Redaksjonen. Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Full krise på verftet.Forsvarets største skip ligger fortsatt i Sør-Korea Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll. Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer. Endret 26. januar 2017 av 2LK70DN1 9 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll. Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer. Det bekymrer tydeligvis svært få at kompetanse og arbeidsplasser forsvinner. Det eneste blårussen har evner til, er å se på sluttsummen på et tilbud og en kontrakt.. Det er jo blårussen som sitter i toppledelsen overalt. En egen rase jeg har mistet det meste av tillit til. Jeg er enig i at vi må beskytte oss mer og tenke langsiktig. I dag selges de fleste gode oppstartsbedrifter med stort potensiale og høyteknologiske oppfinnelser ut av landet straks penger legges på bordet. Trump er ekstrem og kommer til å lage mange problemer for både USA og resten av verden. Mannen er den ultimate narsissist. 7 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det er skandaløst at vi i Norge velger å bygge skip og plattformer på statssubsidierte verft i utlandet. Det fører til at norske verft går konkurs og kompetanse forsvinner, slik at vi i fremtiden blir nødt til å fortsette å bruke utenlandske verft uten tilstrekkelig kvalitetskontroll. Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg tror det er riktig av Trump å beskytte amerikansk industri med tollmurer. Det bekymrer tydeligvis svært få at kompetanse og arbeidsplasser forsvinner.Det eneste blårussen har evner til, er å se på sluttsummen på et tilbud og en kontrakt.. Det er jo blårussen som sitter i toppledelsen overalt. En egen rase jeg har mistet det meste av tillit til. Jeg er enig i at vi må beskytte oss mer og tenke langsiktig. I dag selges de fleste gode oppstartsbedrifter med stort potensiale og høyteknologiske oppfinnelser ut av landet straks penger legges på bordet. Trump er ekstrem og kommer til å lage mange problemer for både USA og resten av verden. Mannen er den ultimate narsissist. Blir litt feil å diskutere Trump på TU, men han er uten tvil narsissist. Uansett får han nå Norge til å øke forsvarsbudsjettet til 2% av BNP slik NATO krever... 1 Lenke til kommentar
Svein Lysø Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg er helt enig med de andre her, håpløst å gi kontrakter til koreanske (og enkelte andre, eksempelvis spanske) verft som har en "tradisjon" for å levere for seint, og for dårlig (fregattene). Blårussen må ut, de ser bare på sluttsummen på kontrakten, og ikke på den egentlige sluttsummen etter at forsinkelser, for dårlig utført arbeid, og tap av norske arbeidsplasser og teknologiutvikling tas med i regnestykket. 5 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Skjønner at det er gøyere med fine barer, restauranter i sørkorea og ikke minst bonuspoeng på flyet, men vi bør ta hensyn til norske arbeidstakere og velferdssamfunnet. Vi har ikke ansvar for å bygge velferd der nede, men HER! Bygger vi i Norge får vi tilbake halvparten av totalkostnaden ifa skatter og avgifter, ta det med i regnestykket, vær nasjonalistisk! 4 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på. Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda. Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti. 3 Lenke til kommentar
Uglerimosenigjen Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg er helt enig med de andre her, håpløst å gi kontrakter til koreanske (og enkelte andre, eksempelvis spanske) verft som har en "tradisjon" for å levere for seint, og for dårlig (fregattene). Blårussen må ut, de ser bare på sluttsummen på kontrakten, og ikke på den egentlige sluttsummen etter at forsinkelser, for dårlig utført arbeid, og tap av norske arbeidsplasser og teknologiutvikling tas med i regnestykket. I tillegg blir det ofte ikke billigere heller. Spanskefrigattene kostet akkurat det samme som om de hadde vært norskbygde til slutt. 4 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på. Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda.Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti. Det står også i artikkelen at "størrelsen på dette skipet gjorde at oppdraget ikke var aktuelt for norske verft." Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Da bygger vi større verft. Norway first! Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det finnes en gjenkjøpsavtale her. Verftet har forpliktet seg til å handle for tilsvarende beløp i Norge som kontrakten er på. Lykke til med det: det står jo skrevet i artikkelen at verftet sliter, og det er IKKE blitt kjøpt noe som helst fra Norge enda.Dette er uansett ren idioti da man for det første d***er i norske arbeidsplasser og kompetanse, og for det andre gir oppdrag for militære fartøy til utlandet uansett. Fly, helikpter, stridsvogner... ok, der har man noen komponenter man kan produsere selv men langt fra produktet i sin helhet. Å gi oppdrag for bygging av skip til Korea blir derimot litt som at Spania skal kjøpe norske tomater. Fullstendig meningsløs idioti. Det står også i artikkelen at "størrelsen på dette skipet gjorde at oppdraget ikke var aktuelt for norske verft." Fullstendig svada som er fra samme kategorien at det "ikke fantes kapasitet hos norske verft" da utallelige anbud i offshore-industrien gikk til Korea, eller at Korea var plutselig "gunstig" selv da andbudspris + sprengt prosjektpris i etterkant ble langt over hva norske verft hadde klart å levere samme prosjekter for. Som flere andre kommenterer her er dette typisk blåruss-styring der man skal helst gjøre det som ser kjempebra ut på papir, men i praksis blir som dette skipet: forsinket på ubestemt tid og/eller annet tull. Faktisk så er det slik at hvis norske verft hadde sprengt kontraktbusjettene til de gradene de gjør i Korea, hvis de hadde levert med så mange mangler og feil, og hvis de hadde hatt (Gud bevare!) så mange dødsfall hvert år så hadde de blitt a) flådd i samtlige mediene b) aldri sett flere kontrakter c) fått politisk/rettslig baksmell så hatten passte. Men for Korea - neida, alt går. Til og med blårussen over alle blårusser, Erna selv, gikk rundt der og smilte. Hvorfor smilte hun egentlig? Verftene i Korea har ikke levert ETT ENESTE PROSJEKT i siste 10 år som ikke var på en eller annen måte verre enn forventet og/eller med andre faktorer som burde ringt flere bjeller hos de som skal sende enda flere bestillinger dit. Og som sagt: skal Norge kjøpe skip fra Korea, militære skip i tillegg, så man man like greit begynne å kjøpe torsk fra Vietnam og mineralvann fra Saudi-Arabia. 3 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten? Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten? fra artikkelen: Når det gjelder nye kystvaktskip er seks verft prekvalifisert og fått tilsendt kravspesifikasjoner: Westcon Yards, Fitjar Mekaniske Verksted, Havyard Ship Technology, Ulstein Verft, Kleven Maritime og Vard Langsten. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten? fra artikkelen: Når det gjelder nye kystvaktskip er seks verft prekvalifisert og fått tilsendt kravspesifikasjoner: Westcon Yards, Fitjar Mekaniske Verksted, Havyard Ship Technology, Ulstein Verft, Kleven Maritime og Vard Langsten. Men dette er kystvaktskip som er mye mindre enn det omtalte forsyningsskipet. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Hvilket norsk verft mener du skulle bygget båten? fra artikkelen: Når det gjelder nye kystvaktskip er seks verft prekvalifisert og fått tilsendt kravspesifikasjoner: Westcon Yards, Fitjar Mekaniske Verksted, Havyard Ship Technology, Ulstein Verft, Kleven Maritime og Vard Langsten. Men dette er kystvaktskip som er mye mindre enn det omtalte forsyningsskipet. alle disse verfta + noen flere kan bygge store skip. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Men kan de bygge store nok skip? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Men kan de bygge store nok skip? Det er selvsagt ikke bare lengden som teller, men dette forsyninsskipet er 120m langt, og de nye hurtigruteskipene Kleven Maritime skal bygge er 140m så .... 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Forsyningsskipet er over 180 meter langt. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Forsyningsskipet er over 180 meter langt. Hm, må ha blingset. - Men Westcom leverte ett på 194m i 2013 iallefall, og Fosen har levert ferger på 170m til Fjordline. https://issuu.com/skipsrevyen/docs/shipbuilding-norway-2013-issuu Det er også bygget skip på 285.000 dw i norge så vidt jeg kan finne, men finner ikke skipene eller verftet her og nå. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå