Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til 7 setere


eirink

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har nettopp begynt jakten på ny bil, da vår snart 16 år gamle bil ikke er verdt å reparere noe mer på.

 

Vi er en familie på 5, så vi ønsker helst en bil med god bagasjeplass og 7 seter. Det er ikke et krav med veldig god bagasjeplass samtidig som alle 7 setene er i bruk, ønsker ikke å kjøre bil med Caravelle-størrelse. Diesel, bensin, hybrid, vi er åpne for det meste med unntak av ren elbil. Har ingen bilmerkepreferanser, men de dyreste bilmerkene er ikke aktuelle.

 

Håper å få kjøpt en bil som ikke er mer enn ca 3 år gammel, har budsjett på max 350 000 kr.

 

Ser at det er mye Ford S-max og Galaxy det går i, men hva annet finnes det? Vi er ikke så bilinteresserte, vil bare ha en driftssikker bil som får oss dit vi skal :) Derfor hadde det vært fint om noen har noen tips så vi har et sted å starte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Outlander kan være et alternativ da. Små seter bakerst men de duger greit til småturer. Med setene nedfelt er det greit med bagasjeplass men den er noe mindre enn feks Galaxy og Smax.PHEV-versjonen, som er ladbare hybrid, er ganske brukbart system og denne varianten har et ganske godt 4WD-system. Har selv 3 barn og vi har vurdert denne. Har flere bekjente med PHEV-varianten og alle er fornøyd totalt sett, både med bil og verksted.

Lenke til kommentar

Vi hadde en Touran med 7 seter som vår forrige bil.

Veldig fornøyd, bortsett fra at vi oppdaget at disse bilene med automat (DSG) hadde en svakhet med svinghjulet som gjorde at den ble kostbar verkstedmessig. Valgte å selge den, men har vurdert å skaffe en med manuelt som min neste bil.

 

Vi var 2 voksne og et lite barn + hund, og hadde som kriterie at vi skulle ha plass til en stor vogn og et hundebur ved siden av hverandre, og valgte denne etter å ha prøvd litt ulike biler.

 

De to bakerste setene legges ned helt flatt.

 

Har ikke så mye peiling på bil selv heller, så andre kan kanskje si noe om driftssikkerhet og slik på disse utover mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Det er bare èn importør av VW i Norge og de lærer nok ikke opp verkstedene til å mishandle kundene sine.. De kom vel på 8. plass i fjor på Norsk kundebarometer så får du tolke det som du vil.

 

Men Touran har generelt fått mye drit på bl.a. svinghjul av en grunn, men det skal nå sies at det meste er tatt som reklamasjon og ikke koster deg annet enn bryet og konsekvensene av at du må ha en lånebil en periode. Men med en tre år gammel bil har du lite å frykte da man kan forvente at svinghjulet skal ha en visse levetid. (5-års reklamasjonsrett på ALLE bilkjøp du tar som privatperson kan også komme til sin rett)

 

Nye Sharan er et helt annet kapittel der ikke en eneste skrue er bevart fra forrige modell. Jeg hadde sett på dem, også pga det praktiske med skyvedører.

Alternativt, hvis du skal styre unna VW, hadde jeg sett på S-Max, men personlig synes jeg den er stygg. Kanskje C-Max dersom dere kan bruke en litt mindre 7-seter?

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Flere drosjesjåfører har anbefalt Peugeot 5008, som har vist seg å være driftssikre selv på drosje-kjørelengder. Den er også hakket større enn f.eks. Touran, omtrent som S-Max, og er god å kjøre. Det gjelder bare å holde seg unna den automatiserte gearkassa som er levert på noen av 'sparemodellene', den er det mange som har slitt med å vende seg til.

Lenke til kommentar

Mye å velge i her ja. S-max, Zafira, Prius Seven, Peugeot 5008.

Hvis dere vil ha en bil som varer og varer er vel Prius Seven ganske skuddsikker. Ingen kjente feil og de går å går. Er en grunn det er norges mest vanlige taxi etter MB E-klasse! 
Peugeot 5008 skal også være gode biler. EMG-automat er litt spesielt å kjøre, men er vel en vanesak som alt annet. Å kjøre de i manuell modus hjalp meg mye iallefall. 

Lenke til kommentar

Har hatt Berlingo med EMG-gir. Litt tilvenning, men ikke noe problem. Jeg trivdes godt med den, dog kjørte jeg den i manuell hele tiden. Så jeg vil anbefale å teste ut før en sier nei til den girløsningen. Den skal være nokså driftsikker også. Det er jo i bunn en helt ordinær manuell girkasse, bare at kløtsjen er elektronisk styrt i stedet for pedal.

Lenke til kommentar

Hvis dere vil ha en bil som varer og varer er vel Prius Seven ganske skuddsikker. Ingen kjente feil og de går å går. Er en grunn det er norges mest vanlige taxi etter MB E-klasse!

Det er en grunn til det ja, og det er at den koster omtrent ikkeno.

Jeg kjenner ikke en eneste taxisjåfør som foretrekker Prius fremfor E-klasse, for å si det sånn.

 

PS: Hvis man kjøper Prius er det greit å sjekke at tåkelysbryteren er slått av, det virker som den blir slått på ved nybilkjøp hos de fleste..

Lenke til kommentar

Tusen takk for at tips. Skal absolutt sjekke ut disse. Har allerede kikket litt på Prius Steven, likte den godt.

Hvis du skal prøve en så gå for facelift som kom i 2015. Den ble betydelig strammet opp i understell og styring. Den er langt bedre å kjøre enn pre-facelift.

Lenke til kommentar

 

Hvis dere vil ha en bil som varer og varer er vel Prius Seven ganske skuddsikker. Ingen kjente feil og de går å går. Er en grunn det er norges mest vanlige taxi etter MB E-klasse!

Det er en grunn til det ja, og det er at den koster omtrent ikkeno.

Jeg kjenner ikke en eneste taxisjåfør som foretrekker Prius fremfor E-klasse, for å si det sånn.

 

PS: Hvis man kjøper Prius er det greit å sjekke at tåkelysbryteren er slått av, det virker som den blir slått på ved nybilkjøp hos de fleste..

Tøv. En i familien driver drosjefirma og har biler av forskjellige merker. E-klasse er i en egen liga selvfølgelig, men nyeste facelift av prius seven er langt bedre enn forgjengeren. Prøv å snakk med en drosjeeier med Prius å hør hvorfor den er så godt likt.

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale Caddy 7 seter. Hadde en 2013 modell et par år, veldig fornøyd. Og som det nevnes angående kundeservice så har ihvertfall vi blitt godt behandlet. Nå er dette under "varebilsegmentet" til VW, så man forholder seg til den avdelingen, ikke personbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis dere vil ha en bil som varer og varer er vel Prius Seven ganske skuddsikker. Ingen kjente feil og de går å går. Er en grunn det er norges mest vanlige taxi etter MB E-klasse!

Det er en grunn til det ja, og det er at den koster omtrent ikkeno.

Jeg kjenner ikke en eneste taxisjåfør som foretrekker Prius fremfor E-klasse, for å si det sånn.

 

PS: Hvis man kjøper Prius er det greit å sjekke at tåkelysbryteren er slått av, det virker som den blir slått på ved nybilkjøp hos de fleste..

 

Tøv. En i familien driver drosjefirma og har biler av forskjellige merker. E-klasse er i en egen liga selvfølgelig, men nyeste facelift av prius seven er langt bedre enn forgjengeren. Prøv å snakk med en drosjeeier med Prius å hør hvorfor den er så godt likt.

 

Så kan du sjekke med SJÅFØRENE hvilken bil de foretrekker :)

Klart en bil som koster en slikk og ingenting er gunstig for eieren.

 

Det er heller ingen hemmelighet at fra midt på 90-tallet og frem til for noen år siden var svært mange sjåfører som helst ville kjøre Volvo ene og alene på grunn av setene.

 

Er det ikke svært begrenset hvor mange drosjeløyver man kan ha lovlig? Det vil vel da være ganske begrenset hvor mange merker man får hatt også?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis dere vil ha en bil som varer og varer er vel Prius Seven ganske skuddsikker. Ingen kjente feil og de går å går. Er en grunn det er norges mest vanlige taxi etter MB E-klasse!

Det er en grunn til det ja, og det er at den koster omtrent ikkeno.

Jeg kjenner ikke en eneste taxisjåfør som foretrekker Prius fremfor E-klasse, for å si det sånn.

 

PS: Hvis man kjøper Prius er det greit å sjekke at tåkelysbryteren er slått av, det virker som den blir slått på ved nybilkjøp hos de fleste..

 

Tøv. En i familien driver drosjefirma og har biler av forskjellige merker. E-klasse er i en egen liga selvfølgelig, men nyeste facelift av prius seven er langt bedre enn forgjengeren. Prøv å snakk med en drosjeeier med Prius å hør hvorfor den er så godt likt.

 

Så kan du sjekke med SJÅFØRENE hvilken bil de foretrekker :)

Klart en bil som koster en slikk og ingenting er gunstig for eieren.

 

Det er heller ingen hemmelighet at fra midt på 90-tallet og frem til for noen år siden var svært mange sjåfører som helst ville kjøre Volvo ene og alene på grunn av setene.

 

Er det ikke svært begrenset hvor mange drosjeløyver man kan ha lovlig? Det vil vel da være ganske begrenset hvor mange merker man får hatt også?

 

Akkurat hvordan det der fungerer veit jeg ikke. Han eier 3 biler, mer enn det kan jeg ikke svare på. 

 

Hvis det er prisen som er årsaken at det finnes så mange biler av de slik du får det til å høres ut som finnes det mange biler som er bedre å kjøre og sitte i, til lavere pris. De fleste drosjer som går av Prius er nok Premium eller minst Executive. Premium koster ca 400k ferdig. Det finnes flere bedre(mer premium) biler for den prisen. 

 

Grunnen til at de er populære er enkelt og greit fordi de er helt OK biler, og de er kjent for å ha god driftsikkerhet med lite feil. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Akkurat hvordan det der fungerer veit jeg ikke. Han eier 3 biler, mer enn det kan jeg ikke svare på. 

 

Hvis det er prisen som er årsaken at det finnes så mange biler av de slik du får det til å høres ut som finnes det mange biler som er bedre å kjøre og sitte i, til lavere pris. De fleste drosjer som går av Prius er nok Premium eller minst Executive. Premium koster ca 400k ferdig. Det finnes flere bedre(mer premium) biler for den prisen. 

 

Grunnen til at de er populære er enkelt og greit fordi de er helt OK biler, og de er kjent for å ha god driftsikkerhet med lite feil.

Det er nok litt mer sammensatt enn du vil ha det til.

Bilene er billige (joda, de er faktisk det) og Toyota er en av få leverandører som har et serviceapparat dimensjonert for drosjebiler, om enn ikke like bra som det man har for Mercedes enkelte steder.

 

Jada, det finnes billigere biler men da er fellesnevneren at importør/verksteder gjerne ikke har et serviceapparat dimensjonert for drosjebiler.

 

Prisen som drosje er nok en litt annen enn du kommer med her, de har blant annet redusert engangsavgift.

 

Innkjøpsprisen er også bare en del av prisen, servicekostnader og restverdi er noen av flere andre ting som påvirker om bilen er billig eller ei.

 

Ikke er de ok biler heller. Jeg har sittet bak i en sånn skranglekasse en gang, aldri igjen.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...