AnonymDiskusjon Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hei, Jeg og bestekompisen min har flyttet sammen - men han går meg på nervene. Ting skal som oftest gjøres på hans måte, og hvis ikke blir han irritert. Det er flere ganger jeg har prøvd å konfrontere ham, men det har endt med at han ikke hører på, og kan slutte å snakke til meg og ignorere meg hvis jeg sier noe han ikke hadde ventet seg. Han kan være veldig spydig og frekk, men dagen etter er alt normalt. Som sagt er dette bestekompisen min, og vi har inngått en leiekontrakt som er bundet i 9 måneder. Det er viktig å presisere at dette er en topp fyr. Vi har det alltid gøy i lag, men små problemer kan bli til store, og da ender det med at jeg må jekke meg (jeg orker ikke å diskutere lenger). Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg kjenner at jeg ikke orker problemer. Hvis jeg flytter ut, så blir nok et langt vennskap ødelagt, og det vet jeg ikke om jeg har samvittighet til. Setter umåtelig stor pris på innspill. Uansett hva! Anonymous poster hash: 7fea2...574 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Hei, Jeg og bestekompisen min har flyttet sammen - men han går meg på nervene. Ting skal som oftest gjøres på hans måte, og hvis ikke blir han irritert. Det er flere ganger jeg har prøvd å konfrontere ham, men det har endt med at han ikke hører på, og kan slutte å snakke til meg og ignorere meg hvis jeg sier noe han ikke hadde ventet seg. Han kan være veldig spydig og frekk, men dagen etter er alt normalt. Som sagt er dette bestekompisen min, og vi har inngått en leiekontrakt som er bundet i 9 måneder. Det er viktig å presisere at dette er en topp fyr. Vi har det alltid gøy i lag, men små problemer kan bli til store, og da ender det med at jeg må jekke meg (jeg orker ikke å diskutere lenger). Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg kjenner at jeg ikke orker problemer. Hvis jeg flytter ut, så blir nok et langt vennskap ødelagt, og det vet jeg ikke om jeg har samvittighet til. Setter umåtelig stor pris på innspill. Uansett hva! Anonymous poster hash: 7fea2...574 Dette høres ikke bra ut. Her må du stå på krava. Om din kamerat er ute av stand til å inngå kompromisser, slik voksne flest er i stand til, så er det nok best for din del om du finner en annen løsning i forhold til bolig. Med forbehold om at vi bare har din versjon her, så høres det ut som din kompis har problemer med å se andre mennesker og deres perspektiv (selv sine beste kompisers). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 høres ut som en egoist og narsissist.... han hersker over deg, han respekterer deg ikke. Hvor lite skal en tro om noen for å oppføre seg slik tror du? det er bare et spørsmål om tid før han erstatter deg som "bestevenn".... da kommer du til å føle deg bra dum da... Anonymous poster hash: 1b7f2...793 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Bestiser som bor sammen ender nesten alltid i "skilsmisse". Dere er ikke vant med å ha ansvar overfor hverandre, bare henge sammen. 1 Lenke til kommentar
ntls Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Første gang du flyttet ut hjemme ifra og bor i lag med andre? Jeg har ingen tvil om at han er en allright fyr, og bestekompis er en sterk betydning Men det betyr ikke nødvendigvis at det er en som man har lyst til å bo sammens med rent praktisk sett har selv bodd med bestekompiser, og vi gikk hverandre på nervene stadig, og til slutt isolerte oss nærmest helt fra hverandre. Fortsatt bestebuddies den dag i dag, flere år etter vi flyttet fra hverandre. Disse mindre stue-rene minnene vi har sammen idag er noe vi ser tilbake på med et smil. Har ingen konkrete tips til deg her, men håper på at min erfaring kan gi et perspektiv på hvor mindre betydlig slikt er dersom man måler det opp mot ekte vennskap! Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 jeg bare ga faen og gjorde ting på mine premisser. ^^ Fuck komunikasjon liksom, da ble det bedre Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det er veldig stor forskjell på å bare henge sammen som kompiser og være samboere. Da kommer plutselig ting frem som aldri har gjort det ellers...hår i sluket i dusjen som blir liggende..stekepanna som bare har ligget i vasken i 2 dager..dopapiret som bare DU kjøper. osv osv osv. Det er ikke den drømmen det høres ut som. Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Det første kollektivet går som regel over stokk og stein, for ein må lære seg å bu borte frå foreldre og å inngå kompromiss. Ein kan ikkje forvente å ha det like ryddig som i barndomsheimen om ein har støv på hjernen, men ein kan heller ikkje forvente at andre skal finne seg i at søppel og dritt flyter, for eksempel. Det gjelder kompisen din, og det gjelder deg. Å drite i kommunikasjon høyrast ut som ein grådig dårleg plan, for å bu saman er ofte ein læringsprosess, og kommunikasjon hjelper den prosessen betraktelig. Har vore innom eit par kollektiv, og det er tydeleg kven som har lært det og kven som berre har latt ting stå til eller svelgt kamelar. Kjedeleg å pushe 30 og ikkje kunne grunnleggande hygiene fordi folk driter i kommunikasjon. 1 Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 (endret) et lite notis så er det ikke lov å ha en leie kontrakt som er bundet i 9mnd, står det dette i kontrakten så kan den sies opp som vanlig før 9mnd er gått. edit: § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. BTW så har du kanskje bod der en stund og det er 9mnd igjen? Endret 26. januar 2017 av Xenophia 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Lite er viktigere for gode vennskap enn å finne ut av hvor mye tid en bør tilbringe tett inntil hverandre. Å bo sammen med noe er veldig krevende - det hjelper ikke bare å være svært gode venner, en må også passe til å leve sammen. Å være gode venner og å leve sammen krever helt ulike kvaliteter. Om en ikke kan bo sammen så betyr ikke det at en ikke passer sammen som venner - en kan godt ha en bestevenn som en ikke makter å bo sammen med. Ofte kan det å være såpass ulike være en styrke i et venneforhold, men en katastrofe om en skal forsøke å bo sammen. Forklar vennen din at du ikke vil bo sammen med ham nettopp fordi du setter så stor pris på ham som venn - det høres ut som deres vennskap vil stå i langt større fare om du velger å fortsette 'samboerskapet' fremfor å bryte ut. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 et lite notis så er det ikke lov å ha en leie kontrakt som er bundet i 9mnd, står det dette i kontrakten så kan den sies opp som vanlig før 9mnd er gått. edit: § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. BTW så har du kanskje bod der en stund og det er 9mnd igjen? Disse type kontraktene er ofte lofts-/sokkelbolig der kontrakter er på et år, med ordlyd at man ikke har adgang til å si opp kontrakten de første ni månedene, med tre måneders oppsigelsestid - så det er er egentlig en ettårskontrakt. Man får ikke flyttet ut før det har gått et år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå