Gå til innhold

Etterfølgere av Nikon D810 og D750

Anbefalte innlegg

Det stemmer - denne sensoren er 100% designet av Nikon. Jeg har ikke hørt hvem som produserer den, men har fått inntrykk at det ikke er Sony.

Er det noen andre enn Sony igjen i Japan (bortsett fra Canon som jeg regner med ikke produserer for Nikon)?

Bortsett fra Sony , så er vel Toshiba en av få ( hvis ikke eneste ? ) som produserer sensorer til Nikon.

De lagde f.eks sensoren til D7200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er DR-grafen for D850 veldig imponerende. Det er økt oppløsning (med ca. 25%) og økt hastighet (bilder/sek) og de beholder dynamikken fra D810 (begge disse dimensjonene medfører redusert dynamikk i den virkelige verden). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

3 år gamle Sony A7rII har bedre DR enn 850 :hmm:

Er den? På min skjerm er den høyeste prikken svart. 

DR ved laveste ISO er selvsagt eneste målepunkt en bør se på.

Lenke til kommentar

Bortsett fra Sony , så er vel Toshiba en av få ( hvis ikke eneste ? ) som produserer sensorer til Nikon.

De lagde f.eks sensoren til D7200

Aptina lagde sensorer for Nikon 1, men vet ikke om de har produsert større sensorer. Aptina ble kjøpt opp for en stund siden, men antar at de fortsatt lager sensorer. Toshibas sensoravdeling ble kjøpt opp av Sony for et par år siden. Uansett produsent blir det interessant å se sammenligninger mot D810 og A7rII når produksjonskameraer blir tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De såkalte backlit (BSI) CMOS (som Nikon valgte å bruke på D850) sensorene har lite betydning for dynamikken på fullformat sensor; på en liten 1" sensor gir det maks 1/3 trinn bedre dynamikk (på større sensorer gir det mye mindre diff vs en vanlig CMOS sensor; fullformat fanger nok lys allerede for å gi høy dynamikk). Grunnen for å velge en slik sensor var på grunn av støtten for raskere utlesing (muligens det også gir litt forbedret høy ISO egenskaper).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

BSI gir ikke raskere utlesing, men i dette tilfellet er det nok kombinert med andre saker som gir raskere utlesing.

BSI gir hverken dypere fotonbrønn eller lavere lesestøy, dermed heller ikke mer DR (uansett ISO)

, men BSI gjør at færre fotoner tapes ved at de havner på feil sted og blir til varme. Resultatet er ikke bedre DR men litt kraftigere eksponering på alle ISO-verdier. Faren for utbrenthet øker litt samtidig som støy reduseres litt. Jeg tror det er snakk om i størrelseorden 1/5 blendertrinn.

Et par andre bieffekter er at mikrolinsene ikke trenger like mye presisjon (billigere) og at sensoren får fanget mer av lyset når man bruker kjempestore blendertall (f/1,4 og større)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

3 år gamle Sony A7rII har bedre DR enn 850 :hmm:

Er den? På min skjerm er den høyeste prikken svart. 

DR ved laveste ISO er selvsagt eneste målepunkt en bør se på.

ISO med høyeste DR er selvsagt eneste målepunkt en bør se på. 

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at høyeste DR er det eneste man trenger se på kun stemmer for denne type kamera. D5 f.eks har en ganske mye større dynamikk fra ISO1600 og utover. Selv om topp-punktet ikke er like imponerende der ;) 

Ser ut som jeg får mine klamre fingre på D850 neste uke. Skal til Berlin en tur (jobbtur), så håper det ikke ødelegger for hentemulighetene mine.

Lenke til kommentar

Fikk i dag bekreftelse på at levering var neste uke; ingen ytterligere informasjon om dag - men regner med det er 7. September.

Første jeg skal gjøre er å ta testbilder på ISO64 under kontrollert lys; så se hvor mange trinn raw-filene kan trekkes opp for å se støy (forventer mangel av den) i skyggepartiene. 5 trinn forventer jeg blir helt fint; 7 tror jeg blir akseptabelt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Nikon D850 hentet (endelig). Tok sin tid; får se om jeg har tid til å pakke den opp i løpet av helga (rimelig fullpakket med jobber).

Jeg kan ta på meg «byrden» å pakke den opp og sjekke at alt fungerer ;-)

Fra spøk til alvor, veldig spent på bildekvalitet ved høy ISO, del gjerne litt erfaringen når du får testet den.

Lenke til kommentar

Lader batteriene nå; alt virker veldig godt skrudd sammen. Den utvippbare skjermen er også dønn solid; kan løfte kamera etter den uten problem.

Den føles veldig liten sammenlignet med D5 ;)

Men med tilsvarende byggekvalitet som D5 (utrolig nok).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Det virker jo som en veldig god start! Så nettopp sammenlikning av ISO og DR mot D810, 5DSR og A7R2 av Tony Northrup. Virker som høy ISO ikke er like imponerende som forventet, mens DR faktisk er ganske mye bedre enn D810.

Har fortsatt til gode å se noen sjekke rolling shutter når silent shutter brukes. Mulighet for å sjekke dette? Tony testet silent shutter ved høy ISO og det er en del banding (som ikke er sjokkerende), men det betyr nødvendigvis ikke at rolling shutter er et stort problem i naturlig lys med mindre det er veldig rask bevegelse.

Angående størrelse: Pleier å ha batterigrep på min D750 nesten hele tiden. De gangene jeg tar det av føles det som et helt annet kamera.

Lenke til kommentar

Tappen for å åpne batteriluka er samme dårlige stil som på D810/D800 (og alle andre). Den kjennes ikke bra ut, men holder sikkert fint. Ikke fått gjort så mye tester; kun et par bilder - vil sannsynligvis droppe D850 på jobb i kveld siden Lightroom ikke støtter kamerahuset ennå; blir for mye styr å konvertere filer (ting skal leveres fort). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Sleng på et batterigrep og batteriluken blir et ikke-problem :-) 

Camera RAW 9.12.1 ble sluppet for 3 dager siden med D850-støtte. Dessverre aksepterer ikke Lightroom filene ennå, men du kan bruke Adobe DNG Converter eller endre metadata i RAW filene til å si D810 istedenfor D850. Men som du nevner så krever begge disse løsningene litt tid, noe man ikke alltid har.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Enig i at PDAF ville vært en god ting, men det er en generell misforståelse at dette er Sony sensorer; jeg tror ikke engang denne er produsert i Sony sine fabrikker (verken D5 eller D500-sensoren er ikke laget i Sony sine fabrikker).

Litt sent, men der kom bekreftelsen på at det er Sony som produserer sensoren.  

https://www.dpreview.com/news/1234108119/nikon-d850-sensor-confirmed-as-sony-made

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...