Gå til innhold

22.8 % av folk i arbeidsfør alder går på trygd

Anbefalte innlegg

Det er ikke stor forskjell på å NAVe eller jobbe på rema/bygg/renholder, etc.

De som jobber heltid i slike yrker tjener sannsynligvis det samme som du selv gjør. 30 000-40 000 i mnd er gjennomsnittslønn i disse yrkene.

40.000 for å sitte i kassa?! Eller renholder? Jobber du noen plass? Evt, hvor?

Renholder - 150kr/t x 150 timer/månad = 22.500NOK. Før skatt. Ca 14000 etter skatt. Det er vel litt langt unna 30-40k?! De som jobber i kassa får ofte enda mindre.

Så jo, mange velger å snytte på staten, istedenfor å jobbe. Fordi det er alt for attraktivt å gjøre det. Om støtta ble kuttet ned til 8000/månad. Evt, de fikk hybel + 2000kr å leve for. DÅ hadde folk begynt å tenke på arbeid. For då er ikke det like gøy å snylte av andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du vise hvor jeg snakker om SYKE? ctrl+c, ctrl+v? Har jeg nevn syke en eneste gang?

Igjenn så vri du om på mine ord og finner på ting "jeg" har sagt. Då sier eg igjenn, hold deg saklig og stikk trollinga langt opp i ræva di.

PS: Det å bruke tid på studie, istedenfor å feste (aka - få gode karakterer) har INGENTING med rike foreldre å gjøre. Jeg trur du har eit slags fobi mot rike folk.

Du slang deg på en kommentar som handlet om uføre. Ingenting i innlegget ditt tilsier at du snakker om noen andre, så her er det du som er usaklig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slang deg på en kommentar som handlet om uføre. Ingenting i innlegget ditt tilsier at du snakker om noen andre, så her er det du som er usaklig.

Om du leser eit par forgående kommentarer i tråden, så handel det om folk som mistet/sa opp jobben og fortsatte å gå på nav, istedenfor å jobbe, da det var mer lønnsomt. Det hjelper å lese innlegg, ikke kun overskrifta.

Når det er sagt, en av mine forige jobber hadde mye med uføre/vanskeligstilte å gjøre. Ut av erfaring - de fleste fake det som berre det.

Sorry, når ein person er frisk nok til å trene 2 ganger om dagen/6 gagner i uka (og er skikkelig biff), lever fantastisk sosialt liv, ut på byen 2 ganger i uka. Står på ski, spiller fotball, reiser på ferie. Men er "for syk til å jobbe"...? Dvs, han kan gjøre ALT bortsett fra å jobbe?

Og mange har sagt at de gidd ikke å jobbe, rett og slett. De tjener ingenting på det. Mange, som det var sagt her tidligare, ville gå ned i lønn/støtte. Då er valget enkelt. Gjøre kva du vil og få 20+ utbetalt eller vakse gulv 8t/dagen og få 14k utbetalt?

Lenke til kommentar

Om du leser eit par forgående kommentarer i tråden, så handel det om folk som mistet/sa opp jobben og fortsatte å gå på nav, istedenfor å jobbe, da det var mer lønnsomt. Det hjelper å lese innlegg, ikke kun overskrifta.

Forslaget var å kutte uføretrygden. Det svarte jeg på.

Når det er sagt, en av mine forige jobber hadde mye med uføre/vanskeligstilte å gjøre. Ut av erfaring - de fleste fake det som berre det.

Sorry, når ein person er frisk nok til å trene 2 ganger om dagen/6 gagner i uka (og er skikkelig biff), lever fantastisk sosialt liv, ut på byen 2 ganger i uka. Står på ski, spiller fotball, reiser på ferie. Men er "for syk til å jobbe"...? Dvs, han kan gjøre ALT bortsett fra å jobbe?

Hvordan vet du at han er representativ? Jeg har på min side jobbet en del år i helsevesenet og jeg ser mange som sliter betydelig med å ha en jobb. Når det er sagt, så virker det som de fleste med uføretrygd jobber så mye de kan. Så da blir det plutselig ditt ord mot mitt?
Lenke til kommentar

Fra artikkelen i første post:

- Vi jobber knallhardt for å snu trenden, og har spesielt fokus på unge, men vi kan ikke gjøre noe med sviktende næringsutvikling, sier leder av Nav i Tvedestrand, Åse Selaasdal, til Tvedestrandsposten.

Hva gjør vi når hovedproblemet ikke nødvendigvis ligger i folks vilje, men heller at det mange steder ikke er gode nok muligheter når det kommer til å skaffe folk arbeid? Vi vet jo allerede at mange områder i Norge lider av utbredt arbeidsledighet grunnet et sviktende næringsliv, og i mange større byer er det i tillegg stor konkurranse om selv simple butikkjobber. Med en arbeidsledighet som nærmer seg 8% er det ikke rart at vi har kommuner hvor statistikken ser slik ut.

Dem som baserer synet sitt på at ungdommen er for lat eller ikke ønsker å jobbe må bare akseptere at situasjonen ikke er slik som før, og at det ikke lenger er gitt at man klarer å skaffe arbeid til alle. Det er ikke spesielt gode tider for næringslivet i Norge for øyeblikket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke stor forskjell på å NAVe eller jobbe på rema/bygg/renholder, etc.

De som jobber heltid i slike yrker tjener sannsynligvis det samme som du selv gjør. 30 000-40 000 i mnd er gjennomsnittslønn i disse yrkene.

Renholder - 150kr/t x 150 timer/månad = 22.500NOK. Før skatt. Ca 14000 etter skatt. Det er vel litt langt unna 30-40k?! De som jobber i kassa får ofte enda mindre.

Så jo, mange velger å snytte på staten, istedenfor å jobbe. Fordi det er alt for attraktivt å gjøre det. Om støtta ble kuttet ned til 8000/månad. Evt, de fikk hybel + 2000kr å leve for. DÅ hadde folk begynt å tenke på arbeid. For då er ikke det like gøy å snylte av andre.

Jeg vet at du ikke kjenner til virkelighet, da du tror at renholder tjener 150 kr/t. Ved å lese dine innlegg i denne tråden ser man tydelig at du har manglende kunnskap om norsk arbeidsliv. La oss få på plass kunnskapen og fjerne din uvitenhet:

- Renholder har en minstelønn på 169,37 kr/t, ikke 150 kr/t (+ 26 kr/t som lønnstillegg).

Gjennomsnittslønnen til renholder er nær 30 000 i måneden.

- Butikkmedarbeider tjener også nær 30 000 kr 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør vi når hovedproblemet ikke nødvendigvis ligger i folks vilje, men heller at det mange steder ikke er gode nok muligheter når det kommer til å skaffe folk arbeid? Vi vet jo allerede at mange områder i Norge lider av utbredt arbeidsledighet grunnet et sviktende næringsliv, og i mange større byer er det i tillegg stor konkurranse om selv simple butikkjobber. Med en arbeidsledighet som nærmer seg 8% er det ikke rart at vi har kommuner hvor statistikken ser slik ut.

Dem som baserer synet sitt på at ungdommen er for lat eller ikke ønsker å jobbe må bare akseptere at situasjonen ikke er slik som før, og at det ikke lenger er gitt at man klarer å skaffe arbeid til alle. Det er ikke spesielt gode tider for næringslivet i Norge for øyeblikket.

Enda mer feil når det tas inn hundretusener av polakker og lignende til å gjøre jobber vi har mer enn nok folk av til å gjøre fra før.

Staten sier jo ofte dette at arbeidsinnvandrerne er så viktige for at verdiskapningen skal øke i årene fremover. Jeg tror ikke vi trenger arbeidsinnvandrere i hele tatt. Vi har mer enn nok folk i dette landet til det vi skal gjøre. Folk som er arbeidsledige skulle fått tilbud om ledige jobber. Tar de ikke den jobben, så OK, det er greit. Men da får du heller ingen penger. Så får folk selv velge hva de skal gjøre videre, finne en annen jobb på egen hånd, eller ta det de får tilbudt av staten. Snillismen og putesyingen på folk i dagens samfunn er ganske stor, det er vel dette som kalles et velferdssamfunn, å hjelpe de som er svake. Men det har sin pris, og diverse velferdssamfunn verden over er i ferd med å falle. Det samme vil skje i Norge, til slutt. Men det vil ta tildels lang tid, og myyeeee penger skal brennes før vi kommer tid.

Lenke til kommentar

Norge har mange former for skjult arbeidsløshet.

Folk på trygd, pensjon, enkelte arbeidsmarkedstiltak, bønder osv. regnes ikke som arbeidsledige. I realiteten er rundt 80% av nye landsmenn ifra muslimske land arbeidsledige. Hvordan skal overtroiske analfabeter ifra somalibygda få seg gode jobber når ikke nordmenn gjør det? Det er en grunn til at landet oversvømmes av kebabsjapper.

Lenke til kommentar

Tror du man sitter i kassa hele dagen?

Ja jeg jobber en plass, det er i Norge et sted. Jeg kan si at heltidsansatte i varehandel tjener oppmot 40 000, om de har en form for utvidet ansvar i butikken. Et fåtall tjener mer enn 40. Da utelukker jeg selve butikksjefen, som også sitter i kassa, og som tjener langt mer.

For det første er utregningen din feil.

De som jobber i kassa tjener minimum 160 kr timen som grunnlønn om de har det som heltidsjobb. Det er også kveld og helgetillegg. Mulig klesbutikker etc. Betaler mindre enn dette. De som er 17 år og jobber i butikk deltid, de kan få mindre ja.

Du baserer deg også på feil tall: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/renholdsoperator

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt dobbeltmoralsk av politikerne at de stadig sier at Norge har så lav arbeidsledighet, mye lavere enn andre sammenlignbare land.

Men har vi egentlig det, jeg tror det er forskjellige måter å regne på.

Andelen av befolkning mellom 15-64 år i arbeid i Norge er 75%. Gjennomsnittet for EU er 65%.

Norge (obs: forskjellig skala på y-aksene):

http://www.norden.org/no/nordisk-ministerraad/samarbeidsministrene-mr-sam/baerekraftig-utvikling/indikatorer-for-baerekraftig-utvikling-1/den-nordiske-velferdsmodellen/sysselsettings-og-ledighetsrate/prosentvis-andel-av-befolkningen-mellom-15201364-som-er-sysselsatt/norway-2013-per-cent-employed-of-the-population-between-15-64

EU:

http://www.norden.org/no/nordisk-ministerraad/samarbeidsministrene-mr-sam/baerekraftig-utvikling/indikatorer-for-baerekraftig-utvikling-1/den-nordiske-velferdsmodellen/sysselsettings-og-ledighetsrate/prosentvis-andel-av-befolkningen-mellom-15201364-som-er-sysselsatt/eu28-2013-per-cent-employed-of-the-population-between-15-64

Flere land:

http://www.norden.org/no/nordisk-ministerraad/samarbeidsministrene-mr-sam/baerekraftig-utvikling/indikatorer-for-baerekraftig-utvikling-1/den-nordiske-velferdsmodellen/sysselsettings-og-ledighetsrate/prosentvis-andel-av-befolkningen-mellom-15201364-som-er-sysselsatt

Legg merke til grafen yrkesaktive kvinner i 15-64 år:

http://forskning.no/arbeid/2008/06/arbeid-halve-folket-i-arbeid

Norge 75%. Italia: 45%.

Å bli uføretrygdet er selvsagt ikke noe man velger, men noe man blir pga sykdom.

Endret av Emancipate
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet at du ikke kjenner til virkelighet, da du tror at renholder tjener 150 kr/t. Ved å lese dine innlegg i denne tråden ser man tydelig at du har manglende kunnskap om norsk arbeidsliv. La oss få på plass kunnskapen og fjerne din uvitenhet:

- Renholder har en minstelønn på 169,37 kr/t, ikke 150 kr/t (+ 26 kr/t som lønnstillegg).

Gjennomsnittslønnen til renholder er nær 30 000 i måneden.

- Butikkmedarbeider tjener også nær 30 000 kr 

Mitt forslag at du tar turen til nærmaste Kiwi og spør h*n som jobber i kassa der. Der finner du hvor mye folk tjener i virkelighet.

Du kan også lese her:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/833392-lønn-kiwi/

Jeg går ut i fra kva folk tjener i virkeligheten, ikke kas tall som står i avisa.

Det står også at piloter tjener 77.000/månad.

De fleste jeg kjenner i Norwegian sitter på under 50.000/året. Flere av de er ansatt tjennom OSM og må selv spare sykepenger, feriepenger, osv til seg selv. Reèl lønn blir då enda lavare. Så nei, det du leser i avisa er ikke alltid rett.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at han er representativ? Jeg har på min side jobbet en del år i helsevesenet og jeg ser mange som sliter betydelig med å ha en jobb. Når det er sagt, så virker det som de fleste med uføretrygd jobber så mye de kan. Så da blir det plutselig ditt ord mot mitt?

Jeg kjøper ikke at ein "sliter med å ha ein jobb", men greier å fungere ellers i samfunnet. Legger ut bilder av fjelltur, fester, matlaging, osv osv. Men å jobbe? Nei, det blir for vanskelig!

Og ja, det finst uendelig mange jobber ein kan gjøre/tilpasse. Men hey, det er jo bedre å gå fjelltur og lage deilig middag, istedenfor å jobbe. Bedre betalt er det også.

Lenke til kommentar

Uføre bør få mindre penger. Å bruke inntekt folk hadde foregående år som utregning er feil og urettferdig i mange tilfeller. Det burde være et mer "dynamisk" system. Man skal ikke ha råd til sydenferie to ganger i året som trygdet. De som bidrar til sosialsystemet skal ha mer enn de som bruker sosialsystemet.

Jeg foreslår at man kaster pensjonister i fengsel, uføretrygdede på sykehjem og tvinger de kriminelle til å sitte i kassa på REMA!!!!1111one

• Liker 3
Lenke til kommentar

Uføre bør få mindre penger. Å bruke inntekt folk hadde foregående år som utregning er feil og urettferdig i mange tilfeller. Det burde være et mer "dynamisk" system. Man skal ikke ha råd til sydenferie to ganger i året som trygdet. De som bidrar til sosialsystemet skal ha mer enn de som bruker sosialsystemet.

Man får mindre arbeidsledighetstrygd enn man får med inntekt. Jeg skjønner ikke helt denne "The-Secret"-tankegangen folk har. "Å ja, du er syk, det er vel fordi du har oppført deg dårlig", sykdom er stort sett flaks eller uflaks.

Hva med en person som har utdannet seg til X, lønna ligger på 600K i året, personen blir alvorlig syk etter 4 måneder. Denne personen får da MYE mindre enn en som har samme utdanning og jobb som har jobbet i 4 år med den lønna. Er det rettferdig da? Det burde være en jevnere deling av penger for å hindre urettferdigheten og i mine øyne så vil det også si at en del folk bør få mer penger.

Så burde det også være enklere å få deltidsjobber, mange trygdede ønsker det, men det er veldig vanskelig. Det har med antall arbeidsplasser å gjøre og hva slags ansatte som er ønsket. Det er dårlig med muligheter for å bidra når man har hatt uflaks med sykdom.

Dette henger ikke sammen med det du skriver litt før, der du sier uføre må få mye mindre penger?

Neivel. Vet fra tidligere at du liker å kverulere og antagelig late som du er dum, men det får være ditt problem. Kunne sikkert ha skrevet en lengre avhandling, men det er liten vits å gjøre.

