Gå til innhold

Etterfølgere av Nikon D810 og D750

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke no tro på at en oppdatering av d750 i år, dere tror d810 blir oppdatert først?

Tro er stikkordet her. Hva folk på forumet tror om lanseringer er basert på alt fra gjetninger og ønsketenkning til ganske overbevisende rykter. Det er ingenting du kan basere en kjøpsbeslutning på. I beste (verste?) fall er det så konkrete rykter at du kan vurdere å utsette et kjøp en stund for å se om et nytt kamera blir lansert. 

Det har gått rykter om at det kommer erstatning for både D750 og D810 i løpet av året og ser vi på typisk levetid for disse modellene kan det godt tenkes at en eller flere av de er rett rundt hjørnet. På den annen side er alle fortsatt ganske konkurransedyktige i sine segmenter. Samme gjelder forøvrig D610.

Jeg følger litt med på Nikonrumors.com og har ikke sett noe info som virker veldig troverdig, verken spesifikasjoner eller lanseringstidspunkt, men det har nok vært noe mer om en D810-etterføgler enn en D750-erstatning. Hvis du vil se det siste av rykter kan du følge med på Nikonrumors hvor det er en blanding av rykter og nyheter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå begynner ting å røre på seg, rykter om at en erstatter for D810 vil bli annonsert i juli eller august med disse foreløpige spesifikasjonene:

• The camera will be called D820 (D850 is still a possibility)
  • 45-46MP sensor
  • Improved low and high ISO
  • New and improved version of SnapBridge
  • No built-in GPS
  • Tiltable LCD screen
  • Memory card slots: one SD and one XQD
  • AF system from the D5
Lenke til kommentar

Er det noen som har kjøpt Df ? Har aldri sett ett i den virkelige verden, og eneste fotografen som har/hatt det er Matt Granger.

Nikon dreit på det berømte draget da de droppet video på det. Hadde det hatt videofunksjon hadde det solgt i bøtter og spann. Jeg hadde i hvertfall hatt ett, liker designen veldig godt. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har kjøpt Df ? Har aldri sett ett i den virkelige verden, og eneste fotografen som har/hatt det er Matt Granger.

Nikon dreit på det berømte draget da de droppet video på det. Hadde det hatt videofunksjon hadde det solgt i bøtter og spann. Jeg hadde i hvertfall hatt ett, liker designen veldig godt. 

Ett godt poeng, og hipster bølgen gikk vel fort over igjen, før den dukker opp igjen om noen år...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-NvO6MF

8k timelapse er bekreftet, men det betyr jo i grunn ikke mer enn at den har 39,3 MP sensor eller mer (gitt at samme aspect ratio som D810 beholdes). D800/810 kan jo nesten filme time lapse i 8k allerede, man må bare sy sammen bildene til video selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Det er nok mulig, ja. Synd å putte inn en over to år gammel sensor inn i den, men her er det vel Sony i stor grad som bestemmer hva de vil selge til konkurrentene. Nikon skal sikkert gjøre noen endringer før den settes i produksjon, men mange vil nok droppe å oppgradere fra D800/810 hvis det i praksis blir en A7RII i bildekvalitet. D810 er jo på omtrent samme nivå allerede.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Sony har problemer med å selge en nyere sensor til Nikon; Nikon pleier jo ofte å bidra med ddesignet og spesifikasjoner. De var f.eks tidlig ute med 36Mpx.

Hvorvidt mange kommer til å oppgradere, avhenger nok mindre av oppløsning og mer av hva annet som Nikon legger i kameraet. F.eks. AF modulen til D5.

Lenke til kommentar

Nikon skal sikkert gjøre noen endringer før den settes i produksjon, men mange vil nok droppe å oppgradere fra D800/810 hvis det i praksis blir en A7RII i bildekvalitet. D810 er jo på omtrent samme nivå allerede.

Er det bare meg som synes den type oppgradering er ganske meningsløs? D800->D810->D850. Enten oppgraderer man fra et eller annet FT eller APS-C kamera eller så "oppgraderer"/endrer/supplerer man fra for eksempel et kamera myntet på høy hastighet til et med høy oppløsning eller vise versa. Skal man først holde seg innen samme serie så er det ofte liten grunn til å kjøpe hvert kamera i serien. Det samme gjelder 5D-serien til Canon eller K-7/K-5/K-3-serien til Pentax.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Det kommer vel litt an på om man er "amatør" eller profesjonell fotograf. Jeg hadde selv aldri oppgradert fra D810 til D850 uten veldig store forskjeller (skal riktignok sies at jeg ikke har D750 og ikke D810), men for en profesjonell fotograf kan det være små endringer som er kritiske og gjør det verdt å oppgradere. Som du sier så supplerer man ofte med "mangler" som høyere hastighet eller oppløsning, men enkelte funksjoner kan mangle på flere kameraer eller være upraktisk å bytte kamera for å få. For eksempel tar jeg en del time- og hyperlapser, og det spiser lukkere i høyt tempo. Per dag dato er det ikke mange kameraer som ha fullstendig elektronisk lukker, og dersom jeg skal begrense meg til kameraer som er kompatible med Nikons F-mount vil ikke kamerabytting gjøre mye. Dersom D850 kommer med fullstendig elektronisk lukker hadde det være en game changer for meg.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes den type oppgradering er ganske meningsløs? D800->D810->D850. Enten oppgraderer man fra et eller annet FT eller APS-C kamera eller så "oppgraderer"/endrer/supplerer man fra for eksempel et kamera myntet på høy hastighet til et med høy oppløsning eller vise versa. Skal man først holde seg innen samme serie så er det ofte liten grunn til å kjøpe hvert kamera i serien. Det samme gjelder 5D-serien til Canon eller K-7/K-5/K-3-serien til Pentax.

Generelt synes jeg det er mindre meningsløst (for brukerne) med oppgradering av proffmodeller som ofte brukes mye hardere og oppgraderes sjeldnere en de rimeligere modellene. Om det er meningsfylt å oppgradere fra D810 til D850 kan for en del være så enkelt som at D810'en er ganske slitt og ikke er 100% pålitelig lenger. 

Om D850 får en enkelt stor oppgradering i forhold til D810 vet vi ikke ennå, men for eksempel bedre video eller seriebildefunksjon kan jo være viktig nok for en del til å oppgradere. Ellers kan summen av mange mindre forbedringer også gjøre at ny modell totalt fremstår som vesentlig bedre. 

Så svaret er vel nei. Ser det ikke som generelt meningsløst, men det er sikkert en god del som oppgraderer uten å egentlig trenge det. Det som forundrer meg mer faktisk er at så mange vil til fullformat og tror det automatisk skal gi bedre bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ser basert på bilde av D850 at de har droppet blitsen. Som er en god ting, det betyr at man slipper den største svakheten med kamerahuset til D810. 

Det jeg gjerne skulle sett på systemkameraer som har droppet popup-blitsen er liten innebygd blits som ikke popper opp og dermed kan integreres helt I huset (slik en del kompaktkameraer har). Det ville gitt mye enklere/bedre forsegling, men likevel mulighet for å styre eksterne blitser uten ekstra enhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...