royale Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Heisann Jeg har tenkt å starte en nettbutikk, og har derfor kjøpt domenenavn på både .no og .com, men jeg har null peiling på copyright/trademark. Trenger jeg å "trademarke" navnet på butikken? Et eksempel: La oss si at sidene min heter Kallescaravan.com og kallescaravan.no. Hva vil skje dersom en kinesisk millionær trademarker/copyrighter navnet kallescaravan. Har han da rett til å overta domenenavnet? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 "Trademark" har ingen mening i norge, men du kan forsøke å varemerkebeskytte navnet. - Det vil du antagelig bare få hvis det er ganske unikt. Når det er sagt så mener jeg å huske at slike konflikter i norge som oftest løses ved at den som har "best rett" får navnet, det vil si at dersom du startet opp butikken først og har ett unikt navn så vil det ha en viss grad av beskyttelse, mens dersom du har tatt ett firmanavn som allerede finnes i kinda, eller at noenm kinesere har samme domenenavn med endelse .cn og ønsker å starte i norge kan de har bedre rett. - Når det gjelder .com kan det sikkert være andre regler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå