Lars Taraldsen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 – Alle kan gjøre det, ifølge gründer.Slik slipper du å bruke dyre konsulenter for å søke om forskningspenger (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 "Prosjektene som blir støttet av Innovasjon Norge skal ha et markedspotensial. Det blir sett på som svært viktig." Innovasjon Norge og forskningsmiljøet har fått en del kritikk, og for meg som amatør oppleves hjelpeapparatet som ugjennomtrengelig. Som artikkelen også legger for dagen blir det mye fint prat, men jeg savner mer konkret informasjon. Det burde være en evaluering av pengebruken hvert år, hvor vi fikk vite hvem som får penger og resultater 5 og 10 år etter tildeling. Jeg tror vi hadde fått mer ut av forskningspengene ved tenke mer som USA, hvor de bruker konkurranseformen for å kåre vinnerne. De fleste grunderne med et industriprodukt kan lage en modell uten mye støtte. På dette stadiet burde hjelpeapparatet stilt med kontakter, både i universitetene og i industrien. Resultatet av dette forskningsarbeidet bure evalueres en gang pr. år og de produktene med størst industripotensiale delte potten med penger. Jeg har ved flere anledninger søkt støtte i hjelpeapparatet, men for mitt vedkommende er det blitt mange permer med papir og ingen penger. Det som irriterer aller mest er alle svadasvarene, og i et lukket system kan en saksbehandler gi tilbakemelding av typen "godag mann økseskaft" , med det resultat at pengepotten deles blant de innenfor forskningsmiljøet. Slik sett hadde det vært OK med saksbehandling her på kommentarfeltet til TU. Da jeg fikk patent på bølgekraftverk og turbin i 2005 og 2006, hadde jeg behov for å teste om teorien stemte med virkeligheten. Jeg kontaktet Innovasjon Norge i håp om å få bølgekraftverket testet ved NTNU, uten hell. Jeg ringte NTNU selv og fikk snakke med en professor som kalte et opplegg med testing av en modell som del av undervisningen for en "inner-10er". Jeg laget modell sommeren 2005, men professoren sluttet og etterfølgeren var ikke interessert. Jeg mener fortsatt at dette bølgekraftverket representerer den beste teknologien, men modellen(300 kg) står i hagen min den dag i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå