Morten Skogly Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Bruker Tripletex til enkeltmannsforetaket mitt. Tidvis tar jeg imot betaling på mindre beløp (feks 150 kroner), som folk betaler rett inn på bedriftskontoen, jeg sender altså ikke ut faktura. Jeg har pleid å hente ut utskrift på hver innbetaling og legge ved som bilag, men lurer litt på om det er nødvendig? På slutten av måneden, evt året, legger jeg jo inn kontoutskrift for alle bevegelser på kontoen, og regnskapsfører går over og ser at alt stemmer. Det ville spart litt tid dersom jeg hadde sluppet å hente ut bilag for hver innbetaling separat. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Alt må ha bilag ja. Men om du bruker scanning og elektroniske bilag, så er det enkelt å sende bankmeldingen fra innbetalingen til bilagsmottaket, og deretter registrere det som "Registrer inntekt". Så legger du inn nødvendige opplysninger der, Velger inntektskonto feks 3000, Salgsintekt avgiftspliktig (hvis mva registrert). Velger innbetalt til bank og dato.. Så blir det riktig i systemet, og da er det enklere å ajourføre bankkontoen hver måned og. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Kontoutskriften er bilag for at betaling er skjedd. Du trenger ikke bokføre enkelttransaksjoner, forutsatt at kontoutskriften viser betaler og betalingsmottaker samt beløp og transaksjonsdato, jf. bokføringsforskriften § 5-11. Kontoutskriften er ikke bilag for hva betalingen gjelder, til det skal du skrive salgsdokument/faktura. Kontoutskriften er ikke tilstrekkelig alene. Endret 26. januar 2017 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå