Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan man leve på en lønn som er 100kr timen 150timer i mnd?

Gjest

Anbefalte innlegg

Det er ikke å komme fra at mat og drikke ute er dyrt i Norge. Jeg jobber selv i en bransje full av ingeniør og sivilingeniører. De spiser tilnærmet aldri ute. Jeg har derimot endel bekjente som jobber i utlandet (f.eks: spania, belgia, tyskland) innen samme bransje. Det er ute å spiser mange ganger i uken. Første tips er derfor å ikke spise ute i Norge...

Det er nok mer kulturforskjeller som gjør dette, de aller fleste ingeniører hadde ikke hatt problemer med å spise lunsj ute hver dag. Meg inkludert. Men det er ikke en "normal" ting å gjøre i Norge, det presser også prisene oppover. Men land som italia er det helt normalt å ha en eller flere måltider ute pr dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke å komme fra at mat og drikke ute er dyrt i Norge. Jeg jobber selv i en bransje full av ingeniør og sivilingeniører. De spiser tilnærmet aldri ute. Jeg har derimot endel bekjente som jobber i utlandet (f.eks: spania, belgia, tyskland) innen samme bransje. Det er ute å spiser mange ganger i uken. Første tips er derfor å ikke spise ute i Norge...

Det er nok mer kulturforskjeller som gjør dette, de aller fleste ingeniører hadde ikke hatt problemer med å spise lunsj ute hver dag. Meg inkludert. Men det er ikke en "normal" ting å gjøre i Norge, det presser også prisene oppover. Men land som italia er det helt normalt å ha en eller flere måltider ute pr dag. 

Hva slags bachelor har du tatt da Salvesen? bygg ? maskin ? elektro?

Lenke til kommentar

Du må nok sette opp eit betre budsjett for å kunne vurdere situasjonen skikkelig.

Ein slik jobb gir deg litt i overkant av 16 000 kr brutto. Det er på ingen måte umulig å leve på ei slik lønn, men det begrenser seg sjølvsagt litt kor høgt forbruk du kan legge deg på.

Dersom du feks treng 600 kr i måneden i telefonabonnement så tyder det på at du lever over evne, og at du må ha meir inntekt for å matche utgiftene dine.

Men når det er sagt så har det sjølvsagt med prioriteringar å gjere. Dersom mobiltelefoni er einaste underholdnigsutgifta du har så er det ikkje eit problem, men du har nok ikkje råd til kabel-TV med full sports og filmpakke i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva mener du med månefasene?

Med månefasene mener jeg månefasene. Jeg har googlet det for deg, her kommer et utdrag fra Wikipedia:

Månen er i ny når den synlige delen vokser fram mot fullmåne, og i ne når den minker mot nymåne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...