Pylons Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Høres ut som dårlig nytt for den bilhatende miljøbevegelsen for om dette drivstoffet blir det som dominerer drivstoffmarkedet i fremtiden kan man ikke lengere skylde på at privatbilismen forurenser og det å kjøre rundt i bensinbil blir plutselig miljøvennlig. Det blir like mye forurensing i eksosen fra denne bensinen, så det løser ikke noen problemer med lokal luftforurensning ved trafikkerte veier. Det er netto CO2-utslipp som evt. blir noe bedre enn fossil bensin siden man med denne metoden tar opp litt CO2 i produksjonen. Derimot er effektiviteten så lav at jeg mener det vil være veldig lite poeng med dette. Først må man produsere hydrogen vha elektrolys av vann (kun ca 40-67% virkningsgrad bare i dette trinnet). Siden skal prosessen i artikkelen brukes til å danne biobensin. Siden skal bensinen transporteres til fyllestasjonen. Siden skal bensinen forbrennes i en bensinmotor (ca 10-30% virkningsgrad). Selv hvis prosessen som nevnes i artikkelen kunne være 100% effektiv, hvilket den jo selvfølgelig ikke er, og man ikke brukte noe energi på transport av bensinen ville man altså kun få maksimalt 20% prosent brukbar energi på slutten. Det ville faktisk være bedre å bruke hydrogenet direkte til brensleceller! Og det er jo ikke spesielt effektivt heller. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Først var det CO2 som var den store stygge ulven og diesel blei ansett som mye bedre grunnet lavere utslipp av CO2. Nå er det dieselbilene som er den store synderen fordi dens lipper ut partikler so forurenser lokalt. Ikke glem at den dagen dieselbiler hadde forbud mot å kjøre i Oslo hadde bensinbiler ikke dette forbudet fordi de har så lite partikkelutslipp. Så om bensinen blir klimanøytral, hva er det som gjør bensinbiler miljøfiendlige. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Effektiviteten. Den er heller laber med fossilt drivstoff, og med kunstig drivstoff blir det slett ikke bedre. Om man kan få et antall fraktekilometer gjennomført med mindre totalt forbruk av energi, vil det være det mest miljøvennlige alternativet. Når det ikke er realistisk mulig å bruke mer effektive løsninger, vil dette være en grei variant. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Høres ut som dårlig nytt for den bilhatende miljøbevegelsen for om dette drivstoffet blir det som dominerer drivstoffmarkedet i fremtiden kan man ikke lengere skylde på at privatbilismen forurenser og det å kjøre rundt i bensinbil blir plutselig miljøvennlig. Det blir like mye forurensing i eksosen fra denne bensinen, så det løser ikke noen problemer med lokal luftforurensning ved trafikkerte veier. Det er netto CO2-utslipp som evt. blir noe bedre enn fossil bensin siden man med denne metoden tar opp litt CO2 i produksjonen. Syntetisk drivstoff inneholder mye mindre uønsket skjit en destillerte hydrokarboner fra havbunnen, så de lokale utslippene bør i utgangspunktet helt klart være bedre. men spørsmålet er jo om drivstoffet kan ha andre bivirkninger. Det har jo blant annet blitt påstått at biodiesel slipper ut partikler av mindre størrelsse som lettere kan krysse lungebarrieren og bidra til kreft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå