FrihetensRegn Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc. Hvorfor? 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Det er vel dette dialekt er... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc. Hvorfor? Om det er rart eller normalt kommer vel an på hvem du sammenligner med. - at Oen i olje blir til Å er vel normalt over det meste av landet så vidt jeg kan se. - Kan ikke komme på at jeg har hørt noen uttale den som "o" (Muliggens i østfold) Uber er nok også mest vanlig å uttale med "U", men jeg kan tenke meg at det er en del som sier det med "y"-lyd siden det er ett tysk ord som da skrives med tødler over og uttales mer som "y" (Über) Europa som "Evropa har jeg aldri hørt her på østlandet iallefall, men kan tenke meg det er slik i noen dialekter ja... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Olje blir til "ålje", Uber blir til "yber", Europa blir til "evropa" etc. Hvorfor? Om det er rart eller normalt kommer vel an på hvem du sammenligner med.- at Oen i olje blir til Å er vel normalt over det meste av landet så vidt jeg kan se. - Kan ikke komme på at jeg har hørt noen uttale den som "o" (Muliggens i østfold) Uber er nok også mest vanlig å uttale med "U", men jeg kan tenke meg at det er en del som sier det med "y"-lyd siden det er ett tysk ord som da skrives med tødler over og uttales mer som "y" (Über) Europa som "Evropa har jeg aldri hørt her på østlandet iallefall, men kan tenke meg det er slik i noen dialekter ja... Olje uttales i med o i oljeområdene i Norge, særlig i Rogaland. "Oljå" med trang o (for "oljen"), har du virkelig ikke hørt det? At au uttales æv, er helt normal østlandsuttale: daue -> dævve. Analogt blir Auropa (som det uttales i resten av landet) til Ævvropa. Endret 28. januar 2017 av Vox_populi Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Vil navnet Aune bli uttalt som Ævvne? 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Vil navnet Aune bli uttalt som Ævvne? ..og Vik kanskje som Veik? Ville ikke likt å hete Aune Vik da ? 9 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Her på vestlandet sier vi olje, ikke ålje. Vi sier også Skien ikke Skeen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Det er nok et dialektfenomen ja, tilsvarende trøndersk palatalisering. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg har allerede hatt et lite språkkurs for moderatorlaget, og jeg prater sånn midt på treet bred østlandsdialekt. Andre eksempler som jeg ga da er at kirke heter "kjærke" og fugl heter "fævvel". Noe som gir meget god mening, naturligvis. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg kommer fra østfolds dype skoger, nei ikke Trøgstad eller Mysen, men Halden. Og i Halden og generelt østfold snakker folk sånn, selv har jeg lagt fra meg den dialekten og jeg prekær mer Oslo dialekt Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Bilær å båtær som tutær å bråkær. 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg er nesten fra Østfold(Son/Såner). Dama reagerer på at jeg sier "Åmmen" istedenfor "ovnen". Hun synes også det er litt festlig hvordan vi uttaler stedsnavnene i området... "HåbbL" istedenfor "Hobøl". "Hørn" istedenfor "Hølen". "JæLøya" istedenfor "Jeløya". "KøL" istedenfor "Kull". The list goes on. Og jeg er ikke østfolding engang, vi snakker Akershus. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Men da uttaler du jo ting helt rekti', Drogin. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Fugl heter fuggel. Dette vet du, larzen. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Larzen har rett - det er "fævvL" Må innrømme jeg ikke uttaler det sånn(jeg har lagt meg til en mellomting - "FuL").Men pappa(som også er fra Son/Såner), sier fævvL. Endret 28. januar 2017 av Drogin 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Når jeg er på tur til Skien uttaler jeg det konsekvent sånn: (Bestemt entall) Hører forresten kattene i Oslo Øst sier Mjævv mjævv. Endret 28. januar 2017 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Fugl heter fuggel. Dette vet du, larzen. Ja, hvis man ikke vil prate skikkelig norsk så gjør det vel kanskje det. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Skiensfolk sier sje'en, mens bl.a. de i øvre Telemark sier sji'en. Men byen uttales aldri som hverken spiseredskepet skjeen eller sportsutstyret skien. For trykket er ulikt: Byen har tostavings tonelag (som (å) bade og bønner), ikke enstavings tonelag som (på) badet og bønder, Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Olje uttales i med o i oljeområdene i Norge, særlig i Rogaland. "Oljå" med trang o (for "oljen"), har du virkelig ikke hørt det? At au uttales æv, er helt normal østlandsuttale: daue -> dævve. Analogt blir Auropa (som det uttales i resten av landet) til Ævvropa. Hmm, mulig det med rogaland ja, men dævver/ævropa er ikke vanlig i området her iallefall, og jeg regner det som indre østaldn (drammen/kongsberg) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Ræiseru tel Ævropa så dævver'u kanskje. Da ær'e best å ta med sæ no'n kammerater i tilfelle're blir bråk på by'n. Vet ikke hvordan man skal skrive tjukk L, så den får dere konstruere mentalt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå