Gå til innhold

Trump med visum-nekt til syv land

78 stemmer

1. 1. Støtter du presidentordren?

• Ja
      37
    • Nei
      41

Anbefalte innlegg

Stemmer det at vanlige nordmenn med maskinlesbare pass, slipper visum til USA?

Jeg leste det en plass, men er usikker på om jeg forstår det riktig.

De fleste nordmenn vil fortsatt kunne reise til USA under Visa Waiver Program.

De som har dobbelt statsborgerskap til f.eks. Norge og Irak må søke om visum. Men det som ikke blir opplyst av norsk media er at det har vært et krav siden 2015.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så siden de ikke var norske disse som blir vist fingeren og satt livene sine på hold, så er dette problemfritt mener du?

Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke støtter denne loven, fordi det rammer mange som har familie og næringsvirksomhet i USA. Nå kan ikke en Irakisk mor besøke sitt barn. 

Men at er en dårlig lov, betyr ikke at jeg ikke vil kritisere norsk media for late som om loven er mye verre en det egentlig er, sånn at de kan sverte Trump. Når media misinformerer for å spre sin agenda, da har de gått fra å være en informasjonskilde til propaganda.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er snakk om et innreiseforbud for statsborgere fra disse langene, ikke "må søke om visum"

AtW

Nei, det er det ikke, selv Aftenposten avkreftet dette.

Jeg foreslår en ny tittel "Flere norske statsborgere må søke om USA visum i år". 

Men det hadde kanskje ikke fått like mange klikk. 

Personer med dobbelt statsborgerskap får lov til å reise inn i USA hvis de har et pass fra et land som ikke er omfattet av innreiseforbudet.

Det betyr at norske statsborgere som også er statsborgere i Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan, Syria eller Yemen fortsatt kan søke om USA-visum.

http://www.aftenposten.no/norge/Over-50000-norske-statsborgere-kan-vare-uonsket-i-USA-614206b.html

Min feil, klarte av en eller annen grunn å lese "50 000 nordmenn", selv om det ikke står det i det hele tatt, og trodde de snakket om folk med utenlandsk statsborgerskap som bor i norge.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo fortsatt ikke helt klokkeklart for de med norsk pass og dobbelt statsborgerskap?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/gladnyhet-for-aylar-og-51-000-andre-nordmenn/a/23912729/

USA Ambassaden: "Den endelige avgjørelsen om innreise tas av grensekontrollen ved ankomst i landet, legger ambassaden til."

dvs. man kan risikere å få overprøvd visumet ved ankomst.

Dette gjelder alle som kommer til USA, og er definitivt ikke noe nytt. 

Vanlige grunner for å bli nektet innreise er kriminell bakgrunn, falske papirer, eller at de mistenker at du vil gjøre noe ulovlig. 

Lenke til kommentar

Javel? Jeg trodde at den slags forhold (vandel) ble avklart i forbindelse med visumet man skaffer, før man reiser?

De sjekker ikke din kriminelle historie når du søker igjennom Visa Waiver Program, men de ser det på skjermen sin når de leser passet ditt. Det andre jeg nevnte kan skje om du gjør noe dumt, f.eks. du har med falske papirer, eller de spør deg hva slags planer du har i USA og du må sjekke dine papirer for å svare. Da vil de sende deg til et privat rom, og spørre deg vanskelige spørsmål.

Dette skjer ikke bare i USA, Jeg har opplevet noe lignende i New Zealand, fordi jeg planlegget å være i New Zealand i 2 dager. Jeg måtte prate med en fyr i ca 20 minutter, før jeg slapp igjennom. Hadde jeg svart feil så hadde jeg trolig blitt nektet innreise.

Lenke til kommentar

Vent litt, så loven er ikke like for alle. Noen heldige personer får lov til å ha dobbelt statsborgeskap.
Betyr dette da at innvandrer har flere rettigheter enn etniske nordmenn?

I thought all humans was equal under nation of law & I was wrong.

Norsk lov gir ikke alle rett til å ha dobbelt statsborgerskap, men noen personer kan ha det. Hvis du har dobbelt statsborgerskap, har du rettigheter og forpliktelser overfor to land eller stater. 

https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Så jeg som etnisk nordmann får ikke lov til å ha dobbelt statsborgerskap, men en innvandrer får lov til dette. Er det ikke diskrimering av etniske nordmenn da?

Endret av Motstandpolitiker
Lenke til kommentar

Vent litt, så loven er ikke like for alle. Noen heldige personer får lov til å ha dobbelt statsborgeskap.

Norsk lov gir ikke alle rett til å ha dobbelt statsborgerskap, men noen personer kan ha det. Hvis du har dobbelt statsborgerskap, har du rettigheter og forpliktelser overfor to land eller stater.

Så jeg som etnisk nordmann får ikke lov til å ha dobbelt statsborgerskap, men en innvandrer får lov til dette. Er det ikke diskrimering av etniske nordmenn da?

Hva har Trump å gjøre med dette?
Lenke til kommentar

De "ekstra rettighetene" er det jo hovedsaklig de andre landene som står for, noen land lar deg ikke så lett si opp eksisterende statsborgerskap, eller gir deg lett statsborgerskap. På mange måter er det lettere å få dobbelt statsborgerskap om du ikke er innvandrer (fordi du da er sikret norsk statsborgerskap, mens andre land kan du lettere få statsborgerskap i).

AtW

Lenke til kommentar

Er dette en spøk/sarkasme eller en parodi på all ironien som skylder over oss om dagen?

Eller sitter du der som hvit norsk mann og griner over at du ikke får være Syrisk i tillegg slik at også du kan risikere å bli nektet innreise til Amerika? Ehhhh

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan mislike Trump som person, det er sikkert ikke så vanskelig.

Men la oss slå fast: Det er ingen menneskerett å få reise inn i USA!

Faktisk så er det ingen menneskerett å få reise inn i noen land! ikke Syria heller.

Faktisk så er har det vært strengere grensekontroll i arabiske land enn USA i alle år.

Så dette hylekoret er bare patetiske lilla-skjerf idioter som protesterer mot alt som lukter etablissement, uten å gjøre seg én selvstendig tanke.

Trump gjør bare det Bush skulle gjort for lenge siden når Saddam og Osama Bin Laden herjet!

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Så dette hylekoret er bare patetiske lilla-skjerf idioter som protesterer mot alt som lukter etablissement, uten å gjøre seg én selvstendig tanke.

Å definere nesten halve USAs befolkning, hele det demokratiske partiet, store deler av det republikanske partiet, statsledere verden over, den norske regjeringen inkludert FRP samt eksperter på sikkerhet, terror og menneskerettigheter som patetisk hylekor med lilla skjerf som ikke gjør seg selvstendige tanker. Du ser selv hvor simpelt og dumt det er?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan mislike Trump som person, det er sikkert ikke så vanskelig.

Men la oss slå fast: Det er ingen menneskerett å få reise inn i USA!

Faktisk så er det ingen menneskerett å få reise inn i noen land! ikke Syria heller.

Faktisk så er har det vært strengere grensekontroll i arabiske land enn USA i alle år.

Trump gjør bare det Bush skulle gjort for lenge siden når Saddam og Osama Bin Laden herjet!

Så alt som ikke er brudd på menneskerettighetene er greit? Du personlig har aldri klaget på noe som ikke er menneskerettighetsbrudd? Skal vi ta en kikk i posthistorikken din?

AtW

Lenke til kommentar

Å påpeke at det ikke er en menneskerettighet å komme inn i USA er en svært halvbakt stråmann. Ingen sier det er en menneskerettighet. Det er like mye og like lite en rettighet om man kommer fra det ene eller andre landet. Enten man er sudaner eller egypter:  likhet for loven, og loven er at man ikke kan nektes på bakgrunn av nasjonalitet. 

Dette handler også om de av deres egne amerikanske borgere som opprinnelig kommer fra de 7 landene, og en rekke andre grupper.

Og det handler om flyktninger generellt. Å påpeke at Japan og noen arabiske land ikke tar imot flyktninger er en falsk ekvivalens. Flere arabiske land er ikke signatorer til flyktningkonvensjonen, USA er. Det forplikter. Japan har strenge restriksjoner og tar imot svært få, men er fortsatt et operativt deltagerland under flyktningkonvensjonen. Full blokkering er noe annet.

Men de som driver med slike stråmenn her i tråden er kanskje mer kompetent til å avgjøre slike spørsmål enn føderale dommere i USA. Seems legit.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...