Gå til innhold

HTC 10 eller Samsung Galaxy S7

sh1

Anbefalte innlegg

Er jente, 25 år, bruker mobilen stort sett til enkle spill, sosiale medier, nettaviser, sms, samtaler og bilder/video. Normal bruk, rett og slett.. Har nå HTC One Mini 2, hatt den i to år og veldig fornøyd med den, men den begynner nå å bli tregere og "sliten". Ønsker en telefon som fungerer til den daglige bruken min. Må være Android. Har kun hatt HTC etter smarttelefonene kom til, så er vant med det systemet. Jeg sliter med å finne ut hvilken mobil jeg skal skaffe meg, leser tester og sammenligner, men usikker. Testene sier f.eks. at "kamera fungerer greit", jeg synes det er vanskelig å vite om dette er greit eller om jeg vil synes det er tipptopp. Så, jeg søker tips :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Den som er billigst. Begge er mer enn bra nok til ditt bruk. Holder en knapp på S7 som en litt bedre telefon, men til ditt bruk vil de uansett være bra nok begge to.

Lenke til kommentar

En venninne av meg har HTC 10 og jeg har selv hatt Samsung S7 Edge i rett under ett halvt år tidligere mens min søster har S7. Så jeg har litt erfaring med begge mobilen du vurderer.

Om jeg skal oppsummere mitt inntrykk fra ting jeg har sett eller prøvd selv og en del lesing av tester og erfaringer folk har med modellene så vil jeg si følgende:

Skjerm: Samsung S7 er min favoritt da jeg er fan av OLED-skjermer som gir skikkelig dyp sortfarge og "uendelig" kontrast selv om fargene kan bli litt unaturlige. HTC 10 har en fin skjerm den også og den er 0.1 tommer større (5.2" hos HTC mot 5.1" hos Samsung) 

Brukergrensesnitt og funksjonalitet: Begge får straks Android 7.0 Nougat, Samsung liker å lage en del egen funksjonalitet og endre utseendet på Android mens HTC 10 ser mer ut som Android gjør ut av esken, så her blir det litt smakssak. Begge vil garantert fungere kjempefint i daglig bruk. S7'en tåler en regnsprut og en liten dukkert i vann mens HTC 10 bør holdes unna regn og ymse fuktige omgivelser.

Byggekvalitet: HTC 10'en virker skikkelig solid bygget med metallkonstruksjonen sin, S7'en har glass på front- og baksiden så jeg ville anbefalt en veske på denne.

Lyd: HTC 10 er overlegen S7'en med sine to høyttalere (en i fronten ved samtalehøyttaleren og en i bunnen av mobilen som fungerer som en subwoofer) mens S7'en har en høyttaler i bunnen av mobilen som jeg syntes har ganske svak og noe ullen lyd. Nå bruker jeg kun Bluetooth-headsett når jeg lytter til musikk med mobilen og jeg tipper det er liten forskjell når du bruker trådløs lyd på begge mobilene, men HTC 10 skal angivelig ha bedre lyd fra hodetelefonutgangen enn S7 uten at jeg har prøvd dette selv.

Kamera: Ut i fra utallige stillbilder jeg har selv har tatt med S7 (Edge) og en god del jeg har sett som er tatt med HTC 10 fra ymse tester, brukererfaringer, venninnen min sin (dog fra sosiale medier så ikke skikkelig representative pga komprimering) så virker S7 å ha det kameraet som gir best kvalitet i auto-modus. Dette gjelder kameraet på baksiden, HTC 10 har den fine fordelen at frontkameraet har optisk billedstabilisering så om du tar mye selfies så virker HTC 10 å ha en fordel der. Når det gjelder video så har jeg inntrykk av at S7 også leverer bedre billedkvalitet pga mer stabil autofokus, mens HTC 10 har bedre mikrofoner slik at den vil ha best lydkvalitet på videoene.

Batteritid: S7 og HTC 10 vil ha ganske lik batteritid, tror ikke du kan velge feil med noen av de to på dette området da begge har samme batteristørrelse

Pris: I skrivende stund kan du få S7 i nettbutikker til rundt 5000 kroner + frakt og HTC 10 til rundt 5500 kroner + frakt så Samsungen vil gi mer valuta for pengene.

Personlig liker jeg begge mobilene veldig godt men når mman kan få S7'en billigere så tror jeg at den blir det beste kjøpet for din del. En annen fordel som Samsung'en har er at Telenor og Telia virker å gi ny funksjonalitet som 4G Tale og Wifi Tale til deres mobilmodeller før de fleste andre, S7 har allerede 4G Tale hos Telenor og får snart Wifi Tale mens det er på vei hos Telia. Ingen av de to operatørene har gått ut med plan om å lansere dette for HTC så om du skal ha mobilen i noen år så får du potensielt bedre ringedekning med S7'en i overskuelig fremtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg gått for S7, etter å ha eid HTC 10. 

S7 oppleves betraktelig "bedre/mindre i hånden", og overgangen fra Mini 2 til s7 blir mindre sånn str messig.

Kamera er bedre på S7, vann/støv sikker, trådløs lading, beste displayet i markedet. 

Kun én ting jeg savner fra HTC 10 og det er kvaliteten på lyd når man bruker headphones.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...