Gå til innhold

Hvor lenge skal en nye mobil lade første gang?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en 6600, og lurer på om den skal lade lenger en det som står den må lade for å få fult batteri?

Har hørt om noen som sier den skal lade 16 timer den første gangen, stemmer det? Det står at du kan bruke telefonen under lading, gjelder det også for første gangs lading?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan batterier skal lades kommer helt an på batteritypen. (niMH, Li-ion etc).

Det "16 timers opplegget" dere snakker om gjelder bare nikkel-baserte batterier.

Nokia 6600 har Li-ion batteri (i likhet med de fleste av dagens "dyrere" modeller), så man behøver ikke bry seg om dette.

En annen ting som er verdt å merke seg om Li-ion batterier er at man ikke behøver å være redd for "kladd-lading" (dvs. at man ikke bruker batteriet HELT UT mellom hver lading). I motsetning til NiMH har Li-ion faktisk godt av slik lading.

www.batteryuniversity.com

batteryuniversity/howtocharge

Endret av -kristoffer-
Lenke til kommentar
Men stopper ikke ladinga etter batteriet er fullt? Altså etter en time ellerno. Nytter det virkelig å la det ligge så lenge?

Batteriet er ca 80% ladet når indikatoren viser fullt. Etter dette går ladingen tregere så det kan lønne seg å la det stå noen timer ekstra. Er batteriet nytt er det absolutt påkrevd.

Lenke til kommentar
Hvordan batterier skal lades kommer helt an på batteritypen. (niMH, Li-ion etc).

Det "16 timers opplegget" dere snakker om gjelder bare nikkel-baserte batterier.

Nokia 6600 har Li-ion batteri (i likhet med de fleste av dagens "dyrere" modeller), så man behøver ikke bry seg om dette.

En annen ting som er verdt å merke seg om Li-ion batterier er at man ikke behøver å være redd for "kladd-lading" (dvs. at man ikke bruker batteriet HELT UT mellom hver lading). I motsetning til NiMH har Li-ion faktisk godt av slik lading.

www.batteryuniversity.com

batteryuniversity/howtocharge

Det er bare en myte at dyre Li-ion batterier ikke har "minne"

Det er fullt mulig å ødelegge disse batteriene med å kladdlade dem. Det hjelper ikke med all verdens "tester" når realiteten sier noe annet.

Når produsenten sier du må lade batteriene i 16 timer kan det være et snev av sannhet i dette. Til og med nokia vet vel litt om batterier selv om de selger piratkopier?

Noe av meningen med å lade slike batterier over så lang tid er også å være sikker på at batteriet er helt fulladet den første gangen, slik at telefonen kan få informasjon om hva maks ladestatus er for batteriet. Derfor også lade helt ut, slik at den kan finne "0" verdien til batteriet

Lenke til kommentar

@Lurpe

Har du lest på batteryuniversity.com? Jeg baserer alle mine påstander på den nettsiden da den virker proffesjonelt skrevet.

Et lite utdrag:

Lithium-ion is a low maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. There is no memory and no scheduled cycling is required to prolong the battery's life.

Minne-effekten gjelder altså bare nikkel-batteriene.

Sånn er det også med 16-timers regelen. At produsentene kanskje sier at "batterier generelt" skal lades 16 timer ved første lading er isåfall bare fordi de vil unngå å forvirre sluttbrukerene med ulike batterityper og egenskaper.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ødelegge disse batteriene med å kladdlade dem. Det hjelper ikke med all verdens "tester" når realiteten sier noe annet.

:cool: Er helt enig med deg. Har selv P800 (Li-Polymer batteri).

Ved en anledning ladet jeg batteriet når det var 50 % igjen, det medførte at standbytiden ble halvert i forhold til når batteriet var nytt, dette ble så irriterende at jeg kjøpte nytt batteri. Lader alltid helt tomt batteri, og gjerne i 8-10 timer. Teorien kan være fin den men i praksis er det noe annet...

Lenke til kommentar

Hvor står det att batteriet må lades i 16 timer første gang?

Jeg ladet batteriet på min 6600 til det sto at det var fult + 1 time.. Dette burde holde med dagens batterier..

Og jeg har ikke noe mindre batteri kapasitet enn en annen kammerat av meg som har 6600 og som er hysterisk på det 16 timers pisset.

Lenke til kommentar
Kameraten din kan oppleve å ha lengre levetid på batteriet enn deg fordi han lader det slik han gjør.

Dette har jeg veldig liten tror på.

Når jeg kjøpte min Nokia 1610 for ett "par" år siden så stod det med STOR uthevet skrift at telefonen måtte lades i 18-20 timer første gang den ble ladet.

Heldigvis har utviklingen gått framover fra den tiden, så dagens batterier tåler både klatt lading og normal førstegangs lading.

Dessuten så betyr det veldig lite for meg om batteriet på mobilen blir dårlig etter 1 år for da har jeg minst hatt 2 andre nye telfoner i mellomtiden.

Lenke til kommentar

jeg har en grei prosedyre:

første gangen bruker jeg oppp det lille som er "forhåndsladet" deretter lar jeg den lade fra ca. åtte tiden om kvelden til ca. ti tiden...

deretter så lades den så lenge som jeg sover (og det kan variere mye :roll: )

og hvis den går tom blir jeg bare forbanna og slenger den i noe... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...