Thunderhead Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Det snakkes også om at D810 har gått ut av produksjon; som betyr at en ny utgave ikke er langt unna. Det spørs jo også hvor mange D810 de fortsatt har på lager. Tror ikke en erstatter kommer i salg før langt utpå høsten en gang. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Det snakkes også om at D810 har gått ut av produksjon; som betyr at en ny utgave ikke er langt unna. Det spørs jo også hvor mange D810 de fortsatt har på lager. Tror ikke en erstatter kommer i salg før langt utpå høsten en gang. Jeg har tro på at den dukker opp før sommeren. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Håper selvsagt at du har rett TGB, da Nikon kan holde tett om nye kameraer hvis de vil, som f.eks ved D500. La oss ta for oss nettopp D500. Frem til nyttår 2015 var det ingen pålitelige rykter om at det kom en D500, men den ble annonsert i begynnelsen av januar 2016. Forsendelser ut til butikkene og dermed til kunder skjedde i midten av April. Skal en etterfølger av D810 se dagens lys før sommeren, så må det snart begynne å skje noe da vi snart skriver februar og det fortsatt ikke er noen pålitelige rykter om en etterfølger enda, og at det erfaringsvis tar noen måneder fra annonsering til de er i butikken. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Husker ikke helt hva messen heter, men er det ikke en ny messe like om hjørnet nå? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Håper selvsagt at du har rett TGB, da Nikon kan holde tett om nye kameraer hvis de vil, som f.eks ved D500. La oss ta for oss nettopp D500. Frem til nyttår 2015 var det ingen pålitelige rykter om at det kom en D500, men den ble annonsert i begynnelsen av januar 2016. Forsendelser ut til butikkene og dermed til kunder skjedde i midten av April. Skal en etterfølger av D810 se dagens lys før sommeren, så må det snart begynne å skje noe da vi snart skriver februar og det fortsatt ikke er noen pålitelige rykter om en etterfølger enda, og at det erfaringsvis tar noen måneder fra annonsering til de er i butikken. Det er ikke nødvendigvis sikkert at kamerahusene ikke blir tilgjengelig før 6 måneder etter lansering. Kan gå langt fortere; det er først når kamerahusene kommer inn på butikklager at ryktet går. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Husker ikke helt hva messen heter, men er det ikke en ny messe like om hjørnet nå? CP+ 23-26 februar i Japan. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Husker ikke helt hva messen heter, men er det ikke en ny messe like om hjørnet nå? CP+ 23-26 februar i Japan. Takk :-) Det var den jeg tenkte på. Noen rykter går jo mot den messen. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hvordan tror dere muligheten er for at også Nikon og Canon kan levere bildestabilisering i huset? Da hadde jeg blitt glad Jeg antar at man ikke får til bildestabilisator på brikke pga. at speilet er i veien. Når speilet er oppe får kanskje ikke stabilisatoren tid til å stabilisere seg før det er for sent. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg antar at man ikke får til bildestabilisator på brikke pga. at speilet er i veien. Når speilet er oppe får kanskje ikke stabilisatoren tid til å stabilisere seg før det er for sent. Speil er ikke problemet - Pentax har stabilisert brikke i alle sine speilreflekser. Jeg tror heller det har med patenter og/eller NIH* holdninger å gjøre. * Not invented here ... 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 ....det går jo også rykter om en 100-års markering og da ville kanskje en ny Df gjort seg? Hvis Nikon ser på salgsstatistikken er vel Df en skikkelig flopp.....? Jeg ville kjøpt etterfølgeren dersom den kommer med videofilming. Det var en skikkelig bummer å lage den så hipster at det ikke var med. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Jeg antar at man ikke får til bildestabilisator på brikke pga. at speilet er i veien. Når speilet er oppe får kanskje ikke stabilisatoren tid til å stabilisere seg før det er for sent. Speil er ikke problemet - Pentax har stabilisert brikke i alle sine speilreflekser. Jeg tror heller det har med patenter og/eller NIH* holdninger å gjøre. * Not invented here ... Jeg trodde dette også hadde med bakoverkompatibilitet å gjøre. De fleste objektiver er laget for å passe nåværende bildebrikker. Skal sensoren stabilisere seg må den flytte seg rundt som igjen betyr at den trenger mer plass enn det den fysisk opptar. Da vil eksisterende objektiver være for små og man får enten super-vignetting eller helt sorte kanter i verste fall. Men det ville jo også være mulig å slå av stabiliseringen på objektiver som er for små, slik som for eksempel D800 går i "crop mode" når et DX-objektiv monteres. Over til rykter, har hørt at D6xx og D7xx slås sammen, som i grunn gir mening (men som vanlig, helt løst rykte). En D760 og D820 (eller noe liknende) holder vel? Synes også det er veldig rart hvis 4k video ikke kommer i alle nye FX-modeller. Kommer vi til å se XQD istedenfor CF i nye FX-modeller? Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Jeg trodde dette også hadde med bakoverkompatibilitet å gjøre. De fleste objektiver er laget for å passe nåværende bildebrikker. Sony og Pentax har fått til stabilisering av bildebrikken med eksisterende linser. Ingen grunn til at Canon og Nikon ikke skulle få det til. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Jeg trodde dette også hadde med bakoverkompatibilitet å gjøre. De fleste objektiver er laget for å passe nåværende bildebrikker. Sony og Pentax har fått til stabilisering av bildebrikken med eksisterende linser. Ingen grunn til at Canon og Nikon ikke skulle få det til. Sony og Pentax har da de designet fatningen til kameraene laget den romslig nok til at IBIS kan brukes. I tillegg så har MicroFourThirds fatningen også blitt designet slik, jeg vet at FUJIFILM ikke har gjort det så det vil ikke være mulig å ha IBIS på kamerahusene deres. Hvordan det er med Canon og Nikon vet jeg ikke. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Sony og Pentax har da de designet fatningen til kameraene laget den romslig nok til at IBIS kan brukes. Pentax sin fatning er fra 1975, Sony sin fra 1985. De tenkte ikke på stabilisering på den tiden. Canons fatning er den videste av alle fatninger for 35mm speilreflekskameraer så der burde det ikke vær problemer. Nikons fatning er ganske trang, men bildesirkelen objektivene tegner er nok viktigere enn om fatning en er romslig eller ikke. Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Sony og Pentax har da de designet fatningen til kameraene laget den romslig nok til at IBIS kan brukes. Pentax sin fatning er fra 1975, Sony sin fra 1985. De tenkte ikke på stabilisering på den tiden. Canons fatning er den videste av alle fatninger for 35mm speilreflekskameraer så der burde det ikke vær problemer. Nikons fatning er ganske trang, men bildesirkelen objektivene tegner er nok viktigere enn om fatning en er romslig eller ikke. Hvor mye beveges bildebrikken egentlig? Flere cm? Kan ikke skjønne at vignettering spiller noen stor rolle for om det går an å bygge stabilisering inn i kameraet eller ikke. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hvor mye beveges bildebrikken egentlig? Flere cm? Kan ikke skjønne at vignettering spiller noen stor rolle for om det går an å bygge stabilisering inn i kameraet eller ikke. Det ikke mye brikken beveger seg antar det er mm (maks) og ikke cm. Det er nok derfor IBIS ikke er like konkurransedyktig som stabilisator i linsen på lange brennvidder som på korte. Er bildesirkel veldig knapp kan det ha noe å si for vignettering/hjørneskarphet. Canon skyldte (har ikke noe link på det) på det en gang i tiden, men det var før både Sony og Pentax har vist at det fungerer helt fint selv med fullformat og eksisterende linser og fatninger. Antar algoritmene er laget slik at den holder sensor mest mulig i midten idet eksponeringen utføres for å minimere utslaget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 (endret) Pentax beveger bildebrikken inntil 1,5mm fra senterposisjon, opp-ned eller høyre-venstre. Sensoren kan også rotere både i forbindelse med stabilisering eller automatisk horisont-retting. Men rotasjon + lineære bevegelser må skje innenfor de 1,5mm den har til rådighet. Tallet 1,5mm gjelder både APS-C og fullformat. Dette står beskrevet i Pentax sine detaljerte produktspesifikasjoner. Vignettering inntil 1,5mm utenfor bildesirkelen (noe mer diagonalt) er ikke noe stort problem, men det kan gi målbare/synlige effekter om man gransker bildene nøye. F.eks når man bruker komposisjons-justeringsfunksjonen. Det er en funksjon der man slår av stabilisering og styrer brikkens posisjon manuelt, omtrent som et shift-objektiv, bare at det er sensoren, ikke objektivet som shifter. Det skal sies at shift-optikk som oftest (alltid?) kan shifte mer enn 1,5mm. Tilsvarende hjørneproblematikk finner man sikkert i optiske stabiliseringssystemer, siden den stabiliserende linsegruppa flytter seg sideveis og dermed shifter det projiserte bildet på sensoren med en viss avstand. Men det er naturligvis vanskelig å fin-teste det slik man kan med Pentax siden Pentax er alene om å ha manuell komposisjons-justering. Endret 13. februar 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Min krystallkule sier at D750 etterfølgeren får en ny Sony-produsert sensor med ~30 Mp, mens D810-etterfølgeren får en 42 Mp sensor, en slektning av den som sitter i Sony A7RII. AF vil forbedres på begge, men ikke helt til D5 nivå for å unngå at disse kanibaliserer toppsegmentet. D610 etterfølgeren tror jeg kanselleres fordi det er for lite margin per kamera. Oppfølgeren til D810 vil ikke kanibalisere toppsegmentet, da det er toppsegmentet. En vanlig missforståelse er jo at D5 er toppsegmentet og D810 er lavere på rangstigen til Nikon. Dette er ikke bare feil, men i de fleste tilfeller, foruten pris, er det motsatt. Nikons toppkamera er D810. Det utklasserer D5 på det aller meste, til og med høy ISO (opp til et punkt i alle fall). D5 er flaggskipet på sport/action, og D810 er på alt det andre. Det samme vil gjelde oppfølgeren. Det vil ikke bare få D5 AF, men trolig noe forbedret AF, ettersom utviklingen har gått videre. Det er selvsagt forståelig at mange missforstår, all den tid D5 er mye dyrere enn D810, og større. Dette bunner naturligvis ut i at D5 er bygget for fart, og for å tåle mer, grunnet bruken. Sånt koster mer penger å lage, og derav prises det høyere. Jeg både håper og tror på en oppfølger til D810 i år. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Jeg både håper og tror på en oppfølger til D810 i år.... Vi vil vel snart ha den derre D400 som er blitt utsatt i lang tid....? Lenke til kommentar
tow Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Jeg både håper og tror på en oppfølger til D810 i år.... Vi vil vel snart ha den derre D400 som er blitt utsatt i lang tid....? Den heter D500. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå