Bananapie Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Min far (er 55), ønsker å gi meg 8 millioner kroner, med betingelsen at jeg gir min mor (er 48) en årlig sum på 200,000, justert for inflasjon, til hun dør, om han dør før henne. Tanken er at hun da har mer enn nok med egen formue + pensjon + de 200,000. Min far tenker at de 8 millionene regnes som gave til meg og ikke føres annerledes i selvangivelsen enn om gaven ble gitt uten betingelser. De eventuelle 200,000 per år til min mor, tenker han også vil regne som gaver. Kan dette stemme? Høres rart ut, syns jeg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Siden det ikke påløper noen avgift eller skatt på selve gaveoverføringen, så er det jo ikke av veldig stor praktisk betydning hvor stor verdi gaven har når den overføres. Hadde det vært arveavgift, så kunne man spurt om du kan trekke fra forventningsverdien av gjenytelsen. Det spørsmålet trenger vi ikke besvare, siden overføringen ikke er skatt- eller avgiftspliktig. Det som kan få betydning er formuesskatten. De 8 000 000 er kontanter og må føres som sådan, spørsmålet er om du også kan føre forpliktelsen som gjeld. Der er jeg veldig usikker, men en måte du kan redusere formuesskatten på er å flytte forpliktelsen fra din egen balanse til noen andres: Jeg tipper et forsikringsselskap er villig til å selge deg eller din far en livsforsikring på de aktuelle vilkårene. Dere kan jo ta kontakt med en forsikringsrådgiver og høre hva det ville koste, så kan dere trekke dette fra gavesummen. Det vil være en sikker måte å skatteoptimalisere transaksjonen på, men det blir jo presumptivt dyrere enn hva du kan forvente å måtte betale i framtiden (siden forsikringsselskapet skal tjene på det). Lenke til kommentar
Bananapie Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Siden det ikke påløper noen avgift eller skatt på selve gaveoverføringen, så er det jo ikke av veldig stor praktisk betydning hvor stor verdi gaven har når den overføres. Hadde det vært arveavgift, så kunne man spurt om du kan trekke fra forventningsverdien av gjenytelsen. Det spørsmålet trenger vi ikke besvare, siden overføringen ikke er skatt- eller avgiftspliktig. Det som kan få betydning er formuesskatten. De 8 000 000 er kontanter og må føres som sådan, spørsmålet er om du også kan føre forpliktelsen som gjeld. Der er jeg veldig usikker, men en måte du kan redusere formuesskatten på er å flytte forpliktelsen fra din egen balanse til noen andres: Jeg tipper et forsikringsselskap er villig til å selge deg eller din far en livsforsikring på de aktuelle vilkårene. Dere kan jo ta kontakt med en forsikringsrådgiver og høre hva det ville koste, så kan dere trekke dette fra gavesummen. Det vil være en sikker måte å skatteoptimalisere transaksjonen på, men det blir jo presumptivt dyrere enn hva du kan forvente å måtte betale i framtiden (siden forsikringsselskapet skal tjene på det). Han vil neppe være interessert i en løsning som innebærer et livsforsikringselskap, selv om det er et godt forslag. Min far ønsker primært å unngå formuesskatt. Det er motivasjonen bak gaven (pga negativ ligningsformue, vil jeg betale vesentlig mindre formuesskatt). Det å verdsette forpliktelsen, vite om jeg skal føre den som gjeld og min mor som formue, gjør det hele vanskelig! Endret 27. januar 2017 av Bananapie Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hvorfor er han ikke interessert i en slik løsning? Det innebærer jo ingen forskjell for ham. Lenke til kommentar
Bananapie Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Som du skrev, "det blir jo presumptivt dyrere enn hva du kan forvente å måtte betale i framtiden (siden forsikringsselskapet skal tjene på det).". Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Forpliktelsen trenger dere ikke si noe om, men hvis dere gjør det så vil jeg tro at det ikke regnes som gave i skattemyndighetenes øyne. Da blir du mer en forvalter av de kronene. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Den godeste Krikkert med sin jobbtilbørlighet og gode kompetanse kan kanskje gi et svar som selv skattevesenet vil godta? 200'/år.. Din mor er 48. Med et godt liv kan man regne nye 40(+) år blant oss. = 8 mill. Har du tenkt noe mer på hvordan du skal forvalte pengene mellom nå og til pengene er 'brukt opp' på din mor? Jeg ville ha forhørt meg hos diverse fiansinstitusjoner om hvor mye som må settes av for å kunne utløse en garantert årlig utbetaling på 200' samtidig som du kan ha en (viss) tilgang til pengene? Høres det dumt ut? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Overtar du eiendomsretten til beløpet? Hvis du bare skal dele ut pengene til det er tomt er dette din mors formue, ikke din - det er ingen eiendel med økonomisk verdi for deg. Forpliktelsen verdsettes til det din mor kan forvente å få utbetalt i fremtiden, når det er en tidsubestemt rettighet. Forpliktelsen kan altså verdsettes til inntil 100 % av beløpet. Forpliktelsen utløser en tilsvarende formuespost hos den berettigede, altså din mor. Merk at tidsbestemte forpliktelser ikke regnes som gjeld, og dermed heller ikke som formue. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Er ikke dette bare vanlig skatteunndragelse? Pro forma overføring til en annen for å ikke betale formuesskatt på beløpet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Skatteunndragelse er det bare hvis det ikke blir innberettet riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Den godeste Krikkert med sin jobbtilbørlighet og gode kompetanse kan kanskje gi et svar som selv skattevesenet vil godta? 200'/år.. Din mor er 48. Med et godt liv kan man regne nye 40(+) år blant oss. = 8 mill. Har du tenkt noe mer på hvordan du skal forvalte pengene mellom nå og til pengene er 'brukt opp' på din mor? Jeg ville ha forhørt meg hos diverse fiansinstitusjoner om hvor mye som må settes av for å kunne utløse en garantert årlig utbetaling på 200' samtidig som du kan ha en (viss) tilgang til pengene? Høres det dumt ut? Jeg støtter denne. Formueskatt er den vanskelige delen, men om pengene plasseres smart vil de likevel kunne gi en avkastning på sikt slik at man kommer godt ut av dette. Om TS har lån kan jo dette innfris og heller betale "avdrag" til din mor. De kan også brukes til å investere i eiendom hvor "avregnet" leieinntekter går til din mor, da får man redusert formueskatten noe. Kanskje din mor bør/ønsker å flytte når hun blir eldre slik at man allerede nå kan kjøpe en leilighet som leies ut, og som hun kan flytte inn i senere. Forøvrig stemmer dette med gaver i TS første post. Altså du skriver opp gave på kr. 200.000 til din mor hvert år fremover. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Siden det ikke påløper noen avgift eller skatt på selve gaveoverføringen, så er det jo ikke av veldig stor praktisk betydning hvor stor verdi gaven har når den overføres. Hadde det vært arveavgift, så kunne man spurt om du kan trekke fra forventningsverdien av gjenytelsen. Det spørsmålet trenger vi ikke besvare, siden overføringen ikke er skatt- eller avgiftspliktig. Det som kan få betydning er formuesskatten. De 8 000 000 er kontanter og må føres som sådan, spørsmålet er om du også kan føre forpliktelsen som gjeld. Der er jeg veldig usikker (...) Se skatte-ABC 2016-2017 side 1212-1215 om underholdsbidrag. http://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/handboker/skatteabc/skatteabc_2016-2017.pdf 2 Formue Krav på fremtidig underholdsbidrag som ikke er forfalt til betaling, er ikke skattepliktig formue for mottakeren eller fradragsberettiget gjeld for yteren. 3 Inntekt, mottatt bidrag 3.1 Hovedregel 3.1.1 Generelt Underholdsbidrag er som hovedregel skattepliktig inntekt for mottakeren, jf. sktl. § 5-42 første ledd bokstav a. (...) 3.2 Unntak 3.2.1 Intern rett Underholdsbidrag er ikke skattepliktig dersom det ytes (...) – til foreldre Det finnes egne regler for å beregne "nå-verdien" av en fremtidig livsvarig ytelse, ut fra mottakerens kjønn (kvinner har høyere forventet levealder enn menn...) og alder ved avtalens begynnelse, men det blir i og for seg ikke relevant her, i alle fall ikke overfor Skatteetaten, ettersom forpliktelsen/ytelsen ikke er fradragsberettiget for yteren, og heller ikke skattepliktig for mottakeren. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Med høyere og høyere levealder vil trolig din mor hente ut alle de 8 millionene. Eller vil dette gjelde fra og med dagen din far dør? Da vil det jo bli et sjansespill, kanskje han dør i morgen, kanskje han lever 50 år til. Ellers etter hva jeg leser, når pengene er brukt opp må du vel ihht avtalen dekke opp for 200k ekstra hvert år til din mor etter pengene er brukt opp. Høres ut som en dårlig deal i mine øyne. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Med høyere og høyere levealder vil trolig din mor hente ut alle de 8 millionene. Eller vil dette gjelde fra og med dagen din far dør? Da vil det jo bli et sjansespill, kanskje han dør i morgen, kanskje han lever 50 år til. Ellers etter hva jeg leser, når pengene er brukt opp må du vel ihht avtalen dekke opp for 200k ekstra hvert år til din mor etter pengene er brukt opp. Høres ut som en dårlig deal i mine øyne. Å få til en avkastning på bortimot 2,5%/år (som i tilfelle gir en utbetaling på 200.000 i all evighet, uten å ta av innestående på "fondet") bør ikke være noen stor heksekunst. Om det skal være 2,5% avkastning etter inflasjon (m.a.o., ytelsen på 200.000/år skal inflasjonsjusteres) blir det litt vanskeligere, men fortsatt langt fra usannsynlig... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Det er vel bare snakk om fra faren dør, ikke fra i dag. Jeg er usikker på om dette er underholdningsbidrag etter skatteloven,men det er selvfølgelig mulig. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Ja, det var sant, da blir det verre å regne ut nå-verdien, men det er som sagt heller ikke noe stort behov for det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå