AnonymDiskusjon Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg bor i Oslo sentrum og frustreres stadig over fortau som er avsperret på grunn av byggearbeider på bygninger i tilknytning til fortauet. Og stadig oftere ser jeg at hele fortauet er avsperret, hvor det tidligere var vanlig å bare avsperre deler av det. Det hindrer fremkommligheten og forsinker meg stadig fordi jeg må krysse gata, ofte der det ikke er fotgjengerovergang. Dette utgjør også en risiko. Jeg har større toleranse for avsperringer som skjer i kommunal regi for å bedre ting for fellesskapet. Men dette er altså snakk om private aktører som skal pusse opp fasaden eller sette opp nye bygninger. Ofte er disse avseprringene også langvarige, 1-2 år er ikke uvanlig. Det jeg opplevde i dag tok derimot kaka. Det var satt opp en avsperring av fortauet med betongelementer og stålgjerder samt et skilt om at fortuaet var stengt. Normalt ville man bare tatt sjansen på å krysse gata, selv om det ikke var noen fotgjengerovergang i nærheten. Men i dette tilfellet var også fortauet på andre siden helt avsperret på samme måte. Alternativene var da å gå de omtrent hundre meterne i kjørebanen eller gå tilbake den veien man kom og ta en aternativ rute til dit man skulle. Å snu ville betydd omtrent hundre meter tilbake i retningen man kom i tillegg til den alternative ruta. Jeg sjekket lovligheten av å bare "ta" fortauet slik og fant i politivedtektene for Oslo at ' "§ 3-3 Avsperring av fortau m.v. Er det påkrevd på grunn av byggearbeid eller lignende at en gate, vei eller et annet offentlig sted blir helt eller delvis sperret for et begrenset tidsrom, må det på forhånd meldes til politiet og til eventuell berørt kommunal myndighet. Politiet kan i tilfelle fastsette nærmere vilkår." Det virker som om det bare er å melde fra til politiet om at du sperrer av fortauet, og så er det bare å sette opp gjerder. Altså er det bare en formalitet, ingen søknad eller rimelighetsvurdering eller noe i den retning. Mine spørsmål er: Er det riktig forstått av meg at hvem som helst kan sperre av fortauet så lenge de sier i fra til politiet på forhånd? Er det noen som kjenner til den faktiske prosedyren for å få tillatelse til å sperre av fortau? Holder det å sende en e-post til politet om hvilken gate du sperrer av, for så å bare sette opp hindringer? I gata der jeg bor er det dårlig med parkering. Når jeg flytter kan jeg altså sperre av fortauet og parkere flyttebilen på fortauet for lettere pålessing av flyttegods bare jeg sender en e-post til politet på forhånd og kjøper inn sperrebånd? Ville det ikke være rimelig å pålegge entreprenører å sikre fremkommlighet på fortauet selv om de skal bygge? Det må da være mulig, for eksempel med en sånn container-tunnel som jeg har sett andre benytte. Anonymous poster hash: 0e821...957 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Gå i veien Det må en uansett gjøre på vinteren da fortauer sjelden prioriteres 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 I-landsproblem? Forstår og respekterer at du opplever dette som du gjør. At det kan være noen aktører som 'strekker strikken' er nok trolig og greit at det følges med på. Om det å måtte snu og gå hundre meter ekstra er din største ulempe ville jeg nok ikke ha brukt så mange ekstra kalorier på saken. 2 Lenke til kommentar
geir_hh Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 I-landsproblem? Forstår og respekterer at du opplever dette som du gjør. At det kan være noen aktører som 'strekker strikken' er nok trolig og greit at det følges med på. Om det å måtte snu og gå hundre meter ekstra er din største ulempe ville jeg nok ikke ha brukt så mange ekstra kalorier på saken. Ts måtte gå mer en hundre meter ekstra siden fortauene på begge sider var stengt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Nøkkelordene her står allerede i trådstarters eget sitat: "Politiet kan i tilfelle fastsette nærmere vilkår." Om politiet ikke har gjort det, f.eks. krevd bruk av slike gangvei-tuneller/containere, eller tilsvarende løsninger, så har de altså bedømt det slik at stengningen ikke medfører større ulempe enn at den kan aksepteres. Endret 29. januar 2017 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Moderatormelding Flere innlegg er fjernet, hold dere til temaet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå