Rahl Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Heisann, har tatt utgangspunkt i Kompletts pc-bygger, Silent Gaming Premium.Fant ut at ved å sette sammen selv sparer jeg meg nesten fire tusen, så skal prøve å sette sammen min første pc fra bunnen av.Kom fram til disse delene:https://www.prisjakt.no/list.php?l=333533&view=m Mulig jeg vil bruke en ekstern hd for lagring av multimedia, men så langt lar jeg WD Blue 4TB stå. Vil bruke en ekstern dvd-spiller om behovet melder seg. Noe jeg kan/bør bytte her? Evt har glemt å legge til? 32gb minne er overkill, men planlegger å ha denne maskina en stund. Har brukt 12 av mine 16gb et par ganger, så jeg går for 32gb på den nye. Foreløpig skal jeg koble til 2 skjermer, en 34" 3440x1440, og en 24" 1920x1080 På forhånd takk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Blir en bra maskin dette, ingen åpenbare feil med den. Du bør absolutt bygge selv ja, moro greier Er du sikker på at du trenger en M2/ PCI express basert SSD? For de fleste er det overkill, og det kan være vanskelig for mange å merke reell forskjell i ytelse mellom en slik og en vanlig SSD. Et alternativ er denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3807219 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Kanskje ev gå ned på M.2 størrelsen? Skal vel bare være OS, programmer og ev noen spill på den? Sparer noen kroner der. Og så ville jeg kanskje vurdert Full versjon av Windows 10 Home, om du ikke har servere hjemme du bruker domene på, trenger Bitlocker eller har planer om å styre pcen fra andre pcer via Remote Desktop. Er de tre eneste gode grunnen til å ev bruke Pro i forhold til Home. Og med en full versjon kan du flytte den om du bytter hardware etter en stund (kanskje ikke så sannsynlig, men likevel) Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 <snip>Og så ville jeg kanskje vurdert Full versjon av Windows 10 Home, om du ikke har servere hjemme du bruker domene på, trenger Bitlocker eller har planer om å styre pcen fra andre pcer via Remote Desktop. Er de tre eneste gode grunnen til å ev bruke Pro i forhold til Home<snip> En god grunn for å velge Pro vs Home er at du kan velge å ikke automatisk få installert Windows Updates i Pro. Etter hva jeg forstår er det ikke mulig i Home versjonen. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Fin maskin det. Den eneste åpenbare tingen jeg ser, er at du bør gå for to minnebrikker med Z270/1151. Det blir faktisk billigere også: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3377689 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Jeg vil anbefale en litt nyere PSU fra samme merke Å du trenger ikke så mye effekt som 850W, alt bruker mindre og mindre strøm i dag. En 650W eller 750W er mer en nok for ditt system. Nyere generasjon jeg tenker på er Evga SuperNova G3. Evga G3 650W Evga G3 750W Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Behold 512GB SSD. Du trenger det til både OS og spill. Jeg skal aldri ha en treg SSD eller harddisk i min maskin igjen. Og så ville jeg personlig byttet til engelsk OS. Du kan helt fint få norsk språkpakke til den, men om du noen gang trenger å kjøre skript eller lignende skrevet av noen på nett, er det helt sikkert skrevet på engelsk, og da vil du kunne kjøre det uten å gjøre endringer. 1 Lenke til kommentar
Rahl Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Blir en bra maskin dette, ingen åpenbare feil med den. Du bør absolutt bygge selv ja, moro greier Er du sikker på at du trenger en M2/ PCI express basert SSD? For de fleste er det overkill, og det kan være vanskelig for mange å merke reell forskjell i ytelse mellom en slik og en vanlig SSD. Et alternativ er denne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3807219 Kanskje ev gå ned på M.2 størrelsen? Skal vel bare være OS, programmer og ev noen spill på den? Sparer noen kroner der. Og så ville jeg kanskje vurdert Full versjon av Windows 10 Home, om du ikke har servere hjemme du bruker domene på, trenger Bitlocker eller har planer om å styre pcen fra andre pcer via Remote Desktop. Er de tre eneste gode grunnen til å ev bruke Pro i forhold til Home. Og med en full versjon kan du flytte den om du bytter hardware etter en stund (kanskje ikke så sannsynlig, men likevel) Hei. Jeg har allerede en 500gb Samsung 850 EVO for spill nå, men tenkte å ha OS og spill på samme M.2-disk, så da tar jeg like godt en med litt plass. Jeg holdt på å fylle opp den på 240gb, så da tenkte jeg at jeg tar med en større en når jeg først slår litt på stortromma Har byttet til en fullversjon av Win10 Pro nå. Bruker BitLocker, og har lekt litt med tanken på Remote Desktop, så da blir det det. Så hadde jeg glemt at jeg kan ta den med når jeg evt bytter hardware, så godt poeng. <snip>Og så ville jeg kanskje vurdert Full versjon av Windows 10 Home, om du ikke har servere hjemme du bruker domene på, trenger Bitlocker eller har planer om å styre pcen fra andre pcer via Remote Desktop. Er de tre eneste gode grunnen til å ev bruke Pro i forhold til Home<snip> En god grunn for å velge Pro vs Home er at du kan velge å ikke automatisk få installert Windows Updates i Pro. Etter hva jeg forstår er det ikke mulig i Home versjonen. Og det er enda en grunn til at jeg har valgt Pro Selv om jeg har lest at Microsoft har lurt inn noen automatiske oppdateringer likevel. Så vi får se, er litt skeptisk til all brukerdataen de samler inn med Win10, men det er vel bare slik det har blitt. Fin maskin det. Den eneste åpenbare tingen jeg ser, er at du bør gå for to minnebrikker med Z270/1151. Det blir faktisk billigere også: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3377689 Godt poeng, har byttet ut nå. Så på den byggevideoen på Komplett at man må gå inn i Bios og velge riktig minnehastighet, og brikkespor, så får ha tunga rett i munnen der Jeg vil anbefale en litt nyere PSU fra samme merke Å du trenger ikke så mye effekt som 850W, alt bruker mindre og mindre strøm i dag. En 650W eller 750W er mer en nok for ditt system. Nyere generasjon jeg tenker på er Evga SuperNova G3. Evga G3 650W Evga G3 750W Takk takk, byttet ut til den på 750W. Behold 512GB SSD. Du trenger det til både OS og spill. Jeg skal aldri ha en treg SSD eller harddisk i min maskin igjen. Og så ville jeg personlig byttet til engelsk OS. Du kan helt fint få norsk språkpakke til den, men om du noen gang trenger å kjøre skript eller lignende skrevet av noen på nett, er det helt sikkert skrevet på engelsk, og da vil du kunne kjøre det uten å gjøre endringer. Jepp, går for den på 512gb, kan aldri få for mye plass. Er litt usikker på hvor mye lyd den WD Blue 4TB lager, så får se om jeg bytter den ut med en ekstern disk for multimedia. Lenke til kommentar
Rahl Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Og hvordan er det med kjølepasta forresten, bør jeg smøre på et lag, har det stor effekt? Leste at den kjølevifta har allerede et lag, men skal jeg ta med en tube likevel? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Og hvordan er det med kjølepasta forresten, bør jeg smøre på et lag, har det stor effekt? Leste at den kjølevifta har allerede et lag, men skal jeg ta med en tube likevel? På den nyeste pcen min (to uker gammel) brukte jeg ikke kjølepasta, men satt bare kjøleren som fulgte med Xeon E3-1245v5 CPUen på CPUen med kjølepastaen som var på kjøleren. Funker supert, da CPU idle temp ligger på 20 grader, og max load på 45 grader. Likevel, aldri dumt å ha en tube kjølepasta liggende om f.eks det ikke fungerer så bra med det som følger med. Ett tynt lag, påsmurt med f.eks kredittkort eller som jeg bruker, en q-tips som dekker hele CPUen, gir i alle fall max kjøling. Ikke er det så dyrt heller. Bare husk at du må ha noe som også fjerner gammel kjølepasta da. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 På den nyeste pcen min (to uker gammel) brukte jeg ikke kjølepasta, men satt bare kjøleren som fulgte med Xeon E3-1245v5 CPUen på CPUen med kjølepastaen som var på kjøleren. Funker supert, da CPU idle temp ligger på 20 grader, og max load på 45 grader. Likevel, aldri dumt å ha en tube kjølepasta liggende om f.eks det ikke fungerer så bra med det som følger med. Hvor i allverden står den PCen? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Hvor i allverden står den PCen? I spisestuen min Der er temperaturen i underkant av 20 grader, så CPUen kjører på bare 1 grad mer når den er ca idle. Den kjører for øyeblikket to virtuelle pcer, så den er aldri helt idle. Men CPU klokker ned til 1 Ghz så lenge den ikke har noe spess å gjøre. På den andre serveren min, har jeg en eldre i5-4690K og den ligger på 30 grader idle, til og med den klokker ned til 800 Mhz idle. Lenke til kommentar
Rahl Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Heisann, har tatt utgangspunkt i Kompletts pc-bygger, Silent Gaming Premium. Fant ut at ved å sette sammen selv sparer jeg meg nesten fire tusen, så skal prøve å sette sammen min første pc fra bunnen av. Kom fram til disse delene: https://www.prisjakt.no/list.php?l=333533&view=m Mulig jeg vil bruke en ekstern hd for lagring av multimedia, men så langt lar jeg WD Blue 4TB stå. Vil bruke en ekstern dvd-spiller om behovet melder seg. Noe jeg kan/bør bytte her? Evt har glemt å legge til? 32gb minne er overkill, men planlegger å ha denne maskina en stund. Har brukt 12 av mine 16gb et par ganger, så jeg går for 32gb på den nye. Foreløpig skal jeg koble til 2 skjermer, en 34" 3440x1440, og en 24" 1920x1080 På forhånd takk Bare en oppdatering. Ble til at jeg bestilte alle komponentene fra Proshop, og mottok alt uten problemer. Brukte ca 4 timer på å sette sammen alt av hardware, fulgte instruksjonsvideoen fra Komplett. Antistatisk armbånd, hodelykt og skrujern ble brukt av utstyr. Måtte ta i litt for å få portene på hovedkortet til å matche åpningen på baksiden av kabinettet. Fikk de ikke 100% på linje, men alt av kontakter går inn Kjølepastaen fulgte med CPU, la på et tynt lag, men det ble ikke like pent som jeg har sett andre har lagt det. Men så langt fungerer det fint. Vifta over CPU går stille og fint, men den kom ikke opp i Bios, så jeg fikk en feilmelding på hver oppstart, og måtte trykke F1 for å gå videre. Etter litt søking, fant jeg ut at man bare må klikke "Ignore" på denne vifta i Bios. Ikke helt sikker på om det er rett, men slapp i det minste feilmeldingen. Så langt ligger CPU-temp mellom 30-40 grader, så ser ut til at den gjør jobben. Da jeg skulle installere Win10, kom ikke PCI-e SSD'en opp i Bios, og etter mange restarter og forsøk, prøvde jeg å sette SSD'en i den andre slot'en, og da kom den opp med én gang. Den var godt satt i den første slot'en også, så hva feilen var, aner jeg ikke. Jeg mistet også den bittelille skruen som fester SSD'en i hovedkortet uten at jeg fant den igjen. Jeg håper virkelig den falt gjennom og på gulvet en plass. Snudde og vendte på kabinettet og ristet forsiktig, men ingenting kom ut. Så håper den ikke er der inne en plass og forårsaker en kortslutning eller faller ned i ei vifte. So far so good. Jeg fikk også bare opp den ene ram-brikken, men det viste seg bare at den andre ikke var satt helt inn *kremt* Men fikk justert de opp til riktig Mhz i Bios. Ellers måtte jeg laste ned diverse drivere, for fx ethernet. Det tok jo en stund å finne ut av, skjønte ikke hvorfor internettet ikke kom opp Stilleste pc'en jeg noen gang har hatt, hører knapt den er på, og bare en svak lydøkning ved spilling. Oppstart på under 10 sekunder i tillegg. Så alt i alt var det en lærerik erfaring, og jeg ser ikke mørkt på å sette sammen en pc i fremtiden! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå