Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

International Baccalaureate eller Service & Samferdsel?

Anbefalte innlegg

God kveld, godtfolk! Legger inn denne her og, siden jeg nå ser at jeg la den ut på feil under-forum i går kveld...Går siste året på ungdomskolen, og skal til å søke opp mot videregående opplæring. Som en liten start kan jeg skrive litt om hva jeg tenker:

·         Jeg er relativt skoleflink (5 i snitt pdd) og er også skolemotivert inn mot evt. flere studier etter VGS

·         Valget står mellom IB eller Service og Samferdsel. Vanlig studiespesialisering (og idrett) eller annet yrkesfaglig er totalt uaktuelt.

·         Jeg er redd for å slite med mye lån inn mot høyere studier etter IB, istedenfor å ta yrkesfaglig på SS, for å få fagbrev og deretter ta påbygg. 

·         Magen sier IB, men på en slags måte sier hjernen SS, hvis det skulle høres logisk ut...

·         Jeg ønsker studiekompetanse for å komme inn på studier innen sport, politikk eller juss.

Om jeg går for IB (de to siste årene på VGS) vil dette medføre flytting til enten Oslo eller Stavanger på hybel. Dette fordi skoler her tilbyr Global Politics og History. Social and Cultural Anthropology og Chemistry er også med i vurderingen som subjects. En annen løsning er også internat på UWC, som også vurderes. Hovedsakelig IB iallefall! Er for øvrig Blindern og St. Olav som vurderes,

Andre alternativet er som sagt SS, med reiseliv på VG2. Har vurdert SS TAF (4 årig), men dette vil også medføre flytting og jeg er ikke veldig giret på å flytte for å få denne kompetansen.

Spørsmålet mitt er som følger da, burde jeg velge IB eller SS? Jeg har ønsket IB veldig lenge nå, men jeg ser definitivt fordelene med et fagbrev og et kontaktnettverk innenfor en bransje som jeg uansett fort kan havne i. I tillegg får jeg muligheten til generell studiekompetanse om jeg skulle ønske det etter å ha vært ute som lærling. Dette blir også en avgjørelse på om jeg skal flytte hjemme fra sommeren 2018, eller bli værende i minst fem år til.

Trenger litt tips fra folk som har vært igjennom VGS, og muligens har stått i min posisjon rett og slett. Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noe som interesserer meg, ja. Innenfor sport ønsker jeg å lære av de aller beste, og der ligger f.eks Tyskland milevis foran Norge. Et par temaer innenfor politikk vil også gjøre at jeg for med meg mye mer erfaring fra utlandet enn jeg hadde fått her hjemme.

Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver virker du utrolig motivert til å gå IB. Det er såklart fordeler og ulemper uansett hva man velger, men ut ifra interessene dine så virker IB veldig aktuelt. Du sier også selv at du ønsker å få studiekompetanse og at du er motivert til å studere videre, noe IB vil innebære. Her vil du få mye kunnskap om verden og åpne opp til studier i utlandet og mye mer.

Yrkesfag er fantastisk, men når du har jobbet og fått lønn i læretiden din kan det være vanskeligere å gå tilbake til studier og ingen inntekt igjen. Hvilken bedrift du arbeider i vil også ha mye å si på hvordan du kan utvikle deg personlig, også med tanke på interessene dine. Å arbeide i en bedrift som er politisk engasjert vil f.eks. være med på å gi deg et brede perspektiv på politikken. Hvis du velger yrkesfag og finner ut at du trives godt i arbeid kan det jo hende at du velger å ta fagskoleutdanning eller Y-veien istedet. Da får du også studert og kan fordype deg i fag du liker.

Uansett hva du velger vil du ha masse muligheter åpne. Det er ikke noe rett eller galt valg, og du må nesten bare følge magefølelsen. Du kommer til å få masse erfaringer og lære masse på veien uansett. Kanskje du også finner ut at du plutselig ønsker å arbeide med noe helt annet enn du i utgangspunktet ønsket? Ta en sjanse! Du vil uansett ikke lukke igjen noen dører ved å velge det ene fremfor det andre. Er man motivert får man til alt.  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du relativt klart hva du ønsker å jobbe med tilslutt? Om du har det tror jeg det vil være enklere å kunne gi råd.

Nevnte jeg faktisk ikke det? Trodde faktisk det, uansett: Ønsker å jobbe innenfor politikken, sport eller juss. Juss som i norsk lov er lite aktuelt om jeg går IB, siden jeg da må studere videre i Norge. Allikevel vet jeg at jeg fort kan havne opp i et servicelignende yrke uansett.

Lenke til kommentar

Tja, vil vel tro at det som holder fleste dører åpne for deg er IB, ettersom du etter denne kan velge alle tre alternativene du liker.

At du absolutt må studere juss i Norge stemmer nok ikke helt tror jeg, men muligens kan en eller annen jurist komme med avklaring.

Fra jusstudiet til politikken er ikke veien lang (spesielt om man ikke har funnet forskjellen mellom rett og galt, eller ikke bryr seg)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra jusstudiet til politikken er ikke veien lang (spesielt om man ikke har funnet forskjellen mellom rett og galt, eller ikke bryr seg)

Hahaha, skjønner godt hva du mener der. Er akkurat IB det vipper mot nå, men dette hjalp endel. Tror egentlig det meste koker ned til den usikkerheten om å ikke komme inn på IB og være stuck på Studie to år til. Det er det som er skrekkscenarioet, og hvis det skulle skje vet jeg hvor mye jeg hadde angret på å ikke velge Service.

Endret av snowik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...