Gå til innhold

Etterfølgere av Nikon D810 og D750

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med D620 da? D610 begynner jo å bli noen år gammelt nå.

Aner ikke, men normalen for Nikon er at oppdateringer kommer rimelig etter dato relatert forrige modell. D5-D4-D3 kom med ca 4 års mellomrom; så kommer vanligvis men ikke alltid s-modellen 2 år etter hver av disse modellene igjen. Oppdateringssyklusen til D610-modellen kjenner jeg ikke. Men med mindre D610 kom av en ekstraordinær grunn; så vil jeg tro at avstanden mellom D600 og D610 er ca den samme som avstanden mellom D610 og D620.

Frekvensen på oppdatering kan variere noe avhengig av om det ventes på spesifikk teknologi eller andre produksjonproblem (råvarer/deler/osv). Eller at de rett og slett velger å droppe en modell-serie.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg tipper at det er D610 og D810 som får en oppgradering i år. Og så D760 neste år. Men det er ren tipping.

Antar at D820 (D850?, D900?) vil ha 42.4Mpx. D620 forblir på 24Mpx og vil inneholde lite nytt (bedra AF, kanskje).

Sony kommer med en ny forbedret 24Mpx sensor, men den tror jeg vi ikke ser i D620, men heller D760.

Ren tipping ...

Lenke til kommentar

Nikon var ganske forutsigbare på hva som kom t.o.m. ca 2012. Da var det forventet at det kom en baby D4 til å erstatte D700, den kom aldri, D750 er ikke en naturlig etterfølger til D700. Det var også forventet at det kom en D400 mer eller mindre samtidig med D4, den kom heller ikke.

Så kom D5, og vi fikk en D500, men kan vi forvente å få en baby D5? Kommer det en D5X, selv om det ikke kom en D4X?

Ser man dog på levetiden til nåværende, så kan man med ganske stor sikkerhet si at det kommer en etterfølger til D610 og D810 i år, og tipper at etterfølgeren til D610 kommer først.

Eneste Nikon fortsatt er forutsigbare på, er 3xxx, 5xxx og 7xxx seriene.

En annen interessant betraktning er at Nikon snart har kjørt seg fast i nummereringa til flere av seriene....hva skjer videre med disse?

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

I følge de siste cipa salgsstatistikkene tok Nikon en prosentvis større del av markedsnedgangen for systemkameraer enn Canon og Pentax. Det kan bety at de må utsette en del kostbare ting som utvikling, omstilling av produksjonslinjer og lanseringer. Prisøkningen for APS-C toppmodellen (sammenlignet med tidligere APS-C toppmodeller) tyder på at de prøver hardt å hente inn større fortjeneste per solgte kamera for å redde regnskapet.

Lenke til kommentar

Er usikker på om å komme med etterfølgere av D610, D750 og D810 trenger å koste særlig mye egentlig.

Skal jeg se i krystallkula, så tror jeg etterfølgeren av D610 vil få samme sensor men med Expeed 4 prosessoren og litt raskere skuddtakt, samt oppgradert autofokus og innebygd wi-fi.

Etterfølgeren av D750 vil sannsynligvis få sensoren til D5 eller D810, ellers lite nytt (kommer ikke før 2018).

Etterfølgeren av D810 er litt vanskeligere å se for seg, men tror den fortsatt vil bruke samme sensor som D810, få autofokus fra D5 og innebygd wi-fi.

Hvis dette slår til, så er det meste allerede hyllevare hos Nikon, og skulle dermed ikke koste all verden for de nevnte modellene.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Min krystallkule sier at D750 etterfølgeren får en ny Sony-produsert sensor med ~30 Mp, mens D810-etterfølgeren får en 42 Mp sensor, en slektning av den som sitter i Sony A7RII. AF vil forbedres på begge, men ikke helt til D5 nivå for å unngå at disse kanibaliserer toppsegmentet. D610 etterfølgeren tror jeg kanselleres fordi det er for lite margin per kamera.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke anelse om hva Nikon vil finne på, men erstatning for D810 virker sannsynlig. Ser det er forventet en ny Canon 6D og da spørs det nok hvordan Nikon ønsker å posisjonere seg. Rykter om ny 6D sier vridbar skjerm som potensielt vil gjøre det til en 750D-konkurrent - selvsagt også avhengig av andre egenskaper.

Om Nikon føler det fortsatt er plass til to relativt like (i hvert fall i produksjonskostnader) fullformatmodeller vil tiden vise. Hadde jeg bestemt hos Nikon ville jeg prøvd å få større forskjell eller fjernet en av modellene. Tror (som flere har vært inne på) at det er marked for en basic modell som D610 pluss noe som konkurrer mer med 5D IV, dvs. litt flere piksler, rimelig bra AF og buffer. 

Tror ikke man bør være for opphengt i hvilke modeller som oppdateres, men heller hvilken modell som passer best idet man kjøper. Selvsagt kjedelig å kjøpe noe og så kommer det noe nytt noen uker senere som matcher bedre det man ønsket, men det er alltid noe som vil bli oppdatert, og det går jo også rykter om en 100-års markering og da ville kanskje en ny Df gjort seg?

Lenke til kommentar

....det går jo også rykter om en 100-års markering og da ville kanskje en ny Df gjort seg?

Hvis Nikon ser på salgsstatistikken er vel Df en skikkelig flopp.....?

Vet ikke. At det slaktes i mange tester betyr ikke nødvendigvis dårlige salgstall. Uansett, en ny Df trenger ikke være dårlig selv om den gamle var det. Fuji har vel vist at "tradisjonelt" design kan gjøres på en bra måte så det bør ikke være umulig for Nikon heller.

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere muligheten er for at også Nikon og Canon kan levere bildestabilisering i huset?

Da hadde jeg blitt glad

Siden "alle" de andre viktigste produsentene får det til (vet Fuji ikke har det ennå) kan sikkert Canon og Nikon også gjøre det. Hittil har de ikke ønsket det, og de har heller ikke hatt noen reell konkurranse på systemkameraer. Men speilløst begynner å ble en reell konkurrent (er det allerede på mange områder) med både konkurransedyktige hus og rimelig bra utvalg av linser.

Det betyr ikke så mye i seg selv, men vi ser nå også at det begynner å komme en del kombinasjoner hvor stabilisatorene i linser og hus jobber sammen og gir bedre ytelse enn en enkelt stabilisator klarer foreløpig. Håper det kan gjøre at Canon og Nikon etter hvert ser det som nødvendig å introdusere stabilisator i huset også. Nikon sliter en del for tiden, så kanskje det kan bety at de blir desperate nok til å ta i bruk stabilisering i huset. Tviler på at det skjer i år, men en oppdatering av D810 kan jo være en passende anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...