Rubex Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Jeg tenkte jeg skulle prøve ut Red Hat nå etter mange år med windows. I den sammenheng lurte jeg på: 1) Er det vanskelig å sette seg inn i Red Hat 2) Er det stor forskjell fra windows 3) Hva er det som er viktig å tenke på i denne prosessen fra windows til Red Hat 4) Andre viktige ting som jeg må huske på når jeg skal bytte OS?? Alle meninger og hint trenges.......... Takker for alle svar Endret 1. desember 2003 av The_Miracle Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Bruk Fedora. RH er gammel. Det er stor forskjell mellom Fedora og Windows, men kde/gnome går nok glatt for de fleste. Om du har mulighet så bare formater hele harddisken, så slipper du å stresse med å skaffe nfts-moduler osv. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 1. Når jeg begynte, skjønte jeg ikke bæra. Men, det er faktisk ganske logisk oppbygd. Ikke gi opp! 2. Det er forskjell ja. Hele systemet er bygget opp på en annen måte, noe jeg mener er en fordel. Som sagt, mye mer logisk oppbygd (iallefall i mine øyne) 3. Ikke gi opp! Om du irriterer deg for noe, så ikke 'la det være', men prøv å fiks det! Sånn lærer du. 4. Partisjonering. Husk at Linux ikke kan skrive NTFS-disker, bare lese. BTW! Ikke installer Red Hat. Installer Fedora Core 1.0 (AKA Red Hat 10). Den skal visst være bærre lækkert!(nettopp sett Teh Julekalender ) Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Førs må jeg si at jeg er totalt uvitende på dette området. Først av allt: Hva vil det si at kde/gnome går nok glatt for de fleste?? Hva vil det si at Linux ikke kan skrive til NTFS-disker. Bare lese (Betyr det at disken min må være FAT eller NTFS før jeg installerer Fedora?) Takker for hjelpen..... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 KDE og Gnome er desktops. De har klare likhetstrekk med Windows' brukergrensesnitt. Linux bruker filsystem som er annerledes enn fat32/ntfs, så noe av disken må formateres uansett. Du trenger ikke å formatere før du innstallerer. Det tar innstallasjonen seg av. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Ok. Er det noen norske nettsider som selger linux?? Vist ikke, hvor kan jeg eventuelt kjøpe det fra? Hva er prisen?? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 http://www.linuxbutikken.no/ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det med formateringen: Før du starter installasjonsprogrammet, må du sørge for å ha noe upartisjonert plass på disken din (eller en tom (tømbar) disk). Dette er fordi Linux ikke bruker FAT/NTFS, men en annen type partisjon som kalles ext3 (blant annet). Disse partisjonene oppretter installasjonsprgrammet for deg. For at du så skal kunne lese dine windows filer fra linux, kan linux som et tillegg lese NTFS (men ikke skrive...), og fat (lese og skrive) Forøvrig kan fedora absolutt ambefales. Kjører det selv, og er veldig fornøyd. Men linux er noe helt annet enn windows, på samme måte som Mac ikke har mye med windows å gjøre. Det kan virke ganske rotete/uversiktlig i starten, men ikke gi opp! Når du har brukt det en stund, vil du innse at det er Windows som er rotete/ulogisk/trøblete å bruke. Lykke til! Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Jeg var en tur innom http://www.linuxbutikken.no og søkte på Fedora. Jeg fikk da oppgitt Fedora project core 1 til kr 247. Er det virkelig så billig. I så fall så er det betraktelig mye billigere enn Windows. Er det kunn denne Fedora project core 1 til kr 247 jeg trenger? Det er vel ikke en oppgradering eller noe?? Edit: Ser for øvrig at Red Hat er mye dyrere.... Hvorfor Det?? Endret 1. desember 2003 av The_Miracle Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 I begynnelsen er det kanskje tungt å gå over, men hold ut den første lille tiden, og du skal se du blir hekta, Linux er svært avhengighetsdannende.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Er du helt rar i hodet (snilt ment!), ikke betal 247 kroner for Fedora! Det du får er en brent CD med noe de har lastet ned for nettet, som du likegodt kan laste ned og brenne selv. De betaler vel maks 30 kroner for de tre CD-ene selv, og kanskje noen kroner i båndbredde, en helt vill fortjeneste det der, og neppe i harmoni med GPL. Om du har bredbånd og brenner, last ned fra et norsk speil på http://fedora.redhat.com, eller få en kompis med bredbånd og brenner å gjøre det for deg. Lykke til! Edit: Btw, Red Hat er mye dyrere fordi du får en proff boks og en svær manual med på kjøpet. Fedora selges ikke i boks med manual, men finnes bare på nettet, gratis. Men Fedora er hva Red Hat har blitt, og det er mye kulere og nyere. Endret 1. desember 2003 av slime mold Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Da jeg skulle laste ned Fedora på http://fedora.redhat.com fikk jeg opp følgende: Parent Directory 04-Nov-2003 11:49 - MD5SUM 04-Nov-2003 12:00 1k yarrow-SRPMS-disc1.iso 04-Nov-2003 11:39 610M yarrow-SRPMS-disc2.iso 04-Nov-2003 11:39 610M yarrow-SRPMS-disc3.iso 04-Nov-2003 11:38 610M yarrow-i386-disc1.iso 04-Nov-2003 11:38 630M yarrow-i386-disc2.iso 04-Nov-2003 11:38 637M yarrow-i386-disc3.iso 04-Nov-2003 11:38 616M Som dere kan se er det 2 muligheter. Enten laste ned 3 Cd'er av yarrow-SRPMS eller 3 Cd'er av yarrow-i386. Hvilken av disse er det som er Fedora??(Hva skal jeg laste ned??) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 SRPMS er kildekoden. Antagelig er det de som ikke er SRPMS du er interessert i. Når du har lastet ned iso-filene, er det bare å brenne ut disse i et hvilket som helst godt brenneprog, så får du fedora cd'r. Og når fedora core 2 kommer, er det bare å laste ned og brenne dem. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Øh, vel, eller å legge core2-kilder til i yum.conf og kjøre 'yum upgrade', så får du core2. Litt enklere Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Takker for alle svar.... Edit: Dere har overbevist meg. Jeg går fra windows over til linux Endret 1. desember 2003 av The_Miracle Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Et utmerket valg, tillykke Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Jo takk du..... Er det noen som kan poste et bilde eller poste ne link med et bilde av hvordan det første synet som møter deg etter en installasjon er.....? Bilde av f. eks. skrivebordet?? Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Menst jeg har det på tungen: Jeg har bare vanlig telefonlinje her jeg bor. Hvordan er det når jeg skal koble meg til internett med modem. Kan jeg bruke driverene jeg fikk med modemet , eller er det bare windows drivere? Hvor kan jeg evt. finne drivere til linux?? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Google er din venn (særlig hvis du bruker Linux og vil plage andre så lite som mulig . Jeg søkte på «Fedora screenshots» og fant http://www.dark-hill.co.uk/fedora/ . Det er bilder fra test2-versjonen, men det ser vel omtrent identisk ut i final. Fedora har standardisert på skrivebordet som heter GNOME. Jeg liker mye bedre KDE, men jeg anbefaler deg å prøve begge. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Vanlige modem er støttet hundre prosent i Linux. Men det finnes ekle innebygde jukse-modemer som kalles WinModems som man må slite litt mer for å få til i Linux. Anbefaler at du tar én ting om gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå