bshagen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Dette er opp til hva man ønsker å lage regler for. Siden dette er første gang de skal gjøre dette, så vil de sikkert prøve å lage noen regler som hindrer i å entre med rene prototyper Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Formula E kjører på kjipe, korte gatebaner. Denne serien kjøres på bl.a. Mugello, Estoril og Paul Ricard, men vil kanskje tippe at de kjører kortere sløyfer. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Værste med gatebil er lyden for min del, så jeg har ikke noe imot at det skal gå på e-kraft. Det var egentlig kun de gamle F1-bilene med sugemotor (1989-2013) som hadde ekstremt støynivå. Var selv på Monaco GP i 2010. Støynivået i byen var ekstremt, men selvfølgelig også fantastisk å høre på. Ørepropper var en nødvendighet. Hadde ikke akkurat lyst på tinnitus. Moderne F1-biler og GT-biler er såpass lavmælte at man ikke trenger hørselvern/propper under løpet og det er fullt mulig å føre en normal samtale med sidemannen. Hvinelyden fra elbilmotorer, eks. i Formula E og Le Mans (LMP1) synes jeg er grusomt å høre på. Endret 26. januar 2017 av tlwrtpmc 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Om man rekner 100 kW for "vanlig" bevegelse fremover i denne farten, + 100 kW for down-forse og + 100 kW som snitt akslerasjonsbruk (gølsekjøyring). Da vil batteriet holde 20 minutter. Er det noen EL-bil friker som torer seg på en beregning på spart CO2 utslepp. Antall løp osv får du bestemme sjølv, men husk kraftnett og vekt av batterier. Og at EL-bilen ikke må fremstå som en sinke, blandet løp..! Endret 26. januar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Værste med gatebil er lyden for min del, så jeg har ikke noe imot at det skal gå på e-kraft. Det var egentlig kun de gamle F1-bilene med sugemotor (1989-2013) som hadde ekstremt støynivå. Var selv på Monaco GP i 2010. Støynivået i byen var ekstremt, men selvfølgelig også fantastisk å høre på. Ørepropper var en nødvendighet. Hadde ikke akkurat lyst på tinnitus. Moderne F1-biler og GT-biler er såpass lavmælte at man ikke trenger hørselvern/propper under løpet og det er fullt mulig å føre en normal samtale med sidemannen. Hvinelyden fra elbilmotorer, eks. i Formula E og Le Mans (LMP1) synes jeg er grusomt å høre på. Jeg våknet inne på banen midt under ett indy 500 race engang. Da var jeg sikker på at hodet skulle falle av på grunn av alt støyen. Måtte rømme ganske kjapt. Mulig det er noe ekstremt det racet der, men jeg klarte det ikke Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Håper elektriske motorsykler begynner å brukes i race. Så en youtube video som var ektremt overbevisende med hensyn på bunndrag. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Håper elektriske motorsykler begynner å brukes i race. Så en youtube video som var ektremt overbevisende med hensyn på bunndrag. Bunndrag og lurekjøyring er så sin sak, men i alt som ikkje er Drag-race er det effekt over litt tid og andre ting som teller. Man er jo mest aldrig under 100 km/t, lurekjøyring er 0-20 km/t.Løp med MC, hva vil et batteri på 100 kg eller mer bety ? Og når sist vant en HD Elektra Glide et race ? Endret 26. januar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Værste med gatebil er lyden for min del, så jeg har ikke noe imot at det skal gå på e-kraft.Det var egentlig kun de gamle F1-bilene med sugemotor (1989-2013) som hadde ekstremt støynivå. Var selv på Monaco GP i 2010. Støynivået i byen var ekstremt, men selvfølgelig også fantastisk å høre på. Ørepropper var en nødvendighet. Hadde ikke akkurat lyst på tinnitus. Moderne F1-biler og GT-biler er såpass lavmælte at man ikke trenger hørselvern/propper under løpet og det er fullt mulig å føre en normal samtale med sidemannen. Hvinelyden fra elbilmotorer, eks. i Formula E og Le Mans (LMP1) synes jeg er grusomt å høre på. Det er sluttvekslen, reduksjonsgearet som høres. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Håper elektriske motorsykler begynner å brukes i race. Så en youtube video som var ektremt overbevisende med hensyn på bunndrag. Trenger man bedre bunndrag på MC? Det er vel steiling som begrenser akselerasjonen i starten uansett? AtW Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Håper elektriske motorsykler begynner å brukes i race. Så en youtube video som var ektremt overbevisende med hensyn på bunndrag. Trenger man bedre bunndrag på MC? Det er vel steiling som begrenser akselerasjonen i starten uansett? AtW Nei ! Det er dosering av kraft mot underlaget i tilleg til momentet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Håper elektriske motorsykler begynner å brukes i race. Så en youtube video som var ektremt overbevisende med hensyn på bunndrag. Trenger man bedre bunndrag på MC? Det er vel steiling som begrenser akselerasjonen i starten uansett? AtW Nei !Det er dosering av kraft mot underlaget i tilleg til momentet. Hva baserer du det på? MCer som brukes til løp steiler lett i starten og har et ekstremt langt flrstegir. Om man trenger så mye mer kraft, hvorfor kan man kjøre 150 km/t på førstegiret? AtW Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Moderatormelding Off topic i form av persondebatt er fjernet, i henhold til retningslinjene punkt 1. La oss ikke bli lurt ned i fanboy-fella. Det er et trist sted. Ingen vil være fanboy (uavhengig av side). Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Hva baserer du det på? MCer som brukes til løp steiler lett i starten og har et ekstremt langt flrstegir. Om man trenger så mye mer kraft, hvorfor kan man kjøre 150 km/t på førstegiret? AtW Om man steiler er det for mye, om man ikke løfter forhjulet er det for lite. Årsak er dosering/feil kraftmengde. Alle sykler med + 150 kW gjør dette under 100 km/t. Endres momentet ved å stå oppreist gjøres det elegant med 2 kW i lav fart. Legg deg frem over styret og kraften i bakhjulet lager røyk. Endret 27. januar 2017 av Larzen_91 Sitat redigert. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Det er det som er poenget mitt, man trenger ikke mer bunndrag, det er andre ting som begrenser akselerasjonen, nemlig steiling eller friksjon. Og når du sier "moment", så mener du dreiemomentet til systemet sykkel+fører? AtW Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Om man steiler er det for mye, om man ikke løfter forhjulet er det for lite. Årsak er dosering/feil kraftmengde. Alle sykler med + 150 kW gjør dette under 100 km/t. Endres momentet ved å stå oppreist gjøres det elegant med 2 kW i lav fart. Legg deg frem over styret og kraften i bakhjulet lager røyk. Det er tydelig at du aldri har kjørt MC. En Yamaha R1 går på bakhjulet i 180kmt i timen i 2. gir uten clutching. Ligger du i 100kmt på 1. gir og gir full gass mens du lener deg så langt frem som det er mulig går den fortsatt på bakhjulet, og det gjør den veldig lett. Det har aldri skjedd at en racing sykkel har begynt å spinne fordi man legger seg for langt frem og gir full gass. Om du lener deg langt frem og bruker clutchen kan du kanskje få den til å spinne på dårlige dekk. Kanskje et godt et også, men da er man heldig. Endret 27. januar 2017 av Larzen_91 Sitat redigert. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Det er tydelig at du aldri har kjørt MC. En Yamaha R1 går på bakhjulet i 180kmt i timen i 2. gir uten clutching. Ligger du i 100kmt på 1. gir og gir full gass mens du lener deg så langt frem som det er mulig går den fortsatt på bakhjulet, og det gjør den veldig lett. Det har aldri skjedd at en racing sykkel har begynt å spinne fordi man legger seg for langt frem og gir full gass. Om du lener deg langt frem og bruker clutchen kan du kanskje få den til å spinne på dårlige dekk. Kanskje et godt et også, men da er man heldig. Nja, proff er eg ikke. Men min montesa uten for mykje fjas klarer det fint. Endret 27. januar 2017 av Larzen_91 Sitat redigert. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Nja, proff er eg ikke. Men min montesa uten for mykje fjas klarer det fint. Du kan da overhodet ikke sammenligne en trial sykkel med en R-sykkel En trialsykkel har 15-20hk (fremfor 200hk på R-sykkel), elendige kjøreegenskaper for vei og en helt annen vekt/vektfordeling. Det burde være klart for deg at det var R-sykler ATW snakket om når han nevner 150kmt på førstegir. Hvis man er erfaren på en trial sykkel er man fortsatt fullstendig ubrukelig på en R-sykkel. Har kjørt trial i 4 år selv, men det hjalp meg overhodet ingenting da jeg fikk min første R-sykkel annet enn balanse og at jeg kunne bruke clutch/gir Men nå er det kraftige konsentrasjoner av off-topic her så jeg setter en strek her for min del Endret 27. januar 2017 av Larzen_91 Sitat redigert. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) For en bortkastet trening De har hatt. Tenke seg til kobling/utveksling...... Takk for praten. Endret 27. januar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Sitat redigert. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Det er det som er poenget mitt, man trenger ikke mer bunndrag, det er andre ting som begrenser akselerasjonen, nemlig steiling eller friksjon. Og når du sier "moment", så mener du dreiemomentet til systemet sykkel+fører? AtW Ja. Og litt credd som det heiter har eg fått. Satset 1000,- som småsparer i sommer, på at Trump vart valgt og skutt i løpet av perioden. Er er inget løp og kjøp, odsa er sterkt redusert. Eg sympatiserer med Trump. Its just fore pengene/veddemålet Endret 27. januar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Nå er jo disse modifisert for racing i utgangspunktet, jeg tror det er en viss mulighet for at de da tenkte på kjøling også. Nå er jeg ikke så inn i bilracing men er ikke en av sakene med GT-løp at det er basert på produsjonsbiler og ikke bygd opp som racing biler fra bunn av? Dermed er det ikke alle endringer man har lov til å gjøre... Regner med at ekstra kjøling er vanlig imidlertid, tenk ettermontert oljekjøler. Dette er noe du fint kan gjøre på alle biler men som kun er nødvending om du kjører dem hardt på bane over tid. Mer spent på hvor lenge batteriet varer om du kjører den hard på bane. Skulle ikke forundre meg om det kun varer 100 km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå