Gå til innhold

Hvor lenge skal en nye mobil lade første gang?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det en min oppriktige mening at produsenten av mobiltelefoner ikke har fulgt med i timen når det gjelder batterityper og håntering. De lager ikke batterier selv.

De kjøper batterier av en produsent av batterier og tenker sikker som så at det ikke er så nøye. I tillfelle forbrukeren håndtere lading og utlading feil, får de solgt flere batterier.

Jeg baserer mine synspunkter også på

http://www.batteryuniversity.com

og

http://www.buchmann.ca/Article6-Page1.asp

Det som har irritert forbrukere av mobilt utstyr er at de aldri kan være sikker på om det er nok kapasitet igjen på batteriene. Kapasiteten varierer også med temperatur.

Produsenter av batterier har nå gjort noe med dette;

Utviklet en type batterier som er mye mer forbrukervennlig.

Li-Ion og Li-polymer er i prinsippet samme type batteri, og det skal behandles som bil-batterier (bly-akkumulatorer)

Holdes oppladet fortrinnsvis over 40%.

Det som tar knekken på disse typene batterier er to ting:

Aldring

Varme

Uansett om batteriet er i bruk eller ikke.

Det koker ned til ett prinsipp:

Lad batteriet når det er hensiktsmessig, og beskytt det mot varme.

Bruk telefonen uavhengig av ladestatus. (Glem indikatoren)

Bruker du Handsfri-sett i bilen blir somregel telefonen ladet opp i den tiden den står i holderen. Klattlading i dette tilfelle er ikke bare uungåelig, med også bra for batteriet.

Det som forbrukeren vil oppleve er at lade-indikatoren blir lurt til å tro at det minker raskt på kapasiteten, etter klattlading. Det er fordi den ikke er "intelligent nok" til å følge med. Test selv og se at det går lengre tid etter at indikatoren viser tomt batteri, til telefonen slukner.

Etter en slik test har måleren også resatt seg til å vise mer riktig indikasjon.

Men det er ikke nødvendig for å ha kapasitet på batteriet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...