Populært innlegg Vannlinjen Skrevet 26. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 26. januar 2017 I følge NRK er 10% av studentene i Norge fra utlandet. 7/10 studentboliger i Oslo blir delt ut fra utlandet fordi man som utenlandsstudent er garantert bolig ved studieinntak. For min del synes jeg dette skurrer. Det snakkes alltid om mangelen på studentboliger her til lands; er det egentlig så rart når utenlandsstudenter tydeligvis får komme først i rekka? Hvorfor det er slik at nordmenn ikke skal få studentbolig mens utlendinger utvilsomt skal få? Hvorfor må nordmenn betale dyre avgifter under studier i opprinnelseslandene til disse studentene mens de får komme hit bokstavelig talt gratis (ved mindre man har lyst til å kverrulere rundt semesteravgiften på under tusenlappen)? Hva slags smakløs politikk er det som ligger til grunne for dette: Bør ikke nordmenn alltid ha førsteprioritetm og hvorfor er vi verdens morsvugge med den oppgave å utdanne resten av verden til en slikk og ingenting? For å komme eventuelle kritikere i forkjøpet: Ja, dette er noe som irritererer meg grenseløst. https://www.nrk.no/norge/utlendingene-tar-studentboligene-1.13196968 13 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 For å komme eventuelle kritikere i forkjøpet: Ja, dette er noe som irritererer meg grenseløst. Vi har en egen tråd for slikt https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1267766&page=1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nstin Skrevet 27. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 27. januar 2017 Hater alt av slike ting som dette. Der utlendinger får fordeler ovenfor nordmenn. Det er idiotisk. Vi bør ta vare på våre egne først. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg ili Skrevet 27. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 27. januar 2017 Andre land har fått fingeren ut og forandret dette. Er bare Norge som er så utrolig treige som alltid. 12 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Kvinnfolk får fordeler ovenfor menn i mange tilfeller. Andre land har fått fingeren ut og forandret dette. Er bare Norge som er så utrolig treige som alltid. Dere vet at det er positivt for Norge å være et populært land å studere i? Hvis vi må offre litt for at det skal være tilfelle så går det greit. Norske folk har også ofte mer penger i familien og med et snev av samhold så har vi mye bedre muligheter for å fikse bolig til studentene våre. Det skulle heller ha gått på penger selvfølgelig, sjekket kontoen til foreldrene, men enn så lenge så er ting som det er. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hvorfor skal foreldrenes inntekt ha noe å si for hvilken støtte en mottar som student på høyere nivå? 2 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Norske borgere får samme rettigheter i utlandet hvid de velger å studere der. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Norske borgere får samme rettigheter i utlandet hvid de velger å studere der. Eh nei. 8 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Norske borgere får samme rettigheter i utlandet hvid de velger å studere der. . Endret 27. januar 2017 av Villfaren Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg. Får disse studentene "komme hit gratis"? De betaler 3200 kr i året for oppholdstillatelsen sin (og vi har betydelig stivere søknadsgebyrer enn det du må betale for å studere i et annet land). Semesteravgiften er for øvrig ingen studieavgift, det er en velferdsavgift til studentsamskipnaden. 7 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Dette er jo en bra ting. Vi får innflytelse fra studiemiljøer i andre land og internasjonale studiemiljøer her i Norge. Skulle gjerne sett mer støtte og enda flere tiltak for å få gjøre Norge et mer attraktivt land å studere i. Vi trenger kompetanse på mange felt. 1 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg. Det samme var tilfelle da jeg studerte i England og Skottland. Prioritet når det gjaldt studentbolig og ellers nøyaktig samme vilkår som lokale studenter. Hvorfor i all verden skulle Norge være det eneste landet i verden som skiller seg negativt ut ved å gi utenlandske studenter dårlige vilkår enn våre egne? Dessuten behøver vi, i likhet med alle andre land, impulser og tankegodt utenfra for ikke å stagnere og for å påse at vi ikke blir enda mer ensrettede, innadvendte og sidrompa enn vi allerede er. Spesielt når det gjelder forskning og høyere utdannelse, men også for å gavne samfunnet generelt. 3 Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Det er en stygg umoral det å gi folk fordeler på denne måten. Når nroske borgere betaler skatt, skal det da gå til nordmenn i størst mulig grad! 3 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Da jeg studerte i Canada hadde jeg som utenlandsstudent førstepri på studentbolig. Dette er en ganske vanlig ordning og har å gjøre med at innenlandsboende som regel har større praktisk mulighet til å skaffe seg bolig på privatmarkedet. Like mye skolepenger som innenlandsboende måtte jeg betale òg. Får disse studentene "komme hit gratis"? De betaler 3200 kr i året for oppholdstillatelsen sin (og vi har betydelig stivere søknadsgebyrer enn det du må betale for å studere i et annet land). Semesteravgiften er for øvrig ingen studieavgift, det er en velferdsavgift til studentsamskipnaden. Altså, du kan for så vidt dra med slike småavgifter, men poenget består. Man betaler jo skatt, og det er denne skattingen som betaler for utdanningsinstutisjoner for nordmenn. Å si at vi vil miste mange av de beste hodene ved å innføre en slik avgift er feil da disse hodene uansett forlater landet etter alt å dømme (får kanskje en avhandling eller to før vedkommende drar). Sier ikke at avgiften skal være hinsides all fornuft, men det er noe riv ruskende galt når man har lavest prioritet i eget land. Sverige har innført avgifter for utenlandsstudenter fra utenfor EU og vi bør vurdere å gjøre det samme så lenge man ikke klarer å bygge nok studentboliger. Gevinsten kan brukes til å bygge flere boliger så kan avgiften revurderes. Det er uansett slik at vi betaler for disse studentene av egen lomme uten av de nødvendigvis kommer med en tilsvarende gjenytelse. Endret 28. januar 2017 av Vannlinjen 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 (endret) Pussig. Man beklager seg altså over at de som ikke har betalt skatt får goder fra staten. Og så later man som om de norske studentene HAR betalt skatt, selv om de ikke har betalt mer skatt enn de utenlandske studentene, dvs ingenting. Endret 28. januar 2017 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Pussig. Man beklager seg altså over at de som ikke har betalt skatt får goder fra staten. Og så later man som om de norske studentene HAR betalt skatt, selv om de ikke har betalt mer skatt enn de utenlandske studentene, dvs ingenting. Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Kommer ein kineser for å studere SubSea ingenør, så jobber han ræva av seg, går ut som en av de beste i klassa og er enormt ressurs for Norge (mange blir igjen og jobber her). Nordmenn flest gjør ikke annet enn å drikke/fest. Utruleg mange som slutter på studier/bytter 4-5 studier, før de endelig bestemmer seg for noe.Staten kan ikke tenke på indevid framfor seg selv. Staten tenker "nyttige ressurser", derfor blir utenlandske studenter prioritert. 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt. Bli igjen i landet er ikke samme som å gi noe tilbake. Eg kjenner eit par som jobber med noe heeelt annet enn utdanninga deira. Fordi de "gidd ikke". Eit par som ble narkisa og lever på nav. Money well spent? Halvparten av utenlandske (de flinke studentene) får tilbud om jobb før de e ferdig med studie og blir igjen. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Åpner DB og ser følgende:http://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-n-av-tre-pa-trygd/66914859 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Norske studenter pleier som regel å bli i Norge med utdannelsen sin i motsetning til utenlandske som drar tilbake til hjemlandet sitt. Bli igjen i landet er ikke samme som å gi noe tilbake. Eg kjenner eit par som jobber med noe heeelt annet enn utdanninga deira. Fordi de "gidd ikke". Eit par som ble narkisa og lever på nav. Money well spent? Halvparten av utenlandske (de flinke studentene) får tilbud om jobb før de e ferdig med studie og blir igjen. I enhver bedrift må du regne med litt svinn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå