Gå til innhold

Ruter fjerner snikernes favorittunnskyldning


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Kjenner folk som betaler dobbel pris på å kjøpe busskort når de kunne betalt halvparten på å bruke appen til ATB, men de "liker ikke apper".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratis kollektiv er ikke spesielt gunstig, fordi det spiser mye av sykling og gange. Kollektiv er allerede mye mye billigere enn bil.

 

Nesten uansett: det som er helt gratis blir misbrukt - punktum.

 

Har jeg ikke lest nylig at noen hadde rigget seg opp med mobilt kontor 8+ timer pr døgn et sted i verden i kollektivtrafikken hvor den var gratis

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Kjenner folk som betaler dobbel pris på å kjøpe busskort når de kunne betalt halvparten på å bruke appen til ATB, men de "liker ikke apper".

Halvparten er det nå ikke. 50 kontant på bussen, 32 med app.

 

Ok da :)

Lenke til kommentar

 

 

Og det er en grunn til at kontanter og papir er ut, og selv kort vil de kvitte seg med. Spesielt kontanter i Norge er steinalder.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomisk-kriminalitet/dnb-vil-fjerne-alle-kontantene-i-norge/a/23599855/

Velkommen til virkeligheten. Nesten ingen bruker fysiske penger lengre. Det er vel heller ingen hemmelighet at elde bruker mest kontanter, og bruker ruter minst. Samtidig bruker unge ruter mest, og kontanter minst. Ruter har altså en demografi som bruker over 95% kort og mobilbetaling. Har folk som klager over mobilbilletter hos Ruter faktisk brukt ruter? Sånn mer enn en gang i løpet av 10 år? Noe lettere system skal du lete lenge etter i verden. Har du eksempelvis månedskort så bare går du inn på hva det skal være. Ingen porter, ingen sjekking osv. Og lite kontroller.

 

 

 

Dessverre skjønner ikke folk konsekvensene av et kontantløst samfunn. Et råd til dere alle: Les nettsiden og Facebooksiden til Ja Til Kontanter: 

 

https://www.jatilkontanter.no/  

 

https://m.facebook.com/groups/boikott.neitilkontanter/

Lenke til kommentar

Det står i artikkelen at man uten strøm kan få urettmessig gebyr. Hvordan kan det hjelpe snikere hvis det gis bot hvis de er tomme for strøm?

 

Eneste grunn til at jeg gikk over til appen var at en kontrollør sa de alltid skulle ha med seg power bank, for jeg har alltid vært redd for å gå tom for strøm.

 

Får man bot eller ikke hvis man er tom for strøm og kontrolløren ikke har power bank?

 

Jeg vet ikke om du har fått svar enda, men du får nok en bot på stedet, og så blir den annullert når du beviser at du faktisk har kjøpt billett. Man får jo kvittering for hvert billettkjøp på e-posten, og tidligere billetter blir lagret i Ruter sin applikasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Får man bot eller ikke hvis man er tom for strøm og kontrolløren ikke har power bank?

 

Hvis mobilen din er strøm og du kun vil bruke mobilbetaling i butikken. Skal du da få varene gratis?

Lenke til kommentar

Om du går på butikken, men hadde glemt lommeboka hjemme, så får du ikke kjøpt varene.

Rema 1000 deler ikke ut bøter for slikt.

 

Firkantede bedrifter i parkeringsbransjen har ofte en policy om at alle bøter som har vært utskrevet MÅ betales, selv om kunden klarer å bevise at han hadde betalt, ved f.eks. å fremvise kvitteringen.

Jeg støtter ikke slike nådeløse regler.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skulle heller ønske at siden mobilen likevel er personlig så var det nok å oppgi navn når man glemte mobilen hjemme så kunne kontrolløren sjekke om det var et gyldig månedskort. Jeg må ta mobilen ut og lade to ganger i døgnet og det hender derfor at den ikke blir med når jeg stikker ut. Kunne vært så enkelt som at kontrolløren krever at man logger på ruter sine sider og viser at man har en gyldig bilett.

Lenke til kommentar

Kontrolløren kan gjøre en innsats for å finne ut om kunden er i besittelse av månedskort slik han påstår, ikke bare dele ut bøter og true med inkasso fordi en god kunde har glemt kortet en dag, eller gått tom for strøm.

 

Han kan ringe sine overordnede i Ruter. Eller de kan utvikle en verktøy/app så han kan sjekke det når kunden oppgir navn.

 

Snikegebyr skal være forbeholdt snikere, ikke folk som har vært uheldige.

Lenke til kommentar

Dette er vel en av få ting jeg overhodet ikke skjønner vitsen med. Har ikke alle telefoner i dag automatisk strømsparemodus når batterinivået er under et valgt nivå? Da varer jo telefonen i minst en hel dag på 1/4 av batteriet igjen.

 

Hvis telefonen din ikke har det, så har du feil telefon.

Lenke til kommentar

Dette er vel en av få ting jeg overhodet ikke skjønner vitsen med. Har ikke alle telefoner i dag automatisk strømsparemodus når batterinivået er under et valgt nivå? Da varer jo telefonen i minst en hel dag på 1/4 av batteriet igjen.

 

Hvis telefonen din ikke har det, så har du feil telefon.

 

Poenget er vel å ta snylterne, samtidig gir det oss (og turister) en finfin fordel med lademulighet under transport. Såvidt jeg har skjønt er det en populær unnskyldning blant snyltere å skylde på batteriet. Tviler dette er noe særlig problem for de av oss som faktisk betaler for oss. 

Lenke til kommentar

Strøm på kollektivtransport er nyttig for oss alle.

Snikere mister en mye brukt metode, og alle de reelle tilfellene av tomt batteri blir løst uten konflikt.

 

Av mine reiser til utlandet har jeg lært en meget viktig lekse.

Batteribank når du er lenge hjemmefra er gull verdt.

Mobilbatteriet holder ikke en hel dag med sightseeing, geocaching og annen navigasjon, selv om min telefonmodell hevder seg i teten på batterikapasitet.

Jeg har derfor alltid med meg et slikt batteri, så jeg slipper å havne i "havsnød" i Polen uten Google Maps.

 

I London sist oktober tømte jeg mobilbatteriet nesten to ganger på én travel dag.

Store deler av tiden hadde jeg derfor lommeladeren tilkoblet telefonen mens de lå i jakkelommen.

 

At andre tar sjangsen, og så ofte feiler (tomt batteri på toget hjem) er for meg uforståelig.

 

http://www.dinside.no/data/test-av-nodladere/61082606

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kontrolløren kan gjøre en innsats for å finne ut om kunden er i besittelse av månedskort slik han påstår, ikke bare dele ut bøter og true med inkasso fordi en god kunde har glemt kortet en dag, eller gått tom for strøm.

 

Han kan ringe sine overordnede i Ruter. Eller de kan utvikle en verktøy/app så han kan sjekke det når kunden oppgir navn.

 

Snikegebyr skal være forbeholdt snikere, ikke folk som har vært uheldige.

Billettene hos ruter er ikke knyttet opp mot navn, dessuten kan man overføre billetten mellom telefoner.
Lenke til kommentar

 

Kontrolløren kan gjøre en innsats for å finne ut om kunden er i besittelse av månedskort slik han påstår, ikke bare dele ut bøter og true med inkasso fordi en god kunde har glemt kortet en dag, eller gått tom for strøm.

 

Han kan ringe sine overordnede i Ruter. Eller de kan utvikle en verktøy/app så han kan sjekke det når kunden oppgir navn.

 

Snikegebyr skal være forbeholdt snikere, ikke folk som har vært uheldige.

Billettene hos ruter er ikke knyttet opp mot navn, dessuten kan man overføre billetten mellom telefoner.

 

 

Ja, er sikkert mange som bruker fake navn i profilen de lager i appen.. Samt bruker stjålet betalingskort eller vipps.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...