Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan man leve på en lønn som er 100kr timen 150timer i mnd?

Gjest

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg at man kanskje har et huslån på 7000kr + fellesutgifter på 1500kr(borettslag)

og så er det 600kr for mobil og data og 800kr i mnd for strøm kanskje?

og så er det mat for en person 2000kr mnd

altså 12000,- per mnd

er dette realiserbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transportbehov? Ingen bil og gåavstand til jobb?

Jeg tok en veldig forenklet skatteberegning (link) med årslønn 12*15 000 kr og renter på boliglån 12*3 500 kr, og fikk da at skatt blir 16 264 kr. Utbetalt lønn for et helt år er da 163 736 kr, eller 13 645 kr per måned.

Da har du 1 745 kr igjen hver måned. Kan vel i teorien gå, men da med supergod kontroll på alle utgifter. Ingen utskeielser, helst ikke TV (pga. lisensen), kun billige klær og så mye sparing som mulig for å ha en buffer hvis noe blir ødelagt i hjemmet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Transportbehov? Ingen bil og gåavstand til jobb?

Jeg tok en veldig forenklet skatteberegning (link) med årslønn 12*15 000 kr og renter på boliglån 12*3 500 kr, og fikk da at skatt blir 16 264 kr. Utbetalt lønn for et helt år er da 163 736 kr, eller 13 645 kr per måned.

Da har du 1 745 kr igjen hver måned. Kan vel i teorien gå, men da med supergod kontroll på alle utgifter. Ingen utskeielser, helst ikke TV (pga. lisensen), kun billige klær og så mye sparing som mulig for å ha en buffer hvis noe blir ødelagt i hjemmet.

skjønner, takk for et utdypende svar. Ser at det ikke lar seg gjøre i realiteten

Lenke til kommentar

Du må vel ikke eieg hus om du har så lavt lønn? Eige hus er ingen folkerett.

Det går fullt ann å leie hybel. Da går du fra 7000+1500 ned til 4000kr. Dvs, sparing på 4500kr.
Same gjelder mobil. Du kan fint greie deg med skype/viber/watsup/messanger der det er wifi. Da holder det å betale 30kr/månad for mobil.

Så jo, det er fullt mulig. Du kan til og med spare ein del, så lenge du er villig til å ofre litt. 

Hvor mye for studentene utbetalt i månad? 8000kr, sånn ca? Og det går helt fint å leve av.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel i hovedsak boutgiftene du nevnte som gjør situasjonen vanskelig/uoverkommelig med en slik inntekt siden man ikke kan justere de selv, slik man kan med mat, klær, data, osv. Leie av en billig hybel i sykleavstand fra jobben hadde vel kanskje vært greiere.

Red.: Slått på målstreken av aomt.

Endret av Frank Drebin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må vel ikke eieg hus om du har så lavt lønn? Eige hus er ingen folkerett.

Det går fullt ann å leie hybel. Da går du fra 7000+1500 ned til 4000kr. Dvs, sparing på 4500kr.

Same gjelder mobil. Du kan fint greie deg med skype/viber/watsup/messanger der det er wifi. Da holder det å betale 30kr/månad for mobil.

Så jo, det er fullt mulig. Du kan til og med spare ein del, så lenge du er villig til å ofre litt. 

Hvor mye for studentene utbetalt i månad? 8000kr, sånn ca? Og det går helt fint å leve av.

Er absolutt ingen folkerett, ei har jeg sagt det. Er ikke interessert i leie når jeg kan bo hjemme sådan.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med og rundt studenter i mange år nå og  kjenner ikke mange studenter som ikke har oppsparte midler , eller jobb ved siden av. Det er fint mulig å leve på denne summen, men langt fra hyggelig og ønskelig for de aller aller fleste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med og rundt studenter i mange år nå og  kjenner ikke mange studenter som ikke har oppsparte midler , eller jobb ved siden av. Det er fint mulig å leve på denne summen, men langt fra hyggelig og ønskelig for de aller aller fleste. 

De fleste bruker fort 2000+kr på ein kveld ut på byen. Så det er forståerlig at de må ha ekstra cash. De fleste ønsker seg nyeste iphone og macbook.

Kor mange studenter har ein enkel telefon? Ein 4-5 år gammal modell? 1%, kanskje? Mye vil ha mer.

Jeg er veldig flink til å tilpasse meg etter inntekta. Da jeg levde kun på stipend, så greide eg meg fint med det. Når eg fikk bra lønn, så brukte jeg "litt for mye" på ekskusiv klokke, b.a. Men joda, det går fint å leve for 8k uten å komme i noe som helst nødt. Spise det meste ein ønsker og leve heilt greit liv. Dog, uten nyeste iphone og klokke til x0.000kr.

Lenke til kommentar

De fleste bruker fort 2000+kr på ein kveld ut på byen. Så det er forståerlig at de må ha ekstra cash. De fleste ønsker seg nyeste iphone og macbook.

Kor mange studenter har ein enkel telefon? Ein 4-5 år gammal modell? 1%, kanskje? Mye vil ha mer.

Jeg er veldig flink til å tilpasse meg etter inntekta. Da jeg levde kun på stipend, så greide eg meg fint med det. Når eg fikk bra lønn, så brukte jeg "litt for mye" på ekskusiv klokke, b.a. Men joda, det går fint å leve for 8k uten å komme i noe som helst nødt. Spise det meste ein ønsker og leve heilt greit liv. Dog, uten nyeste iphone og klokke til x0.000kr.

Noen vil leve også, ikke bare eksistere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Noen vil leve også, ikke bare eksistere.

"De fleste bruker fort 2000+kr på ein kveld ut på byen"

Ja , det finns mange sauer/idioter som kaster bort penga sine.......

Å leve går ikke an i Norge , da må man flytte til Polen eller Tyskland eller noe......går knapt an å kjøpe seg en middag i ny og ned pga prisene. 

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hvis du må til Polen for å kjøpe middag, er det vel bare du som tjener for lite penger? Er mange som lever godt i Norge.

Jeg ville forresten googlet månefasene før jeg diskuterte videre

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du må til Polen for å kjøpe middag, er det vel bare du som tjener for lite penger? Er mange som lever godt i Norge.

Det er ikke å komme fra at mat og drikke ute er dyrt i Norge. Jeg jobber selv i en bransje full av ingeniør og sivilingeniører. De spiser tilnærmet aldri ute. Jeg har derimot endel bekjente som jobber i utlandet (f.eks: spania, belgia, tyskland) innen samme bransje. Det er ute å spiser mange ganger i uken. Første tips er derfor å ikke spise ute i Norge...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med månefasene?

Til dere som nevner å leie, ja det vet jeg er fult mulig, og har gjort det på stipend på 7500/mnd, klarte meg ganske fint jeg, hadde penger til mat og en fest i ny og ne. Men jeg bor i samme by som min mor, og da bor jeg heller hjemme, da jeg vil bruke selve boutgiftene som en investering i meg selv i stedet. 

Men ser jeg burde ha 150/timen for å egentlig kunne mestre slikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...