Gå til innhold

Forsvarets største skip ligger fortsatt i Sør-Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll.

 

Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll.

 

Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer.

 

Det bekymrer tydeligvis svært få at kompetanse og arbeidsplasser forsvinner.

Det eneste blårussen har evner til, er å se på sluttsummen på et tilbud og en kontrakt..

Det er jo blårussen som sitter i toppledelsen overalt. En egen rase jeg har mistet det meste av tillit til.

Jeg er enig i at vi må beskytte oss mer og tenke langsiktig. I dag selges de fleste gode oppstartsbedrifter med stort potensiale og høyteknologiske oppfinnelser ut av landet straks penger legges på bordet.

Trump er ekstrem og kommer til å lage mange problemer for både USA og resten av verden. Mannen er den ultimate narsissist.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll.

 

Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer.

 

Det bekymrer tydeligvis svært få at kompetanse og arbeidsplasser forsvinner.

Det eneste blårussen har evner til, er å se på sluttsummen på et tilbud og en kontrakt..

Det er jo blårussen som sitter i toppledelsen overalt. En egen rase jeg har mistet det meste av tillit til.

Jeg er enig i at vi må beskytte oss mer og tenke langsiktig. I dag selges de fleste gode oppstartsbedrifter med stort potensiale og høyteknologiske oppfinnelser ut av landet straks penger legges på bordet.

Trump er ekstrem og kommer til å lage mange problemer for både USA og resten av verden. Mannen er den ultimate narsissist.

Blir litt feil å diskutere Trump på TU, men han er uten tvil narsissist. Uansett får han nå Norge til å øke forsvarsbudsjettet til 2% av BNP slik NATO krever...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med de andre her, håpløst å gi kontrakter til koreanske (og enkelte andre, eksempelvis spanske) verft som har en "tradisjon" for å levere for seint, og for dårlig (fregattene). Blårussen må ut, de ser bare på sluttsummen på kontrakten, og ikke på den egentlige sluttsummen etter at forsinkelser, for dårlig utført arbeid, og tap av norske arbeidsplasser og teknologiutvikling tas med i regnestykket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner at det er gøyere med fine barer, restauranter i sørkorea og ikke minst bonuspoeng på flyet, men vi bør ta hensyn til norske arbeidstakere og velferdssamfunnet.

Vi har ikke ansvar for å bygge velferd der nede, men HER!

Bygger vi i Norge får vi tilbake halvparten av totalkostnaden ifa skatter og avgifter, ta det med i regnestykket, vær nasjonalistisk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på.

 

Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda.

Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med de andre her, håpløst å gi kontrakter til koreanske (og enkelte andre, eksempelvis spanske) verft som har en "tradisjon" for å levere for seint, og for dårlig (fregattene). Blårussen må ut, de ser bare på sluttsummen på kontrakten, og ikke på den egentlige sluttsummen etter at forsinkelser, for dårlig utført arbeid, og tap av norske arbeidsplasser og teknologiutvikling tas med i regnestykket.

 

I tillegg blir det ofte ikke billigere heller. Spanskefrigattene kostet akkurat det samme som om de hadde vært norskbygde til slutt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på.

 

Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda.

Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti.

Det står også i artikkelen at "størrelsen på dette skipet gjorde at oppdraget ikke var aktuelt for norske verft."

Lenke til kommentar

 

 

Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på.

 

Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda.

Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti.

Det står også i artikkelen at "størrelsen på dette skipet gjorde at oppdraget ikke var aktuelt for norske verft."

Fullstendig svada som er fra samme kategorien at det "ikke fantes kapasitet hos norske verft" da utallelige anbud i offshore-industrien gikk til Korea, eller at Korea var plutselig "gunstig" selv da andbudspris + sprengt prosjektpris i etterkant ble langt over hva norske verft hadde klart å levere samme prosjekter for.

Som flere andre kommenterer her er dette typisk blåruss-styring der man skal helst gjøre det som ser kjempebra ut på papir, men i praksis blir som dette skipet: forsinket på ubestemt tid og/eller annet tull.

 

Faktisk så er det slik at hvis norske verft hadde sprengt kontraktbusjettene til de gradene de gjør i Korea, hvis de hadde levert med så mange mangler og feil, og hvis de hadde hatt (Gud bevare!) så mange dødsfall hvert år så hadde de blitt a) flådd i samtlige mediene b) aldri sett flere kontrakter c) fått politisk/rettslig baksmell så hatten passte. Men for Korea - neida, alt går. Til og med blårussen over alle blårusser, Erna selv, gikk rundt der og smilte. Hvorfor smilte hun egentlig? Verftene i Korea har ikke levert ETT ENESTE PROSJEKT i siste 10 år som ikke var på en eller annen måte verre enn forventet og/eller med andre faktorer som burde ringt flere bjeller hos de som skal sende enda flere bestillinger dit.

 

Og som sagt: skal Norge kjøpe skip fra Korea, militære skip i tillegg, så man man like greit begynne å kjøpe torsk fra Vietnam og mineralvann fra Saudi-Arabia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten?

fra artikkelen:

Når det gjelder nye kystvaktskip er seks verft prekvalifisert og fått tilsendt kravspesifikasjoner: Westcon Yards, Fitjar Mekaniske Verksted, Havyard Ship Technology, Ulstein Verft, Kleven Maritime og Vard Langsten.

 

 

Men dette er kystvaktskip som er mye mindre enn det omtalte forsyningsskipet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten?

fra artikkelen:

Når det gjelder nye kystvaktskip er seks verft prekvalifisert og fått tilsendt kravspesifikasjoner: Westcon Yards, Fitjar Mekaniske Verksted, Havyard Ship Technology, Ulstein Verft, Kleven Maritime og Vard Langsten.

 

 

Men dette er kystvaktskip som er mye mindre enn det omtalte forsyningsskipet.

 

alle disse verfta + noen flere kan bygge store skip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...