Gå til innhold

Hvor finner man egentlig mikroskop som kan brukes med kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har drevet litt med ekstremmakro med belg og har lyst til å ta den litt videre og ta bilder av insekter og lignende med mikroskop. Jeg har tittet litt rundt men man må omtrent selge en lever og en nyre fore å kjøpe en slik. Hvor titter man egentlig?

https://www.google.no/search?q=usb+microscope&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gws_rd=cr&ei=NxSNWKm0G4S96ASP06vQBA#q=usb+microscope&tbm=shop

Lenke til kommentar

Jeg har drevet litt med ekstremmakro med belg og har lyst til å ta den litt videre og ta bilder av insekter og lignende med mikroskop. Jeg har tittet litt rundt men man må omtrent selge en lever og en nyre fore å kjøpe en slik. Hvor titter man egentlig?

https://www.google.no/search?q=usb+microscope&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gws_rd=cr&ei=NxSNWKm0G4S96ASP06vQBA#q=usb+microscope&tbm=shop

Jeg skrev inn "USB Digital Microscope" på flickr og dette ble resultatet, ser ut som det er mye tullebilder men resultatet kan bli noe som dette.

Så vidt jeg kan se er alt (i alle fall det meste) som vises i disse to linkene ikke mikroskop, men luper. Jeg har tidligere drevet mye med fotografering i jobbsammenheng både med stereolupe og mikroskop. Med mikroskop kan du få  opptil 400-1000 x forstørrelse, avhengig av objektivene, men det du fotograferer må være veldig tynt og gjennomskinnelig og det er svært liten avstand mellom det du fotograferer og objektivet, ved de største forstørrelsene (av f.eks. blodutstryk kan du ikke engang ha på dekkglass, bare olje for mellom preparatet og objektivet. En  lupe er nok det du sikter til her, med mindre du planlegger å lage mikrosnitt av insektene. Jeg har dessverre ingen erfaringer med disse rimeligere variantene, brukte bare Leica, Zeiss eller Olympus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...