Gå til innhold

Etterfølgere av Nikon D810 og D750

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NvO6MF

"Shutter counter balancer has been adopted"

Det betyr at lukkeren har motvekt som beveger seg oppover for hver eksponering; for å motvirke vibrasjon av speilet (jøss, alt jeg vet).

Takk, da var det avklart :-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relatert fokus-system på D850; det er bare å glede seg - har hatt gleden av dette magiske systemet siden mars 2016 på D5-husene. Har vært innom en del motevisninger den siste uka. Ikke et eneste bilde er utav fokus (av mange mange 1000; det er rekord!).

Lenke til kommentar

Det betyr at lukkeren har motvekt som beveger seg oppover for hver eksponering; for å motvirke vibrasjon av speilet (jøss, alt jeg vet).

Takk, da var det avklart :-)

Ikke helt; se oppdatering ;)

Lenke til kommentar

På D5 kan jeg få opp indikator for overeksponering; men det er _ikke_ zebrastriper :)

Skal sjekke igjen.

Edit:

På alle videokamera jeg har kan jeg velge nivå når zebrastriper skal dukke opp. F.eks ved 80%; 75%; 90% osv. 100% er for seint.

Det er vel fortsatt sebrastriper, men med litt mindre funksjonalitet? Enig i at det er greit å få et varsel ved for eksempel 90 %, men det kalles vel fortsatt sebrastriper når kameraet rapporterer overeksponering i live view?

Joda, men blinking når man har maxet eksponeringen er ikke zebrastriper i min bok ;)

Lenke til kommentar

lukker-motvekt som beveger seg motsatt av lukkeren er for de som bolter fast stativet i bakken; har et stativ man kan sette bilen på uten at det dør; og som bruker lukkertid på 1/2-1 sek; helst da med 600 eller 800mm optikk :)

Edit:

Det er sikkert stas for de 50 i verden dette er et problem for - fint at Nikon tenker på dem også (muligens det har noen målbare effekter for alle da)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det betyr at lukkeren har motvekt som beveger seg oppover for hver eksponering (på lukkeren); for å motvirke vibrasjon av speilet (jøss, alt jeg vet).

Edit:

Faktisk er det ikke for å motvirke speilets vibrasjoner, men "front curtain" nedadgående bevegelse på lukkeren (jeg måtte sjekke litt; hadde ikke helt fått med meg den hele og fulle sannheten). Lukkeren består av 2 deler, så dette er motvekt for å hindre vibrasjoner av lukkeren (jeg vil jo tro at speil var større problem; men den kan man selvsagt hindre via MUP). Potensielt nye problem man aldri tidligere har sett grunnet oppløsningen (har hørt noen klager på dette med tidligere modeller også for de som bruker litt sære lukkertider; 1/2 sek til 1/sek - lengre betyr slike vibrasjoner ingenting).

Det er sannsynligvis mest poeng når man strekker lukkertiden så langt man kan med VR før man må sette kameraet på stativ. Den tiden lukkeren vibrerer kameraet blir da lengst sammenlignet med den tiden lukkeren er åpen uten vibrasjonen, så det med "sære lukkertider" er nok helt riktig. 

Lenke til kommentar

All testing viser at vibrasjoner i kamerahuset (speil/lukker osv) har størst effekt mellom 0.5 og 1 sekund lukkertid. Raskere og disse vibrasjonene har liten merkbar betyrning; lengre og det har heller ikke noe merkbar betydning. Så jeg er helt sikker på at dette stemmer (jeg kjenner folk som har jobbet med review av stativ/kulehoder). De er litt over snittet opptatt av denne effekten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Sliter litt med å se nytten av dette. Hvis du tar bilder håndholdt så bør vibrasjoner fra lukkeren ikke være noe problem. Dersom du monterer kameraet på et tripod, hvorfor ikke bare bruke elektronisk lukker? Er dette et tegn på at rolling shutter er et problem på D850?

Lenke til kommentar

Sliter litt med å se nytten av dette. Hvis du tar bilder håndholdt så bør vibrasjoner fra lukkeren ikke være noe problem. Dersom du monterer kameraet på et tripod, hvorfor ikke bare bruke elektronisk lukker? Er dette et tegn på at rolling shutter er et problem på D850?

Du er ikke alene om akkurat å skjønne hvorfor de har lagt ned så mye energi på dette, men det viser at de har forfinet ytelsen på mest ekstreme måte. Det ser ikke ut som de har spart på noe for å få den perfekte ytelsen; noe andre produsenter kan lære av - de har heller ikke gått helt amok på prisen. Så alt i alt er jeg veldig imponert over Nikons strategi her, og hva det ser ut som de har oppnådd. At dette er benchmark DSLRen som alle andre skal måles opp mot de neste 4-5 årene er jeg rimelig sikker på. Gleder med til å få teste D850.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Du er ikke alene om akkurat å skjønne hvorfor de har lagt ned så mye energi på dette, men det viser at de har forfinet ytelsen på mest ekstreme måte. Det ser ikke ut som de har spart på noe for å få den perfekte ytelsen; noe andre produsenter kan lære av - de har heller ikke gått helt amok på prisen. Så alt i alt er jeg veldig imponert over Nikons strategi her, og hva det ser ut som de har oppnådd. At dette er benchmark DSLRen som alle andre skal måles opp mot de neste 4-5 årene er jeg rimelig sikker på. Gleder med til å få teste D850.

Jeg kan fortsatt ikke komme på et eneste eksempel der elektronisk lukker ikke vil være bedre (gitt at vi snakker om 0,5-1 sekund eksponering). Det er selvfølgelig flott med alle nye funksjoner som kan legges inn, men utviklingskostnadene ender jo opp på prislappen til slutt. Jeg synes D850 er priset veldig bra, men hadde uansett satt mer pris på en lavere pris enn motvekt til lukkeren, eller erstattet med andre funksjoner som on sensor PDAF (det er helt sikkert mye dyrere å utvikle, men en gang må de jo få det til hvis de vil konkurrere mot Sony på video). Uansett virker det som D850 er det aller beste som finnes der ute nå, ser virkelig frem til tester av den.

Lenke til kommentar

Jeg kan fortsatt ikke komme på et eneste eksempel der elektronisk lukker ikke vil være bedre (gitt at vi snakker om 0,5-1 sekund eksponering). .....

Det har vært mye snakk om vibrasjoner fra lukker på ulike kameraer så det er nok et reelt problem. Jeg har ikke egen erfaring med det. I hvert fall ikke hvor jeg er sikker på at det er lukkeren som har gitt vibrasjoner, men mange har klaget på dette med tider i området 1/15-1/30 opp til 1/160-1/200 sekund. Jeg har sett bl.a at enkelte MFT-kameraer har vært omtalt. Det er lukkertider hvor dagens elektroniske lukkere gir gele-effekt hvis noe i motivet leer seg (med unntak av den i A9). Hvor rask utlesning D850 har med elektronisk lukker har jeg ikke sett omtalt noe sted ennå.

Desto høyere antall piksler, desto mindre skal det til før det gir en synlig effekt i bildet så dette er nok noe Nikon har vurdert som ganske viktig. Så også at Canon la vekt på virbrasjonsdempende tiltak da 5DS R ble lansert.

Ellers enig i at PDAF på sensoren ville gitt kameraet ennå bedre funksjonalitet. Nikon hadde det allerede på Nikon 1 serien for flere år siden så det er merkelig at de ikke har det på speilrefleks også. Sony som lager sensoren ha jo PdAf på mange av sine design allerede så teknologien er der.

Lenke til kommentar

Enig i at PDAF ville vært en god ting, men det er en generell misforståelse at dette er Sony sensorer; jeg tror ikke engang denne er produsert i Sony sine fabrikker (verken D5 eller D500-sensoren er ikke laget i Sony sine fabrikker).

Lenke til kommentar

Om et halvt år har jeg sannsynligvis enten kjøpt D850, eller solgt hele Nikon-parken og gått over til Sony. Kommer an på om Fotocare klarer å få autofokus på 70-200 og 14-24 til å treffe på både D700'n og D800'n min, de går på service til uka.  Jobber blandet med Sony a6500 og D800 på videoprosjektene mine. Stort sett a6500 til B-foto og D800 til A-foto.

TGB: Er det mulig for alle NPS-medlemmer å ordne fin D850-pris, eller må man ha minst et par-tre lyssterke Nikkor-objektiver på mer enn 200mm for å få det til? :p

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Om et halvt år har jeg sannsynligvis enten kjøpt D850, eller solgt hele Nikon-parken og gått over til Sony. Kommer an på om Fotocare klarer å få autofokus på 70-200 og 14-24 til å treffe på både D700'n og D800'n min, de går på service til uka.  Jobber blandet med Sony a6500 og D800 på videoprosjektene mine. Stort sett a6500 til B-foto og D800 til A-foto.

TGB: Er det mulig for alle NPS-medlemmer å ordne fin D850-pris, eller må man ha minst et par-tre lyssterke Nikkor-objektiver på mer enn 200mm for å få det til? :p

Pris har ingenting med NPS-medlemskap å gjøre; det er noe du må diskutere med butikken :) Men NPS-medlemskap gjør at du kommer først i køen (som er en fin ordning).

Relatert pris; jeg spør alltid om rabatter (både for foto, video og hifi-utstyr). Størrelse på rabatt henger vanligvis sammen med hvor mye man har lagt ned i butikken. Det er ikke så store avansert på fotoutstyr, på nylansert utstyr er det alltid litt å hente (men det er også stor etterspørsel; så det er ikke noe problem å tømme lageret for nye enheter) - men man kan selvsagt ikke tvinge butikken å gi fra seg en del av fortjenesten. Det er opp til den enkelte. Hjelper selvsagt om man kjenner både de som driver butikken og selgerne naturligvis.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Enig i at PDAF ville vært en god ting, men det er en generell misforståelse at dette er Sony sensorer; jeg tror ikke engang denne er produsert i Sony sine fabrikker (verken D5 eller D500-sensoren er ikke laget i Sony sine fabrikker).

Det stemmer - denne sensoren er 100% designet av Nikon. Jeg har ikke hørt hvem som produserer den, men har fått inntrykk at det ikke er Sony.

Shutter shock er et reelt problem, og elektronisk lukker er en måte å omgå problemet på. Jeg opplever problemer rundt 1/160s på min Olympus E-M5; der har jeg lagt inn et delay på 0.8s som løser problemet. Men da kan man glemme action bilder ...

Lenke til kommentar

Dette er ikke reelle måleverdier; basert på testbilder fra nett; så vi får se - jeg tipper den reelle kurven er mye mer rett (som D810). Uansett ser det i utgangspunktet ut som disse verdiene er på nivå med D810. Så da gjenstår det å se; ser ikke ut som de har rota til dynamikken vs D810 i det minste. Skulle gjerne hatt et lite løft vs den selv.

Edit:

Sensoren på Sony A7rII er noen år; nå har riktignok D850 noen flere pixler. Det er selvsagt mulig at sensorteknologien har stått relativt stille (D850 er bygger på samme basisteknologi som A7rII er bygget på) de siste årene. Beste testen får man gjort selv selvsagt. Har sett bilder løftet 8 trinn fra D850 som har veldig moderat støy; så det ser lovende ut så langt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det stemmer - denne sensoren er 100% designet av Nikon. Jeg har ikke hørt hvem som produserer den, men har fått inntrykk at det ikke er Sony.

Er det noen andre enn Sony igjen i Japan (bortsett fra Canon som jeg regner med ikke produserer for Nikon)?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...