Jeg føler det er ganske langt fra kverulering å poengtere at du sier først noe, og så det helt motsatte rett etterpå.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg kjøper ikke at ein "sliter med å ha ein jobb", men greier å fungere ellers i samfunnet. Legger ut bilder av fjelltur, fester, matlaging, osv osv. Men å jobbe? Nei, det blir for vanskelig!

Og ja, det finst uendelig mange jobber ein kan gjøre/tilpasse. Men hey, det er jo bedre å gå fjelltur og lage deilig middag, istedenfor å jobbe. Bedre betalt er det også.

Så løsningen er å senke pengene på grunn av de som utnytter det? Hvem sitter igjen som taperen da, kan det være de syke som allerede sliter med å ha nok til seg selv? hmmm.

Lenke til kommentar

Mitt forslag at du tar turen til nærmaste Kiwi og spør h*n som jobber i kassa der. Der finner du hvor mye folk tjener i virkelighet.

Du kan også lese her:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/833392-lønn-kiwi/

Jeg går ut i fra kva folk tjener i virkeligheten, ikke kas tall som står i avisa.

Det står også at piloter tjener 77.000/månad.

De fleste jeg kjenner i Norwegian sitter på under 50.000/året. Flere av de er ansatt tjennom OSM og må selv spare sykepenger, feriepenger, osv til seg selv. Reèl lønn blir då enda lavare. Så nei, det du leser i avisa er ikke alltid rett.

Det er viktig med kildekritikk. Det er manglende kildekritikk med å vise til ett innlegg på et forum. Det nesten som jeg skulle skrive at telefonselger tjener 100 000 kr i måneden, riktignok gjør de færreste det.

Et gjennomsnitt er et gjennomsnitt, og lenkene som jeg vist til deg er fra offentlige kilder (ikke avis). Disse viser traffien/minstelønn og avtalen mellom næringspartene i Norge. Det at dine bekjente tjener under gjennomsnittet kan vel ikke jeg gjøre noe med!

Endret av Den Perfekte Jobben
Lenke til kommentar

Så løsningen er å senke pengene på grunn av de som utnytter det? Hvem sitter igjen som taperen da, kan det være de syke som allerede sliter med å ha nok til seg selv? hmmm.

Yupp! De som lever av andre/staten må berre nøye seg å ha mindre enn alle de andre som må stå opp og dra på jobb kvar eneste dag.

Til gjengjeld får de mye tid for seg selv. Lese bøker, studere, runke, gå tur. Whatever. 

Det er en veldig god grunn at i Noreg er det 3-5 ganger flere uføre enn i alle andre land i Europa. Dvs, 3/4 snylter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Yupp! De som lever av andre/staten må berre nøye seg å ha mindre enn alle de andre som må stå opp og dra på jobb kvar eneste dag.

Til gjengjeld får de mye tid for seg selv. Lese bøker, studere, runke, gå tur. Whatever. 

Det er en veldig god grunn at i Noreg er det 3-5 ganger flere uføre enn i alle andre land i Europa. Dvs, 3/4 snylter.

Det er så flott at du har det privilegie av å være frisk å kan gni det inn på de som sliter. 13-15000kr i måneden er ikke mye å rutte med for en person som er syk, det blir spennende å se hvordan det blir når planen din er å minske beløpet. Er vel like greit å bare kaste de på gaten så kan de ligge der å råtne isteden? 

Få heller vekk de som snylter istedenfor å gjøre livet verre for de som har hatt uflaks hele sitt liv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en slags erfaring her: For noen år siden var jeg lei, så jeg sa opp jobben og tok meg fri i to år. Herlig! Og det virket bra, etter friåra kom arbeidslysten tilbake og jeg fikk meg ny jobb. (Men jeg lå ikke samfunnet til byrde, jeg levde kun av mine egne sparepenger).

Ytelsene til arbeidsløse og uføretrygdede må ned, slik at det blir klart mer penger netto ut av å jobbe enn av å sløve. 

Hva gjorde du på i 2 år da? Kanskje dette er noe for meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...