Gå til innhold

Etterfølgere av Nikon D810 og D750


Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk hatt brukt for 36 Mpixels en del ganger (når bildene skal brukes i veldig stort format); så vil gjerne ha 10 Mpixels til om det ikke tar livet av dynamikk på base-iso. Jeg kommer til å bruke D850 til veldig spesifikke ting som krever oppløsning og dynamikk. Det vil overraske meg veldig om de feiger ut på dynamikken, det samt oppløsning har i utgangspunktet vært hele salgs-pitchen til D800-serien.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett videoen, så mulig jeg er på villspor, men etter å ha hørt HDR timelapse-teorien og måne-teorien, så vil jeg lansere ennå et par teorier:

 

- Juks. Timelaps der man har kombinert ulike tidspunkt på døgnet i til HDR-aktige dobbelteksponeringer

 

- Spesiell HRD-teknikk der man bruker IR-filter på annenhvert bilde for å fremheve stjerner samtidig som man undertrykker lysstyrken fra sola/månen og kombinerer det med et RGB-bilde for å få den lyse delen av HDR-skalaen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Jeg har ikke sett videoen, så mulig jeg er på villspor, men etter å ha hørt HDR timelapse-teorien og måne-teorien, så vil jeg lansere ennå et par teorier:

 

- Juks. Timelaps der man har kombinert ulike tidspunkt på døgnet i til HDR-aktige dobbelteksponeringer

 

- Spesiell HRD-teknikk der man bruker IR-filter på annenhvert bilde for å fremheve stjerner samtidig som man undertrykker lysstyrken fra sola/månen og kombinerer det med et RGB-bilde for å få den lyse delen av HDR-skalaen.

 

Spennende teorier! Nå har xRun forsåvidt avklart dette, men dersom man vil prøve å ta bilde av stjerner og sol samtidig så vil kanskje dette fungere. Bilde på dag og natt med en eller annen form for blend mode antar jeg at bør være ganske rett frem. Usikker på om IR-filter vil fungere siden solen er en stjerne den også. Lyset bør vel være det samme, bare mye sterkere fordi den er nærmere?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett videoen og xRun sitt innlegg. Jeg ser også at det er helt klart månen, men verd å merke seg at den er fullstendig utbrent og derfor umulig å kjenne igjen direkte. Landskapet, stjernene og lysintensitetene avslører. Det ser ikke ut som de to teoriene jeg tilførte traff. Dette ser ekte ut og ikke HDR på grunn av at månen er utbrent. Tviler på at en tilsvarende video med D810 ville sett merkbart dårligere ut. Forskjellene er antagelig marginale. Det ser ikke ut som de har brukt noen IR-HDR-teknikk heller.

 

PS. IR-HDR-trikset reduserer ikke lyset fra månen/sola nevneverdig, men reduserer den blå atmosfæren. Ulempen er at bildene må tolkes som IR og ikke RGB. Dvs. man må legge til kunstig farge i ettertid om det er meningen å få ut et fargebilde. IR gir som kjent dramatisk himmel (sort der det skal være blått) i sort-hvitt. Kombinerer man det med et vanlig RGB-bilde for å lage en slags HDR blir det sykt dramatiske landskapsbilde som likevel har noe ekte ved seg og ikke trenger å se like grelt ut som HDR-syretrip.

 

Edit: Ser ut som de har vært å filmet i Deadvlei i Namibia med D850 (0:36 - 0:40)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Focus peaking var ganske uventet! Er jo faktisk 8000 kr billigere å bestille fly til USA og hente den der enn å kjøpe i Norge... Den dagen lukkeren på min D750 tar kvelden vil jeg sterkt vurdere å oppgradere til en D850. I utgangspunktet var den alt for dyr, men til 26 000 i USA er prisen veldig mye bedre enn forventet. 38 000 i Norge kommer jeg derimot ikke til å betale...

Lenke til kommentar

En annen spennende ting er focuspeeking (både i video og liveview) og zebra-striper for å indikere overeksponering på video. Har fått en uoffisielle indikasjoner på at dynamikken skal være minst på nivå med D810. Et annet spennende element er backlit CMOS (som gir økt dynamikk og reduserer støyen på høy ISO), og Sony har ikke produsert den. Dette betyr at all elektronikk på sensor ligger på baksiden; og man får 100% fanging av lys på sensorflaten uten å bruke linser foran. Mer usikker på AF i video; håper på forbedringer siden de har en egen dedikert Expeed 5 kun for fokus (kamerahuset har 2 Expeed5 prosessorer). Og med base-iso 64 med mulighet for å trekke ned til ISO32 så kan dette bli riktig spennende.

 

Et virkelig høydepunkt er at de endelig har lært av Canon og fått bort den ubrukelige innebygde blitsen som reduserte kvaliteten på værtettingen. Massiv optisk søker, dato for levering er 7. September, men vi får se om den dukker opp da.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Zebra-striper er vel ikke noe nytt? Har hørt at fokusering med live view er cirka 30 % raskere enn på D810, men langt fra en revolusjon. Så vidt jeg vet er det fortsatt contrast detection fremfor on-sensor PDAF, så akkurat her er det vel fortsatt mye å forbedre.

 

Hva er poenget med Lo1 ISO (aka ISO32)? Så vidt jeg har forstått det så er det en "kunstig" lav ISO, som i praksis halverer lysmengden i ettertid og gir et stopp mindre DR (i praksis det samme som å ta bilde ved base ISO og senke eksponering med 1 stopp i post production). Gir dette egentlig noen fordeler? High ISO kan jeg forstå, det er nyttig når man for eksempel skal justere fokus ved astrofotografi, men Lo ISO skjønner jeg ikke meningen med.

 

Edit: Som TGB nevnte så er ikke Sony produsenten, men det er faktisk Nikon som har designet den selv (bekreftet av Nikon i følge NikonRumors). I tillegg skal ISO-ytelse være et helt stopp bedre enn D810, noe som høres helt utrolig ut! Ser frem til sammenlikning med D810 i bildekvalitet fremover.

Endret av Slettet-NvO6MF
Lenke til kommentar

Zebra-striper er vel ikke noe nytt? Har hørt at fokusering med live view er cirka 30 % raskere enn på D810, men langt fra en revolusjon. Så vidt jeg vet er det fortsatt contrast detection fremfor on-sensor PDAF, så akkurat her er det vel fortsatt mye å forbedre.

 

Hva er poenget med Lo1 ISO (aka ISO32)? Så vidt jeg har forstått det så er det en "kunstig" lav ISO, som i praksis halverer lysmengden i ettertid og gir et stopp mindre DR (i praksis det samme som å ta bilde ved base ISO og senke eksponering med 1 stopp i post production). Gir dette egentlig noen fordeler? High ISO kan jeg forstå, det er nyttig når man for eksempel skal justere fokus ved astrofotografi, men Lo ISO skjønner jeg ikke meningen med.

 

Edit: Som TGB nevnte så er ikke Sony produsenten, men det er faktisk Nikon som har designet den selv (bekreftet av Nikon i følge NikonRumors). I tillegg skal ISO-ytelse være et helt stopp bedre enn D810, noe som høres helt utrolig ut! Ser frem til sammenlikning med D810 i bildekvalitet fremover.

zebra-striper på DSLR er ikke vanlig (eksisterer ikke på noen tidligere DSLR fra Nikon, jeg har prøvd alle fra det første). Tror faktisk ikke Canon har det heller; kanskje Sony? Helt normalt på videokamera.

 

LO1 ISO32 gir ikke økt dynamikk; og reduserer ikke støy... men kvalitetsforskjellen vs normal-ISO på 64 er ikke merkbart (det er minimal forskjell). Hele poenget er å kunne blende ned (større fysisk blenderåpning i dagslys), som selvsagt er magi. Du kan få til det samme med ND-filer, men ISO32 klarer man seg i de fleste tilfeller uten noe filter skrudd på optikken.

 

Ref sensorer; flertallet av Nikon sine sensorer er designet av Nikon (med noen få unntak av billigere kamerahus). Noen er produsert av Sony; andre av andre aktører (samtlige produseres etter design levert av Nikon med unntak av sensorer som er kjøpt av f.eks Sony selvsagt). Har ikke hengt helt med på hvilken fabrikk de produseres, men for å snu på flisa - Sony sin sensorfab bruker Nikon-utstyr i produksjonen.... Så alle produsenter kan ikke ha egen sensor-fabrikk; det blir vanvittig dyrt og man blir straffet med høyere pris (samme skjer både i bilbransjen; hifi-bransjen, mobiltelefonbransjen; tv; pc osv osv).

 

Sensorer jeg har info om: D3, D3s, D4, D4s, D5-sensorene er ikke designet av Sony; alle er designet av Nikon (fra scratch). Kun D4/D4s sensorene er produsert av Sony; de andre er produsert av andre aktører.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Low ISO blir som ETTR, gir litt mindre støy, men litt dårligere DR - eller rettere sagt så forskyves DR-området litt så du får mindre å gå på i høylysene. Så lenge du ikke brenner ut høylysene fungerer det fint. Blir ikke noe forskjell på å overeksponere og rette opp eksponering i etterbehandling, men du slipper å gjøre det manuelt. Og som TGB skriver reduserer det behovet for ND-filter, men bare litt. 

Lenke til kommentar

Ikke sett noe til zebra-striper på D5; muligens jeg som ikke har funnet - bruker D5 i hovedtrekk til foto; ikke video. Til video brukes Canon C100 mk2 eller Panasonic DVX200 (veldig fornøyd med begge).

 

Edit:

Focuspeeking er det ikke på D5; det er 100% sikkert; det har jeg bitcha til Nikon om siden mars i fjor ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Low ISO blir som ETTR, gir litt mindre støy, men litt dårligere DR - eller rettere sagt så forskyves DR-området litt så du får mindre å gå på i høylysene. Så lenge du ikke brenner ut høylysene fungerer det fint. Blir ikke noe forskjell på å overeksponere og rette opp eksponering i etterbehandling, men du slipper å gjøre det manuelt. Og som TGB skriver reduserer det behovet for ND-filter, men bare litt. 

Jeg hadde faktisk håpet de skulle strekke strikken på low-iso enda mer; f.eks på D810 så kan man overleve litt reduksjon i dynamikk i veldig mange tilfeller (den har ganske heftig dynamikk allerede). Disse forbanna ND-filterene er alltid noe man ikke har hatt med når man trenger det. En annen ting jeg ikke skjønner på foto; hvorfor kan de ikke fikse en løsning med innebygde filter som på video? Det finnes t.o.m. elektroniske som ikke krever noe plass (muligens de har andre bieffekter?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Merkelig hvis det ikke er zebra-striper på D5. Har det på D750, derfor tok jeg det som en selvfølge at det var på D810 også (og synes derfor det var rart at dette var en nyhet på D850). Nå er jo D750 et par måneder nyere enn D810, men tidsforskjellen er jo minimal. 

 

Edit: I følge Nikon USA har D5 zebra-striper.

 

Vet noen forresten hva Nikon mener med "Shutter counter balancer has been adopted"?

Endret av Slettet-NvO6MF
Lenke til kommentar

På D5 kan jeg få opp indikator for overeksponering; men det er _ikke_ zebrastriper :)

Skal sjekke igjen.

 

Edit:

På alle videokamera jeg har kan jeg velge nivå når zebrastriper skal dukke opp. F.eks ved 80%; 75%; 90% osv. 100% er for seint.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

LO1 ISO32 gir ikke økt dynamikk; og reduserer ikke støy... men kvalitetsforskjellen vs normal-ISO på 64 er ikke merkbart (det er minimal forskjell). Hele poenget er å kunne blende ned (større fysisk blenderåpning i dagslys), som selvsagt er magi. Du kan få til det samme med ND-filer, men ISO32 klarer man seg i de fleste tilfeller uten noe filter skrudd på optikken.

ISO 32 er det samme som ISO 64 i kombinasjon med Ev+1 på kameraet og Ev-1 i etterbehandlingen.

 

ISO 32 er en klart lettere vei til samme mål. Resultatet er det samme.

 

Hvor nyttig det er kan selvsagt diskuteres. Jeg ser for meg at det kan være litt nyttig når man har veldig diffust lys og ikke noe hvitt i bildet (ETTR uten høylys som kan skades)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"Shutter counter balancer has been adopted"

 

Det betyr at lukkeren har motvekt som beveger seg oppover for hver eksponering (på lukkeren); for å motvirke vibrasjon av speilet (jøss, alt jeg vet).

 

Edit:

Faktisk er det ikke for å motvirke speilets vibrasjoner, men "front curtain" nedadgående bevegelse på lukkeren (jeg måtte sjekke litt; hadde ikke helt fått med meg den hele og fulle sannheten). Lukkeren består av 2 deler, så dette er motvekt for å hindre vibrasjoner av lukkeren (jeg vil jo tro at speil var større problem; men den kan man selvsagt hindre via MUP). Potensielt nye problem man aldri tidligere har sett grunnet oppløsningen (har hørt noen klager på dette med tidligere modeller også for de som bruker litt sære lukkertider; 1/2 sek til 1/sek - lengre betyr slike vibrasjoner ingenting).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

På D5 kan jeg få opp indikator for overeksponering; men det er _ikke_ zebrastriper :)

 

Skal sjekke igjen.

 

Edit:

På alle videokamera jeg har kan jeg velge nivå når zebrastriper skal dukke opp. F.eks ved 80%; 75%; 90% osv. 100% er for seint.

Det er vel fortsatt sebrastriper, men med litt mindre funksjonalitet? Enig i at det er greit å få et varsel ved for eksempel 90 %, men det kalles vel fortsatt sebrastriper når kameraet rapporterer overeksponering i live view?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...