Gå til innhold

Forsvarets største skip ligger fortsatt i Sør-Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normand Maximus ble bygget i Romania og slept til Norge etterpå.

 

At man nok muligens burde utruste et forsvarskip i Norge kan jeg være enig i. Egentlig er jeg også prinsippmessig enig i at man fordelaktig bør bruke lokal arbeidskraft til statlige og kommunale investeringer. Og jeg vil tro at sensitivt utstyr ombord i dette aktuelle skipet vil installeres i Norge etter levering. Men når talsmann for bransjen i artikkelen sier det ikke kunne bli bygget her, og det ikke vektlegges i premisset for denne tråden, synes jeg det blir litt for dumt.

 

Jeg sendte han en mail for å høre om ikke Florø sin tørrdokk hadde vært stor nok. Så hvem vet. Kanskje vi får et mer skikkelig svar etter helga.

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig med de andre her, håpløst å gi kontrakter til koreanske (og enkelte andre, eksempelvis spanske) verft som har en "tradisjon" for å levere for seint, og for dårlig (fregattene). Blårussen må ut, de ser bare på sluttsummen på kontrakten, og ikke på den egentlige sluttsummen etter at forsinkelser, for dårlig utført arbeid, og tap av norske arbeidsplasser og teknologiutvikling tas med i regnestykket.

 

I tillegg blir det ofte ikke billigere heller. Spanskefrigattene kostet akkurat det samme som om de hadde vært norskbygde til slutt.

Men med en dårlig kvalitet. og allerede så er noen av dem blitt brukt som dele ship. De kommer aldri og leve ut sine satte livsløp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Normand Maximus ble bygget i Romania og slept til Norge etterpå.

 

At man nok muligens burde utruste et forsvarskip i Norge kan jeg være enig i. Egentlig er jeg også prinsippmessig enig i at man fordelaktig bør bruke lokal arbeidskraft til statlige og kommunale investeringer. Og jeg vil tro at sensitivt utstyr ombord i dette aktuelle skipet vil installeres i Norge etter levering. Men når talsmann for bransjen i artikkelen sier det ikke kunne bli bygget her, og det ikke vektlegges i premisset for denne tråden, synes jeg det blir litt for dumt.

 

Jeg sendte han en mail for å høre om ikke Florø sin tørrdokk hadde vært stor nok. Så hvem vet. Kanskje vi får et mer skikkelig svar etter helga.

 

Marjata skroget er også bygd i Romania. Ganske uproblematisk det, og utruste den i Norge.

Lenke til kommentar

Marjata skroget er også bygd i Romania. Ganske uproblematisk det, og utruste den i Norge.

Joda. Men man trenger ikke stor nok tørrdok for å utruste et skip av den størrelsen. Jeg går uansett ut i fra at evt sensitivt utstyr på forsvarsskip installeres i Norge. (Noen som vet?)

 

Jeg prøvde forøvrig å spørre han fyren som er sitert på at det ikke var store nok verft i Norge, men han var mer interessert i hvem jeg var og hvorfor jeg spurte enn å svare.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Den Kongelig Norske Tragiske Marine. Hva skjer? Renner fregatter inn i store tankskip... Innkjøp av skip fra fjerne østen med alt annet enn norsk utstyr ombord. Store forsinkelser... Ser at KNM Maud nå er blitt tatt over av Forsvaret  https://www.side3.no/motor/knm-maud-6707377.  Måtte le når jeg så bilder fra broen, var nesten som en reise tilbake til åttitallet.

Alt det som er levert på denne skuten kan leveres fra norske leverandører. Burde ikke det vært en selvfølge? NH90 helikopeterene gidder jeg ikke å nevne engang. Tragisk hele greia... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...