Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver endrer lønnsvilkår til dårligere lønn

Amalia

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er kommunalt ansatt, nylig tilsatt i en fast stilling. Arbeidsgiver har etter 4 mnd endret stillingsnummeret og lønnsrammen som er oppført i kontrakten. Dette uten muntlig eller skriftlig varsel. Oppdaget dette ved gjennomgang av lønnsslippen min. Jeg tok dette opp med min arbeidsgiver, de svarte at det var beklagelig, men at de har oppført feil lønnsramme og stillingsnummer i stillingsutlysningen og i arbeidskontrakten vi har undertegnet. De mener at de ble klar over dette først når jeg tok det opp med dem. For min del utgjør det vesentlig forskjell i lønn og jeg hadde ikke takket ja til stillingen med det utgangspunktet.

Har noen erfaring med slike tilfeller? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Både juridisk og relasjonelt i forhold til arbeidsgiver.

Setter pris på alle innspill.

Endret av Amalia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest nøye igjennom kontrakten, men arbeidsgiver har visst ikke gjort det. De mener at jeg ikke kan få den lønna som står i kontrakten, men at jeg får den lønnen de har endret til.

De innrømmer at de har gjort feil, da regner jeg med de ordner opp også?

Du burde også lese nøye gjennom sånt før du signerer :-)

Lenke til kommentar

Hei, ja vi er under en tariff. Skal forhøre meg med tillitsvalgte. Syns bare svaret fra arbeidsgiver var rart. Der de fraskriver seg alt ansvaret og velger å ikke forholde seg til arbeidskontrakten. Nå har jeg bedt om skriftlig svar fra arbeidsgiver. Syns bare dette er ubehagelig, da det oppleves som om jeg krever noe jeg ikke har krav på selv om det står tydelig i kontrakten. Og ikke kan de si hvilken lønnsramme jeg skal ha ennå.

Du har en avtale mellom de, den kan de ikke endre på uten videre. Er dere under en tariffavtale? Har dere tillitsvalgt? Dette er plasser å starte.

Endret av Amalia
Lenke til kommentar

Hei, ja vi er under en tariff. Skal forhøre meg med tillitsvalgte. Syns bare svaret fra arbeidsgiver var rart. Der de fraskriver seg alt ansvaret og velger å ikke forholde seg til arbeidskontrakten. Nå har jeg bedt om skriftlig svar fra arbeidsgiver. Syns bare dette er ubehagelig, da det oppleves som om jeg krever noe jeg ikke har krav på selv om det står tydelig i kontrakten. Og ikke kan de si hvilken lønnsramme jeg skal ha ennå.

Du har en avtale mellom de, den kan de ikke endre på uten videre. Er dere under en tariffavtale? Har dere tillitsvalgt? Dette er plasser å starte.

Brudd på avtale kan medføre erstatningsansvar. Det er ikke ditt problem at de har blingset på kontrakten, de har selv skrevet under på den. Men start med de tillitsvalgte, evt klubben om det finnes. 

Lenke til kommentar

Takk for svar!!

Brudd på avtale kan medføre erstatningsansvar. Det er ikke ditt problem at de har blingset på kontrakten, de har selv skrevet under på den. Men start med de tillitsvalgte, evt klubben om det finnes.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det å lese nøye når det er skrevet feil?

Jeg har lest nøye igjennom kontrakten, men arbeidsgiver har visst ikke gjort det. De mener at jeg ikke kan få den lønna som står i kontrakten, men at jeg får den lønnen de har endret til.

De innrømmer at de har gjort feil, da regner jeg med de ordner opp også?

Du burde også lese nøye gjennom sånt før du signerer :-)

okei, jeg misforsto kanskje...

Jeg ser at de har endret det i ettertid, uten å gi beskjed... jeg forsto det slik at dere var blitt enige om en ting, og at du senere oppdaget at det var noe annet enn det dere ble enige om som faktisk sto i kontrakten... min feil.. :/

Lenke til kommentar

Hm... saka er nok ikke helt opplagt. Kontrakta gjelder, men det kommer an på hvor stor feilen er – er det en null for mye i beløpet, kalles det nok bare en skrivefeil og korrigeres.

Hm... saka er nok ikke helt opplagt. Kontrakta gjelder, men det kommer an på hvor stor feilen er – er det en null for mye i beløpet, kalles det nok bare en skrivefeil og korrigeres.

Det er slik jeg forsøkte å beskrive ovenfor, det er ikke en skrivefeil med en ekstra null i beløpet. Dette har blitt godkjent av flere kontroll instanser. Lønnsrammen ble bekreftet under intervjuet og det er ikke en uvanlig lønn i den stillingen. De har bare gitt meg en annen stilling med dårligere lønnsvilkår etter 4 mnd i stillingen med riktig lønn som avtalt i kontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...