Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Veldig spesiell svigermor!


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg må bare få noen råd, eller høre andre meninger og erfaringer rundt dette. 

 

Min svigerfamilie er ikke helt A4, på noen måter...! Og det er nå blitt såpass "ille" at jeg føler det har begynt å påvirke mitt forhold til min kjæreste. 

Vi har vær sammen i snart 2 år, og jeg merket egentlig ganske tidlig at her var det noe spesielt i gjære..

Familien hans er liten, men sammensveiset. Faren hans gikk bort for noen år siden, og var egentlig aldri tilstede i hans ellers hans søskens oppvekst. Dvs. moren tok på seg rollen som både mor og far for sine 3 barn, noe som innebar å fikse det meste, skru og mekke (det er vel og greit det!), og på billigst mulig måte.

Dette er ikke  negativt i seg selv, tvert i mot!

MEN! Det har seg slik at min kjæreste da har blitt vant til at det er kvinnfolkene som skal ordne og styre alt, uansett hva det måtte være (jeg er oppvokst med helt det motsatte - mer "tradisjonelle roller"), så her blir det litt forventningskræsj, men det kan justeres (fra oss begge så klart!). 

 

Men, videre til min svigerfamilie, da særlig svigermor i dette tilfellet. Hun lever på billigst mulig måte, sånn skikkelig erkegjerrig. I jula har hun et tre av PAPP, som ser helt grusomt ut, og hun driver å "nasker" sånne prøve-kremer ol. i kosmetikkavdelingen, istedet for å kjøpe. Samme gjør hun i butikken, klistrer rabattmerkene fra nedsatte varer over på andre ordinære varer for å få de billigere, hamstrer inn masse (de fleste vil kategorisere som) søppel, for å "fikse det". Jeg ser tydelige hoarding-tendenser! Hun er ikke rik, det skal sies, men hun er ikke fattig heller.
På restaurant har hun tilogmed tatt med seg saltbøsser fra bordene nedi veska si, og atpåtil klaget over et litt ødelagt glass som hun påstod hun hadde skåret seg på, for å få maten gratis. Jeg blir FLAU!

Til jul fikk jeg en liten klokke med plast-sugekopp for å henge på flisene på badet (dette er noe som bare har logget og slengt hos henne..). Den funker ikke engang, så den gikk rett i søpla. Jeg er ikke fin på dette i det hele tatt, men dette tar kaka føler jeg, hva er greia? Jeg prøver å forstå ...Kjæresten min er vant til dette, og han er jo like gjerrig selv, han teller på kroner og øre hver gang jeg foreslår å finne på noe. ..Når han foreslår noe er det ALLTID det billigste, og da gjerne en GÅTUR som er standard forslag fra han. Han tjener greit, så det er ikke det det skal stå på.

 

Min bekymring er, hvordan i alle dager kommer dette til å påvirke oss framover? Jeg tenker med gru hvis vi får barn, og alt er kjøpt på loppis (misforstå meg rett, man får kjøpt mye fint der!), men sånne ting som må fikses med sølvtape og jalla-løsninger, som alt bærer preg av rundt de?!
Jeg merker jeg henger meg mer og mer opp i dette, er det normalt å ha det slik?? Og hvor mye skal jeg la dette påvirke meg og vårt forhold?
Hjelp!:...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være mer normalt å reparere og ta vare på ting enn det er, men det finnes grenser! Hvis dette ikke er noe dere kan diskutere og finne en fin middelvei på så vil det fortsette hvis det blir barn vil jeg tro. Hvis dette påvirker så mye som jeg får inntrykk av så er det muligens døfødt å fortsette forholdet.

 

Bedre å "gi opp" litt for tidlig hvis dette er noe som kan bli et stort problem i fremtiden. "Samlere" av den typen blir ofte verre med tiden og for hver ting som blir tatt inn i huset så blir det fullere, til slutt så er det på nivå med galningene på den TV-serien...

Lenke til kommentar

Det burde være mer normalt å reparere og ta vare på ting enn det er, men det finnes grenser! Hvis dette ikke er noe dere kan diskutere og finne en fin middelvei på så vil det fortsette hvis det blir barn vil jeg tro. Hvis dette påvirker så mye som jeg får inntrykk av så er det muligens døfødt å fortsette forholdet.

 

Bedre å "gi opp" litt for tidlig hvis dette er noe som kan bli et stort problem i fremtiden. "Samlere" av den typen blir ofte verre med tiden og for hver ting som blir tatt inn i huset så blir det fullere, til slutt så er det på nivå med galningene på den TV-serien...

Han er forsåvidt enig i at det moren gjør er å gå for langt, og han har ikke "samler-tendens" i det hele tatt. Men han er veldig forsiktig med pengene, googler ALLTID etter tilbud og rabatter uansett hva...tilog med en middag han tok meg på restaurant var fordi rabattkupongen hans gikk ut om noen dager...følte meg ikke spesielt verdsatt da akkurat..

Men det plager meg også, at jeg lar dette ta så mye fokus, det er jo bare TING?? Jeg føler jeg er så overfladisk som tenker slik, men jeg kan ikke noe for det! ://

Lenke til kommentar

Mitt første tanke er at typen din høres ut som det største "problemet" her. En kan alltids klare å leve med en litt snål/kjip svigermor, men jeg syns det virker mye værre å ha en gjærrig partner. Du burde på en eller annen måte få han til å forstå at det faktisk koster penger å ha et liv. Å foreslå gåtur når dere skal finne på noe er jo bare latterlig. Jeg synes ikke du er overfladisk som tenker sånn. hadde følt det på akkurat samme måte! Gjerrighet er noe dritt, og ekstremt turn-off

Lenke til kommentar
Det er fullt forståelig at du tenker som du gjør når det virker som alt skal/må måles i penger og verdi. Tross alt, som du sier, å bli spandert middag på på restaurant tilsynelatende kun fordi partneren har en rabattkupong han vil få brukt før den utløper, er ikke akkurat sjarmerende.

Å spandere middag eller annet på kjæresten er noe man bør gjøre fordi man vil gjøre noe fint for dem, ikke fordi man tilfeldigvis kan få en middag billigere og vil utnytte det.

 

Å bruke unødvendig mye på ting som ikke er viktige, spesielt hvis man ikke tjener veldig mye, er én ting, men tjener man greit og ikke bruker penger på unødvendige ting, vil jeg si meg enig i at å snu på hver krone og være nærmest besatt til en viss grad av å finne ting så billig som mulig, er overdrevet.

 

Jeg har ingen råd å gi, men må si meg enig i at forholdet virker dødfødt, iallefall hvis disse "gjerrigvanene" hans er umulig å få gjort noe med.

 

Ønsker deg uansett alt godt  :)

Lenke til kommentar

[...]

Han er forsåvidt enig i at det moren gjør er å gå for langt, og han har ikke "samler-tendens" i det hele tatt. Men han er veldig forsiktig med pengene, googler ALLTID etter tilbud og rabatter uansett hva...tilog med en middag han tok meg på restaurant var fordi rabattkupongen hans gikk ut om noen dager...følte meg ikke spesielt verdsatt da akkurat..

Men det plager meg også, at jeg lar dette ta så mye fokus, det er jo bare TING?? Jeg føler jeg er så overfladisk som tenker slik, men jeg kan ikke noe for det! ://

 

Da stiller saken seg anerledes, ikke så ille som jeg trodde :p

 

Jeg er også "tilbudsjeger", men har lite imot å bruke penger. Er ikke forsiktig med pengene hvis det går utover å ha det gøy her i livet, men nå skal det sies at jeg har billige hobbyer. Koster lite med en sluk innimellom :)

 

Det kan nok sies at du er overfladisk, men det blir å sette det på spissen slik jeg forstår det. Det viktige her er å få han til å forstå at man kan spare seg fant. Hva hjelper det å ha ørtenogførti kroner på konto hvis man dauer? En buffer trengs, men har man råd til en fin middag en gang i måneden og det er noe dama liker så gjør man det.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis aldri vært hos noen sunnmøringer på julaften.

 

Men mer ontopic, har du snakket med typen om det du går rundt å tenker på? (Helt opent, ikke noe "hinting", hint har en tedens til å enten mistolkes eller å ikke bli tolket i det hele)

Jeg har sagt det rett ut til han, men han er ikke enig med meg. Han sier det bare er tull å bruke mer penger enn man må (og hvem kan argumentere mot det...). 

Men han gav meg faktisk en bra julegave (men det var fordi jeg virkelig måtte "krangle" meg fram til et høyere budsjett!). Fikk gavekort på en dag på spa. Men gavekortet var bare noe han skrev på et julekort, så det er ikke kjøpt ennå..og jeg mistenker at han ikke heeelt har sjekket hvor dyrt en dag på spa kan være -for 2! (eller så antar han at vi kun skal betale oss inn og duppe i bassenget uten noe ekstra spa-greier som massasje ol.).  Så nå er jeg redd for å foreslå en dag vi skal dra, i tilfelle han angrer på dette. 

Lenke til kommentar

(..) Han sier det bare er tull å bruke mer penger enn man må (..)

 

 

Si at han MÅ bruke noen penger dersom han vil beholde deg som kjæreste. Dersom han ikke vil det, bryr han seg tydeligvis mer om størrelsen på sparekontoen enn forholdet deres, og da er han jo ikke noe å satse på uansett.

Lenke til kommentar

 

(..) Han sier det bare er tull å bruke mer penger enn man må (..)

 

 

Si at han MÅ bruke noen penger dersom han vil beholde deg som kjæreste. Dersom han ikke vil det, bryr han seg tydeligvis mer om størrelsen på sparekontoen enn forholdet deres, og da er han jo ikke noe å satse på uansett.

 

Ja...jeg har egentlig sagt det litt på den måten for en stund siden. Jeg har sagt at jeg ikke føler meg verdsatt, og at han ikke viser vilje til å investere i meg, og OSS når han er slik. Da skjerper han seg en stund, men så er det på'n igjen..og nå er jeg redd for å foreslå ting i det hele tatt fordi jeg vet han kommer til å tenke mer på hva det koster enn hvor gøy det er / utbyttet vi har av det sammen..

Lenke til kommentar

Jeg kjøper enkelte ting på kvalitet(noen få typer klær, kjøkkenredskap etc), og en del billig.
Jeg spiser ute noen ganger, men prøver ofte å unngå å spise ute(ideelt max 2 ganger i måneden).

Jeg vil heller ikke dra på utenlandsreise(Sverige/Danmark/Finland kan gå, om det gjøres billig, f.eks bil + camping).

Jeg tjener godt. Over 500 000 i året.

Hvorfor er jeg så gjerrig? Fordi et hus koster mange millioner, og jeg har flere millioner i lån.

Når man har gjeld oppunder ørene tenker jeg at jeg ikke kan unne meg luksus. Ikke spare meg fant heller, men ikke bruke mer penger enn å opprettholde et komfortabelt liv, noe jeg synes jeg har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen er perfekt, og er det ikke litt greit at han stort sett er i sparemodus, men river i litt om han får høre det? Bedre enn det motsatte. Og det hadde jo vært mye verre om han brukte masse penger på andre ting, men ikke på deg. Her høres det mest ut som han er grunnleggende sparsom. Det vil nok gi dere mer glede enn gru. Problemet er at penger merkes best når man trenger dem, så selv om han er kjempeflink til å spare, er det fort gjort å ikke tenke på det og ta grunkene for gitt. Selv i situasjoner der man kan unne seg noe bra nettopp fordi man har spart.

Lenke til kommentar

Så han har "gitt" deg en gave du ikke tør å be om å få fordi du vet han kommer til å reagere på hva den koster? Skikkelig sjarmør...

 

Han kommer alltid til å forvente at du ordner opp slik hans mor gjør, vil ikke forandre seg. Hans mor kommer alltid til å være en kilde til konflikt mellom dere, det kommer ikke til å forandre seg. Han kommer alltid til å være en gjerrigknark, det kommer ikke til å forandre seg.

 

Så du må bare tenke grundig gjennom om dette er noe du kan leve med. Kommer det barn inn i bildet vil forskjellene dere imellom bare bli enda mer tydelige. Om du kommer frem til at du ønsker å dele livet ditt med ham så må du godta at de tingene du irriterer deg over alltid kommer til å være der!

Lenke til kommentar

Jeg trodde egentlig at man var kommet litt forbi "menn skal spandere på damene"-stadiet i 2017. 

Løsningen her er rett og slett å ha separat økonomi og hver av dere klarer dere selv. Da kan han være så gjerrig han vil, og du kan bruke så mye du vil. Svigermor kan du forsøke å unngå så mye du kan. Det er han du er sammen med, ikke henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Totalt sett irriterer det meg mer med en fyr som alltid skal kjøpe den dyreste maten, de dyreste klærne, "fordi de er de beste" og den sløsingen det innebærer.

På den annen side er det kjipt å få en gave som i realiteten bare er et julekort til et par kroner (eller hvis det var fra Nasjonalforeningen for Folkehelsen, var det fullstendig gratis).

Og det til en kjæreste, som han sannsynligvis har håp om å gifte seg med en dag i framtida eller stifte familie med.

Dette viser at han til tider er så gjerrig at han mangler dømmekraft.

Men en dame av samme slag ville sannsynligvis kunnet sette pris på det!

 

Har boka "Håndbok for gjerrigknarker", og der står det blant annet: "Slik unngår du å ta din kone med på kino: Før eller senere vil din kone spørre om dere ikke kan ta en tur på kino. Ved å følge den riktige framgangsmåten vil du vanligvis klare å vri deg unna en slik kostbar utskeielse, og heller bli hjemme og se på TV, "

"Klipp ut dårlige anmeldelser, klipp ut nyheter om overfall i sentrum, ta henne med en gang i året på en dårlig film, og sørg for at hun forstår at du mistrives på kinoen".

Denne boka skal nok være humoristisk, men vil tro de har noen gode observasjoner av gjerrige mennesker, tross alt.

 

Men hvis du har en egen inntekt, vil det bli lettere for deg å spandere ting på deg selv og deres eventuelle barn.

"Håndbok for gjerrigknarker" anbefaler ikke å få barn, men hvis en likevel velger å få barn har de noen råd for å holde den økonomiske skaden på et minimum. Som å kjøpe for store klær som barna kan vokse i, og avlede dem hvis de kommer med dyre ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...