Gå til innhold

Trump med visum-nekt til syv land

78 stemmer

1. 1. Støtter du presidentordren?

• Ja
      37
    • Nei
      41

Anbefalte innlegg

Mens Obama handlet om glamour og flotte ord, ønsker President Trump åpenbart å vise seg som en handlingens mann allerede fra starten av. Muren skal bli en realitet, og nylig kom Trump med en presidentordre hvor han vil nekte visum til innbyggere fra syv land hvor konsentrasjonen av voldelige ideologer er spesielt høy. De syv landene er:

Syria

Irak

Iran

Sudan

Libya

Somalia

Yemen

Enkelte har hevdet at denne ordren er rasistisk, men det er her viktig å huske på at det ikke er innbyggernes rase som er tema. Trump vil stanse innvandringen fra disse landene fordi den utgjør en fare for amerikanske borgere. Selv om det helt klart også finnes mange greie mennesker i disse landene så har Trump lovet å sette egne borgere i forsetet. "America first". Noen vil hevde at selv det er rastisisk, mens er det ikke nettopp statens oppgave å beskytte borgerne? 

Endret av VR-katten
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å nekte visum fra de landene er helt innafor, men jeg håper jo at han gjør noe for den andre siden også. Militæret har kriget der nede i lang tid og det er på tide at de faktisk prøver å rydde opp og gi noe tilbake til befolkningen.

Med Trump kan det fort bli slutt på USAs meningsløse kriger (som har fortsatt i minst like stor grad under "fredspris"-vinner Obama som under Bush). Trump sa under sin inauguration speech:

We will seek friendship and goodwill with the nations of the world, but we do so with the understanding that it is the right of all nations to put their own interests first. We do not seek to impose our way of life on anyone, but rather to let it shine as an example. We will shine for everyone to follow.

Med Trump vil USA neppe krige i et håpløst forsøk på å "spre demokrati". De vil kun krige for å tilintetgjøre trusler som setter USA og deres allierte i fare. 

We will reinforce old alliances and form new ones and unite the civilized world against radical Islamic terrorism, which we will eradicate from the face of the Earth.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jepp, derfor jeg mener at Trump kan bli den viktigste presidenten i nyere tid. Han er nok halvgal i hodet, men det er irrelevant hvis han får gjort noe fornuftig som ikke destabiliserer ting, noe jeg tviler på at han gjør. Ser vi et par fem hakk tilbake så har ingen av presidentene i USA fått til en dritt av betydning for verdensfred og stabilitet, bare mer gjeld og krig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke bra. Samtidig må vi huske at heller ikke Obama hadde et konfliktfritt forhold til disse landene. Borgere der har risikert å bli dronet ihjel, uten lov og dom - ja selv uten tillatelse fra landets myndigheter. Vi vet ikke om Trump vil fortsette denne praksisen ennå. Trump er ikke noen helgen, men pass dere for dem som forsøker å framstille Obama som en.

Lenke til kommentar

Er det noen som er så naive at de tror han kan ta egne avgjørelser uten at det blir konsekvenser for han? En slik politikk som fortsetter splittelsen og konfliktene mellom vesten og IS vil selvsagt fortsette. Dette er helt i tråd med den utenrikspolitikken som har vært ført siden Bush erklærte krig mot terrorisme.

Lenke til kommentar

Jepp, derfor jeg mener at Trump kan bli den viktigste presidenten i nyere tid. Han er nok halvgal i hodet, men det er irrelevant hvis han får gjort noe fornuftig som ikke destabiliserer ting, noe jeg tviler på at han gjør. Ser vi et par fem hakk tilbake så har ingen av presidentene i USA fått til en dritt av betydning for verdensfred og stabilitet, bare mer gjeld og krig.

Destabilisere, som å true Kina med krig hvis de ikke føyer seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mens Obama handlet om glamour og flotte ord, ønsker President Trump åpenbart å vise seg som en handlingens mann allerede fra starten av. Muren skal bli en realitet, og nylig kom Trump med en presidentordre hvor han vil nekte visum til innbyggere fra syv land hvor konsentrasjonen av voldelige ideologer er spesielt høy. De syv landene er:

Syria

Irak

Iran

Sudan

Libya

Somalia

Yemen

Enkelte har hevdet at denne ordren er rasistisk, men det er her viktig å huske på at det ikke er innbyggernes rase som er tema. Trump vil stanse innvandringen fra disse landene fordi den utgjør en fare for amerikanske borgere. Selv om det helt klart også finnes mange greie mennesker i disse landene så har Trump lovet å sette egne borgere i forsetet. "America first". Noen vil hevde at selv det er rastisisk, mens er det ikke nettopp statens oppgave å beskytte borgerne? 

Det er vel ikke bare innvandringen fra disse landene som utgjør en fare.  De som allerede har innvandret fra disse landene utgjør vel også en fare.  

Lenke til kommentar

Helt greit.

Så ustabile land må bare innsé at andre land vil stille ekstraordinære krav til dokumentasjon, og at ordinære visumregler ikke har nok kontrollfaktorer innebygget. Jeg ser ingen problem med dette.

Bli et normalt land igjen om dere vil ha normale innreise-krav igjen, tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nylig kom Trump med en presidentordre hvor han vil nekte visum til innbyggere fra syv land hvor konsentrasjonen av voldelige ideologer er spesielt høy. De syv landene er:

Syria

Irak

Iran

Sudan

Libya

Somalia

Yemen

Hva har disse landene til felles?

Trump driver ikke business i noen av dem.

En annen ting de har til felles er at ingen av terroristene som har begått angrep i USA siden "9/11" kom fra noen av disse landene.

Hvorfor innføres ikke visum-nekt for de landene som har "levert terrorister" til USA?

Too much money involved?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Destabilisere, som å true Kina med krig hvis de ikke føyer seg?

Nja, satt på spissen. Globalisering er en ting og vi er avhengige av hverandre. Hvis USA blir helt låst og de ikke samarbeider med noen så kan det bli trøbbel. Hvis USA blir låst fra utsiden eller innsiden så kan det gå utover verden(søkonomien) i så stor grad at det blir krig i litt større skala enn i dag.

Det er dog lite sannsynlig. Presidenten i USA har ikke såååå mye makt, det er litt fler hoder enn Trump som styrer og bestemmer i USA.

Edit; Bare noen tanker fra meg som ikke nødvendigvis har hold i fakta i den grad at det er et reèllt scenario. Må si igjen at jeg tror Trumpeten kan få til forandring til det bedre, har mer tro på det enn at han virkelig ødelegger ting.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Må si igjen at jeg tror Trumpeten kan få til forandring til det bedre, har mer tro på det enn at han virkelig ødelegger ting.

Enig der. Jeg tror nok USA ikke vil endre mye på politikken og forholdet til fredelige land, spesielt Nato-land.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt komfortabel med dette forslaget, fordi det drar hele befolkningen over en kam. Dette vil ramme mange som har familie og næringsvirksomhet i USA.

Skal man ha kontrollert innvandring og samtidig ha en rettferdig innvandring så er det viktig å tenke litt og ikke bare gjøre det første man kommer på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...