Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil ikke Eu-Godkjent - tips?


Anbefalte innlegg

Vet du hva som er feilen for punkt 7.12?

 

Jeg mistenker at ABS kransen er gåen da den har hatt symptomer på det i det siste. Derfor jeg tok den inn på Eu kontroll før for å få sjekket og fikse det jeg viste var galt. Det jeg viste om fra før var lysene, park bremsen og ABS/ESP varsel lampen. Har Lest at ESP og ABS lampen slår ut når en av de to tingene er dårlig. Både ASR, ABS og ESP virker helt fint før lampen kommer opp. Det skjer typisk etter 5-10 min kjøring. Slår jeg av og på tenningen igjen så er det fint til jeg har kjørt like lenge igjen. Men jeg har merket at ABS slår inn når den ikke skal. Har ikke merket noe til pulsering i bremse pedalene eller lang vandring. Da hadde jeg skjønt med en gang at det var noe galt med bremse nivået. Burde kanskje ha sjekket det uansett. 

 

 

 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det litt å ta tak i. 15.000,- høres plutselig ikke nødvendigvis så gale ut. Såvidt jeg kan lese så må alt at bremser byttes (minus kalippere, det kan de ikke vite før demontering), begge bremserørene bakover må byttes (dvs jeg vil tro iallfall tanken må ned, bla.a.), der må feilsøkes både på ABS- og ESP-system (siden de ikke har kommentert det som en usikkerhet vet de gjerne hva som skal til for å få dette OK igjen), samt feilsøk på elnettet til baklykter.

Går vel minst 1 dag på dette, kanskje mer halvannen dag. Med minst 1.000,-/timen så er du oppe i 10.000,- bare i arbeidspenger. Da er 5.000,- i deler knapt til å dekke det. Om lyspærene er eneste forutsetningen på et (skriftlig?) pristilbud på 15.000,- tror jeg faktisk jeg hadde iallfall vurdert å bare la de ta den.

Mye penger, men jeg aner at denne bilen har gått en stund uten å ha blitt sett på?

Om bilen ellers virker grei så er ikke dette verdens undergang. Du kan jo endelig oppleve at andre ting også ryker, men det er en sjanse en uansett må ta.

 

 

Den har faktisk vært godt vedlikehold. Det er service hefte på den til for 8000 kilometer siden (mars 16). Motor og gir ble også total overhalt i juni 16 for nesten 23.000 kroner. 

Lenke til kommentar
 

 

Den har faktisk vært godt vedlikehold. Det er service hefte på den til for 8000 kilometer siden (mars 16). Motor og gir ble også total overhalt i juni 16 for nesten 23.000 kroner. 

 

Kan jo høres ut som at du har en bil enda noen år da, om du spanderer på deg denne reparasjonen også. Ble kløtsj/svinghjul gjort noe med da de tok gir og motor?

Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig at du kan ha en sprukket ABS-krans eller en dårlig ABS-sensor. Av egen nysgjerrighet, hva legger du i total overhaling av motor og gir?

 

Toppakning, pakninger, registerreim, vannpumpe, klutsj pluss, pluss. 

 

 

 

 

Den har faktisk vært godt vedlikehold. Det er service hefte på den til for 8000 kilometer siden (mars 16). Motor og gir ble også total overhalt i juni 16 for nesten 23.000 kroner. 

 

Kan jo høres ut som at du har en bil enda noen år da, om du spanderer på deg denne reparasjonen også. Ble kløtsj/svinghjul gjort noe med da de tok gir og motor?

 

 

Det ble også tatt ja. 

Lenke til kommentar

 

Det er ikke usannsynlig at du kan ha en sprukket ABS-krans eller en dårlig ABS-sensor. Av egen nysgjerrighet, hva legger du i total overhaling av motor og gir?

 

Toppakning, pakninger, registerreim, vannpumpe, klutsj pluss, pluss. 

 

Dette er ikke overhaling, dette er normalt vedlikehold, "storservice med tillegg" kanskje. Fullstendig overhaling av motor innebærer fullstendig nedplukking, utmåling, sliping av ventiler og seter, bytting av lagre og stempelringer, honing av sylindre, ev sliping av veivaksel og avretting av topp og blokk. Overhaling av gir vil gå ut på bytte av lagre, synkroniseringsringer og ev. bytte av drev med skader på tenner osv.

Lenke til kommentar

Hvilken variant motor er dette? Er det 1,6 liters bensiner med 109 hester? I så fall en god motor, men topppakning er en liten svakhet på disse. Bensinpumpe ryker på noen. Pass på å få byttet regreim med tilhørende detaljer hver maks 90.000/5år. Jeg hadde en Xsara med denne motoren, og det var bare filler igjen (mindre enn halve reimen) av den originale reimen da bilen var kjørt ca 110.000 på knappe 6 år.

Lenke til kommentar

Er en 1,6 liters bensin ja. Bilen er bare gått vel 20.000 etter reim bytte, og det er fortsatt noen år igjen til den skal byttes i forhold til alder.

 

Litt dilemma dette med bilen. 15 tusen kroner er litt penger på en gammel bil, men det koster også å bytte bil. Får ikke så mye for den slik den står nå da. Egentlig trenger jeg den ikke mer enn et år. Skal ha meg ny bil til vinteren eller neste vår. Kommer litt an på hvor fort forhandler klarer å levere den nye.

 

Spørsmålet er om det er verdt å bruke 15 tusen på den nå når den skal selges om et års tid, eller om jeg skal selge billig og kjøpe en "ny" bil som er eu-godkjent i minst et år. Hva kan jeg eventuelt få for bilen min slik den står nå?

 

Har sjekket med flere verksteder nå og 15000 tusen ser ut som de fleste ligger seg på.

Lenke til kommentar

Det ser ut som bremse deler til denne bilen er litt dyrt. Ser også at det er ulike bremsedeler til samme bilen, så det er vel kanskje litt risky å bestille rimeligere på nettet selv hvis man skulle ende opp med feile deler?  Har sett på biltema også, men man sparer bare rundt 1500 kroner i forhold til verkestedet sin pris på skiver, klosser og monteringssett. Skivene til Biltema er vel kurante, men klossene deres har jeg erfaring med at støver veldig.  Betaler derfor gjerne litt mer for å slippe det. 

 

Lenke til kommentar

Syntes ikke prisen er så veldig gæren egentlig.

Skruene på kalipperen bak har en idiotisk patent på disse, og kan ofte sitte noe helt jævlig (= de må ha litt margin)

 

I mange tilfeller vil jeg si det er bedre å koste på noe du vet sånn ca åssen stand er i, istedet for å kjøpe noe annet som må potensielt også repareres.

Koster du på dette har du sannsynligvis bil til neste Eu uten stor påkost

Lenke til kommentar

Var en tur i kveld for å se til bilen min. Måtte teste bremsene også. Kjørte den ikke en meter, bare startet den opp. Når jeg startet opp og trykket inn bremsen var det null motstand og den gikk rett i bånn. I følge mekanikeren lekket den alt når den var på bukk. De hadde ikke fått trykktestet. Hvis det er riktig var det utrolig flaks at jeg hadde bremser når jeg kjørte til verkstedet. Rart at jeg ikke har merket noe før. Bremsene har vært faste og fine hele tiden.

 

Har ikke en bil to bremse kretser? Hvis en svikter så skal vel den andre virke? Eller kan begge svikte hvis det går hull på et bremserør og væsken renner ut? Det skal vel også lyse på displayet hvis det er lite bremsevæske? Samme lampe som når håndbrekket er på?

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke så uvanlig at bremserør som er ødelagt av rust sprekker ved trykktest på PK. Dette har jeg selv opplevd sikkert 4-5 ganger. Trykktest av bremser er kanskje en av de viktigste testene på PK, og om det først skal gå hull på et rør finnes det knapt bedre sted å skje på. Trykktest tilsvarer panikkbrems, altså, om et rør sprekker ved test ville det antageligvis sprukket om du havnet i en nødstoppsituasjon.

...

Lenke til kommentar

Årsmodell er bilen?

 

Disse bilene har en lei tendens til å være helt ihjelrusta i gulv, kanaler++ etter 12-14 år, ihvertfall her på sørlandet.

 

Så fikses bilen nå kan man nødvendigvis ikke regne med at den holder mer enn 2 år... Altfor mye feil med de ellers også. Fjør som knekker og punkterer framhjulet er jo en klassiker...

 

Med såpass mange feil på bremser bak er det ikke utenkelig med defekt(e) caliper(e) og/eller håndbrekkvaiere heller. Det blir evt 2-6k ekstra avhengig av omfang...

Lenke til kommentar

Er en 03 modell. Bilen er jevnlig antirust behandlet, så den fikk faktisk skryt for hvor fin den var. At calippere kan ruste i stykker er naturligvis en mulighet, men det er jo også en mulighet hvis jeg kjøper en tilsvarende bil i samme prisklasse. Har opplevd det en del ganger for å si det slik. Verkstedet har sett på bilen og har gitt meg et overslag, så får jeg tro at de har vurdert at de kan brukes, men kan naturligvis oppdage ting under veis. Fjærer og dempere er bytte av forrige eier.

 

Det var ikke antydning til trykk på bremsene når jeg testet de.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg var i Polen i sommer med en Passat for å ordne bremseskiver bak og bytte av hele multilink system og alle støtdempere. I tillegg bytte av strammejul til dynamoreim og lenkene til vindispusser motor og diverse småplukk.
Hele regning kom til ca12,000 kroner, mye billigere enn kun delepriser i Norge. Reisen var gratis da jeg like godt tok ferien min der. Bilen gikk glatt gjennom PKK i Norge.
Kun kvalitetsdeler ble brukt. Sachs, Bilstein, originaldeler, osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var bilen reparert. Valgte å få jobben gjort på samme sted som jeg tok kontrollen. De hadde hele tiden den beste prisen. Kunne sikkert ha spart et par tusen kroner hvis jeg hadde fått noen til å ta det til "kompis pris", men måtte uansett hatt bilen inn for hjulstilling og ny godkjenning. Siden det var litt mer som måtte gjøre hadde jeg ikke spart så mye på det. Måtte jo ha fått bilen flyttet også. Koster å leie henger eller å bruke veihjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...