Tullballj Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Bilen til damen (Peugeot 307 Stasjonsvogn) var på Eu-kontroll i dag og ble ikke godkjent. Det mest alvorlige var at bremsene lekket som en sil og at skiver og klosser må byttes. Den fikk faktisk kjøre forbud. Til vårt forsvar har ikke vi merket noe. Den har bremset normalt og det har ikke vært tegn til lekkasjer på garasje golvet. Sannsynligvis har rørene vært svake. De har gjørne røket når de ble kontrollert. I utgangspunktet ser det ikke det ut som en stor jobb å bytte bremserør, men på bilen vår slik jeg har forstått må ganske mye demonteres for å komme til rørene. Bare det var en hel dags arbeid pluss, pluss i følge verkstedet. Jeg skal få en mer nøyaktig pris på arbeidet. Ble anslått at det kommer til å koste en plass mellom 15.000 og 20.000 kroner for å fikse bilen. Vi kjøpte bilen på sensommeren for 25.000 kroner. I følge verkstedet ser bilen ok ut ellers, så han mente at den ville holde en stund hvis den ble fikset. Fra før har forrige eier byttet klutsj, registerreim, toppakning og diverse deler i forbindelse med dette i motoren. Så kommer vil til selve spørsmålene. Hva er lurt å gjøre med bilen? Vi skrur ikke selv...A) Ville dere ha betalt hva det koster og fått den satt i stand? Må naturligvis sjekke priser flere steder... B) Solgt bilen til hobby mekaniker for en billig penge over vrakpant og kjøpt en ny billig bil.C) Vraket bilen og fått 3000 kroner i vrakpant?I forhold til spørsmål A, B og C er utfordringen hvordan jeg skal få flytte bilen uten bremser? Kan NAF for eksempel kjøre bilen dit den skal, eller kjører de bare bilen til verksted? Bilen kan ikke stå der den står nå i all evighet liksom. Jeg har ikke henger lappen... Selger jeg bilen nå vil jeg automatisk få regning på årsavgiften i posten da det er eier av bilen 01.01.17 som står som ansvarlig. Hva gjør jeg såfall med det? Vraker jeg bilen før betalingsfristen slipper jeg å betale men får bare vrakpanten igjen for bilen. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 307 er jo en nokså enkel og relativt pålitelig bil, dvs de har noe utfordringer med dårlig svinghjul / kløtsj. Rust har jeg sett lite av på disse. Men alle biler ruster.. Få sjekket pris hos andre, gjerne ikke-merkeverksted. Er det bremserør over tanken som er rustet så er det endel arbeid, men prisantydningen synes jeg høres høyt ut. Vet du hvor det lekker? Foran eller bak? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Jeg skal innom verkstedet i morgen for å få mer detaljer. Den var fortsatt ikke helt ferdig når jeg snakket med de. Fikk bare beskjed om at bilen blir stående på verkstedet inn til videre. Slik jeg oppfattet det var det meste av bremserør som måtte byttes. Endret 26. januar 2017 av Tullballj Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Høres litt sært ut. Trodde disse bilene var lite plaget med rust... Ikke at det ikke kan skje, men sjekk hva andre verksteder også sier før du tar noen avgjørelse. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Få en prisantydning fra flere verksted.15-20.000 syns jeg hørtes urimelig dyrt ut. Nye klosser og skiver til alle 4 hjul + bremserør koster sannsynligvis under 4000 på Biltema, så de må i så fall jobbe med en meget høy timespris og i tillegg være veldig lite produktive mens de arbeider. Nå kan det selvsagt være andre ting som må byttes i tillegg som de ikke har opplyst deg om, men jeg ville sendt anbud til lokale verksted og spurt hva de skulle tatt for jobben og dratt til de som tilbyr best pris. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Betalt 3-5k for arbeid te ein polak/litauer + hva det koster for delene. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Om du har tid til å vente, så får du deler til hyggeligere priser i f.eks Tyskland. Jeg handler endel hos Rexbo.eu og er godt fornøyd med det. Prismessig ligger de fra halve prisen og helt ned til 1/10 i de verste eksemplene. Tar 6-10 dager å få delene på posten, de sender med vanlig DHL så det er posten i Norge som tar seg av MVA. Ikke alle verksteder liker at kunde kommer med deler, men en liten ringerunde så finner du noen som ikke bryr seg med det. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hvis ikke jeg husker feil så er det over 2k for EN skive bak, om du er uheldig å har de med innebygd hjullager. Finn ut hvor det lekker først du Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 https://www.rexbo.eu/ate/brake-disc-24010901371?c=100032&at=12621 uten lager. Rundt 400,- for et par skiver bak, med norsk MVA, uten frakt. https://www.rexbo.eu/skf/brake-disc-vkbd1012?c=100032&at=12621 med lager. 1.800,- for et par skiver bak, med norsk MVA, uten frakt. Om dette er en 307 SW med 109 hesters bensin det er snakk om. Som eksempel. Begge eksemplene er "merkevare", så kvaliteten er det neppe noe å si på. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Haster ikke med å få den fikset, men jeg må få den hjem på en eller annen måte. Noe for Naf? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det er ikke uvanlig å betale nær kr. 10.000 for nye bremser rund baut. Dette er ganske drøyt, men som sagt vanlig. Når man skal bytte bremserør kommer jo dette i tillegg. Jeg ville hørt med flere verksteder/sett på andre løsninger som feks. mitt anbud eller finn småjobber. Jeg tviler på at du får noe bedre bil til denne prisen så det å la være å reparere er nok ikke noe alternativ så lenge resten av bilen virker grei. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Å få den fraktet? NAF kan nok ta det, spørs vel mer hva de skal ha for det. Alt etter hvor i landet du er så finnes det diverse firma og privatpersoner som kan hjelpe deg. Jeg har bil som kan trekke det men har ikke henger, bor vest for Bergen... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Det går vel på veihjelp kvoten? 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det er slettes ikke så uvanlig at bremserør som er ødelagt av rust sprekker ved trykktest på PK. Dette har jeg selv opplevd sikkert 4-5 ganger. Trykktest av bremser er kanskje en av de viktigste testene på PK, og om det først skal gå hull på et rør finnes det knapt bedre sted å skje på. Trykktest tilsvarer panikkbrems, altså, om et rør sprekker ved test ville det antageligvis sprukket om du havnet i en nødstoppsituasjon. 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det går vel på veihjelp kvoten? Jepp! Jeg har brukt de til å frakte bil til meg på den måten. Det gikk helt fint. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Det går vel på veihjelp kvoten? Jepp! Jeg har brukt de til å frakte bil til meg på den måten. Det gikk helt fint. Ok, har ikke brukt kvoten ennå, så kanskje på tide å få litt igjen for medlemskapet. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Her er kontroll seddelen. Punkt 4.3.1 mente han bare var pærer, men jeg har forsøkt å bytte de uten resultat. Må kanskje litt mer til. 15.000 fikk jeg pris på forutsatt at det bare er lyspærer. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 Her er kontroll seddelen. Punkt 4.3.1 mente han bare var pærer, men jeg har forsøkt å bytte de uten resultat. Må kanskje litt mer til. 15.000 fikk jeg pris på forutsatt at det bare er lyspærer. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Her var det litt å ta tak i. 15.000,- høres plutselig ikke nødvendigvis så gale ut. Såvidt jeg kan lese så må alt at bremser byttes (minus kalippere, det kan de ikke vite før demontering), begge bremserørene bakover må byttes (dvs jeg vil tro iallfall tanken må ned, bla.a.), der må feilsøkes både på ABS- og ESP-system (siden de ikke har kommentert det som en usikkerhet vet de gjerne hva som skal til for å få dette OK igjen), samt feilsøk på elnettet til baklykter. Går vel minst 1 dag på dette, kanskje mer halvannen dag. Med minst 1.000,-/timen så er du oppe i 10.000,- bare i arbeidspenger. Da er 5.000,- i deler knapt til å dekke det. Om lyspærene er eneste forutsetningen på et (skriftlig?) pristilbud på 15.000,- tror jeg faktisk jeg hadde iallfall vurdert å bare la de ta den.Mye penger, men jeg aner at denne bilen har gått en stund uten å ha blitt sett på?Om bilen ellers virker grei så er ikke dette verdens undergang. Du kan jo endelig oppleve at andre ting også ryker, men det er en sjanse en uansett må ta. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Vet du hva som er feilen for punkt 7.12? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå