Gå til innhold

Fra Windows til Fedora

Rubex

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en kompis som hadde prøvd Linux. Han sa at det var et slit med å få alle driverene til å funke, eller i det heletatt å få pcen til å funke med linux grunnet driver mangel på diverse komponenter. Er det virkelig så vanskelig å få tak i drivere til de forskjellige komponentene?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale å legge inn apt og synaptic fra freshrpms :D

Forøvrig har jeg ennå ikke møtt på noen store driverproblemer etter å ha lagt inn Linux på 10 forskjellige maskiner... (alt fra eldgamle laptopper til state-of-art systemer (relativt begrep)) Mulig jeg har hatt flaks, men har ikke møtt noen store problemer. Mulig jeg bare har hatt flaks, men men.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Gratulerer med ditt valg, du kommer ikke til å angre.

Råder deg til å ikke tukle for mye på egen hånd med det første. Fedora er fint sådan, om du velger desktop installen får du et flott operativsystem med det meste du trenger. Er et par ting jeg vil gjøre deg oppmerksom på:

Fedora er linux, linux er ikke windows. Windowsprogrammer fungrerer ikke i linux. Der finnes løsninger for å få enkelte windowsprogrammer til å fungere, men i det store og det hele er det meningsløst å spørre om du kan kjøre "sett inn navn på windowsprogram/spill" i linux, spør heller om hvordan du best kan erstatte "sett inn navn på windowsprogram". Til dette finnes det nå en flott norsk side, Linux-veiviseren

Fedora er linux, linux er ikke windows. Du vil ikke finne drivere på cder som følger med printeren din. Du må sjekke at din maskinvare er støttet før du kjøper, spesielt gjelder dette printere, scannere og veldig ny maskinvare.

Fedora er linux, linux er ikke windows. Linuxbrukere er veldig hjelpsomme. Linuxbrukere er ikke som andre brukere på flere måter, de fleste av oss tror vi vet alt og har veldig lyst og fortelle deg hvordan du kan gjøre ditt og datt. Ikke hør på alle, du har valgt fedora som distro, en annen fedorabruker er bedre egnet til å råde deg enn en som bruker f.eks. slackware. Et spørsmål har ikke nødvendigvis bare ett svar, et linuxspørsmål har minst 10.

Fedora er linux, linux er ikke windows. Linux er langt artigere og får ofte jobben du skal ha gjort ferdig fortere enn i windows. Etter en tids linuxbruk vil du fnise stygt når dine windowsbrukende bekjentskaper sliter med ditt og datt. De vil også fnise nå og da, men vi vet bedre og de tar feil. :xmas:

Fedorabrukere sammarbeider om en uoffisiell fedora F.A.Q. Den finner du her: fedora.artoo.net

Bruk den, mange spørsmål er besvart der.

Lykke til.

Lenke til kommentar
fordi yum bruker 20 minutter på en simpel "update" (av lista)

Dette er ikke riktig. Aller første gangen man bruker yum trenger den riktignok å laste ned en haug med header-filer, så det tar lit tid. De andre gangene skal gå kjapt nok, og om man vil ha det enda kjappere, bruker man opsjonen -C sånn at den ikke prøver å oppdatere cachen.

Lenke til kommentar

Ettersom up2date støtter yum-repositorier, har du tilgang til akkurat det samme. Alle tredjepartsrepositorier er i yum-format, og mange støtter apt-format i tillegg. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke up2date fremfor yum (først og fremst er up2date-nox mer stress å skrive enn yum).

Men jeg vet hvor du kommer fra; jeg forbannet meg masse over yum i begynnelsen. Nå er vi bestekompiser.

Livna finner du forresten på http://rpm.livna.org :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...