Gå til innhold

Lover og regler legger seg for mye opp i folks privatliv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sier du ganske klart i post # 55.

Men det var kanskje bare et dårlig stråmannsargument?

Faktisk har de vel et spesielt uttrykk for noe som er nesten det samme: "Portforbud"

Det er NESTEN det samme å gi deg ordre om når du må gå hjem, som å gi deg ordre om når du må gå til sengs.

Du misset trolig ordet "nesten" når du leste?

Lenke til kommentar

Det sier du ganske klart i post # 55.

Men det var kanskje bare et dårlig stråmannsargument?

Faktisk har de vel et spesielt uttrykk for noe som er nesten det samme: "Portforbud"

Det er NESTEN det samme å gi deg ordre om når du må gå hjem, som å gi deg ordre om når du må gå til sengs.

Du misset trolig ordet "nesten" når du leste?

Veldig fruktbart for alle debatter og diskusjoner, å komme dragende med argumenter som er nesten det samme. Men ikke helt. Bare nesten. Men det viser ihvertfall din forakt for staten. Igjen. Og det er vel hovedpoenget. 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe virkelighetsfjernt i å innse at man lever i et samfunn der man påvirker hverandre. Det virkelighetsfjerne er det liberalistene som står for, som mener at handlinger ofte ikke har konsekvenser og at mennesker i et samfunn lever i separate bobler.

Om jeg i liten grad påvirkes, hvorfor skal jeg da bli straffet om jeg tar et selvstendig valg om å f.eks. kjøpe en 4-pack cola? Eller for å se på det fra den andre siden: hvorfor skal jeg straffes fordi du lar deg bli påvirket av at jeg kjøper/drikker mye brus? Det er jo ditt valg, ikke mitt, at du bruker mitt konsum som unnskyldning for å øke ditt eget konsum. Din mangel på selvdigiplin rettferdiggjør ikke at jeg skal betale søtningsmiddelavgift. Da burde heller du betale dobbel søtningsmiddelavgift, siden du er lettpåvirkelig.

Jo, det er virkelighetsfjernt å blindt anta at befolkningen følger bjellekua med sigarettpakken og dispensercolaen sin. De aller fleste greier å holde seg innenfor et forbruk som er tålelig greit. At folk i mindre grad røyker i dag enn før har lite med hvorvidt tobakken har advarsler o.l., men at det er viden kjent at røyk er skadelig, dermed begynner unge i mindre grad med dette. Det er spill for galleriet, og kun en sleip måte å snike noen ekstra agiftskroner i statskassen.

Årsaken til at det blir mindre røyking er sannsynligvis en kombinasjon av mange ting, inkludert stadig strengere regler. Regler fungerer.

Ja, det er derfor vi i Norge ikke har noen rusproblematikk. Hva med å opplyse, heller enn å forby?

Lenke til kommentar

Veldig fruktbart for alle debatter og diskusjoner, å komme dragende med argumenter som er nesten det samme. Men ikke helt. Bare nesten. Men det viser ihvertfall din forakt for staten. Igjen. Og det er vel hovedpoenget. 

Hovedpoenget er at staten kan bestemme din leggetid, akkurat som de kan bestemme når du må være hjemme. Det er intet som forhindrer dem i å gjøre det om de vil.

Lenke til kommentar

Nok et slående eksempel på problemet:

Forbyr finanselite i London å drikke på jobb

Ansatte i det tradisjonsrike forsikringsmarkedet Lloyd´s of London får ikke lenger lov til å drikke alkohol i arbeidstida, slik det har vært tradisjon for i mange år.

https://www.nrk.no/urix/forbyr-finanseliten-a-drikke-pa-jobb-pa-historisk-london-institusjon-1.13378823

Lenke til kommentar

Årsaken til at det blir mindre røyking er sannsynligvis en kombinasjon av mange ting, inkludert stadig strengere regler. Regler fungerer.

Ja, det er derfor vi i Norge ikke har noen rusproblematikk. Hva med å opplyse, heller enn å forby?

Reglene fungerer iallefall til å lage problematikk.

3vLS7SX.jpg

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enda et eksempel:

– Norske forbrukere må få vite hva vinen og ølen inneholder

EU går inn for at alkoholholdig drikke skal merkes med hva den inneholder. – Nå bør et norsk merkekrav på plass så fort som mulig, sier Mina Gerhardsen i Actis.

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/03/16/195286280/norske-forbrukere-ma-fa-vite-hva-vinen-og-olen-inneholder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...