Gå til innhold

Objektiv sony alfa A58

Anbefalte innlegg

Jeg har et Sony Alpha A58 systemkamera m/18-55 mm. Jeg har forsøkt å ta nordlysbilder men mitt kamera, men jeg får ikke bildene helt skarpe. Som selvlært hobbyfotograf vet jeg ikke helt hva jeg gjør feil, men har forstått det sånn at jeg bør ha et objektiv med lavt f-tall. Hva kan passe og anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det spørs på årsaken til at bildene er uskarpe, du burde laste opp noen her, gjerne sammen med exif dataene her for å få et bedre svar.

I første omgang burde du sette kameraet fra deg når du skal ta mørke bilder, slik at det står helt stille - en tripod er en god start.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utenom at et stativ er en nødvendighet "eventuell annet stødig underlag" er det lurt og sette kamera på manuell fokusering og fokusere til uendelig og et par tre millimeter tilbake på fokusringen.

Når det gjelder objektiv er Samyang 16mm f/2 ED et alternativ, eventuell Tokina 11-16 hvis du ønsker et zoomobjektiv istedenfor et objektiv uten zoom "kan ikke garantere at jeg har linket til riktige innfatning som passer til ditt kamera siden jeg ikke har Sony-kunnskap nok angående dette".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har et Sony Alpha A58 systemkamera m/18-55 mm. Jeg har forsøkt å ta nordlysbilder men mitt kamera, men jeg får ikke bildene helt skarpe. Som selvlært hobbyfotograf vet jeg ikke helt hva jeg gjør feil, men har forstått det sånn at jeg bør ha et objektiv med lavt f-tall. Hva kan passe og anbefales?

Du skriver ikke om du brukte stativ, det er en nødvendighet ved nordlysbilder .

Sett objektivet i manuell fokus og med største blenderåpning(lavest f tall). Man bør sette fokus noenlunde slik man tar et landskapsbilde, ca 1/3 del inn i bildeområdet. Her må du prøve deg frem.

Avhengig av hvor mørkt det er ute så må ISO tilpasses forholdene, kan være greit å starte med ISO 1600 og så øker du den hvis bildet er for mørkt. Lukketid bør ligge et sted mellom 5 og 15 sekunder.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Jeg har prøvd alt som er foreslått her. Ser jeg kommer ikke lavere enn f4,5. Jeg kan laste opp et bilde så vi får bedre svar.

Du har antakeligvis et objektiv som går fra f/3,5 - f/5,6.

Når du har objektivet på den videste brennvidden vil du kunne velge f/3,5 og så vil blenderen gradvis gå mot f/5,6 til det når den lengste brennvidden. Det optimale for nordlysbilder er et objektiv med større blender, f/2,8 eller helst f/2,0(1,8) og så bør det ha en brennvidde som får med seg mye av nordlyset så en vidvinkel er det beste. Jeg vil anbefale et fastobjektiv og det kan gjerne være kun manuellfokus da autofokus ikke egner seg til dette formålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...