Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Investere i egen bedrift1

Alkan

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått et tilbud om å kjøpe aksjer i det selskapet jeg jobber i. 

Vi har en voldsom vekst de siste 3-4 årene, så føler at dette hadde vært en god investering.

Dessverre så kan jeg ikke nok om aksjer o.l. Har hentet ut tall fra proff.no fra selskapet:

post-308676-0-70692800-1485475757_thumb.png

Setter veldig stor pris om noen kan hjelpe meg!   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra overskudd. Det er dog ikke tatt ut utbytte siden 2012. Om det er smart eller ikke må noen som har mere peiling enn meg svare på. 

Forresten - tittelen er litt missvisende. Egen bedrift og egen arbeidsplass er 2 litt forskjellige ting :-) 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Voldsomt så mange eiere det var her da!

Hvor mye er det snakk om å kjøpe seg inn?

Det er jo mange i selskapet som har kjøpt seg inn med under 1%. Hvis det er tilfellet, ville jeg lat være.

Hva er grunnlaget for at du har fått mulighet til å kjøpe deg inn? 

Jeg har ikke fått en grense, har bare fått beskjed om noen aksjer som er til salgs.  Har nok dessverre ikke råd til å kjøpe så altfor mye.

i tillegg er ikke selskapet børsnotert. Hva betyr dette for meg? Blir det ikke da vanskelig å få solgt aksjene sine?

Lenke til kommentar

Ut ifra dette så ser det ut som et trygt selskap, men om du burde kjøpe aksjer kommer an på prisen. Hva koster en aksje og hvor mange aksjer er det?

5 kroner per aksje. Vi får det til markedspris.

Av hvor mange aksjer?

10k

Lenke til kommentar

Voldsomt så mange eiere det var her da!

Hvor mye er det snakk om å kjøpe seg inn?

Det er jo mange i selskapet som har kjøpt seg inn med under 1%. Hvis det er tilfellet, ville jeg lat være.

Hva er grunnlaget for at du har fått mulighet til å kjøpe deg inn?

Jeg har ikke fått en grense, har bare fått beskjed om noen aksjer som er til salgs.  Har nok dessverre ikke råd til å kjøpe så altfor mye.

i tillegg er ikke selskapet børsnotert. Hva betyr dette for meg? Blir det ikke da vanskelig å få solgt aksjene sine?

Jo, det blir vanskelig for deg å selge. MEN..

Hva slags pris er det egentlig de vil gi deg for hva slags andel? Og hvorfor søker selskapet penger gjennom aksjesalg? Betaler du for mye er det jo ikke verdt det, særskilt uten utbytte.

Men, er det en tidlig investering, finnes det jo mulighet for at selskapet en dag blir et børsnotert aksjeselskap.

Du som jobber der vet nok hva de driver med også, og må tenke om det er noe som har en bra fremtid som kan gjøre investeringen verdt pengene du bruker på den.

Lenke til kommentar

Ut ifra dette så ser det ut som et trygt selskap, men om du burde kjøpe aksjer kommer an på prisen. Hva koster en aksje og hvor mange aksjer er det?

Av hvor mange aksjer?

10k

10.000 i denne emisjonen. Hvor mange er utstedt totalt da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Av hvor mange aksjer?

10k

50 000 kr for hele selskapet, og et årsresultat på 30 000 000? Høres ut som et tilfelle av kreativ bokføring.

Lenke til kommentar

Av hvor mange aksjer?
10k
10.000 i denne emisjonen. Hvor mange er utstedt totalt da?

Hva er i det hele tatt grunnen til at et selskap som omsetter for hundretalls millioner skal hente 50 000?

Lenke til kommentar

Hva er i det hele tatt grunnen til at et selskap som omsetter for hundretalls millioner skal hente 50 000?

Samme tenkte jeg!

Men så tenkte jeg at det muligens kun er for å være grei mot sine egne ansatte? At det kun er en slags bonusordning eller noe slik.

Men..

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Av hvor mange aksjer?

10k
50 000 kr for hele selskapet, og et årsresultat på 30 000 000? Høres ut som et tilfelle av kreativ bokføring.

Årsresultatet er på 30.000.000,- og ikke 30.000,-

Lenke til kommentar

Utfra proff.no er det ca 98 200 000 aksjer, så det er endel aksjer i omløp...

Da vil jeg ikke si det er et kupp akkurat. Det ser ut til at endel vekst allerede er priset inn i selskapet. Det kommer jo også litt an på hvordan balansen ser ut, altså hva selskapet eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...