johome Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Tipper på at DR kommer til å sprenge nye grenser når Fuji/Panasonic kommer med den nye organiske sensoren... Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Liker ikke at Nikon har begynt å tulle så mye med navnene på kameraene sine. Hopper rett fra D810 til D850 Hopper rett fra D7200 til D7500 Hopper rett fra D5300 til D5500 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Alt skal tydeligvis ha noe med 5 å gjøre. D5, D500 og de tre nye du nevner (og så kom plutselig D5600 da). Men hva skjer da med oppfølgeren til D750? Håper virkelig ikke det blir en D755... Samtidig gikk de fra D3300 til D3400 istedenfor D3500, dette er virkelig forvirrende. Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Dynamic range har gått litt frem og tilbake de siste årene; jeg håper de prioriterer dynamikk og ikke henger seg for mye opp i ISO. ISO-egenskapene er bra nok i dag synes jeg. Uansett er det vel ikke så mye mer å hente, det er kort avstand mellom de beste sensorene og den teoretiske grensen. Det er alltid mer å hente; for dynamikk kjøper jeg ikke "teoretisk" grense argumentet. Det bør da være mulig å få til 20 trinn dynamikk!? Muligens dagens teknologi har grenser, men det er da ingen som hindrer Nikon/Canon/Sony i å finne på ny teknologi Med 20 trinn vil vi være i området vi er på ISO i dag; det holder til det meste og vi har egentlig ikke et stort behov for forbedringer. Det er ikke ofte man trenger mer enn IS051200 (som Nikon D5 klarer levere med brukbar dynamikk og støy under kontroll). Jeg klarer meg faktisk med ISO12800 til det aller meste (naturligvis er det godt å kunne trekke opp et par trinn for raskere lukkertid i en del situasjoner). Det var ISO jeg mente, da jeg snakket om "grense". Det er vel ingen teoretisk grense for DR, da må vi vel begynne å snakke om enkeltelektroner i elektriske kretser, og det har jeg aldri hørt noen diskutere som en faktisk grense for noe som helst. Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Tipper på at DR kommer til å sprenge nye grenser når Fuji/Panasonic kommer med den nye organiske sensoren... Det er vel det de vil ha oss til å tro. Markedsføring er like mye å få folk til å ikke kjøpe konkurrentens utstyr nå som å kjøpe ens eget utstyr nå. Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Det refereres vel til teoretisk grense for ISO, ikke DR? Den teoretiske grensen er vel når sensoren får et foton per piksel, , jeg trodde vi var ganske langt unna dette ennå.Egentlig ikke. Målestøy er allerede så lav for de beste sensorene at du kan detektere et énsifret antall fotoner på en fotosite, og da begynner egentlig poenget med å redusere målestøyen enda mer å forsvinne. Enkelt forklart, så sier ett foton deg ingenting. Mesteparten av det vi tenker på som "støy" er egentlig ikke støy i den forstand vi vanligvis tenker på det. Det er bare en konsekvens av at lys er et stokastisk fordelt fenomen. Den eneste måten å si noe konkret om lyshetsgraden til et gitt område av motivet ditt er ved å vente lenge nok til man har samlet inn et statistisk signifikant antall fotoner fra det punktet. Det beskriver bare den ene enden av det dynamiske området, den enden der mørkest mulig grått går over til svart. DR er avstanden derfra til der lysest mulig grått/farge går over til overeksponert. Begge ender må klare mest mulig for å øke DR. Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Edit2: Forskningen går fremover https://phys.org/news/2015-03-particle.html Hvor interessant det forsøket enn er kan jeg ikke se annet enn at det sementerer den fysiske grensen for fotografering ved lite lys: Dersom bølge/partikkel-teorien hadde blitt forkastet som følge av dette forsøket hadde det vært håp for bedring. En bølge kan være uendelig liten, mens partiklene i lys har en absolutt størrelse, det er bare antallet som kan telles. Det finnes ikke brøkdeler av lyspartikler. En avkreftelse av teorien hadde vært svært overraskende, all den tid man vet fra tidligere forsøk at lys er både bølge og partikkel. Det eneste nye med dette forsøket er at det vises at det er det samtidig. Og selvsagt at de har laget en kul visualisering av det... En økning av DR kan nok først og fremst forventes i metningspunktet for lys, ikke i den mørke enden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Noen som har en teori om hvordan teaser-videoen for D850 er laget? Det virker nesten umulig å få timelapse av stjernene samtidig som solen går opp om morgenen. Greit at sensoren på D850 sikkert blir bedre enn D810, men det er vel grenser... Har de tatt timelapse på både dagtid og natt og slått de sammen eller har de faktisk greid å ta bilder av stjernene ved soloppgang på en eller annen magisk måte? Ser forresten at ny forventet dato for presentasjon av D850 er 24. august. Om det stemmer eller ikke finner vi vel ut om fire dager. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Uten at jeg vet mye om timelaps så finnes det apper som kan justere innstillingene på bildene gradvis samtidig som den tar bilder. Nikon har på nyere modeller laget hindring for å få dette til via wifi; noe enkelte klager på. Men tror det skal fungere via USB. Kombiner dette med motoriserte skinner som beveger kamera i små steg (samt kan rotere i små steg) så får du video som på teaser-video. Edit: Jeg har mistanke at de har tatt bildene i RAW også; med en potensiell vill dynamikk kan man få til veldig mye. Endret 20. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Teknikken for timelapse generelt er greit nok. Faktisk synes jeg Nikons innebygde "exposure smoothing" når du tar timelapse i aperture priority fungerer veldig bra. Har spart meg for maaaaange timer i LRTimelapse og kan godt hende de har gjort det samme selv her (litt deflickering må riktignok til). RAW er også en selvfølge for å få frem detaljene. Det jeg ikke forstår hvordan de har fått til er å ta bilde av både stjernen og solen på en gang. Uavhengig av DR så vil solen gjøre at stjernene blir alt for svake til å være synlige. Stiller man opp eksponeringen så vil jo også solen bli lysere. Det er akkurat denne delen jeg ikke forstår hvordan de har laget. Eneste teknikken jeg kan tenke meg er at de har laget nøyaktig samme timelapse to ganger (på dag og natt) og kombinert disse til én film til slutt. Ellers kan jeg ikke forstå hvordan de er i stand til å ta bilde av stjernen med en slik ekstrem lysmengde på himmelen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Hele ideen med videoen er å vise hva D850 kan levere; det kan jo antyde at de har en helt ekstrem dynamikk på sensoren. Eventuelt om de har tatt 2 bilder på timelapsen og koblet dem sammen etterpå, men det vil være litt fake for en video som skal vise muligheter med . et kamera (kombinere flere bilder kan man også gjøre med et hvilket som helst kamera). Kan også være det finnes en smart HDR mode som kan brukes rett i kamera på timelapse som gjør alt dette for deg i kamera automatisk. Edit: Tror faktisk det finnes noe HDR i kamera på D5/D500 også; aldri testet Edit2: Uansett, D850 bør banke alt annet på dynamikk; ellers har de feilet etter mitt syn. Endret 20. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Fant for D5.https://www.manualslib.com/manual/1063344/Nikon-D5.html?page=211 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 DR har vel ingen påvirkning på dette? Dersom DR påvirket dette så burde man klart å få liknende resultater med bracketing av exposure med for eksempel D810, men det går jo ikke fordi solen alltid vil være lysere enn stjernene så lenge den er synlig på himmelen. HDR er jo bare en automatisk funksjon for bracketing og vil gi samme resultat. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Du kan få lignende resultat med bracketing og så kombinere bilder etterpå. Så prosesserer man dem inn på vanlig JPEG for å senke styrken på sola for å matche stjernehimmelen bedre. Har man ekstrem dynamikk så kan man gjøre dette fra en ekponering (du vil bli overrasket over hvor langt dette kan trekkes fra 1 bilde i D810 eller D750 f.eks på basis-ISO. Jeg krysser fingrer og tær for at D850 faktisk er så vanvittig på dynamikk at man kan trekke opp mørke områder og trekke ned høylys og fortsatt få rene bilder (stjerne + sol er jo ekstrem-varianten som ingen har klart så langt). Men på D810 kan du faktisk trekke opp skygger 5 trinn uten at det kommer betydelig støy; høylys kan også trekkes dramatisk ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Hvis vi snakker bracketing med 12 timers intervall mellom første og andre bilde så kan jeg si meg enig (som i praksis betyr en timelapse om dagen og en om natten som deretter kombineres), men å ta et bilde med en eksponering, deretter en annen rett etterpå med lavere/høyere eksponering kan jeg ikke se for meg at vil fungere til dette. Hvis det går så bør det jo være mulig å ta bilde av stjerner i vanlig dagslys. En CMOS sensor (som jeg vil si det er trygt å anta at D850 har) lagrer jo den lyseste verdien per piksel. Uavhengig av hva eksponeringen er så vil jo denne verdien være forårsaket av lyset fra solen og ikke stjernene på dagtid, siden det er den sterkeste lyskilden. Med bracketing kan man selvfølgelig senke lysmengden/eksponeringen, men lyset som danner bildet vil uansett kommer fra solen, ikke de andre stjernene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Personlig avventer jeg bestilling av D850 til jeg får se dynamikken; har skapet fullt av kamera allerede - vil ha et som er helt hinsides på dynamikk (D810 er nesten der allerede) samt oppløsning. Har brukt D800 og D810 en helt del; fantastiske kamera til portrett, natur og ikke minst fashion-bilder (hvor tekstur i tøy og høy dynamikk er viktig). Leverer de D850 med lavere dynamikk enn D810 og 10Mpixels bedre oppløsning blir hele lanseringen en gigantisk skuffelse for meg merker jeg Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Ref teaser video til D850; er vi sikre på at det er sola og ikke månen vi ser da ? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Noen som har en teori om hvordan teaser-videoen for D850 er laget? Det virker nesten umulig å få timelapse av stjernene samtidig som solen går opp om morgenen. Greit at sensoren på D850 sikkert blir bedre enn D810, men det er vel grenser... Har de tatt timelapse på både dagtid og natt og slått de sammen eller har de faktisk greid å ta bilder av stjernene ved soloppgang på en eller annen magisk måte? Ser forresten at ny forventet dato for presentasjon av D850 er 24. august. Om det stemmer eller ikke finner vi vel ut om fire dager. Videoen viser timelapse med måneoppgang, ikke soloppgang. Men eksponert slik ser det ut som solen. Månen oppe og himmelen full av stjerner samtidig. Sjekk ut Randy Halversons gode gamle "Horizons", samme teknikk brukt der. Endret 20. august 2017 av xRun Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 (endret) Personlig avventer jeg bestilling av D850 til jeg får se dynamikken Du er neppe alene om å prioritere DR. Selv gikk jeg for D750 fremfor D800/D810 blant annet fordi jeg ikke har behov for høyere oppløsning og kunne få DR som ikke var veldig langt unna. 24 MP-filer er vesentlig enklere å håndtere enn 36. Det er nok mange andre som ikke har brukt for 46 MP, og dersom DR ikke er forbedret så er det mange penger å spare på å beholde eksisterende DXXX. Dessverre antar jeg har Nikon ikke kommer til å nevne DR når spesifikasjonene er offentliggjort og vi må nok vente på at noen skal prøve kameraet før det faktisk blir avklart. D5 finnes jo allerede for de som vil ha god ytelse ved høy ISO, så jeg håper at D850 har fokus på høy DR ved lav ISO. Angående teaser: Hehe, tenkte faktisk på måneoppgang etter å ha sett den en del ganger, men trodde ikke det kunne stemme fordi lyset er så guloransje ved 23 sekunder (direkte link her). Noen kan selvfølgelig ha gått amok i Lightroom, men det ville jo vært særdeles misvisende. Lysobjektet man ser rundt 30 sekunder inn i videoen kan derimot være månen, ja. Er objektet ved 23 sekunder også virkelig månen? Endret 20. august 2017 av Slettet-NvO6MF Lenke til kommentar
xRun Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Angående teaser: Hehe, tenkte faktisk det samme etter å ha sett den en del ganger, men hvis du ser videoen ved 23 sekunder (direkte link her) så er det et veldig guloransje lys. Noen kan selvfølgelig ha gått amok i Lightroom med filter og saturation, men det ville jo vært særdeles misvisende. Lysobjektet man ser rundt 30 sekunder inn i videoen kan derimot være månen, ja. Fortsatt månen. Beklager å være en partypooper, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå