se# Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Vi kan jo håpe at de integrerer blits-styringssystemet for radio-trigging i det minste. Rimelig klønete med pluggen man må hekte på med D5 (som selvsagt ikke kan brukes sammen med WT-senderen). Innebygd radio for trigger ville vært fremtidsrettet, men det finnes så mange speedlightes uten radio-support at styring via blitslys vil være nyttig i mange år fremover. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 (endret) Går flere ryker rundt D850. Så langt: - 46 Mpixels - 10 bilder/sek (14bit RAW FX) - 4K video fra hele sensor (ingen crop) - D5 fokus-system - Ingen innebygd blits (hurra!) - Tilt display (som D500) - Ingen hybrid EVF, standard OVF Endret 1. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) Det er jo en hel del som er kjent nå. Dette er helt sikkert: Tiltbar skjerm (som D500) Ingen innebygget blits Opplyste knapper på baksiden Joystick til navigasjon/valg Bluetooth Wifi 8k time lapse Ingen "AF-On" knapp Generelt veldig likt design som D500 I tillegg er en del spesifikasjoner veldig sannsynlig, men ikke bekreftet av Nikon enda: 45-46 MP CMOS sensor (og garantert mer enn 39 MP) Forbedret lav og høy ISO Ingen innebygget GPS 1x XQD- og 1x SD-minnekortleser AF fra D5/D500 4k video uten crop 1080p video med 120 fps Optisk søker Skjerm vil ha dobbel oppløsning av D810 8 fps burst bilder (eller mer) SD-kortleser med UHS-II-støtte Live view "split-screen" skal være forbedret sammenliknet med D810 (uten at et er kjent hva denne forbedringen inneholder) Forbedret "quiet mode" Bedre batterilevetid Lettere enn D810 Til slutt er det noen litt mindre bekreftede rykter: Shipping et sted mellom september og november Pris rundt 3600 USD, som vil si 40000 kroner (gitt at man sammenlikner med pris i USA og Norge for D810 i dag) D850 skal vissnok vises frem på Photo+ Expo i oktober i år. Endret 2. august 2017 av Slettet-NvO6MF Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 (endret) Mistenker dermed at den blir tilgjengelig i Oktober. Bare å knuse sparegrisen Jeg hadde foretrukket at man kunne velge 2 * SD eller 2 * QXD (på D5 kan man velge 2 XQD eller 2 CF; naturligvis blir ytelsen begrenset med 2 * CF). Endret 2. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Slang på en liten oppdatering fra NikonRumors angående levering og pris :-) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Nikonrumors har fått fingrene på lanseringspowerpointen (D850) 45.75MP full frame CMOS sensor New and improved version of SnapBridge No built-in GPS Tiltable LCD (3.2", 2.36 million dots) Fully functional touchscreen: supports touch AF, touch shutter and touch menu Memory card slots: one SD and one XQD AF system from the D5 (153 points, 130% frame coverage compared to the D810, all AF points @ -3EV, middle/center crosshair sensor @-4EV) New smaller AF point No built-in flash Back illuminated buttons Joystick selector Built-in Bluetooth and Wi-Fi 8K time-lapse video capabilities 4k UHD video in FX format (with no crop) No EVF or hybrid viewfinder Slo-mo full HD 120fps video The SD slot will support UHS-II Improved LiveView split-screen display Improved silent shooting mode: fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (6 fps silent shooting, no mechanical movement, can shoot up to 30fps @ 8MP with the electronic shutter) Improved battery life Lighter than the D810 Native ISO range: 64-25,600 ISO 64 extendable down to ISO 32 (Lo1 = 32, Hi 2 = 108,400) 7fps without grip, 9fps with grip (MB-D18a battery grip) 51 images raw buffer at 14-bit RAW 0.75x optical viewfinder (largest ever on a Nikon FX cameras) 180k RGB meter No AA filter Supports for Nikon wireless transmitter WT-7 Built-in focus stacking: up to 300 pictures with up to 10 levels of focusing steps (still need external software) Price will be CNY 23,999 or around $3,600 (source: Chinese forum) Announcement date could be August 16th RAW sizes: small, medium, large New 1:1 mode New natural light AWB Ser ut som fokus er på dynamikk; ikke helt ville ISO-verdier. Skal være brukbar opp til ISO25600 som er mer enn godt nok. Endret 12. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2017 Del Skrevet 12. august 2017 (endret) Ser ut som fokus er på dynamikk; ikke helt ville ISO-verdier. Skal være brukbar opp til ISO25600 som er mer enn godt nok. Hva som er høyeste brukbare ISO er høyst subjektivt og situasjonsavhengig. Noen vil sikkert mene 1600 mens andre mener 102 400. Forøvrig hang jeg meg opp i tallet 108 400 som ikke følger den normale rekka. Jeg mistenker at det tallet er feil. Forøvrig er det irrelevant hva høyeste ISO-setting er. Alle nyere kamera har mer enn det er hensiktsmessig å bruke. Ellers ser det ut som en fin liste. På onsdag finner vi ut om datoen stemmer og eventuelt lista også. Endret 13. august 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 (endret) For egen del med D5 går jeg vanligvis ikke over ISO6400; noen ganger opp til ISO12800 og helt unntaksvis til ISO25600. Faktisk får man brukbar kvalitet på ISO51200 også (godt nok til A3-trykk i magasin). Det fine med litt ISO ytelse er at man kan slippe unna med mindre lyssterk optikk (som er lettere å ta med). Bruker mer og mer bare 80-400mm f/4.5-5.6 VR i stedenfor 200-400mm f/4 VR II, 300mm f/2.8 VR II og 400mm /f2.8 VR II. Den gamle AF-S 600mm f/4 VR er den jeg fortsatt bruker hyppig av de store tunge objektivene. Har begynt å gå mer og mer bort fra 70-200mm f/2.8 også. Endret 13. august 2017 av TGB 2 Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 For egen del med D5 går jeg vanligvis ikke over ISO6400; noen ganger opp til ISO12800 og helt unntaksvis til ISO25600. Faktisk får man brukbar kvalitet på ISO51200 også (godt nok til A3-trykk i magasin). Det fine med litt ISO ytelse er at man kan slippe unna med mindre lyssterk optikk (som er lettere å ta med). Bruker mer og mer bare 80-400mm f/4.5-5.6 VR i stedenfor 200-400mm f/4 VR II, 300mm f/2.8 VR II og 400mm /f2.8 VR II. Den gamle AF-S 600mm f/4 VR er den jeg fortsatt bruker hyppig av de store tunge objektivene. Har begynt å gå mer og mer bort fra 70-200mm f/2.8 også. Det er den logiske følgen av god ytelse på høy ISO. Eneste saklige grunn til høy lysstyrke er om man absolutt trenger minimal dybdeskarphet, men det er da sannelig vanskelig nok å treffe fokus med 200/5 om man ikke skal ned på 200/2,8. Den mest vanlige grunnen til å ha objektiver med høy lysstyrker er nok MESED-syndromet. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Noen ganger er det faktisk ganske mørkt også, var innom noen stavkirker her om dagen og som kjent skal det ikke være vinduer i ekte stavkirker (som ikke er ombygd under revolusjonen), og hadde 10/s og 15/s flere ganger. Selv om man var oppe i ISO 3200 var det greit med VR på 24-70 f/2.8 objektivet. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det er tre egenskaper som jeg aldri for "nok av" på kamera. - Autofokus: Blir stadig bedre, men langt igjen til den treffer alltid uansett forhold. Selv front/back-focus er fortsatt et problem på noen kombinasjoner av hus og linser. - Dynamic Range. Forbedres jevnt og trutt og ofte god nok allerede, men veldig langt igjen til at ekstreme kontraster håndteres problemfritt (særlig på høy ISO). - Høy ISO. Ser mange er fornøyd med dagens kameraer og det er flott for dem. Jeg har telezoom med F5.6 på lengste brennvidde (og det blir F8 med 1.4 TC). Trenger 1/2000 sekund for å fryse bevegelser (f.eks fugler, dyr) og de er ofte mest aktive i grålysningen. Kan jo nevne nattsangere også. Dagens teknologi er fantastisk bra i forhold til hva som fantes tidligere, men det forhindrer ikke at det er mye å gå på og grensen for hva det er mulig å få bilde av flyttes stadig videre. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Dynamic range har gått litt frem og tilbake de siste årene; jeg håper de prioriterer dynamikk og ikke henger seg for mye opp i ISO. ISO-egenskapene er bra nok i dag synes jeg. Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Dynamic range har gått litt frem og tilbake de siste årene; jeg håper de prioriterer dynamikk og ikke henger seg for mye opp i ISO. ISO-egenskapene er bra nok i dag synes jeg. Uansett er det vel ikke så mye mer å hente, det er kort avstand mellom de beste sensorene og den teoretiske grensen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Dynamic range har gått litt frem og tilbake de siste årene; jeg håper de prioriterer dynamikk og ikke henger seg for mye opp i ISO. ISO-egenskapene er bra nok i dag synes jeg. Uansett er det vel ikke så mye mer å hente, det er kort avstand mellom de beste sensorene og den teoretiske grensen. Det er alltid mer å hente; for dynamikk kjøper jeg ikke "teoretisk" grense argumentet. Det bør da være mulig å få til 20 trinn dynamikk!? Muligens dagens teknologi har grenser, men det er da ingen som hindrer Nikon/Canon/Sony i å finne på ny teknologi Med 20 trinn vil vi være i området vi er på ISO i dag; det holder til det meste og vi har egentlig ikke et stort behov for forbedringer. Det er ikke ofte man trenger mer enn IS051200 (som Nikon D5 klarer levere med brukbar dynamikk og støy under kontroll). Jeg klarer meg faktisk med ISO12800 til det aller meste (naturligvis er det godt å kunne trekke opp et par trinn for raskere lukkertid i en del situasjoner). Endret 14. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det refereres vel til teoretisk grense for ISO, ikke DR? Den teoretiske grensen er vel når sensoren får et foton per piksel, , jeg trodde vi var ganske langt unna dette ennå. Med den høye oppløsningen vil jeg anta at (i likhet med D810) vil D850 ha stort fokus på landskapsfotografering, og da håper jeg at DR er prioritert. Det blir uansett for dyrt for meg og min D750 blir nok værende i noen år til. Med mindre D750-oppfølgeren kommer snart til en hyggelig pris. Fokussystem fra D5 og 4K-video uten crop hadde vært veldig fint å ha, samt UHS-II-støtte. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Ser ikke hvorfor det skulle være noen absolutt grense for DR. Problemet er hvor mye (elektroner) hver pixel kan "lagre" før den går full (utbrent). Det finnes opplagt en nedre grense for hvor få fotoner som skal til for å registrere et signal, men det er ingen opplagt øvre grense. En gitt teknologi vil ha en øvre grense, men det er ingenting i veien for å lage bedre teknologi med mer kapasitet per piksel. Det er også gjort en del forskning (artikler på nettet) om multisampling, dvs lese og resette hver piksel flere ganger under en eksponering og så summere resultatet av alle utlesninger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det er alltid mer å hente; for dynamikk kjøper jeg ikke "teoretisk" grense argumentet. Det bør da være mulig å få til 20 trinn dynamikk!? Muligens dagens teknologi har grenser, men det er da ingen som hindrer Nikon/Canon/Sony i å finne på ny teknologi Den teoretiske grensen er ikke en teknologisk grense, men en fysisk grense. Man kan bryte tekniske grenser med ny tenkologi, men man kan ikke bryte fysiske grenser uten ny fysikk. Det refereres vel til teoretisk grense for ISO, ikke DR? Den teoretiske grensen er vel når sensoren får et foton per piksel, , jeg trodde vi var ganske langt unna dette ennå. Med den høye oppløsningen vil jeg anta at (i likhet med D810) vil D850 ha stort fokus på landskapsfotografering, og da håper jeg at DR er prioritert. Det blir uansett for dyrt for meg og min D750 blir nok værende i noen år til. Med mindre D750-oppfølgeren kommer snart til en hyggelig pris. Fokussystem fra D5 og 4K-video uten crop hadde vært veldig fint å ha, samt UHS-II-støtte. DR og ISO er to sider av samme mynt. Ser ikke hvorfor det skulle være noen absolutt grense for DR. Problemet er hvor mye (elektroner) hver pixel kan "lagre" før den går full (utbrent). Det finnes opplagt en nedre grense for hvor få fotoner som skal til for å registrere et signal, men det er ingen opplagt øvre grense. En gitt teknologi vil ha en øvre grense, men det er ingenting i veien for å lage bedre teknologi med mer kapasitet per piksel. Det er også gjort en del forskning (artikler på nettet) om multisampling, dvs lese og resette hver piksel flere ganger under en eksponering og så summere resultatet av alle utlesninger. ISO-verdien defineres av mengden lys som slippes inn (18% grå om jeg husker rett). Øker man antall fotoner sensoren tåler før den går i metning så senker man altså ISO-verdien. Dagens sensorer går ned til ISO rundt 50-100 reelt, men det er som du sier ingen nedre fysisk grense for hvor lav ISO sensorer kan takle. Begrensningen er altså teknisk, ikke fysisk. Mottar en piksel for mange fotoner så "renner det over" et eller annet sted. På CCD renner det over til nabopikslene. På CMOS renner det til "jord". Det går an å bygge større barriære (isolator) mellom pikselbrønnen og jord, men det har andre negative konsekvenser. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 DR og ISO er to sider av samme mynt. Ikke nødvendigvis - klarer man å øke brønnkapasiteten til sensoren, så vil DR øke da det kan fylles på flere fotoner før den går i metning. 2 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Det refereres vel til teoretisk grense for ISO, ikke DR? Den teoretiske grensen er vel når sensoren får et foton per piksel, , jeg trodde vi var ganske langt unna dette ennå.Egentlig ikke. Målestøy er allerede så lav for de beste sensorene at du kan detektere et énsifret antall fotoner på en fotosite, og da begynner egentlig poenget med å redusere målestøyen enda mer å forsvinne. Enkelt forklart, så sier ett foton deg ingenting. Mesteparten av det vi tenker på som "støy" er egentlig ikke støy i den forstand vi vanligvis tenker på det. Det er bare en konsekvens av at lys er et stokastisk fordelt fenomen. Den eneste måten å si noe konkret om lyshetsgraden til et gitt område av motivet ditt er ved å vente lenge nok til man har samlet inn et statistisk signifikant antall fotoner fra det punktet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 (endret) Lys er bølger/partikler Jeg tror løsningen blir å gå bort fra Bayer-sensor tankegangen; vi kaster bort utrolig mye fargeinformasjon. Om de klarer lage en sensor som faktisk klarer fange rød/grønn/blå på samme pixel uten å kaste bort noen av delene så vil alt bli bedre. Edit: Lys har en frekvens; så hvorfor ikke fange frekvensen istedenfor mengde rød/grønn/blå ? Edit2:Forskningen går fremover https://phys.org/news/2015-03-particle.html Endret 14. august 2017 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå