ChiaroScuro Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg leser i Dagbladet at pappvin holder i 12 mnd i uåpnet kartong, men betydelig kortere når man begynner å drikke av den. Det forstår jeg ikke! Jeg forstår at flaskevin går i stykker etter hvert når den åpnes, uansett om man setter lokk på eller ikke. Når flasken åpnes og det helles ut vin så strømmer det oksygen inn i flasken og vinen begynner å ruste. Dette skjer ikke med en kartong. Vinen holder jo til i en lukket plastpose og når vin tappes kommer det ikke oksygen inn i posen. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Det kommer luft inn, vi har før tatt ut en full vinpose av kartongen og tappet vin, da har det kommet bobler.. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Det er ikke min erfaring. Det kan riktignok være en boble i plastposen, som kan skje ved montering av tappekranen, men den har ingen betydning fordi selv med den boblen i posen så har vinen 12 mnd. holdbarhet. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Det er ikke min erfaring. Det kan riktignok være en boble i plastposen, som kan skje ved montering av tappekranen, men den har ingen betydning fordi selv med den boblen i posen så har vinen 12 mnd. holdbarhet. Hadde det ikke vært luft i pappvin posen eller kommet luft inn så hadde det ikke kommet noe vin ut... Hadde det vært bare vin og et vakum for luft ville vinen ha begynt og koke i romtempratur Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hadde det ikke vært luft i pappvinposen eller kommet luft inn, så hadde det ikke kommet noe vin ut... Hvis du hadde sett en tom pappvinpose, hadde du skjønt hvor feil du tar. (En tom pose er kollabert, ikke luftfylt). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 I prinsippet nesten som engangsfat? http://www.cambridgebeerfestival.com/images/large/00/01/129.png Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Angående pappvin-holdbarhet, jeg har drukket nyåpnet pappvin som hadde kort tid igjen til utløpsdatoen på kartongen og den var helt ok. Jeg har også drukket pappvin som hadde lenge igjen til utløpsdatoen, men som hadde stått noen uker mer enn de anbefalte maks 6 ukene og den smakte ikke bra. Dette er i hvert fall min erfaring. Så over til teorien om hva jeg tror skjer. Jeg tror ikke vinen påvirkes av om krana er tatt ut av pappen eller ikke. Jeg tror heller ikke det har noen betydning om man tar av forseglinga på toppen av krana. Vinen kommer jo ikke ut der, men på undersiden av krana. Det er bare en tynn liten gummipakning som skiller vin og luft både før og etter man har tappet første gang. Det jeg tror skjer er at pakningen påvirkes av om det har vært tappet. Jeg tror en urørt pakning er tettere enn en det har rent vin gjennom. Jeg tror også produsentene har tenkt på hvordan holdbarheten kan forlenges. Det har de gjort ved å lage pakningen så liten som mulig. Åpningen er så liten som et sugerør og da tappes det ganske tregt. De kunne ikke gjort den mindre uten at det ville blitt plagsomt treg tapping. Videre så er pakningen kileformet sånn at den er så lang som mulig. Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Står litt om det her: http://www.klikk.no/mat/drikke/article466665.ece "Grunnen til at det aldri blir mulig å snakke om årgangsvin i boks, er at plastposen som vinen befinner seg i slipper inn små mengder med luft (selv om den tilsynelatende er tett), og luft virker forringende på vin. Når først forseglingen i tappekranen er brutt, betyr det at luften får ytterligere en vei å komme inn til vinen på, og holdbarhetstiden reduseres enda mer." Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Du glemmer en ting. Plastposen er fleksibel. Hadde den vært rigid, så hadde du hatt rett, men en fleksibel plastpose vil tilpasse seg et minkende væskevolum. Først når posen er nesten tom og ikke er fleksibel lengre kan det oppstå bobler av luft inn i posen ved tapping av vin. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Pappvin smaker forferdelig dagen etter at den er åpnet og derfor gikk jeg over til glassflasker Nå derimot drikker jeg bare øl Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Angående pappvin-holdbarhet, jeg har drukket nyåpnet pappvin som hadde kort tid igjen til utløpsdatoen på kartongen og den var helt ok. Jeg har også drukket pappvin som hadde lenge igjen til utløpsdatoen, men som hadde stått noen uker mer enn de anbefalte maks 6 ukene og den smakte ikke bra. Dette er i hvert fall min erfaring. Så over til teorien om hva jeg tror skjer. Jeg tror ikke vinen påvirkes av om krana er tatt ut av pappen eller ikke. Jeg tror heller ikke det har noen betydning om man tar av forseglinga på toppen av krana. Vinen kommer jo ikke ut der, men på undersiden av krana. Det er bare en tynn liten gummipakning som skiller vin og luft både før og etter man har tappet første gang. Det jeg tror skjer er at pakningen påvirkes av om det har vært tappet. Jeg tror en urørt pakning er tettere enn en det har rent vin gjennom. Jeg tror også produsentene har tenkt på hvordan holdbarheten kan forlenges. Det har de gjort ved å lage pakningen så liten som mulig. Åpningen er så liten som et sugerør og da tappes det ganske tregt. De kunne ikke gjort den mindre uten at det ville blitt plagsomt treg tapping. Videre så er pakningen kileformet sånn at den er så lang som mulig. Jeg skal dissekere en vinkartongkran når jeg kommer hjem ( om ca 3 uker). I mellomtiden. Har jeg forstått deg riktig? Pakningen som hindrer vin å renne ut gjennom krana er mindre tett etter å ha vært brukt? Er dette fordi den er fuktig? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 I prinsippet nesten som engangsfat? http://www.cambridgebeerfestival.com/images/large/00/01/129.png Ja, bortsett fra at det hele snus opp ned og drivgassen erstattes av tyngdekraften. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Pappvin smaker forferdelig dagen etter at den er åpnet og derfor gikk jeg over til glassflasker Nå derimot drikker jeg bare øl Halvtomme glassflasker smaker dårlig etter et par dager, men jeg smaker ikke forskjell på en halvtom pappvin etter en uke. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Det er ikke min erfaring. Det kan riktignok være en boble i plastposen, som kan skje ved montering av tappekranen, men den har ingen betydning fordi selv med den boblen i posen så har vinen 12 mnd. holdbarhet. Hadde det ikke vært luft i pappvin posen eller kommet luft inn så hadde det ikke kommet noe vin ut... Hadde det vært bare vin og et vakum for luft ville vinen ha begynt og koke i romtempratur Jeg antar at vin har samme egenvekt som vann. For at vinen skal koke ved romtemperatur må plastposen være ca. 10 meter høy. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Jeg skal dissekere en vinkartongkran når jeg kommer hjem ( om ca 3 uker). I mellomtiden. Har jeg forstått deg riktig? Pakningen som hindrer vin å renne ut gjennom krana er mindre tett etter å ha vært brukt? Er dette fordi den er fuktig? Ja, det er teorien min. Du glemmer en ting. Plastposen er fleksibel. Hadde den vært rigid, så hadde du hatt rett, men en fleksibel plastpose vil tilpasse seg et minkende væskevolum. Først når posen er nesten tom og ikke er fleksibel lengre kan det oppstå bobler av luft inn i posen ved tapping av vin. Godt poeng. Når man tapper vin så minker vin-volumet, men posens overflateareal, der oksygen diffunderer inn, forblir den samme. Så i teorien bør den gjenværende holdbarheten halveres hvis man drikker halvparten, hvis vi ser helt bort fra luftlekkasjen gjennom krana. Endret 28. januar 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Pappvin smaker forferdelig dagen etter at den er åpnet og derfor gikk jeg over til glassflasker Nå derimot drikker jeg bare øl Halvtomme glassflasker smaker dårlig etter et par dager, men jeg smaker ikke forskjell på en halvtom pappvin etter en uke. Derfor drikker man opp innholdet i løpet av kvelden Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Pappvin smaker forferdelig dagen etter at den er åpnet og derfor gikk jeg over til glassflasker Nå derimot drikker jeg bare øl Halvtomme glassflasker smaker dårlig etter et par dager, men jeg smaker ikke forskjell på en halvtom pappvin etter en uke. Derfor drikker man opp innholdet i løpet av kvelden Tre liter vin på en kveld. Sukk, den som var ung igjen! Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Godt poeng. Når man tapper vin så minker vin-volumet, men posens overflateareal, der oksygen diffunderer inn, forblir den samme. Så i teorien bør den gjenværende holdbarheten halveres hvis man drikker halvparten, hvis vi ser helt bort fra luftlekkasjen gjennom krana. Godt poeng. Vanligvis avfeier jeg ting jeg ikke forstår, men denne gang tror jeg jeg kan forstå det. Inn i tankeboksen. Tror tidsaspekter er tre glass. Vin seff! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Tre liter vin på en kveld. Sukk, den som var ung igjen! Hvem sier at man må drikke pappvin alene? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Pappvin smaker forferdelig dagen etter at den er åpnet og derfor gikk jeg over til glassflasker Nå derimot drikker jeg bare øl Halvtomme glassflasker smaker dårlig etter et par dager, men jeg smaker ikke forskjell på en halvtom pappvin etter en uke. Derfor drikker man opp innholdet i løpet av kvelden Tre liter vin på en kveld. Sukk, den som var ung igjen! Svært sjeldent at du får kjøpt 3 liter på glassflaske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå