting føles meningsløst, så får man lyst til å ta del i samfunnet igjen før eller siden. Personlig utvikling er ikke rent knyttet til penger. Dette er det mange som ikke har innsikt til å se. Endret 24. april 2017 av Taurean 4 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Taurean: Hvor mye mer hadde man egentlig fått med borgerlønn enn trygd? Lenke til kommentar
tven Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Veldig bra innlegg Taurean! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Taurean: Hvor mye mer hadde man egentlig fått med borgerlønn enn trygd? Jeg mener at borgerlønn skal være nok til å dekke basisbehov som husleie, mat og husholdning, og strøm. Hvis du sikter til dét faktum at en slik løsning ville ført til inflasjon, så er jeg uenig i dét, av den enkle grunn at folk ville ikke sluttet å jobbe. Ting hadde heller blitt mer verdt, folk hadde ikke kjøpt så mye dritt, fordi når man blir økonomisk uavhengig og føler seg trygg, så bryr man seg mer om hva man kjøper. Man tenker klart og er ikke konstant bekymret for sin økonomiske fremtid, slik at man føler man må overhandle og fylle fryseren. tven: Hyggelig skrevet. Endret 24. april 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Taurean: Hvor mye mer hadde man egentlig fått med borgerlønn enn trygd?Jeg mener at borgerlønn skal være nok til å dekke basisbehov som husleie, mat og husholdning, og strøm. Hvis du sikter til dét faktum at en slik løsning ville ført til inflasjon, så er jeg uenig i dét, av den enkle grunn at folk ville ikke sluttet å jobbe. Ting hadde heller blitt mer verdt, folk hadde ikke kjøpt så mye dritt, fordi når man blir økonomisk uavhengig og føler seg trygg, så bryr man seg mer om hva man kjøper. Man tenker klart og er ikke konstant bekymret for sin økonomiske fremtid, slik at man føler man må overhandle og fylle fryseren. tven: Hyggelig skrevet. Det må jo kreve en enorm økning i beskattelese? Også med tanke på at disse som føler arbeidslivet er stress muligens vil redusere antall timer de jobber da de strengt talt ikke trenger pengene for å overlever lenger vil jo bli mindre skatteytere? Hvordan skal dette egentlig finansieres? Og hvorfor skal ikke de som skaper verdiene i samfunnet nyte av det, og heller bli straffet for det? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Det må jo kreve en enorm økning i beskattelese? Også med tanke på at disse som føler arbeidslivet er stress muligens vil redusere antall timer de jobber da de strengt talt ikke trenger pengene for å overlever lenger vil jo bli mindre skatteytere? Hvordan skal dette egentlig finansieres? Og hvorfor skal ikke de som skaper verdiene i samfunnet nyte av det, og heller bli straffet for det? Folk ville blitt mye mindre sykemeldt, man trenger ikke sykemelde seg når man får borgerlønn. Da kan man heller jobbe 50%. Men også, når man jobber uten press, så blir man ikke så lett syk. Dessuten, når man får sjans til å finne jobber man virkelig liker, trives med, miljø man passer inn i OG man får utviklet talenter - så blir man ikke så lett syk. Helseutgiftene i Norge i fjor var på 326 milliarder. Jeg tror mye problemer, både psykisk og fysisk, skapes av økonomisk press. Fjerner man dette presset, så frigjør man mye ressurser. Bruke penger som en gulrot, og ikke som en pisk, som det er i dag. Hvis man ikke jobber i dag, så får man NAV på nakken, blir stigmatisért, og kan bare glemme en fremtid med barn og familie. NAV har sagt på kurs jeg var på at man skal være takknemlig for å få lov til å jobbe og søke på jobber, dét skal være hovedmotivasjonsfaktoren .. takknemlighet. Så hvis jeg skal svare ditt siste spørsmål med NAV's logikk, så er det ikke penger som skal være grunnen for jobb, men takknemligheten for å jobbe fra 7-3, 5 dager i uka, fra du er 18 til du er 67 år gammel. Og helst til forbi 70-årene. Så når vi snakker om straff, så skal man ikke tenke på dét. Bare være glad for å få lov til å jobbe. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Det må jo kreve en enorm økning i beskattelese? Også med tanke på at disse som føler arbeidslivet er stress muligens vil redusere antall timer de jobber da de strengt talt ikke trenger pengene for å overlever lenger vil jo bli mindre skatteytere? Hvordan skal dette egentlig finansieres? Og hvorfor skal ikke de som skaper verdiene i samfunnet nyte av det, og heller bli straffet for det? Folk ville blitt mye mindre sykemeldt, man trenger ikke sykemelde seg når man får borgerlønn. Da kan man heller jobbe 50%. Men også, når man jobber uten press, så blir man ikke så lett syk. Dessuten, når man får sjans til å finne jobber man virkelig liker, trives med, miljø man passer inn i OG man får utviklet talenter - så blir man ikke så lett syk. Helseutgiftene i Norge i fjor var på 326 milliarder. Jeg tror mye problemer, både psykisk og fysisk, skapes av økonomisk press. Fjerner man dette presset, så frigjør man mye ressurser. Bruke penger som en gulrot, og ikke som en pisk, som det er i dag. Hvis man ikke jobber i dag, så får man NAV på nakken, blir stigmatisért, og kan bare glemme en fremtid med barn og familie. NAV har sagt på kurs jeg var på at man skal være takknemlig for å få lov til å jobbe og søke på jobber, dét skal være hovedmotivasjonsfaktoren .. takknemlighet. Så hvis jeg skal svare ditt siste spørsmål med NAV's logikk, så er det ikke penger som skal være grunnen for jobb, men takknemligheten for å jobbe fra 7-3, 5 dager i uka, fra du er 18 til du er 67 år gammel. Og helst til forbi 70-årene. Så når vi snakker om straff, så skal man ikke tenke på dét. Bare være glad for å få lov til å jobbe. Folk blir nok mindre sykemeldt ja, men folk slutter ikke å bli syke av den grunn, vi kommer nok fremdeles til å ha en betraktelig helseutgift her i landet, de kan ikke bare strenge ned legekontor og sykehus fordi folk ikke er sykemeldt. Og jeg sier ikke at dette ville vært borgerlønnen sin feil, men om noen bli sykemeldt og har tilpasset livsstilen din Borgerlønn + lønn så blir det nok vanskelig for mange å ta det "lett", kan spare økonomiske problemer og mye personlig konkurs. Jeg liker å jobbe, jeg liker hva jeg gjør og trives hvor jeg jobber, men jeg blir jo fremdeles sliten når jeg jobber 50-60 timers uker i ny å ne, jeg gjør jo ikke det fordi jeg syns det er gøy, jeg gjør det fordi det trengs og jeg bryr meg om arbeidsplassen min og jeg vil at vi som et lag skal levere gode produkter til våre kunder. Men om jeg ikke hadde blitt kompensert for arbeidet mitt hadde jeg selvsagt ikke gjort det. Og når jeg på et nasjonalt nivå vil leve i en situasjon hvor det er vanskeligere å tjene tilsvarende det jeg får gratis av stat fordi det jeg tjener skattes i hjel, så er det ikke mye som skal til for at jeg takker ja til jobbtilbud i andre land, eller er med på å åpne og flytte en avdeling av bedriften jeg allerede jobber i til et annet land, da selvsagt med mål om å bli statsborger der og frigi mitt Norske statsborgerskap. Jeg sier ikke at alle kommer til å gjøre dette, men jeg tror det er mange av de som ville rammes hardest av en kommunistisk regjering og deriblant være de største bidragsyterne er de som har mulighet og intensiv for å gjøre nettopp dette. Det er jo heller ikke like overlevelses-utgifter alle plasser i Norge, hvor skal man ta utgangspunkt i? Det er ofte store variasjoner selv innad i samme byer. Skal alle få like mye? Bruker noen 70% på bolig of har 30% igjen for alt annet, mens andre bruker 30% på bolig og har 70% for gøy. Hovedbekymringen min rundt borgerlønn er at det eneste vi vil se er at pengene flyttes til de som allerede eier eiendom og kan leie ut, hvis alle beholder jobbene sine og får borgerlønn er jeg redd for at disse pengene kun blir smør på flesk for utleiere da alle vil ha høyere betalingsevne og hvor vi har gjort oss avhengig av en langt høyere skattestrekk som gjør at yngre mennesker som ikke er født med eiendom ikke har mulighet til å jobbe seg inn dit da de som allerede er der har mye større intensiv for ikke å selge mens sitter igjen med mindre øre per krone de tjener enn tidligere. Og om det skulle skje at boligprisene bare forflyttet seg er jo hensikten med borgerlønnen borte da de som kun har borgerlønn fremdeles ikke kan leve av den. En annen ting å, skal man forby folk å flytte til utlandet? Reise til utlandet? Tar man med seg borgerlønnen sin til utlandet og velger å bo der fordi det er billigere og du kommer lenger med pengene du har tar man jo pengene ut av vår system, ingenting av det de kjøper vil ha merverdiavgift til den norske stat, de stimulerer heller ikke nasjonal næring og økonomi. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Nøyaktig hvor mange som har havnet på ufør har gode muligheter for å være i fast eller deltidsjobb? De jeg kjenner som går på ufør er det fordi de er psykisk syk. Jeg var mye mer negativ til velferdsstaten før enn jeg er nå, etter å ha blitt kjent med andre som sliter med angst og depresjon. Man kan se frisk ut på utsiden men være ødelagt på innsiden. Spesielt gjelder dette unge mennesker. Jeg har en i familien som er ung ufør og som kan springe hundremeteren på kort tid og løfte 100 kg i benkpress. Men kan ikke være i jobb fordi han er psykisk syk. Ting som OCD, ADHD, angst, depresjon og asparges ses ikke av andre mennesker med første blikk. NAV mener jeg er en vei fra frisk til syk og ufør enn de er fra syk til frisk og i jobb. Men det er en annen diskusjon. Endret 24. april 2017 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 ....Vi jobber for mye, presset er for hardt. Det har ingenting med at vi er en gjeng sytepaver, det har alt å gjøre med at arbeidslivet er for hardt. Vi må jobbe mer, høyere press og krav enn dét som er godt for mennesker. Dersom vanlige arbeidstakere hadde fått beholde mer av pengene de tjener fremfor at staten tar det, da hadde de kanskje ikke trenget å jobbe så mye? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Om staten tar mindre så må folk også betale mer av egen lomme. Som f.eks. helseforsikring. Det tror jeg det er få som ønsker i Norge, selv om det kan være bedre enn det offentlige. Kutt i skatter og avgifter betyr nemlig også kutt i statlige og kommunale tilbud. Eventuelt kan det offentlige effektiviseres og kutte mange "unødvendige" utgifter. Hva som er unødvendig er det ikke lett å bli enig om. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Eh, seriøst? Uføre skal få mindre penger fordi det skal lønne seg å jobbe? Det høres fullstendig meningsløst ut for meg. Meningløst at folk skal jobbe og gi noe tilbake til samfunnet, istedenfor leve av andre sine skattepenger? Det er meningsløst at andre må betale meir skatt, fordi noen ubrukelige idiota skal slippe å gjøre noe. Og så lenge de får like mye av å sitte hjemme, som å jobbe i kassa... så sitter de hjemme. Kutt ned støtnad til det minste grensa, då vil plutselig mange ut i arbeid. Og DET er poenget med NAV. Ja, disse ubruklige idiotene som er uheldige nok til å være syke, faen for noen gjøker. De burde bare valgt å være friske. Noen andre folk du vil legge i ubrukelig-kategorien din, utenom syke, og folk uten rike foreldre som du tidligere har siktet deg ut? AtW Jeg er en av idiotene Har skadet tynn nervene i føttene min, fikk beskjed onsdag at det kunne de ikke fikse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå