LMH1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 http://www.dagensperspektiv.no/ingen-n%C3%A5de-forbrukeren-ved-konkurs Hun peker også på Finansavtalelovens § 54b, som gir forbrukeren mulighet til å gå på betalingsformidleren (kortselskapet) ved kredittkjøp. Dette om man ikke når frem ellers. Hva er kriterende for dette skal være mulig? Må man ha forsøk å ta kravet i konkursboet f.eks netshop.no eller phonzo.no hvis det ikke er gjort har man ingen krav mot kredittlevrandøren? Hvor lang tid har man på seg? Til reklamasjonstiden utløper (2-5 år)? Er det banken f.eks som skal få tilsendent f.eks harddisk eller utstyret? Funger samme med tjeneste f.eks kontantkort eller ringetid så sant det er ikke er brukt opp? Eller tror dere størst sansynlig pengene er tapt hvis man ikke kan bevise f.eks norek.no er levrandøren i begge tilfellene som kunne tatt oppdraget istedenfor banken? Eller er det banken som må bevise det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Etter finansavtaleloven § 54b er det et rent solidaransvar, men loven forutsetter at man har reklamert til selger. Solidaransvaret gjelder både for varer og tjenester. Kravene mot kredittinstitusjonen er imidlertid begrenset til "innsigelser og pengekrav". Naturaloppfyllelseskrav, herunder krav om retting og omlevering, kan ikke rettes mot kredittinstitusjonen. Banken vil tre inn i selgers krav i den utstrekning kravet må dekkes av banken - må banken tåle heving av kjøpet vil banken ha krav på kjøpsgjenstanden. Solidaransvaret gjelder kun i den utstrekning man har et krav mot selger. Har man ikke et krav mot selger (for eksempel fordi reklamasjonsfristen er oversittet) har man heller ikke et krav mot kredittinstitusjonen. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Men må man ha kredittavtale med banken lengere? Eller faller kravet bort hvis man sier opp kredittkortet? Selv har jeg lite tro på banken vil kreve varer, med mindre for å bevise varen er problemet. For det blir jo vanskeligere å bevise man har kjøpt vare hos en nettbutikk etter konkurs. For antar meste blir slettet etter den tid. Med mindre banken da betaler andre å behandle reklamasjonen f.eks komplett? Gjelder dette også varer kjøpt gjennom ebay, finn.no hvis selgeren ikke vil stå ansvarlig? eller er det paypal i så fall som er den som må ordne opp? Endret 26. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Kravet er uavhengig av om man opprettholder en kredittavtale med banken. For at finansavtaleloven § 54b skal gjelde må selger ha en kredittavtale med kredittinstitusjonen. Dette utelukker de fleste eBay- og Finn-salg. I disse tilfellene har ikke selger noen avtale med kredittinstitusjonen, selger har en avtale med PayPal som igjen har en avtale med kredittinstitusjonen. Selger må selv akseptere kredittkortet direkte for at finansavtaleloven § 54b skal gjelde. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Men hvordan kan man vite hvor man bør henvende seg først? Da 99% av tillfellene er bedriften konkurs pleier de ikke å ta support saker. Ofte nye eiere pleier ikke å bry seg om hva forrrige solgte. Men av og til kan det tenkes selgere velger å ordne opp kanskje for å beholde gamle kunder. Så i så fall må man først prøve å klage til selgeren men ofte får man ikke svar venter 6-12 måneder, også prøver kredittkort levrandøren. Så får man beskjed man har ventet for lenge. Så det vanskelig å si noe når man burde ha klaget? Forrenten gjelder konkurssalg også på dette? Eller hvis man vet en bedrift er på vei mot konkurs må man ta direkte kontakt med produsent? Endret 26. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Dersom du ikke kan reklamere til selger følger det av Bankklagenemndas praksis at du kan reklamere direkte til kredittinstitusjonen uten å reklamere til selger. Men du må ha gjort det du kan for å finne ut av hvem du skal henvende deg til. I regelen gjelder dette solidaransvaret også ved konkurssalg, men siden konkurssalg ofte innebærer at man har færre (materielle) rettigheter enn ellers er det naturlig nok også mer begrenset hva man kan gjøre gjeldende mot kredittinstitusjonen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå