Gå til innhold

Ja, da er det på tide med en ny pc, og dermed behov for kloke ord/råd.

Anbefalte innlegg

Lørdag 28. januar 2017 tok jeg steget og opprettet en bruker her inne, i håp om å få tips og innspill fra noen klokere hoder enn mitt når det kommer til data generelt. Har i noen år tittet innom her i ny og ne, og har forstått at her finnes det behjelpelige mennesker. 

For å komme til poenget, så er jeg p.d.d. på utkikk etter en ny data. Jeg har i mange år hatt bærbare maskiner, og i de siste årene har jeg også brukt de til spill (det er vel som å banne i kjerka her inne, men, men). Og nå har jeg kommet på tanken om å pensjonere en Asus-maskin jeg har, for å kjøpe meg en ny. I utgangspunktet, så hadde jeg funnet ut at jeg ønsket å kjøpe en ny bærbar - Asus ROG GL702VM. Er litt sær (muligens også gammeldags) når det kommer til et merke og produkter jeg er fornøyd med, så skal det litt til før jeg bytter til noe annet. Har jo lest en del anmeldelser og artikler om den jeg har lyst på, men er nysgjerrig på hva deres tanker er, eventuelle erfaringer..?

Når det er skrevet, så har jeg plutselig kommet på tanken om å skaffe meg en stasjonær, noe som da gjør det litt mere komplisert for en sjel som ikke er så himla dreven på det området. Som dere sikkert har forstått, så er jeg ikke en aktiv gamer, mere den typen som spiller 3-4 timer på en lørdagskveld, og noen timer her og der. Så behovet mitt er kanskje ikke all verden, og de spillene jeg spiller er sannsynligvis ikke de mest avanserte når det kommer til spill og grafikk. Men, jeg ønsker jo å ha en god spillopplevelse når jeg er online, og kunne også tenke meg å prøve ut noen nye spill. 

Så, i den siste uken har jeg sett på den nye kompakte saken til Asus - ROG GR II, som kommer i to forskjellige varianter: den ene med Core i7-7700 og 16 GB RAM, mens den andre med Core i5-7400 og 8 GB RAM. Ville dette være noe for meg? Er det en gamble med noe som er så ferskt på markedet? Kan man oppgradere grafikkort hvis man ser flere år frem i tid? Hvilken av de to burde jeg i så fall velge? Eller vil dere anbefale meg noe annet?

Da har vi kommet dithen at jeg hverken har skjerm eller tastatur. Nå er jeg ikke så opptatt av masse knapper og mye blingbling, så jeg har vel stort sett på ting som er "ordinære". Og da har jeg kommet frem til Asus sin 24 tommer mg248Q skjerm og Steelseries Apex 300 tastatur. Noen tanker om de? Anbefales? 

Nå ble det en fryktelig lang tekst her, men det får så være. Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med innspill og eventuelle tips. Fortsatt god helg! 

Endret av Gualtieri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, i den siste uken har jeg sett på den nye kompakte saken til Asus - ROG GR II, som kommer i to forskjellige varianter: den ene med Core i7-7700 og 16 GB RAM, mens den andre med Core i5-7400 og 8 GB RAM. Ville dette være noe for meg? Er det en gamble med noe som er så ferskt på markedet? Kan man oppgradere grafikkort hvis man ser flere år frem i tid? Hvilken av de to burde jeg i så fall velge? Eller vil dere anbefale meg noe annet?

Har du noen linker til disse, så det er lettere å sammenligne?

Hvilket skjermkort har disse? Og for fremtidsrettet bør du jo trolig gå for den beste CPUen, altså i7 7700 og 16 GB RAM.

Lenke til kommentar

Bakdelen med slike mini pcer er at skjermkortet er trolig ikke i standard størrelse, som gjør det vanskelig/umulig å bytte senere. Blir litt som bærbare. Skjermkortet har heller ikke så mye RAM, bare 3 GB. Men skal du ikke spille i 4K så holder det vel greit.

Men få oppgraderingsmuligheter med en slik pc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bakdelen med slike mini pcer er at skjermkortet er trolig ikke i standard størrelse, som gjør det vanskelig/umulig å bytte senere. Blir litt som bærbare. Skjermkortet har heller ikke så mye RAM, bare 3 GB. Men skal du ikke spille i 4K så holder det vel greit.

Men få oppgraderingsmuligheter med en slik pc.

Ja, vil tro at at det er få oppgraderingsmuligheter, hvis det er mer som en bærbar. Men, vil det da være noe poeng å gå for den førstnevnte (i7-7700) og dyreste, med mitt bruk og hvis man har et tidsperspektiv på 2-3 år? Vil det være en merkbar forskjell på de to? 

Spille i 4K er nok ikke aktuelt for min del, nei. 

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på bruken, hvilke spill osv.

i5-7400 har en klokkefrekvens på 3 Ghz, med en CPU score på: 7.285, i7-7700 har en klokkefrekvens på 3.6 Ghz og en CPU score på: 10.886 så det er absolutt en kraftigere CPU.

Driver du med noe annet som kan kreve mye av en CPU? Rendrer du film, musikk osv?

Siden skjermkort og harddisk er det samme på begge to, står alt på RAM behov og ev. behov for en raskere CPU.

Det skiller 2.000 kroner på de to versjonene, og personlig ville jeg nok gått for topp pakken når jeg først skulle kjøpe meg en ny pc. I all fall om du tenker du skal sitte på den i noen år.

Så må du også spørre deg om kanskje en selvbygd pc vil lønne seg, den kan fort kanskje bli litt dyrere, men du får en helt annen pc med tanke på oppgradering og utvidelse, av f.eks harddisker, skjermkort osv. Men er du ny og uerfaren på selvbygg, er det kanskje tryggere, og mye enklere å kjøpe en ferdig pc.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på bruken, hvilke spill osv.

i5-7400 har en klokkefrekvens på 3 Ghz, med en CPU score på: 7.285, i7-7700 har en klokkefrekvens på 3.6 Ghz og en CPU score på: 10.886 så det er absolutt en kraftigere CPU.

Driver du med noe annet som kan kreve mye av en CPU? Rendrer du film, musikk osv?

Siden skjermkort og harddisk er det samme på begge to, står alt på RAM behov og ev. behov for en raskere CPU.

Det skiller 2.000 kroner på de to versjonene, og personlig ville jeg nok gått for topp pakken når jeg først skulle kjøpe meg en ny pc. I all fall om du tenker du skal sitte på den i noen år.

Så må du også spørre deg om kanskje en selvbygd pc vil lønne seg, den kan fort kanskje bli litt dyrere, men du får en helt annen pc med tanke på oppgradering og utvidelse, av f.eks harddisker, skjermkort osv. Men er du ny og uerfaren på selvbygg, er det kanskje tryggere, og mye enklere å kjøpe en ferdig pc.

Jeg spiller nok ikke de mest avanserte spillene, har stort sett holdt meg til et multiplayer onlinespill de siste 4 årene, men jeg kunne jo tenkt meg å prøve noe nytt, som f.eks. Battlefield 1, siden jeg likte det for mange år tilbake. Det er ikke et stort krav for meg å spille alt på maks grafikk, men jeg ønsker jo en god spillopplevelse med god flyt. 

Ellers bruker jeg ikke tiden ved skjermen på mye annet enn vanlig surfing på nett, ser noe filmer/serier etc. 

Problemet med en selvbygd, er både plass og at jeg har veldig snever kompetanse på området. Dessuten kan det være praktisk med en slik mini-pc, som jeg kan ta med meg ved behov. Vet jo at det beste er en selvbygd eller ferdig-pc, med tanke på at man kan oppgradere i fremtiden. 

Hva tenker du om skjermen og tastaturet jeg nevnte?

Mange takk for svar forresten, setter stor pris på det.

Endret av Gualtieri
Lenke til kommentar

Det første som blir utdatert i en maskin er som regel skjermkortet, så bærbare og kompakte minimaskiner har en ulempe der.

Ellers så ville jeg også ha valgt maskina med i7 hvis du går for GR8 II. Både skjermen og tastaturet du har funnet er bra, eneste er at tastaturet er "litt" stort.

Hvis du ikke spiller så veldig mye, så kanskje det hadde vært bedre med Xbox eller Playstation?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det første som blir utdatert i en maskin er som regel skjermkortet, så bærbare og kompakte minimaskiner har en ulempe der.

Ellers så ville jeg også ha valgt maskina med i7 hvis du går for GR8 II. Både skjermen og tastaturet du har funnet er bra, eneste er at tastaturet er "litt" stort.

Hvis du ikke spiller så veldig mye, så kanskje det hadde vært bedre med Xbox eller Playstation?

Vet du om noen andre minimaskiner som jeg burde ta en titt på, eller virker det som et solid valg?

Skeptisk til "litt" stort tastatur, så her hadde det vært fint med noen tips. Mtp at jeg begynner å dra på åra, så trenger jeg ikke alle regnbuens farger i et tastatur, det var litt derfor jeg fant dette fra Steelseries som ok. 

Playstation har jeg allerede. Jeg har bare vært litt småhekta på et spill, som jeg måtte bruke min mediokre bærbare maskin på, og har nå lyst på noe som gir meg en bedre spillopplevelse, så derfor er jeg nå på utkikk. Da er det godt å se noen som er behjelpelige, og det regnet jeg med også, da jeg har kikket innom dette forumet tidligere. Så får dere ha meg unnskyldt for at jeg ikke er en kløpper innen all slags teknologi når det kommer til datamaskiner. Hehe!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på feil Apex tastatur, Apex 300 er "normal" størrelse med en rad makrotaster. Et annet alternativ før du må over på mekaniske tastaturer er Corsair K55 til rundt 600,-

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4003757

Asus GR8 II er vel det best valget hvis du vil ha en minimaskin. 

Den har litt lite lagringsplass hvis du vil ha flere spill, men så vidt jeg vet, kan du utvide lagringsplassen med en vanlig 2.5" harddisk.

Ellers må du opp en størrelse hvis du vil ha mulighet for å skifte deler som skjermkort selv siden.

f.eks MSI Nightblade serien.

https://www.prisjakt.no/category.php?b=s305506831&o=produkt_pris_inkmoms

Eller Lenovo Cube

https://www.prisjakt.no/category.php?b=s305506818&o=produkt_pris_inkmoms

Edit:

Eller Mini Gamer fra Komplett.

https://www.komplett.no/product/11147

Endret av FBEN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel mer eller mindre bestemt meg nå for å gå for Asus GR II (i7), i stedet for en bærbar maskin. Skjermen er rimelig bankers. Jeg fant ut at begge de nevnte tastaturene blir rett og slett for vide for pc-benken jeg har nå, så med mindre jeg skaffer en ny benk, så blir det et annet tastatur. 

Vil uansett si at jeg er veldig takknemlig for hjelpa jeg har fått, det har virkelig vært til stor nytte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...