JuJu Bug Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det hadde vært nydelig om noen kunne svare på disee spørsmålene i detaljer, trenger det til skolearbeid må ha et intervju. Takk -(1) Hvilke dialekter/språk snakker du? -(2) Er du opptatt av å holde på dialekten din/språket ditt? Hvorfor og i hvilke situasjoner? -(3) Er det andre i familien din som snakker samme eller annen dialekt/språk? -(4) Gjennom hvilket språk føler du at du uttrykker deg best. Hvorfor? -(5) Hva har språket å si for din identitet? -(6) Veksler du mellom dialektene/språkene daglig? -(7) Hvor har du fått dialektene/språkene dine fra? -(8) Veksler du mellom to dialekter/språk, hvorfor? Påvirkning fra andre? Avhenger dette av situasjon og samtalepartner? -(9) Mener du at det finnes ”pene” og ”stygge” dialekter/språk og i så fall hvorfor? -(10) Har språket/dialekten du lærte som barn endret seg i senere tid? -(11) Er språket/dialekten din påvirket av andre språk/dialekter med særlig hensyn til ordbruk? (Kebabnorsk, sms-språk, datauttrykk, osv) -(12) Kjenner du andre som snakker en annen dialekt/annet språk enn deg selv? Lenke til kommentar
JuJu Bug Skrevet 27. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) . Endret 27. januar 2017 av JuJu Bug Lenke til kommentar
Yatto Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 - Sjur Vaage, 21 år, norsk (siddis)- Stavanger, Orkanger, Steinkjer- Trøndersk, "oslosk"- Ja, men helst ikke trøndersken. Jeg liker den virkelig ikke. Ville heller snakket farsmålet mitt, stavangersk, men sliter litt med det. Får til noen setninger og har alltid hatt skarre-r-en. Målet er å snakke flytende stavangersk uten noe trøndersk innblanding.Ellers er oslosk bedre enn trøndersk, da det er mer forståelig (normert talemål eller hva det heter), så når jeg snakker med ikke-trøndere, går det i all hovedsak i noe bokmål-aktig som er mer forståelig.- 3/5 av familien er trøndere og snakker sådann, 2/5 er fra Stavanger, en er meg, og en snakker stavangersk - Engelsk. Flere ord og mye vakrere enn norsk. Ang. dialekter, må jeg nok si trøndersk, da det er det jeg i all hovedsak snakker (vel, en blanding med trøndersk som hovedfaktor) og er mest sikker på uttalen av ting og tang - Pent lite, helst snakker jeg minst mulig. Skriver heller. Da går det i engelsk og bokmål. Men et godt mål og peil på grammatikk og stort ordforråd teller positivt i min favør, framfor noen som stavrer seg frem gjennom ordbøker eller har den typiske norsk-engelsken, grøss!- Ja, har flere ikke-trøndere i klassen. Snakker for å gjøre meg forstått.- Trøndersk fra å bo i Trøndelag i 19 år, "oslosk" fra tv, radio og slekt og folk generelt, for å gjøre meg forstått etter at jeg ble lei av å høre "hæ?" og "kan du gjenta det?", og det lille av stavangersk jeg prater, fra pappa, farmor og farfar, samt noen sanger og viser fra Rogaland.- Ja, veksler støtt og stadig mellom trøndersk og oslosk. Trøndersk fordi mange av vennene mine fra Trøndelag misliker oslosk og alle andre dialekter/språk enn trøndersk, og oslosk for at ikke-trøndere skal forstå hva jeg sier- Ja. Dialekta de snakker i Solund er helt forferdelig. Samme går for Ålesund og her i Trøndelag. Stavangersk er helt nydelig, mens bergensk er så som så, helt greit, men litt for utdratt.- Ja, skarre-r-en var mye mer fremtredende før og jeg snakka mer stavangersk som barn enn hva jeg gjør nå. Trøndersken var også mer uforståelig, jeg snakker mer tydelig nå som jeg har lært å artikulere på en god måte.- Ja, i grunn. Veldig mye dataspråk fra en del år med dataspilling og "nerding" foran en PC eller to. Ord som lol, kek, omg, noob etc forekommer daglig.- Ja, har flere etniske venner, samt venner fra rundt om i Norge som snakker alle slags sære dialekter og språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå